Europaudvalget 2023-24
EUU Alm.del Bilag 261
Offentligt
2813352_0001.png
Den 17. januar 2024
MIM 10-24
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om udkast til Kommissionens gennemførelsesforordning om fornyet
godkendelse af aktivstoffet metrafenon, jf. Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 1107/2009 om markedsføring af plantebeskyttelsesmidler,
og om ændring af bilaget til Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) nr.
540/2011 (Komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen foreslår, at aktivstoffet metrafenon, gives fornyet godkendelse i henhold til
forordning 1107/2009 om plantebeskyttelsesmidler (komitésag). Hvis forslaget bliver vedtaget, vil
det betyde, at stoffet forbliver opført på bilag til Kommissionens forordning nr. 540/2011 af 25. maj
2011 om gennemførelse af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1107/2009 for så vidt
angår listen over godkendte aktivstoffer. Forslaget forventes sat til afstemning i den stående komité
for planter, dyr, fødevarer og foder den 30. og 31. januar 2024.
Der er godkendt midler med aktivstoffet i Danmark. Der er ingen væsentlige økonomiske eller
administrative konsekvenser for regioner, kommuner, staten eller erhvervet. Forslaget vil
umiddelbart påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark neutralt, da aktivstoffet allerede er godkendt i
EU og der er godkendte midler med stoffet i Danmark. Miljøstyrelsen vurderer, at der er vist sikker
anvendelse for så vidt angår menneskers sundhed, miljø og grundvand. Regeringen agter på den
baggrund at støtte Kommissionens forslag om fornyet godkendelse af metrafenon.
Baggrund
Kommissionen forventes at fremlægge udkast til Kommissionens gennemførelsesforordning om
fornyet godkendelse af aktivstoffet metrafenon jf. Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
1107/2009 om markedsføring af plantebeskyttelsesmidler, og om ændring af bilaget til
Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) nr. 540/2011.
Forslaget har hjemmel i forordning 1107/2009 om plantebeskyttelsesmidler især artikel 14 og 20 som
fastlægger, at aktivstoffer skal fornyes i henhold til forordningen, og at Kommissionen skal foreslå
enten en fornyet godkendelse eller en ikke-fornyet godkendelse af et aktivstof, når vurderingen af dette
er foretaget.
Forslaget behandles i en undersøgelsesprocedure i den stående komité for planter, dyr, fødevarer og
foder. Afgiver Komitéen en positiv udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen forslaget.
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 261: Notat om komitésag om fornyet godkendelse af aktivstoffet metrafenon
2813352_0002.png
Afgiver Komitéen en negativ udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen ikke forslaget.
Afgives der ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal, kan Kommissionen indenfor to måneder
forelægge komitéen et ændret forslag eller indenfor en måned forelægge forslaget for appeludvalget.
Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en negativ udtalelse om forslaget, kan Kommissionen
ikke vedtage forslaget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en positiv udtalelse, vedtager
Kommissionen forslaget. Afgiver appeludvalget ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal kan
Kommissionen på egen hånd vedtage forslaget.
Forslaget forventes sat til afstemning i den stående komité for planter, dyr, fødevarer og foder den 31.
og 31. januar 2024.
Formål og indhold
Det foreløbige forslag drejer sig om fornyet godkendelse af aktivstoffet metrafenon i henhold til
forordning om plantebeskyttelsesmidler.
Aktivstoffet er blevet vurderet af en medlemsstat, og vurderingen er derefter behandlet i mindre
ekspertgrupper og endelig i arbejdsgrupper under den europæiske fødevaresikkerhedsautoritet
(EFSA), hvor flere EU-staters pesticidmyndigheder har deltaget. Denne vurdering har resulteret i
ovennævnte forslag, der har til hovedformål at forny godkendelsen af aktivstoffet i henhold til
forordning 1107/2009.
EFSA har udarbejdet en konklusionsrapport over risikovurderingen for aktivstoffet. Rapporten er
tilgængelig på EFSA’s hjemmeside.
