Europaudvalget 2023-24
EUU Alm.del Bilag 244
Offentligt
2811499_0001.png
Transportministeren
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
og TRANSPORTUDVALGET
16. januar 2024
2023-59
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Orientering om den danske regerings svar på
Kommissionens åbningsskrivelse nr.
2023/2150 vedrørende Danmarks mulige til-
sidesættelse af landets forpligtelser inden for
sikkerhedstilsyn med civil luftfart
Kommissionen har ved brev af 16. november 2023 sendt en åb-
ningsskrivelse til Danmark vedrørende Danmarks mulige tilside-
sættelse af landets forpligtelser inden for sikkerhedstilsyn med civil
luftfart.
Kommissionen er af den opfattelse, at Danmark har tilsidesat en
række af sine forpligtelser i henhold til forordning (EU) 748/2012
1
og forordning (EU) 1321/2014
2
.
Åbningsskrivelsen vedrører mangel på personale/luftfartsinspektø-
rer, utilstrækkelig systemunderstøttelse til dokumentation af med-
arbejderkvalifikationer, implementering og styring af tilsynsproce-
durer og godkendelse af håndbøger hos objekter, som Trafikstyrel-
sen skal føre tilsyn med.
Sagen udspringer af to inspektioner, som det Europæiske luftfarts-
sikkerhedsagentur (EASA
3
) udførte hos Trafikstyrelsen i juni 2018
og i november 2020.
Ved inspektionerne fandt EASA, at:
1)
Trafikstyrelsen ikke havde tilstrækkeligt personale, og at det
ikke var muligt for Trafikstyrelsen at fremvise tilstrækkelig doku-
mentation for personalets kvalifikationer,
Kommissionens forordning (EU) Nr. 1321/2014 af 26. november 2014 om vedvarende
luftdygtighed af luftfartøjer og luftfartøjsmateriel, -dele og -apparatur og om godken-
delse af organisationer og personale, der deltager i disse opgaver.
2
Kommissionens forordning (EU) nr. 748/2012 af 3. august 2012 om gennemførelses-
bestemmelser for luftdygtigheds- og miljøcertificering af luftfartøjer og hermed forbun-
det materiel, dele og apparatur og for certificering af konstruktions- og produktionsor-
ganisationer.
3
European Union Aviation Safety Agency
1
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 244: Notat om svar på åbningsskrivelse vedr. Danmarks mulige tilsidesættelse af landets forpligtelser inden for sikkerhedstilsyn med civil luftfart (sag nr. 2023/2150)
2811499_0002.png
Side 2/4
2)
Trafikstyrelsen ikke kunne fremvise tilstrækkelig dokumenta-
tion for, at styrelsen anvendte og opdaterede de retligt krævede
procedurer,
3)
Trafikstyrelsen ikke kontrollerede, at deres tilsynsobjekter
havde opdaterede procedurer i deres håndbøger til at sikre over-
holdelse af de gældende krav.
Der redegøres i nedenstående for de korrigerende foranstaltninger,
som Trafikstyrelsen på nuværende tidspunkt har gennemført, samt
mitigerende tiltag som gennemføres fremadrettet.
Ad punkt 1)
Trafikstyrelsen anerkender, at styrelsen ikke råder
over et tilstrækkeligt antal luftfartsinspektører på det tekniske fag-
område i forhold til mængden af tilsyns- og godkendelsesopgaver.
Som mitigerende tiltag herfor, har Trafikstyrelsen godkendt et øget
antal inspektørstillinger på det tekniske område og samtidig sikret
lønforbedringer for at tiltrække og fastholde kompetent personale.
Derudover har Trafikstyrelsen indgået aftaler med 3 konsulentvirk-
somheder, som kan støtte styrelsen med 4 konsulenter i det sags-
forberedende arbejde.
Trafikstyrelsen forventer, at de indgåede aftaler med konsulenter
kan dække dele af de nødvendige opgaver i 2024 og 2025, inden
Styrelsen har ansat og oplært egne medarbejdere.
Det forventes, at Trafikstyrelsen kan gennemføre 60 pct. af de kræ-
vede tilsynsaktiviteter ved udgangen af 2024, og at 85 pct. af de
krævede tilsynsaktiviteter kan gennemføres ved udgangen af 2025.
