Europaudvalget 2023-24
EUU Alm.del Bilag 43
Offentligt
2763795_0001.png
Folketinget
Udvalget for Digitalisering og It
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
29. september 2023
Databeskyttelseskontoret
Anna Rosdahl Christiansen
2023-0032/51-0036
2962744
Besvarelse af spørgsmål nr. 116 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for
Digitalisering og IT
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 116 (Alm. del), som
Folketingets Udvalg for Digitalisering og IT har stillet til justitsministeren
den 1. september 2023. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Lisbeth Bech-
Nielsen (SF).
Peter Hummelgaard
/
Louise Black Mogensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/7
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 43: Kopi af DIU alm. del - svar på spm. 116 om EU-Kommissionens tilstrækkelighedsredegørelse og EU-U.S. Data Privacy Framework
Spørgsmål nr. 116 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Digitalisering
og IT:
”Vil Ministeren redegøre for følgende om EU-Kommissionens
tilstrækkelighedsredegørelse og EU-U.S. Data Privacy
Framework?
- Hvad betyder afgørelsen og aftalen konkret for behandling af
beskyttelsesniveauet for danske borgeres data?
- Hvordan adskiller EU-U.S. Data Privacy Framework sig
materielt fra henholdsvis Privacy Shield-aftalen fra 2016 og
Safe Harbour-aftalen fra 2001?
- Hvordan er EU-borgere stillet i forhold til FISA 702 (Foreign
Intelligence
Surveillance
Act)
og
amerikanske
efterretningstjenesters adgang til at kræve data udleveret fra
virksomheder placeret i EU?”
Svar
:
1.
Når personoplysninger ønskes overført til et tredjeland (lande uden for
EU/EØS), skal dataeksportøren (den der fører personoplysningerne ud af
EU/EØS)
iagttage
de
databeskyttelsesretlige
regler
om
tredjelandsoverførsler. Formålet med reglerne om tredjelandsoverførsler er
at sikre en tilstrækkelig beskyttelse af personoplysninger, som forlader EU.
Reglerne stiller i den forbindelse krav om, at videregivelse af
personoplysninger til en modtager i et tredjeland skal være baseret på et
overførselsgrundlag, som skal være på plads, inden personoplysninger kan
overføres til et tredjeland. Der er forskellige overførselsgrundlag, der kan
anvendes, når en dataeksportør vil overføre personoplysninger til et
tredjeland.
Et
overførselsgrundlag
kan
f.eks.
bestå
i
en
såkaldt
tilstrækkelighedsafgørelse. Det vil sige, at et tredjeland i
databeskyttelsesretlig forstand betragtes som sikkert at overføre
personoplysninger til. Det er EU-Kommissionen, som træffer afgørelse om,
at tredjelandet, et område eller en sektor har et tilstrækkeligt
databeskyttelsesretligt niveau, hvilket betyder, at beskyttelsesniveauet for
personoplysninger i det pågældende tredjeland i det væsentlige svarer til
beskyttelsesniveauet i EU/EØS.
Den 10. juli 2023 traf Kommissionen afgørelse om, at det såkaldte ”EU-
U.S. Data Privacy Framework” sikrer et tilstrækkeligt beskyttelsesniveau i
forbindelse med overførsel af personoplysninger fra EU til USA.
Side 2/7
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 43: Kopi af DIU alm. del - svar på spm. 116 om EU-Kommissionens tilstrækkelighedsredegørelse og EU-U.S. Data Privacy Framework
Data Privacy Framework er en ordning, som indeholder en række principper
for behandling af personoplysninger, herunder at enhver behandling af
personoplysninger skal være lovlig og rimelig, og at personoplysninger skal
indsamles til et specifikt formål og efterfølgende udelukkende anvendes,
såfremt dette ikke er uforeneligt med behandlingsformålet.
Tilstrækkelighedsafgørelsen, der bygger på Data Privacy Framework, kan
anvendes som overførselsgrundlag, når personoplysninger overføres til
organisationer i USA, der har certificeret sig under ordningen hos det
amerikanske handelsministerium. Data Privacy Framework bygger således
på en ordning, hvor virksomheder i USA frivilligt vælger at tilslutte sig for
derved at kunne gøre brug af tilstrækkelighedsafgørelsen.
I det omfang en virksomhed tilslutter sig Data Privacy Framework,
forpligter virksomheden sig til at overholde principperne, hvilket giver de
registrerede, hvis personoplysninger er blevet overført til virksomheden, en
række rettigheder.
Det indebærer bl.a., at de registrerede skal informeres om de vigtigste
elementer i behandlingen af deres personoplysninger, herunder navnlig
retten til indsigt i oplysninger, retten til at gøre indsigelse mod behandlingen
og retten til at få oplysninger berigtiget og slettet.