Ifølge Kommissionens udkast til vurderingsrapport, der hører til forslaget, har vurderingen af
aktivstoffet ud fra de i bilag II angivne anvendelsesområder vist, at det kan antages, at aktivstoffet
opfylder betingelserne i artikel 4 stk. 1-3 i forordning 1107/2009 for godkendelse. Det vil sige, at der
ifølge Kommissionen ikke er uacceptable effekter på sundhed og miljø.
De angivne anvendelsesområder er:
Aktivstof
Metrafenon
Anvendelsesområde
Svampebekæmpelse i hvede, rug, havre, triticale, byg og
vindruer.
Når aktivstoffer er godkendt i henhold til forordning 1107/2009, er det efterfølgende en national
opgave at tage stilling til, om de plantebeskyttelsesmidler, aktivstoffet indgår i, kan godkendes til brug
i den pågældende stat. Denne stillingtagen skal ske på grundlag af de såkaldte ”ensartede principper”
samt den viden om aktivstoffet, der er opnået ved vurderingen. Denne vurdering er sammenfattet i
den vurderingsrapport, som er knyttet til forordningsforslaget.
Når medlemsstaterne efterfølgende skal vurdere plantebeskyttelsesmidler indeholdende stoffet, skal
der ifølge udkastet til vurderingsrapporten for nogle stoffer tages særligt hensyn til visse risici. Det kan
for eksempel være risikoen for udvaskning til grundvandet af aktivstoffet og dets
nedbrydningsprodukter, risiko for vandmiljøet, eller risiko for sprøjteførere. Det vil endvidere være
angivet, at der om nødvendigt skal indføres risikobegrænsende foranstaltninger.
2
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 261: Notat om komitésag om fornyet godkendelse af aktivstoffet metrafenon
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Aktivstoffet metrafenon er godkendt i henhold til forordning 1107/2009 om plantebeskyttelsesmidler,
som er direkte gældende i Danmark. Der er godkendt midler med stoffet i Danmark til bekæmpelse af
meldug i hvede, byg, triticale, rug og havre samt til bekæmpelse af knækkefodssyge i hvede, triticale og
rug.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Hvis forslaget bliver vedtaget, vil stoffet fortsat være opført på bilaget til Kommissionens
gennemførelsesforordning (EU) Nr. 540/2011 af 25. maj 2011 om gennemførelse af Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1107/2009 for så vidt angår listen over godkendte
aktivstoffer. Denne liste er direkte gældende i Danmark, og der vil derfor ikke være
lovgivningsmæssige konsekvenser af forslaget.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser
for EU’s budget. Forslaget skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske
konsekvenser. Forslaget vil kun have mindre erhvervsøkonomiske konsekvenser, hvis der søges om
godkendelse af midler indeholdende metrafenon i Danmark. Godkendelser af midler er gebyrbelagte,
og vil derfor medføre mindre omkostninger for ansøgeren. Hvis et middel godkendes, må det antages,
at det har positive erhvervsøkonomiske konsekvenser for erhvervet.
Det bemærkes, at afledte nationale udgifter, som følger af EU-retsakter, afholdes inden for de berørte
ministeriers eksisterende bevillingsrammer, jf. budgetvejledningens bestemmelser herom.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
Forslaget vil umiddelbart påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark neutralt, da aktivstoffet allerede er
godkendt i EU, og da der er godkendt midler med stoffet i Danmark.
Fremtidige konsekvenserne for beskyttelsesniveauet i Danmark ved en fornyet godkendelse af
aktivstoffet i henhold til forordning 1107/2009, vil afhænge af, om der konkret søges om nye
godkendelser af midler med det pågældende aktivstof i Danmark, og af den efterfølgende nationale
vurdering af, om midlerne kan godkendes under danske forhold.
EU-vurderingen har vist, at metrafenon muligvis skal klassificeres for sundhedseffekter. Stoffet er af
lav akut giftighed, og det vurderes ikke at være hud- eller øjenirriterende eller allergifremkaldende.
