Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
Rådsmøde 3912 - udenrigsanliggender Bilag 1
Offentligt
UDENRIGSMINISTERIET
EKN, sagsnr.: 2022-17318
Den 9. november 2022
Rådsmøde (udenrigsanliggender
handel) den 25. november 2022
SAMLENOTAT
1. WTO-reform og forberedelse af MC13 ...................................................................................... 2
2. EU’s handelsrelationer til USA
.................................................................................................. 6
3. EU’s handelsrelationer til Ukraine
............................................................................................ 9
1
Rådsmøde nr. 3912 (udenrigsanliggender - handel) den 25. november 2022 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender - handel 25/11-22
2637805_0002.png
1. WTO-reform og forberedelse af MC13
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
På rådsmødet (udenrigsanliggender
handel) den 25. november 2022 vil der i opfølgning af den vellykkede 12.
ministerkonference i Genève medio juni 2022 (MC12) være særligt fokus på arbejdet med reform af WTO
samt på forberedelsen af næste ministerkonference (MC13
forventelig primo 2024). WTO og det multilaterale
handelssystem har i en årrække været udfordret af generel uenighed mellem WTO-medlemmerne om yderligere
handelsliberalisering, rivaliseringen mellem USA og Kina og de aktuelle globale kriser. Det er regeringens over-
ordnede holdning, at EU skal arbejde aktivt for et stærkt og regelbaseret multilateralt handelssystem og spille en
aktiv og central rolle i arbejdet med reform af WTO og i forberedelsen af MC13.
2. Baggrund
WTO og det multilaterale handelssystem har i en årrække været udfordret af generel uenighed
mellem WTO-medlemmerne om yderligere handelsliberalisering, af rivaliseringen mellem USA
og Kina, af de aktuelle globale kriser m.v. Efter ministerkonferencen i Genève i juni 2022
(MC12), hvor der blev leveret bedre resultater end ventet, hersker der en vis optimisme i WTO
om mulighederne for at skabe yderligere resultater frem mod og under næste 13. ministerkonfe-
rence (MC13), der forventes at finde sted primo 2024.
Et af de helt centrale emner på dagsordenen i WTO den kommende tid og frem mod MC13 vil
være fremtidige reformer af WTO, herunder organisationens vigtige tvistbilæggelsessystem, der
delvist har være lammet i nogle år på grund af
USA’s blokade for nye dommerudnævnelser til
appelorganet.
På MC12 var der enighed blandt ministrene om en ramme for et bredspektret reformarbejde
frem mod MC13. Betydningen af reformarbejdet understreges af, at WTO står ved en skillevej:
Hvis der i de kommende år ikke gøres fremskridt med reformer inden for alle tre sider af orga-
nisationens virke (forhandling af nye aftaler, tvistbilæggelse og administration og overvågning af
de eksisterende aftaler), kan den gå i stå og miste terræn som central ramme for regulering af
international handelspolitik. USA har under Biden-administrationen taget initiativ til at igang-
sætte en bred dialog mellem medlemslandene om reform af tvistbilæggelsessystemet efter lang
tids begrænset engagement i WTO, men det reelle amerikanske engagement er fortsat uklart.
Det er ligeledes uklart, hvornår drøftelserne om WTO-reform vil finde et mere struktureret for-
mat, og hvordan rammerne for reform-drøftelserne vil blive afgrænset.