Det indebærer også, at de tilmeldte organisationer skal give fysiske
personer, der er berørt af manglende overholdelse af principperne i aftalen,
mulighed for at klage, dvs. give registrerede i EU mulighed for at indgive
klager vedrørende de tilmeldte organisationers manglende overholdelse og
om nødvendigt få en afgørelse om effektive foranstaltninger, der kan
afhjælpe disse klager.
Det betyder helt konkret, at EU-borgere, hvis oplysninger overføres under
Data Privacy Framework, bl.a. vil have ret til indsigt i deres
personoplysninger, ret til at få oplysning om, at deres personoplysninger
bliver behandlet og ret til at klage over en behandling af deres
personoplysninger, ligesom det sikres, at eventuelle afgørelser kan
håndhæves, og at den dataansvarlige kan ifalde erstatningsansvar.
2.
Kommissionen traf den juli 2000 (2000/520/EF) afgørelse om, at den
såkaldte Safe Harbour-ordning sikrede et tilstrækkeligt beskyttelsesniveau i
Side 3/7
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 43: Kopi af DIU alm. del - svar på spm. 116 om EU-Kommissionens tilstrækkelighedsredegørelse og EU-U.S. Data Privacy Framework
2763795_0004.png
forbindelse med overførsel af personoplysninger fra EU til USA. Safe
Harbour-ordningen indeholdt en række principper, herunder om oplysning,
den registreredes valg, ansvarlighed ved videreoverførsel, sikkerhed,
integritet og formålsbegrænsning, indsigt og klageadgang, håndhævelse og
ansvar.
EU-Domstolen erklærede ved dom af 6. oktober 2015 (den såkaldte
Schrems-dom) Kommissionens afgørelse vedrørende Safe Harbor-
ordningen ugyldig. EU-Domstolen lagde bl.a. vægt på, at modtagere i USA
af oplysninger fra EU var forpligtede til uden begrænsning at se bort fra Safe
Harbor-principperne, når disse var i modstrid med krav i amerikansk
lovgivning, at der ikke forelå mulighed for effektive retsmidler, herunder
domstolsprøvelse, for de europæiske registrerede, og at lovgivning, der
tillod masseindsamling af data, der blev overført mellem EU og USA uden
nogle former for begrænsninger eller undtagelser, ikke var begrænset til det
strengt nødvendige, og det var dermed i strid med EU-retten.
I juli 2016 traf Kommissionen en ny tilstrækkelighedsafgørelse baseret på
Privacy Shield-ordningen med det formål at imødekomme manglerne i Safe
Harbor-ordningen. Med Privacy Shield blev der bl.a. indført begrænsninger
i de amerikanske myndigheders adgang til EU-borgeres personoplysninger,
samt indført
en ny klagemekanisme for EU-borgere på området for nationale
efterretninger i form af en ombudsmand, som var uafhængig af de amerikanske
nationale sikkerhedsmyndigheder.
EU-Domstolen erklærede ved dom af 16. juli 2020 (den såkaldte Schrems-
II-dom) Kommissionens afgørelse om Privacy Shield-ordningen ugyldig,
bl.a. fordi amerikansk lovgivning ikke satte tilstrækkelige rammer for de
amerikanske myndigheders adgang til personoplysninger, som blev overført
til USA under ordningen.
Det nye Data Privacy Framework er baseret på de tidligere ordninger, men
indeholder en række yderligere tiltag. De væsentligste forskelle mellem det
nye Data Privacy Framework og de tidligere ordninger er bl.a. en række
yderligere begrænsninger i de amerikanske myndigheders adgang til at
pålægge virksomheder at udlevere personoplysninger, samt nye
klagemuligheder for berørte EU-borgere.
For det første er der indført begrænsninger og foranstaltninger vedrørende
de amerikanske myndigheders adgang til personoplysninger med henblik på
Side 4/7
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 43: Kopi af DIU alm. del - svar på spm. 116 om EU-Kommissionens tilstrækkelighedsredegørelse og EU-U.S. Data Privacy Framework
strafferetlig håndhævelse og nationale sikkerhedsformål, som bl.a.
indebærer, at enhver sådan brug af personoplysninger begrænses til det
nødvendige og forholdsmæssige til beskyttelsen af national sikkerhed og
skal være proportional i forhold til beskyttelsen af privatliv og
frihedsrettigheder i øvrigt.
For det andet vil de amerikanske efterretningstjenester være underlagt tilsyn
med henblik på at sikre overholdelse af sikkerhedsforanstaltningerne.
For det tredje indebærer de supplerende sikkerhedsforanstaltninger
etablering af Data Protection Review Court (DPRC), der er en uafhængig
klagemekanisme, der skal undersøge og behandle klager fra europæere om
amerikanske myndigheders adgang til deres personoplysninger. Alle klager
over behandling af personoplysninger til DPRC gennemgås af tre dommere
og assisteres af en ’Special Advocate’, som skal sikre, at klagers interesser
repræsenteres.
