Udvalget for Digitalisering og It 2022-23 (2. samling)
L 99 Bilag 4
Offentligt
2696218_0001.png
Notat
Uddybende redegørelse om L 99
Lovforslagets formål
21. april 2023
CTD/ARNDT
J.nr. 2022-366
Lov om videreanvendelse af den offentlige sektors informationer (PSI-loven) er
den danske implementering af åbne data-direktivet (oprindeligt kaldet PSI-direkti-
vet). PSI-lovens formål er at etablere ensartede, gennemsigtige og ikke-diskrimine-
rende minimumsregler for videreanvendelse af data, som offentlige myndigheder
er i besiddelse af. Direktivet indeholder en række undtagelser, hvoraf tre ikke er
indført i PSI-loven, da dette ikke tidligere har været vurderet nødvendigt i en
dansk kontekst.
Datastyringsforordningen, som træder i kraft den 24. september 2023, har til for-
mål at sikre retfærdig fordeling af den værdi, der kommer fra data, herunder
techgiganternes datamonopol.
Åbne data-direktivet og datastyringsforordningen er komplementære, og de dele
af datastyringsforordningens bestemmelser, som handler om offentlige data, er di-
rekte defineret op imod åbne data-direktivet ved at angive, at forordningen gælder
for de data, der er undtaget fra direktivet.
Formålet med lovændringsforslaget er på den baggrund at undgå overlap mellem
anvendelsesområderne for henholdsvis PSI-loven og datastyringsforordningen,
når forordningens bestemmelser træder i kraft den 24. september 2023, ved at
indskrænke PSI-lovens anvendelsesområde til præcist at svare til åbne data-direkti-
vets anvendelsesområde.
Overlappet mellem PSI-loven og datastyringsforordningen er problematisk, efter-
som begge retsakter sætter regler for videreanvendelse, dog uden at reglerne er
identiske. Det er derfor væsentligt, at der ikke for enkelte datasæt kan opstå tvivl
om, hvilket regelsæt der er gældende for videreanvendelse af de pågældende data.
Figuren illustrerer det nuværende over-
lap mellem åbne data-direktivet, PSI-
loven og datastyringsforordningens an-
vendelsesområde. Ved gennemførsel af
lovændringen for PSI-loven er hensig-
ten, at PSI-loven fremadrettet ikke
overlapper med datastyringsforordnin-
gens anvendelsesområde.
L 99 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 4: Notat om afklaring af lovforslagets formål og forventede effekt
Side 2 af 2
Ændringer for de undtagne anvendelsesområder ved lovændringsforslaget
Ændringen af PSI-loven påvirker § 2 stk. 2, som vedrører de dokumenter og data-
samlinger, som lovens anvendelsesområde
ikke
dækker.
For de data, der undtages fra PSI-loven, vil lovens krav blive erstattet af krav fra
datastyringsforordningen. Det betyder konkret, at
Krav vedrørende den maksimale varighed af eventuelle eneretsaftaler indføres
Krav til det maksimale omfang af gebyrer reduceres til krav om gennemsigtig-
hed og ligebehandling
Adgang til datasæt, som er underlagt restriktioner, skal sikres, baseret på ikke-
diskriminerende, proportionale og objektive kriterier, bl.a. i anonymiseret eller
pseudonymiseret form. Dette gælder også de persondata, som ikke er dækket
af særlovgivning (såsom CPR-loven og CVR-loven, som kræver at data stilles
til rådighed for videreanvendelse).
Specifikt i forhold til de enkelte undtagelsesområder gælder:
Aktindsigt
I en dansk kontekst vil de fleste data undtaget fra aktindsigt være oplysninger, der
er omfattet af undtagelsesbestemmelserne i enten forvaltningsloven eller offentlig-
hedsloven, men der forekommer også aktindsigtsbestemmelser i særlovgivningen.
Sådanne data vil ikke længere være omfattet af PSI-lovens krav, men være dækket
af den øvrige lovgivning.
Kritisk infrastruktur
Data vedrørende kritisk infrastruktur omfatter data, der er klassificeret som be-
skyttelseskrævende i henhold til EPCIP-direktivet, som er implementeret i dansk
ret ved fire bekendtgørelser i relation til henholdsvis veje, havne, jernbaner og
energinettet. Desuden indeholder Telesikkerhedsloven bestemmelser om beskyt-
telse af kritisk teleinfrastruktur. Disse typer af data vil fremover være undtaget fra
PSI-loven.
Logoer, emblemer og insignier
Byvåben, styrelseslogoer og andre offentlige logoer mv. vil blive undtaget, så der
ikke længere vil være krav om, at alle skal kunne videreanvende logoer mv. eller
forbud mod eneretsaftaler.