Europaudvalget 2023-24
EUU Alm.del Bilag 395
Offentligt
2838047_0001.png
NOTAT
Europaudvalget
Transportudvalget
Folketinget
8. marts 2024
2021-469, 2021-472, 2022-909
Tre domme i statsstøttesager om Femern
Bælt-forbindelsen
Retten ved den Europæiske Unions Domstol afsagde den 28. fe-
bruar 2024 domme i sagerne T-7/19 (Scandlines Danmark ApS og
Scandlines Deutschland GmbH mod Kommissionen), T-364/20
(Danmark mod Kommissionen) og T-390/20 (Scandlines Dan-
mark ApS og Scandlines Deutschland GmbH mod Kommissionen).
Der henvises til orienteringen af 20. februar 2024 om dommene
forud for domsafsigelse. Her er baggrunden for sagerne beskrevet
1
.
I dette notat redegøres kort for de tre domme.
1. Rettens sag T-7/19, Scandlines mod Kommissionen
Scandlines indbragte i denne sag Kommissionens nu ophævede af-
gørelse af den 28. september 2018. Denne afgørelse vedrørte en
række forhold, som Kommissionen
ifølge Scandlines
ikke
havde håndteret i sin godkendelse af 23. juli 2015 af finansieringen
af Femern Bælt-projektet, og som gik ud over Kommissionens god-
kendelse af 13. juli 2009 af finansieringen af planlægningsfasen af
Femern Bælt-projektet. Det drejer sig navnlig om Kommissionens
vurdering af, at statsgarantier til A/S Femern Landanlæg og skatte-
foranstaltninger til Femern A/S ikke udgør statsstøtte, Kommissio-
nens vurdering af, at kapitalindskuddet i Femern A/S udgør for-
enelig statsstøtte og Kommissionens konklusion om, at støtte, som
går ud over det budget, der var fastlagt i projekteringsloven, er om-
fattet af planlægningsafgørelsen, og under alle omstændigheder
også af anlægsafgørelsen.
Under retssagen har Scandlines været støttet af Aktionsbündnis
gegen eine feste Fehmarnbeltquerung eV, NABU, Trelleborg Hamn
AB og Föreningen Svensk Sjöfart.
1
EUU Alm. del
bilag 344 og TRU Alm. del
bilag 155
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 395: Notat om Femern Bælt-forbindelsen
2838047_0002.png
Side 2/4
Den danske regering har støttet Kommissionen under retssagen.
I dommen af 28. februar 2024 har Retten frifundet Kommissionen.
Retten fastslår blandt andet, at Kommissionen i afgørelsen om at
indlede en formel undersøgelse af finansieringen af Femern A/S i
2019, ophævede den anfægtede afgørelse, for så vidt som den ved-
rørte foranstaltningerne til fordel for Femern A/S, og indledte den
formelle undersøgelsesprocedure i forhold til disse foranstaltnin-
ger. Det er således ikke længere fornødent at træffe afgørelse om
argumenterne vedrørende annullationen af denne del af afgørel-
sen. For så vidt angår de øvrige dele af afgørelsen, som vedrørte
A/S Femern Landanlæg, afviser Retten Scandlines’ synspunkter.
2. Rettens sag T-364/20, Danmark mod Kommissionen
Danmark indbragte i sag T-364/20 den del af Kommissionens
statsstøttegodkendelse af 20. marts 2020, der konkluderer, at fi-
nansieringen af Femern A/S er omfattet af statsstøttereglerne.
Danmark har haft to hovedsynspunkter under sagen:
For det første at Femern A/S slet ikke er en konkurrenceudsat virk-
somhed omfattet af statsstøttereglerne. For det andet at Femern
A/S under alle omstændigheder ikke er en konkurrenceudsat virk-
somhed, før den faste Femern Bælt-forbindelse idriftsættes.
Under retssagen har Danmark været støttet af Belgien, Tyskland og
Luxembourg.