2
Rådsmøde nr. 3912 (udenrigsanliggender - handel) den 25. november 2022 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender - handel 25/11-22
2637805_0003.png
EU spiller traditionelt en meget aktiv rolle i WTO, herunder ift. reformdiskussionen. I et an-
neks til sin handelspolitiske strategi fra februar 2021 har Kommissionen fremlagt et omfattende
forslag, der sigter på reform inden for alle WTO’s funktionsområder. Hvad angår forhandlinger
af nye aftaler, foreslås det bl.a. at gøre plurilaterale aftaler, dvs. aftaler blandt et udsnit af
WTO’s medlemmer, til en integreret del af organisationens regelsæt. Det vil i givet fald styrke
de bestræbelser, EU og ligesindede p.t. gør sig for at modernisere
WTO’s regelsæt med aftaler
om den moderne økonomi, ikke mindst digital handel. Inden for tvistbilæggelse lægger reform-
papiret op til et forlig med USA om reformer af WTO’s appelorgan, og i forhold til administra-
tion af eksisterende aftaler foreslås bl.a. styrkede krav til gennemsigtighed og notifikation af na-
tionale handelsregulerende tiltag. Endelig er der ambitiøse forslag om bedre integration af bære-
dygtighedshensyn i WTO’s arbejde og om revision af WTO’s regler om subsidier og statsejede
virksomheder, så de bedre kan imødegå negative effekter af f.eks. den kinesiske statskapita-
lisme.
Ud over WTO-reform er der flere emner fra MC12, der skal følges op frem mod og på MC13:
I opfølgning af MC12 drøftes p.t. i WTO en mulig udvidelse af ministerafgørelsen vedrørende
intellektuelle ejendomsrettigheder og COVID-19-vacciner til også at omfatte diagnosticering og
terapeutisk behandling. Der vil i udgangspunktet skulle træffes beslutning herom senest 17. de-
cember 2022, men det er muligt, at beslutningen udskydes. Drøftelserne i TRIPS-rådet om-
handler tre mulige scenarier, herunder 1) at aftalen udvides, 2) at aftalen udvides, men at om-
fanget af terapeutisk behandling begrænses, f.eks. baseret på WHO’s anbefalinger, 3) at aftalen
ikke udvides. Terapeutisk behandling indgik i EU’s forslag om tvangslicenser fra juni 2021, om
end den endelige MC12-afgørelse også
indeholder andre elementer end EU’s oprindelige for-
slag.
Aftalen på MC12 om miljøskadelige fiskerisubsidier var alene en delaftale, der i første omgang
bl.a. dækker subsidier relateret til illegalt fiskeri (IUU), overfiskede bestande og ureguleret høj-
søfiskeri.
Forhandlingerne om forbud mod visse former for subsidier der bidrager til overkapacitet og
overfiskeri vil fortsætte, og delaftalen vil som udgangspunkt falde bort efter fire år, hvis det ikke lykkes
at få en bredere aftale på plads. Denne konstruktion bidrager til, at presset fastholdes på medlemmerne
til at indgå en aftale, der leverer på det fulde mandat i verdensmål 14.6 om bæredygtighed i havene.
Der vil i WTO frem mod MC13
ud over ovennævnte emner
være fokus på en lang række
forhandlingsemner med henblik på at opnå enighed og levere resultater på udvalgte områder.
Det er endnu for tidligt at sige, hvilke emner der konkret vil blive inddraget i en evt. aftale, men
landbrugsområdet, der er et kerneområde i WTO, vil formentlig i nogen udstrækning være med,
ligesom forlængelse af toldfriheden for handel med digitale produkter (e-handelsmoratoriet) og
det tilhørende arbejdsprogram vil blive taget op. Herudover ventes der frem mod MC13 at pågå
plurilaterale drøftelser/forhandlinger mellem grupper af lande om emner, som ikke alle WTO-
medlemmer ønsker at deltage i, f.eks. digital handel/e-handel og grønne/klimarelaterede emner.
Forhandlingerne om en plurilateral aftale om investeringslettelse til gavn for udvikling er skre-
det fremad og der skønnes mulighed for at afslutte forhandlingerne ultimo 2022.
3
Rådsmøde nr. 3912 (udenrigsanliggender - handel) den 25. november 2022 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender - handel 25/11-22
3. Formål og indhold
Rådet ventes på basis af en orientering fra Kommissionen at drøfte det fortsatte arbejde i op-
følgning af MC12 og frem mod MC13, herunder reformer af WTO samt opfølgning på mini-
sterafgørelsen vedrørende intellektuelle ejendomsrettigheder og COVID-19-vacciner og delafta-
len om miljøskadelige fiskerisubsidier beslutningerne fra MC12.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Drøftelsen medfører ikke i sig selv behov for ændringer af dansk lovgivning.