Det forventes ikke at være muligt, at Trafikstyrelsen kan gennem-
føre 100 pct. af de krævede tilsynsaktiviteter før år 2026, hvor den
tekniske bemanding vil opnå det nødvendige niveau.
Det skal tilføjes, at det er Transportministeriets opfattelse, at de
forhold, som er fremhævet af EASA og Kommissionen, generelt
retter sig mod den systemmæssige understøttelse til styringen af
dokumentationen for luftfartsinspektørernes kvalifikationer og
ikke mod de faktiske inspektørkvalifikationer.
For så vidt angår kompetencestyring og tilstrækkelig dokumenta-
tion for personalets kvalifikationer, har Trafikstyrelsen implemen-
teret af et nyt IT-system, således at Styrelsen lever fuldt ud op til
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 244: Notat om svar på åbningsskrivelse vedr. Danmarks mulige tilsidesættelse af landets forpligtelser inden for sikkerhedstilsyn med civil luftfart (sag nr. 2023/2150)
2811499_0003.png
Side 3/4
kravene vedrørende kompetencestyring som fremgår af blandt an-
det forordning (EU) nr. 1321/2014 og forordning (EU) nr.
748/2012. Systemet er fuldt implementeret pr. 1. januar 2024.
I den forbindelse kan det desuden oplyses, at EASA ved anden in-
spektion på Trafikstyrelsens operationelle fagområde, anså syste-
met for fyldestgørende, hvorfor Trafikstyrelsen forventer, at det li-
geledes er i overensstemmelse med kravene på det tekniske fagom-
råde og dermed, at styrelsen lever op til kravene.
Ad punkt 2)
Trafikstyrelsen anerkender, at styrelsen ikke kunne
fremvise tilstrækkelig dokumentation for, at styrelsen anvendte og
opdaterede de retligt krævede procedurer på inspektionstidspunk-
tet.
Trafikstyrelsen har, som mitigerende tiltag herfor, implementeret
et nyt IT-system til håndtering og styring af interne procedurer og
herunder kvalitetssikring af indholdet. Systemet er indrettet såle-
des, at der bl.a. sendes notifikationer til de relevante brugere, når
en indholdsmæssig opdatering forelægger, samt at brugere af en
procedure skal kvittere for, at indholdet er læst og forstået inden
for en fastsat frist.
Derudover har håndteringen af interne procedurer i Trafikstyrel-
sen generelt fået større ledelsesmæssigt fokus, hvilket tilsammen
gør Trafikstyrelsen i stand til at anvende og rettidigt opdatere de
retligt krævede procedurer. På den baggrund vurderes Trafikstyrel-
sen at leve fuldt ud op til de gældende krav for myndighedernes in-
terne procedurer i forordning (EU) nr. 1321/2014 og forordning
(EU) nr. 748/2012.
Ad punkt 3)
Trafikstyrelsen anerkender, at styrelsen ikke i til-
strækkelig grad kontrollerede, at deres tilsynsobjekter havde opda-
terede procedurer til at sikre overholdelse af de gældende krav.
Trafikstyrelsen oplyser, at styrelsens nye IT-system, som også er
nævnt under punkt 2, vil være med til at sikre et korrekt godken-
delsesgrundlag for tilsynsobjekternes håndbøger.
Da problemstillingen ikke er begrænset til den interne procedure-
styring, men også udspringer af ressourceudfordringerne, antages
det, at Trafikstyrelsen vil være i fuld overensstemmelse med kra-
vene om kontrol af organisationers håndbøger ultimo 2025, hvor
Trafikstyrelsen forventer at rumme det nødvendige antal kvalifice-
rede luftfartsinspektører.
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 244: Notat om svar på åbningsskrivelse vedr. Danmarks mulige tilsidesættelse af landets forpligtelser inden for sikkerhedstilsyn med civil luftfart (sag nr. 2023/2150)
2811499_0004.png
Side 4/4
Der lægges således i besvarelsen op til, at den danske regering over
for Kommissionen redegør for de korrigerende foranstaltninger,
som Trafikstyrelsen på nuværende tidspunkt har gennemført, samt
mitigerende tiltag, der skal være med til at sikre, at Trafikstyrelsen
kan leve op til sine
forpligtelser i henhold til EU’s luftfartssikker-
hedsbestemmelser.
Regeringen har besvaret Kommissionens åbningsskrivelse i over-
ensstemmelse med det ovenfor anførte.