I dommen af 28. februar 2024 har Retten forkastet Kommissio-
nens synspunkt om, at hele retssagen skulle afvises. I sin dom op-
retholdt Retten dog Kommissionens konklusion om, at finansierin-
gen af Femern A/S er omfattet af statsstøttereglerne i både anlægs-
og driftsfasen. Retten har blandt andet konkluderet:
At samtlige Femern A/S’ omhandlede aktiviteter ikke kan anses
for offentlig myndighedsudøvelse og dermed ikke omfattet af
statsstøttereglerne;
At Danmark ikke har påvist, at visse af Femern A/S’ aktiviteter
kan betragtes adskilt som myndighedsudøvelse, herunder
navnlig Femern A/S’ opgaver som vejmyndighed og jernbane-
infrastrukturforvalter;
At Femern A/S kommer til at udbyde tjenesteydelser, som er i
konkurrence med dem, som udbydes af det færgeselskab, der
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 395: Notat om Femern Bælt-forbindelsen
2838047_0003.png
Side 3/4
driver ruten mellem Rødby og Puttgarden, og at Femern A/S på
grund af brugerbetalingen forfølger en kommerciel logik;
At anlægsaktiviteterne er uløseligt forbundet med driftsaktivi-
teterne, og at Femern A/S derfor udfører konkurrenceudsat
økonomisk aktivitet også i anlægsfasen;
At finansieringen af Femern A/S fordrejer konkurrencevilkå-
rene og påvirker samhandelen mellem medlemsstaterne.
Retten frifinder således Kommissionen.
3. Rettens dom i sag T-390/20, Scandlines mod
Kommissionen
Scandlines indbragte i sag T-390/20 den del af Kommissionens
statsstøtteafgørelse af 20. marts 2020, hvori Kommissionen god-
kendte statsstøtte til Femern A/S. Scandlines har gjort gældende,
at Kommissionen begik en lang række fejl i afgørelsen, herunder at
den kvalificerede Femern A/S’ adgang til at opnå statslån og stats-
garantier forkert, og at Kommissionen fejlanvendte en række be-
tingelser i Kommissionens meddelelse om kriterier for analysen af,
hvorvidt statsstøtte til fremme af gennemførelsen af vigtige projek-
ter af fælleseuropæisk interesse er forenelig med det indre marked,
som er grundlaget for Kommissionens godkendelse.
Scandlines har under retssagen været støttet af European Commu-
nity Shipowners’ Associations, Danish Ferry Association, NABU,
Verband Deutscher Reeder, Aktionsbündnis gegen eine feste Feh-
marnbelt-querung eV, NABU, Trelleborg Hamn AB, Rederi AB
Nordö-Link og Föreningen Svensk Sjöfart.
Den danske regering har støttet Kommissionen under retssagen.
I dommen af 28. februar 2024 frifinder Retten Kommissionen for
samtlige Scandlines’ påstande og anbringender. Retten fastslår
blandt andet,
At Kommissionen ikke har begået en fejl i klassificeringen af
støtten til Femern A/S;
At Femern Bælt-projektet udgør et vigtigt og konkret bidrag til
opfyldelsen af Unionens transportpolitiske mål og Unionens
bredere mål, og at det vil forbedre forbindelsen mellem de nor-
diske lande og Centraleuropa;
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 395: Notat om Femern Bælt-forbindelsen
2838047_0004.png
Side 4/4
At støtten til Femern A/S er nødvendig for, at dette formål kan
opnås;
At støtten har incitamentsvirkning, herunder fordi Femern A/S
ikke påbegyndte anlægsaktiviteter inden Kommissionens stats-
støttegodkendelse af finansieringen heraf;
At betingelserne for, at Kommissionen kan erklære et sådant
projekt forenelig med det indre marked, og dermed godkende
det, herunder at støtte til Femern A/S er proportional, alle er
opfyldt i det foreliggende tilfælde vedrørende finansieringen af
Femern Bælt-forbindelsen.
Alle tre domme kan ankes.
Idet Retten i alle tre domme frifandt Europa-Kommissionen, er
statsstøtteafgørelsen af 20. marts 2020 fortsat gældende. Der er
dermed ingen ændringer i vilkårene for Femern A/S’ finansiering
af anlægsaktiviteterne.