7. Konsekvenser
Drøftelsen har ikke i sig selv konsekvenser for samfundsøkonomien, EU’s budget, erhvervsli-
vet, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er blandt medlemslandene bred opbakning til, at EU fortsat skal arbejde aktivt for et stærkt
og regelbaseret multilateralt handelssystem samt spille en aktiv og central rolle i reform af
WTO, herunder af tvistbilæggelsessystemet, og at EU derfor også skal bidrage konstruktivt i ar-
bejdet med at forberede og levere positive resultater på MC13.
Fsva. spørgsmålet om udvidelse af ministerafgørelsen fra MC12 vedrørende intellektuelle ejen-
domsrettigheder og COVID-19-vacciner til også at omfatte diagnosticering og terapeutisk be-
handling er der som udgangspunkt bred skepsis blandt EU-medlemslandene og i givet fald øn-
ske om en klar og snæver afgrænsning. Der pågår dog fortsat nationale konsultationer.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen bakker stærkt op om det multilaterale handelssystem med WTO i centrum.
Regeringen støtter et ambitiøst reformspor i WTO med opdatering af de fælles handelsregler,
således at disse i højere grad fremmer international handel, der er fri, fair og bæredygtig og ba-
seret på lige globale konkurrencevilkår. Regeringen støtter, at den nuværende toldfrihed for
handel med digitale produkter forlænges på MC13.
Reform af WTO’s appelorgan, revision af
reglerne for subsidier og statsejede virksomheder og stærkere integration af miljø, klima og ar-
bejdstagerrettigheder i WTO har særlig dansk prioritet.
4
Rådsmøde nr. 3912 (udenrigsanliggender - handel) den 25. november 2022 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender - handel 25/11-22
Fsva. spørgsmålet om udvidelse af ministerafgørelsen fra MC12 vedrørende intellektuelle ejen-
domsrettigheder og COVID-19-vacciner til også at omfatte diagnosticering og terapeutisk be-
handling ønsker regeringen generelt, at WTO leverer konkrete resultater, der kan bidrage til at
styrke den globale håndtering af COVID-19. MC12-afgørelsen udgjorde et vigtigt bidrag ved at
give udviklingslandene nemmere adgang til at producere og eksportere COVID-19-vacciner
uden patenthavers samtykke. Samtidig respekteres den grundlæggende beskyttelse af patentret-
tighederne, som er af central betydning for forskning og innovation fremadrettet. Fra dansk
side støttede man afgørelsen som del af et kompromis. I forlængelse af regeringens hidtidige
holdning, er regeringen skeptisk ift. en udvidelse til diagnosticering og terapeutisk behandling
og ønsker, at beslutningen om en eventuel udvidelse tages på et evidensbaseret grundlag idet
patentbeskyttelsen i sig selv ikke ses at udgøre en udfordring ift. udviklingslandenes håndtering
af COVID-19. Såfremt aftalen udvides, bør omfanget af terapeutisk behandling begrænses, lige-
som at tiltagene skal ses i lyset af den ekstraordinære sundhedskrise og ikke må danne præce-
dens.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forberedelse af MC13 har ikke været genstand for specifik forelæggelse for Folketingets Euro-
paudvalg. Den 24. juni 2022 blev der oversendt en orientering om resultaterne fra MC12 med
afsnit om reformarbejdet frem mod MC13.