Metrafenon skader ikke arveanlæggene, men EU-vurderingen har vist, at stoffet muligvis skal
klassificeres for kræftfremkaldende effekter og mærkes
”H351: Mistænkt for at fremkalde kræft”. Der
er ikke indsendt klassificeringsforslag til ECHA, og der foreligger på nuværende tidspunkt ikke en
harmoniseret klassificering for kræftfremkaldende effekter i EU. Stoffet er ikke skadeligt for
forplantningsevnen og er ikke fosterskadeligt. Der er ikke tegn på, at metrafenon er
hormonforstyrrende.
3
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 261: Notat om komitésag om fornyet godkendelse af aktivstoffet metrafenon
Der er identificeret mangel på data for eventuelle effekter på arvematerialet for to
nedbrydningsprodukter, som kan findes som rester i korn, som der stilles krav om data for. Der er
yderligere mangel på data for at undersøge, om der er en potentiel relevant urenhed i aktivstoffet.
Desuden var celletesten for fototoksisk effekt positiv, men der findes ikke en opfølgningstest til at teste
i hele organismer eller til at risikovurdere fototoksiske pesticider på nuværende tidspunkt, og derfor er
potentialet for fototoksiske effekter ikke afklaret. Fototoksisk effekt betyder at stoffet kan give en
hudreaktion ved samtidig udsættelse for sollys. Kommissionen foreslår, at en potentiel risiko fra
fototoksiske effekter for sprøjtefører eller arbejdere kan imødegås med risikobegrænsende
foranstaltninger.
Risikovurderingen har vist, at der er sikker anvendelse for sprøjteførere, arbejdstagere, naboer og
forbipasserende ved anvendelsen i korn. Der kunne ikke vises sikker anvendelse i vindruer for
arbejdstagere. Vindruer er ikke medtaget i udkastet til fornyelsesrapporten, da der mangler
informationer om omdannelsen af metrafenon til nedbrydningsprodukter i denne afgrøde, hvilket er
nødvendigt for vurderingen af rester i fødevarer.
Miljøstyrelsen vurderer, at der er vist sikker anvendelse, for så vidt angår sundhed.
EU-vurderingen har vist, at metrafenon skal miljøfareklassificeres. Det skal mærkes med " H410:
Meget giftig med langvarige virkninger for vandlevende organismer".
Metrafenon nedbrydes langsomt i jord og danner kun væsentlige nedbrydningsprodukter ved
nedbrydning i sollys. Modelberegninger viser, at hverken aktivstof eller nedbrydningsprodukter
udvaskes i uacceptabelt omfang til grundvand.
EU-vurderingen har vist, at der er sikker anvendelse i forhold til alle ikke-mål organismer ved alle
søgte anvendelser. I EFSA-konklusionen angives dog, at der er en lille usikkerhed ift. mulige effekter
på skjoldbruskkirtlen hos padder, som der stilles krav om data for.
Miljøstyrelsen vurderer, at der er vist sikker anvendelse, for så vidt angår miljø og grundvand
Miljøstyrelsen vurderer på linje med Kommissionen, at der er vist sikker anvendelse til de i EU
ansøgte anvendelsesområder for menneskers sundhed, miljø, grundvand.
Det vurderes derfor på linje med Kommissionen, at stoffet opfylder kriterierne for godkendelse i
henhold til i artikel 4, stk. 1-4 om plantebeskyttelsesmidler. Det vil sige, at der er vist sikker anvendelse
for så vidt angår menneskers sundhed, miljø og grundvand.
Høring
Sagen har været i høring i EU-Miljøspecialudvalget, og der er modtaget høringssvar fra Forbrugerrådet
Tænk. De vurderer, at denne høring ligger uden for deres for tiden prioriterede arbejdsområder og
undlader at forholde sig rammenotatet. Forbrugerrådet Tænk kan således hverken tages til indtægt for
at støtte forslaget eller det modsatte.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre
medlemsstater. På baggrund af tidligere afstemninger om lignende forslag forventes kvalificeret flertal
for forslaget blandt medlemsstaterne.
4
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 261: Notat om komitésag om fornyet godkendelse af aktivstoffet metrafenon
Regeringens generelle holdning
Det vurderes, at der er vist sikker anvendelse til de i EU ansøgte anvendelsesområder for aktivstoffet
metrafenon. Regeringen agter på denne baggrund at støtte forslaget om fornyet godkendelse.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5