Europaudvalget 2023-24
EUU Alm.del Bilag 470
Offentligt
2853214_0001.png
Den 17. april 2024
MIM 53-24
KOMITÉNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af
anvendelsen af trixylylphosphat (TXP) som hydraulisk væske i henhold til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH)
(komitesag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af
stoffet trixylylphosphat (TXP) som hydraulisk væske i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komitésag). Forslaget giver tilladelse til fortsat anvendelse
til den franske virksomhed EDF S.A. på 18 atomkraftværker i Frankrig. Tilladelsen gives efter optag
på godkendelseslisten, bilag XIV i REACH, til fortsat at anvende stoffet indtil maj 2030. Forslaget
forventes drøftet og til afstemning på et møde i REACH-komiteen d. 26. april 2024. Forslaget
forventes ikke at have nævneværdige økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet - ej heller statsfinansielle konsekvenser. Forslaget forventes ikke at påvirke
beskyttelsesniveauet i Danmark. Regeringen ønsker generelt at begrænse anvendelse af særligt
problematiske stoffer i de tilfælde, hvor der ikke kan demonstreres sikker brug, eller hvor der findes
egnede alternativer. I den konkrete sag findes der allerede egnede alternativer i EU, som ansøger er
ved at implementere, men det vil ikke være muligt for ansøgeren fuldt ud at implementere
alternativer tidligere end godkendelsesperiodens udløb pga. tekniske hensyn i driften af
atomkraftværkerne. De anvendte risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold vurderes
at sikre, at risikoen er tilstrækkeligt kontrolleret og i øvrigt at leve op til de danske arbejdsmiljøkrav.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Baggrund
Kommissionen har fremlagt forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af
trixylylphosphat (TXP) som hydraulisk væske.
Forslaget er fremlagt i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006
(REACH). Forslaget har hjemmel i REACH-forordningens artikel 64, stk. 8.
Forslaget behandles i en undersøgelsesprocedure i REACH-komiteen. Afgiver komitéen en positiv
udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver komitéen en negativ
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 470: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af trixylylphosphat (TXP) som hydraulisk væske
udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen ikke forslaget, idet Kommissionen inden for
to måneder kan forelægge komitéen et ændret forslag eller inden for en måned kan forelægge forslaget
for appeludvalget. Afgives der ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal, kan Kommissionen inden
for to måneder forelægge komitéen et ændret forslag eller inden for en måned forelægge forslaget for
appeludvalget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en negativ udtalelse om forslaget, kan
Kommissionen ikke vedtage forslaget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en positiv
udtalelse, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver appeludvalget ikke nogen udtalelse med
kvalificeret flertal kan Kommissionen vedtage forslaget.
Forslaget forventes drøftet og til afstemning på et møde i REACH-komitéen d. 26. april 2024.
Formål og indhold
REACH-forordningens afsnit VII indeholder en godkendelsesordning for særligt problematiske stoffer.
Godkendelsesordningens formål er at sikre, at det indre marked fungerer efter hensigten, samtidig med
at det sikres, at risici i forbindelse med særligt problematiske stoffer er tilstrækkeligt kontrolleret, og at
disse stoffer efterhånden erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier, hvis disse er økonomisk
og teknisk levedygtige, jf. REACH artikel 55.
Processen med udfasning af særligt problematiske stoffer starter ved optagelsen af stoffet på
kandidatlisten, hvor en del virksomheder begynder arbejdet med at skifte til egnede alternativer.
Udfasningsprocessen fortsættes ved optagelse på REACH-forordningens bilag XIV (fortegnelse over
stoffer, der kræver godkendelse), hvorefter flere virksomheder forventes at udfase stofferne. I sidste
ende skal de virksomheder, der stadig har et behov for markedsføring eller anvendelse af stofferne,
ansøge om og få godkendelse hertil, idet de skal dokumentere tilstrækkelig kontrol af risici, eller at de
socioøkonomiske fordele opvejer risici.
Forordningens bilag XIV indeholder de stoffer, for hvilke der kræves en godkendelse, før de kan
markedsføres eller anvendes efter den såkaldte ”solnedgangsdato” (det vil sige
den dato, hvor
anvendelse skal ophøre, med mindre der er indsendt en ansøgning om godkendelse). I ansøgningen om
godkendelse af fortsat markedsføring eller anvendelse skal virksomheden godtgøre, at stoffet kan
anvendes sikkert, og at der ikke findes egnede alternativer. I de tilfælde, hvor behandling af sagen er
påbegyndt efter solnedgangsdatoen, gives godkendelsen fra vedtagelsesdatoen, jf. REACH Afsnit VII.
Forslaget til gennemførelsesretsakt vedrører en forvaltningsafgørelse, hvorefter Kommissionen træffer
afgørelse vedrørende ansøgning fra den franske virksomhed EDF S.A. om tilladelse til fortsat
anvendelse på 18 atomkraftværker af op til 57,7 tons om året af trixylylphosphat:
1.