5
Rådsmøde nr. 3912 (udenrigsanliggender - handel) den 25. november 2022 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender - handel 25/11-22
2637805_0006.png
2. EU’s handelsrelationer til USA
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
På rådsmødet ventes en drøftelse af det aktuelle handelspolitiske forhold mellem EU og USA. På det handels-
politiske område præges det bilaterale forhold fortsat af et positivt momentum, især i samarbejdet i det fælles han-
dels- og teknologiråd (TTC), som mødes for tredje gang den 5. december 2022 i Washington DC. Forholdet er
dog blevet udfordret efter vedtagelsen af den amerikanske lovpakke Inflation Reduction Act (IRA). IRA inde-
holder en række ambitiøse målsætninger på klimaområdet, men også flere konkurrenceforvridende elementer,
som iflg. Kommissionen er i strid med USA's WTO-forpligtelser. Der er nedsat en task force med højniveaudel-
tagelse fra Det Hvide Hus og Kommissionsformandens kabinet med henblik på at nå en forhandlet løsning om
IRA. Regeringen støtter Kommissionens bestræbelser på at nå et forhandlingsresultat om IRA, som respekterer
det internationale regelbaserede handelssystem, og at en ny handelskonflikt undgås. Regeringen ser USA som en
tæt allieret og støtter, at EU arbejder aktivt og konstruktivt for et stærkt transatlantisk samarbejde med USA
også på det handelspolitiske område.
2. Baggrund
Geopolitiske udviklinger, som Kinas fremkomst og senest Ruslands invasion af Ukraine, har
medvirket til en styrkelse af det transatlantiske forhold mellem EU og USA, også på det han-
delspolitiske område. Det kommer i forlængelse af Biden-administrationens tilkendegivelse af
vilje til tættere samarbejde og øget engagement med alliancepartnere, herunder ikke mindst EU.
Det positive momentum er bl.a. kommet til udtryk inden for rammerne af det fælles handels-
og teknologiråd (TTC), som er en hjørnesten i det transatlantiske samarbejde om handelspoli-
tik.
TTC har ført til positive fremskridt, bl.a. målsætninger om styrket koordination om modstands-
dygtige forsyningskæder på kritiske teknologiområder og i nøglesektorer for den grønne og di-
gitale omstilling. Desuden er det besluttet at udvide samarbejdet om eksportkontrol og investe-
ringsscreening yderligere, at forebygge et kapløb om statstilskud til produktion af halvledere, at
samarbejde om grønne offentlige indkøb samt søge at udvikle fælles metodologi for måling af
CO2-klimaaftryk. På det tredje TTC-møde den 5. december 2022 i Washington DC arbejdes
der fra EU’s side
for konkrete resultater om bl.a. bæredygtig handel, styrkelse af samarbejdet
vedrørende kritiske forsyningskæder, kunstig intelligens, støtte til digital infrastruktur i tredje-
lande, gensidig anerkendelse af procedurer til fremstilling af vacciner samt digitale redskaber til
fremme af transatlantisk handel.
6
Rådsmøde nr. 3912 (udenrigsanliggender - handel) den 25. november 2022 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender - handel 25/11-22
Senest har vedtagelsen af den amerikanske Inflation Reduction Act (IRA) den 16. august d.å.
dog udfordret det bilaterale handelspolitiske samarbejde mellem EU og USA. IRA indeholder
ifølge Kommissionen en række WTO-stridige elementer, herunder ikke mindst den del, der
vedrører skattefradrag ved køb af el-biler, idet skattefradraget alene ydes ved køb af elbiler, (1)
der er endeligt produceret i Nordamerika, og (2) hvis batterikomponenter i et nærmere bestemt
omfang stammer fra Nordamerika, og (3) hvis kritiske mineraler i nærmere bestemt omfang er
udvundet i USA eller lande, som USA har frihandelsaftaler med.
Kommissionen har tilkendegivet over for USA, at EU ønsker en forhandlet løsning på de pro-
blematiske elementer i IRA, men at man, om nødvendigt, er rede til at tage skridt til at forsvare
EU’s interesser og beskytte det indre marked og europæiske forbrugere og virksomheder imod
unfair eksport og konkurrence. Den 26. oktober d.å. er der nedsat en task-force med højniveau-
deltagelse fra kommissionsformandens kabinet og Det Hvide Hus med henblik på at nå en for-
handlingsløsning vedr. IRA.
3. Formål og indhold
Kommissionen ventes på rådsmødet at give en orientering om det aktuelle handelspolitiske for-
hold mellem EU og USA med særligt fokus på forberedelserne af det tredje højniveaumøde i
TTC den 5. december 2022 samt konsekvenserne for EU af den amerikanske lovpakke IRA.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant for drøftelsen.