3.
Justitsministeriet har forstået spørgsmålet således, at der spørges til,
hvilke muligheder amerikanske efterretningstjenester har for at indsamle
EU-borgeres personoplysninger uden for USA.
Amerikanske efterretningstjenester har under visse betingelser mulighed for
at indsamle personoplysninger uden for USA. I Data Privacy Framework
reguleres USA’s adgang til at foretage efterretningsindsamlinger af data
(signalefterretninger) der overføres mellem EU og USA.
Denne adgang til at indsamle data, herunder personoplysninger, der
overføres fra EU til USA, fandt EU-Domstolen i Schrems II-dommen, ikke
var i overensstemmelse med EU-retten, da adgangen var for vid og uden
undtagelser eller begrænsninger. Den 7. oktober 2022 udstedte den
amerikanske præsident et præsidentielt dekret (EO 14086 Enhancing
Safeguards for United States Signals Intelligence), der fastsætter
begrænsninger
og
garantier
for
alle
amerikanske
signalefterretningsaktiviteter. Formålet med dekretet er at indføre nye
databeskyttelsesgarantier og klagemuligheder for registrerede EU-borgere,
herunder en ny klagemekanisme.
Den nye klagemekanisme skaber rettigheder for enkeltpersoner i EU, og
mekanismen skal evalueres af rådet for tilsyn med privatlivets fred og
borgerlige rettigheder (PCLOB). Ved Executive Order 14086 fastsættes
Side 5/7
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 43: Kopi af DIU alm. del - svar på spm. 116 om EU-Kommissionens tilstrækkelighedsredegørelse og EU-U.S. Data Privacy Framework
også flere garantier for at sikre databeskyttelsesappelrettens ("Data
Protection Review Court") uafhængighed sammenlignet med den tidligere
ombudsmandsmekanisme, og der indføres mere effektive beføjelser til at
afhjælpe overtrædelser, herunder yderligere garantier for registrerede.
Det præsidentielle dekret styrker desuden de betingelser, begrænsninger og
garantier, der gælder for alle signalefterretningsaktiviteter uanset hvor de
finder sted, og begreberne nødvendighed og proportionalitet med hensyn til
USA's signalefterretninger er også indført med dekretet
Kravene i det præsidentielle dekret er bindende, og kravene skal udmøntes
i efterretningstjenesternes politikker og procedurer, der omsætter dem til
konkrete retningslinjer for de daglige operationer.
Kravene vedrører blandt andet indsamling, anvendelse og videregivelse af
personoplysninger og medfører eksempelvis, at aktiviteterne skal være
hjemlet ved lov eller præsidentiel bemyndigelse, at der skal være indført
passende garantier for at sikre, at hensynet til privatlivets fred og
borgerrettigheder integreres i planlægningen af disse aktiviteter, og at
enhver signalefterretningsaktivitet kun udføres, efter at det på grundlag af
en rimelig vurdering af alle relevante faktorer er fastslået, at aktiviteterne er
nødvendige for at fremme en valideret efterretningsprioritet.
Disse overordnede krav underbygges yderligere med hensyn til indsamling
af signalefterretninger af en række betingelser og begrænsninger, der sikrer,
at indgrebet i fysiske personers rettigheder begrænses til, hvad der er
nødvendigt og forholdsmæssigt for at fremme et legitimt mål.
For at sikre overholdelsen af disse generelle krav – som afspejler
principperne om lovlighed, nødvendighed og proportionalitet – er
signalefterretningsaktiviteter, i tillæg til de i forvejen gældende
begrænsninger, desuden underlagt regelmæssige tilsyn.
Det medfører konkret, at registrerede i EU har en række muligheder for at
anlægge sag ved en uafhængig og upartisk instans, som har kompetence til
at træffe bindende beføjelser, samt mulighed for at få indsigt i deres
personoplysninger, få kontrolleret lovligheden af statslige organers adgang
til deres oplysninger og, hvis det konstateres, at der er sket en overtrædelse,
få en sådan overtrædelse afhjulpet, herunder ved at få berigtiget eller slettet
deres personoplysninger.
Side 6/7
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 43: Kopi af DIU alm. del - svar på spm. 116 om EU-Kommissionens tilstrækkelighedsredegørelse og EU-U.S. Data Privacy Framework
En registreret i EU, der eksempelvis ønsker at indgive en klage over, at
vedkommendes personoplysninger er blevet indsamlet af en
efterretningstjeneste i USA, kan indgive den til en tilsynsmyndighed i en
EU-medlemsstat, der har kompetence til at føre tilsyn med offentlige
myndigheders behandling af personoplysninger (f.eks. Datatilsynet), hvilket
sikrer en let adgang til klagemekanismen.
Side 7/7