Europaudvalget 2023-24
EUU Alm.del Bilag 61
Offentligt
2766517_0001.png
13. oktober 2023
MIM 127-23
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til to gennemførelsesretsakter om administrative
forlængelser af godkendelserne for borsyre og dinatriumtetraborat i produkttype 8 i
henhold til forordning 528/2012 om tilgængeliggørelse på markedet og anvendelse af
biocidholdige produkter (komitesag)
KOM-dokumenter foreligger ikke
Resumé
Kommissionen foreslår administrative forlængelser af udløbsdatoerne for godkendelserne af aktivstofferne
borsyre og dinatriumtetraborat i ”træbeskyttelsesmidler” (produkttype 8).
Hvis forslagene bliver vedtaget,
vil det betyde, at stofferne fortsat må indgå som aktivstof i biocidholdige produkter i træbeskyttelsesmidler.
Der er ingen væsentlige økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet, staten, regioner
og kommuner. Der findes i Danmark pt. to godkendte træbeskyttelsesmidler med stoffet borsyre, mens der
ikke pt. er godkendt midler med dinatriumtetraborat. Samlet set påvirker forslagene
miljøbeskyttelsesniveauet neutralt, da stofferne er godkendt i EU i dag. Forslagene er drøftet på et møde i
den stående komité for biocidholdige produkter den 27. september 2023 med forventet efterfølgende
skriftlig afstemning. Det vurderes, at det på grund af forhold, der ikke kan tilskrives ansøgerne, er
nødvendigt at udskyde godkendelsernes udløbsdatoer for borsyre og dinatriumtetraborat i produkttype 8 i
en periode på 2�½ år, så der er tilstrækkelig tid til at vurdere ansøgningerne om en eventuel fornyelse. De
to aktivstoffer opfylder udelukkelseskriterierne i biocidforordningen, da de er klassificeret som skadende
for fostre og forplantningsevnen i kategori 1B. Der er anvendelser af midlerne, hvor der ikke findes egnede
alternativer. På den baggrund agter regeringen at støtte forslaget om en administrativ forlængelse af
godkendelserne.
Baggrund
Kommissionen forventes at fremsætte forslag til beslutning om administrativt at udskyde godkendelsernes
udløbsdato for
borsyre og dinatriumtetraborat i ”træbeskyttelsesmidler” (produkttype 8).
Godkendelsernes udløbsdato foreslås udskudt i en periode på 2�½ år, hvilket vurderes tilstrækkeligt til at
kunne vurdere ansøgningerne om fornyet godkendelse. En sådan administrativ forlængelse vil medføre, at
udløbsdatoen for godkendelsen udskydes til 31. august 2026. Udløbsdatoen er tidligere administrativt
forlænget med 2�½ år fra 31. august 2021. Hvis revurderingsarbejdet færdiggøres hurtigere, vil en afgørelse
om fornyelse eller ikke-fornyelse af stoffet afløse den administrative forlængelse.
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 61: Notat om komitésag om administrative forlængelser af godkendelserne for borsyre og dinatriumtetraborat i produkttype 8
Forslagene har hjemmel i artikel 82 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 528/2012 om
tilgængeliggørelse på markedet og anvendelse af biocidholdige produkter.
Forslagene behandles i en rådgivningsprocedure i den stående komité for biocidholdige produkter. Når
rådgivningsproceduren finder anvendelse afgiver komitéen udtalelse, om nødvendigt ved afstemning. Hvis
komitéen stemmer, afgives udtalelsen med simpelt flertal blandt komitéens medlemmer. Kommissionen
træffer afgørelse om de udkast til retsakter, der skal vedtages under størst mulig hensyntagen til
konklusionerne af komitéens drøftelser og komitéens udtalelse.
Forslagene er drøftet på et møde i den stående komité for biocidholdige produkter den 27. september 2023
med forventet efterfølgende skriftlig afstemning.
Formål og indhold
Forslagene drejer sig om beslutning om administrative forlængelser af godkendelserne i en periode, der er
tilstrækkelig til at give mulighed for at vurdere ansøgningerne om fornyet godkendelse for borsyre (CAS nr.
10043-35-3) og dinatriumtetraborat (CAS nr. 12179-04-3) i træbeskyttelsesmidler. Aktivstofferne er optaget
som godkendte aktivstoffer i træbeskyttelsesmidler, og der foreligger ansøgninger om fornyet godkendelse.
Ansøgningerne om fornyet godkendelse er indsendt til Nederlandene, og Nederlandene har tidligere meddelt
Kommissionen, at fulde evalueringer er nødvendige. Fristen for, hvornår godkendelsesindehavere skal
indsende ansøgning om fornyet godkendelse, er i biocidforordningen sat så kort, at en fuld evaluering om
fornyelse ikke kan nås, inden den oprindelige udløbsdato for godkendelsen. Derfor blev udløbsdatoen
tidligere administrativt forlænget i 2�½ år fra 31. august 2021.