6. Gældende dansk ret
Drøftelsen medfører ikke i sig selv behov for ændringer af dansk lovgivning.
7. Konsekvenser
Drøftelsen har ikke i sig selv konsekvenser for samfundsøkonomien, EU’s budget,
erhvervsli-
vet, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
EU’s
medlemslande ventes generelt at støtte Kommissionens tilgang om at styrke dialogen og
samarbejdet med USA i et tæt transatlantisk handelspolitisk partnerskab, herunder i TTC. Sam-
tidig ventes grundlæggende bred opbakning til Kommissionens tilgang og analyse af IRA, hvor
der lægges vægt på en forhandlet løsning om de WTO-stridige elementer i IRA samtidig med,
at EU tilkendegiver vilje til om nødvendigt at tage relevante skridt til at forsvare
EU’s
interesser
og beskytte det indre marked og europæiske forbrugere og virksomheder imod unfair eksport
og konkurrence. Enkelte lande ventes at udtrykke sig særligt kritisk over for
IRA’s
konkurren-
ceforvridende skattefordele vedrørende køb af amerikansk producerede elbiler. Samtidig ventes
7
Rådsmøde nr. 3912 (udenrigsanliggender - handel) den 25. november 2022 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender - handel 25/11-22
flere lande dog også at betone, at der grundlæggende er gode muligheder for egne virksomhe-
ders produktion, særligt virksomheder, som allerede befinder sig på det amerikanske marked og
derfor ikke ventes ramt af konkurrenceforvridende og protektionistiske elementer i IRA.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen finder, at USA er en helt central alliancepartner for Danmark, også på det handels-
politiske område. Regeringen støtter derfor, at EU indgår aktivt og konstruktivt i den handels-
politiske dialog med USA om at sikre et stærkt strategisk transatlantisk partnerskab baseret på
fælles demokratiske værdier, herunder konkrete resultater i TTC, som samtidig kan bidrage til at
fremme en ambitiøs, fair og bæredygtig europæisk handelspolitik baseret på åbne markeder, re-
gelbaseret samarbejde og et stærkt multilateralt engagement.
Regeringen ser generelt positivt på USA's ambitiøse klimapolitiske målsætninger i IRA. Tilken-
degivelser fra danske interesseorganisationer indikerer, at flere større danske virksomheder inden
for den grønne energisektor ser stort potentiale for danske virksomheder, idet interesseorganisati-
onerne samtidig betoner vigtigheden af lige konkurrence og efterlevelse af internationale regler i
WTO. Konsekvenserne af de konkurrenceforvridende elementer i IRA på længere sigt for danske
investeringer, vækst og beskæftigelse som helhed, herunder for små og mellemstore virksomheder,
fx underleverandører, kan imidlertid ikke vurderes fuldt ud på nuværende tidspunkt. For regerin-
gen er det væsentligt, at det regelbaserede internationale handelssystem respekteres. Regeringen
støtter derfor bestræbelserne i bl.a. den fælles transatlantiske IRA-task force på at nå et for-
handlingsresultat, som er i overensstemmelse med WTO-reglerne, og som samtidig sikrer, at en
ny handelskonflikt undgås. Regeringen finder det desuden centralt, at evt. EU-tiltag er i over-
ensstemmelse med WTO-reglerne.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
EU’s handelsrelationer til USA har senest været forelagt
Folketingets Europaudvalg til oriente-
ring den 25. maj 2022. Inflation Reduction Act (IRA) blev forelagt Folketingets partier til orien-
tering den 8. november 2022.
8
Rådsmøde nr. 3912 (udenrigsanliggender - handel) den 25. november 2022 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender - handel 25/11-22
2637805_0009.png
3.