Til anvendelse som hydraulisk væske i lukkede systemer til at styre og kontrollere ventiler i
dampturbiner på atomkraftværker.
Virksomheden fremsendte d. 16. november 2021 ansøgning om godkendelse af trixylylphosphat (TXP)
til ovennævnte anvendelse. Ansøgningen har i henhold til procedurerne i REACH-forordningen været
behandlet af det Europæiske Kemikalieagentur, ECHA, i udvalgene for risikovurdering, RAC, og
socioøkonomisk vurdering, SEAC, som henholdsvis d. 8. og 13. juni 2023 har afgivet følgende
udtalelser:
o
RAC
konkluderede, at der kan fastsættes en nedre grænse for, hvornår stoffet er skadeligt for
forplantningsevnen. Udvalget konkluderede endvidere, at risikoen er tilstrækkeligt kontrolleret i
forhold til arbejdstagere og den generelle befolkning via miljøet under forudsætning af overholdelse
af de risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold, som er beskrevet i ansøgningen.
2
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 470: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af trixylylphosphat (TXP) som hydraulisk væske
RAC anbefalede, at arbejdstageres eksponering i godkendelsesperioden dokumenteres i
måleprogrammer.
o
SEAC
konkluderede, at der findes alternative stoffer eller teknologier, som er teknisk og
økonomisk gennemførlige for ansøgeren, og at der findes generelt egnede alternativer i EU, men at
det ikke er muligt for ansøgeren fuldt ud af implementere disse inden godkendelsesperiodens
udløb. Udvalget bemærker, at de 18 atomkraftværker står for 70 % af strømproduktionen i
Frankrig, og at der er betydelige begrænsninger i mulighederne for at stoppe værkerne for at
foretage substitution. SEAC finder ansøgers substitutionsplan troværdig og bemærker, at ansøger
forventer at have gennemført substitution ved udgangen af 2025. Den resterende
godkendelsesperiode er ansøgt til at opnå fortynding og nedbrydning af TXP i
hydrauliksystemerne, da der i en årrække efter 2025 fortsat vil være sporforureninger af stoffet i
hydrauliksystemerne i koncentrationer over 0,3 %, som er grænsen for, at der er krav om
godkendelse for stoffer, der skader forplantningsevnen. Udvalget har desuden konkluderet, at
ansøgeren har påvist, at de socioøkonomiske fordele opvejer de risici for menneskers sundhed eller
miljøet, der følger af anvendelsen af stoffet, idet der er vist sikker anvendelse og de
sundhedsmæssige omkostninger effektivt set er nul. SEAC har anbefalet, at fristen for fornyet
vurdering sættes til maj 2030.
Kommissionen anbefaler på den baggrund, at der gives en godkendelse med en frist for fornyet
vurdering ved maj 2030 under forudsætning af anvendelse af de risikohåndteringsforanstaltninger og
anvendelsesforhold, som ansøgeren har beskrevet. Derudover er det en forudsætning, at ansøgeren
gennemfører måleprogrammer for arbejdstagernes udsættelse.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget til gennemførelsesretsakt.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt under REACH-forordningen har direkte retsvirkning
i Danmark og skal ikke implementeres i dansk ret.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget har ingen statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget.
Forslaget skønnes ikke at medføre væsentlige erhvervs- eller
samfundsøkonomiske konsekvenser.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Høring
Et notat om forslaget har været i høring i EU-Miljøspecialudvalget. Der er ikke indkommet
bemærkninger.
3
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 470: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af trixylylphosphat (TXP) som hydraulisk væske
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre
medlemsstater.
Regeringens generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at de særligt problematiske stoffer, som er prioriteret og optaget
på REACH, Bilag XIV, som udgangspunkt skal erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier,
hvis disse er økonomisk og teknisk levedygtige. Indtil dette kan opnås, skal risici ved fortsat
anvendelse være tilstrækkeligt kontrolleret, eller de socioøkonomiske fordele ved fortsat brug skal
opveje eventuelle risici for mennesker og miljø.
Forslaget til gennemførelsesretsakt tager udgangspunkt i, at ansøgeren skal overholde de generelle
krav i REACH om kontrol af risici for mennesker og miljø samt gældende arbejdsmiljø- og miljøkrav.
Regeringen finder, at der er redegjort for et tilstrækkeligt beskyttelsesniveau, idet risikoen er
tilstrækkeligt kontrolleret. I den konkrete sag findes der allerede egnede alternativer i EU, som
ansøger er ved at implementere, men det vil ikke være muligt for ansøgeren fuldt ud at implementere
alternativer tidligere end godkendelsesperiodens udløb pga. tekniske hensyn i driften af
atomkraftværkerne.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
4