Begge stoffer er omfattet af udelukkelseskriterierne for godkendelse, da de er klassificerede som skadende for
fostre og forplantningsevnen i kategori 1B. Derfor bør godkendelserne ikke fornyes, med mindre særlige
betingelser er opfyldt.
I Danmark findes der per. 12. september 2023 to godkendte biocidprodukt med borsyre som aktivstof. Der er
ingen produkter godkendt i Danmark med aktivstoffet dinatriumtetraborat. Før Miljøstyrelsen kan godkende
et biocidprodukt med et særligt problematisk aktivstof, skal de foretage en sammenlignende vurdering.
Herved skal det vurderes, om der findes tilstrækkeligt med andre mindre belastende biocidprodukter, der
kan bruges til det samme. I så fald kan produktet med det særligt problematisk aktivstof ikke godkendes. Der
foreligger derfor sammenlignende vurderinger for de to borsyre-produkter. For hver af de to produkter
gælder, at der ved godkendelsen kun fandtes et andet produkt på det danske marked mod samme
målorganismer, og et enkelt produkt giver ikke tilstrækkeligt kemisk diversitet til at forhindre udvikling af
resistens. Det alternative produkt har samme klassificering som skadende for fostre og forplantningsevnen i
kategori 1B, og det er derfor heller ikke umiddelbart et mindre belastende alternativ ift. sundhedsmæssig
påvirkning.
I EU er der gennemført en vurdering af alternativer, hvor der ikke findes egnede alternativer til de to
borforbindelser til visse anvendelser, og det formodes også at gælde i Danmark. Vurderingen af
alternativer er første trin i stillingtagen til, hvorvidt de særlige betingelser er til stede, for at et særligt
problematisk aktivstof kan godkendes. Der skal desuden tages stilling til, hvorvidt undtagelsesbetingelserne i
biocidforordningen er opfyldt, men det kan først ske, når revurderingsrapporten for stofferne foreligger. Idet
der er anvendelser, hvor der ikke findes egnede alternativer, er det ministeriets vurdering, at det er
overvejende sandsynligt, at undtagelsesbetingelserne er opfyldt. Altså, at en ikke-godkendelse vil have en
uforholdsmæssig negativ samfundsmæssig konsekvens, herunder i forhold til samfundsøkonomi set i forhold
til risikoen for menneskers sundhed, dyrs sundhed eller miljøet som følge af stoffets anvendelse. Dette vil
blive vurderet i EU, før der tages stilling til om godkendelsen af stofferne skal fornyes, hvilket forventes at ske
om senest 2�½ år.
2
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 61: Notat om komitésag om administrative forlængelser af godkendelserne for borsyre og dinatriumtetraborat i produkttype 8
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslagene.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regeringens
vurdering, at det følger heraf, at forslagene er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Der er tale om vedtagelse af nye gennemførelsesafgørelser, som er direkte gældende i Danmark.
Konsekvenser
Hvis forslagene bliver vedtaget, vil udløbsdatoerne for godkendelserne bliver ændret. Det vil betyde, at
borsyre og dinatriumtetraborat til træbeskyttelse produkttype 8 forbliver på EU-listen over godkendte
aktivstoffer. Denne liste er direkte gældende i Danmark, og der vil derfor ikke være lovgivningsmæssige
konsekvenser af forslagene.
Forslagene har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget.
Det bemærkes, at afledte nationale udgifter, som følger af EU-retsakter,
afholdes inden for de berørte ministeriers eksisterende bevillingsrammer, jf. budgetvejledningens
bestemmelser herom. Forslagene skønnes ikke at have væsentlige samfunds- eller erhvervsøkonomiske
konsekvenser.
Forslagene vil påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark neutralt, idet det ikke ændrer på, hvilke midler med
de pågældende aktivstoffer, der på nuværende tidspunkt er godkendt i Danmark.
Høring
Sagen har været i skriftlig høring i EU-Miljøspecialudvalget, hvor der ikke er indkommet bemærkninger.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslagene i andre medlemsstater. På
baggrund af tidligere afstemninger om lignende forslag forventes der at være flertal for forslagene blandt
medlemsstaterne.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Ved behandlingen i EU er det vurderet, at det er nødvendigt at udskyde udløbsdatoerne for godkendelsen af
borsyre og dinatriumtetraborat i ”træbeskyttelsesmidler” (produkttype 8)
for at kunne nå at lave en
fuldstændig vurdering af stofferne i forbindelse med en eventuel fornyelse af godkendelserne. Da begge
stoffer opfylder udelukkelseskriterierne for godkendelse, skal der være særlige betingelser opfyldt, før
godkendelserne bør fornyes. Der ikke findes egnede alternativer til de to aktivstoffer til visse anvendelser, og
dette gælder også i Danmark.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslagene om administrative forlængelser af godkendelserne.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
3