EU’s handelsrelationer
til Ukraine
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
På rådsmødet forventes en drøftelse af handelsrelationerne til Ukraine, herunder støtte til at afhjælpe de negative
økonomiske og handelsmæssige udfordringer, der er opstået som følge af Ruslands angrebskrig. Bl.a. forventes en
drøftelse af mulig forlængelse af forordningen om midlertidige handelsliberaliserende foranstaltninger efter tiltagenes
udløb i juni 2023. Der forventes på rådsmødet at være bred støtte blandt medlemslandene til handelspolitiske
tiltag, der kan støtte Ukraine. Regeringen bakker op om handelspolitisk støtte til Ukraine i videst muligt omfang.
2. Baggrund
EU og Ukraine indgik i 2014 en associeringsaftale, der bl.a. har til formål at fremme økonomiske
og handelsmæssige bånd mellem EU og Ukraine og gradvist øge integrationen af Ukraine
i EU’s
indre marked. Som del af associeringsaftalen blev der indgået en dyb og omfattende frihandels-
aftale (DCFTA), der siden den midlertidige ikrafttrædelse i 2016 gradvist fjerner tolden for stort
set alle varer over en tiårig periode.
For at bidrage til at afhjælpe de negative økonomiske konsekvenser for Ukraine, der er opstået
som følge af Ruslands angrebskrig, vedtog Rådet 24. maj 2022 en forordning om midlertidige
handelsliberaliserende foranstaltninger for Ukraine. Forordningen suspenderer unilateralt alle
udestående toldtariffer, toldkvoter og importafgifter på ukrainsk eksport til EU. Endvidere op-
hæves indkrævning af anti-dumping-told på ukrainske varer, ligesom generelle beskyttelsesforan-
staltninger suspenderes. Tiltagene trådte i kraft den 4. juni 2022 og er gældende til den 5. juni
2023.
Ukraine har uformelt indikeret, at man ønsker en forlængelse af EU’s handelsliberalise-
rende foranstaltninger.
Kommissionsformand Ursula von der Leyen udtrykte i sin State-of-the-Union-tale den 14. sep-
tember 2022
ønske om, at Ukraine integreres bedre i EU’s indre marked. Stats-
og regeringsle-
derne opfordrede i de skriftlige konklusioner fra deres møde den 4.-5. oktober 2022 til at udnytte
det fulde potentiale i associeringsaftalen og DCFTA’en til at lette Ukraines
adgang til det indre
marked.
3. Formål og indhold
På rådsmødet ventes en drøftelse af handelspolitiske tiltag over for Ukraine, herunder en mulig
forlængelse af den nuværende handelsliberalisering efter tiltagenes udløb i juni 2023. Formålet
er at bidrage til at opretholde ukrainsk eksport til EU og understøtte Ukraines økonomi.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
9
Rådsmøde nr. 3912 (udenrigsanliggender - handel) den 25. november 2022 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender - handel 25/11-22
6. Gældende dansk ret
Drøftelsen medfører ikke i sig selv behov for ændringer af dansk lovgivning.
7. Konsekvenser
Drøftelsen har ikke i sig selv konsekvenser for samfundsøkonomien, EU’s budget, erhvervsli-
vet, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er blandt medlemslandene bred opbakning til, at Ukraine får bedre adgang til det indre
marked, samt ønske om, at EU bruger alle relevante handelspolitiske redskaber, der kan hjælpe
Ukraine i den nuværende situation. Herunder forventes der generel opbakning til en eventuel
forlængelse af de midlertidige handelsliberaliserende foranstaltninger.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen fordømmer Ruslands uprovokerede militære aggression imod Ukraine. Det er rege-
ringens holdning, at EU i videst muligt omfang skal bistå Ukraine med at afbøde de negative
konsekvenser, som krigen uforskyldt har påført landet. Derfor støtter regeringen generelt han-
delsrelaterede tiltag, der kan hjælpe den ukrainske økonomi, og ser positiv på en evt. forlæn-
gelse af de midlertidige handelsliberaliserende foranstaltninger samt yderligere muligheder inden
for DCFTA’en.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslag til forordning om midlertidige handelsliberaliserende foranstaltninger for Ukraine blev
forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 12. maj 2022.
10