Det Udenrigspolitiske Nævn 2023-24
UPN Alm.del Bilag 196
Offentligt
2836534_0001.png
Indlæg til ministeren for udviklingssamarbejde og global klimapolitik
Samråd J d. 28. februar 2024
Talepunkt
(Taletid: Ca. 15 minutter)
Det talte ord gælder
Tak for ordet. Lad mig starte med at understrege, at regeringen
gentagne gange siden den 7. oktober på det kraftigste har fordømt
Hamas’ terrorangreb mod Israel. Enhver form for medvirken til
Hamas’ terrorangreb fordømmes også på det kraftigste.
Regeringen er – som tidligere understreget – dybt bekymret over
de israelske anklager om, at et antal UNRWA-medarbejdere
skulle have medvirket til Hamas’ grusomme terrorangreb. Det er
fuldstændigt uacceptabelt.
Den aktuelle situation viser, hvor svært det er at levere humanitær
nødhjælp i et område, der kontrolleres af en brutal
terrororganisation som Hamas. Samtidig er det uomtvisteligt, at
FN’s organisationer netop i komplekse og konfliktfyldte kriser
som Gaza er neutrale og uangribelige i deres ageren.
Samme dag som anklagerne blev kendt, udtrykte vi fra dansk side
vores dybe bekymring og bad UNRWA om at fremlægge
1
UPN, Alm.del - 2023-24 - Bilag 196: Svar på spørgsmål vedr. Danmarks støtte til FN's hjælpeorganisation for palæstinensiske flygtninge i Mellemøsten (UNRWA)
en grundig skriftlig og transparent redegørelse af forholdene
omkring anklagerne. Vi har siden anklagerne været i meget tæt
dialog med UNRWA. Jeg selv har talt med UNRWA’s
generalkommissær Lazzarini om behovet for handling, ligesom
både udenrigsministeren og jeg har haft et utal af samtaler med
ligesindede EU-lande, de nordiske lande og bl.a. USA.
FN’s opfølgning på de israelske anklager mod de 12 UNRWA-
ansatte har indtil nu været resolut.
UNRWA’s generalkommissær afskedigede med øjeblikkelig
virkning de ti nulevende medarbejdere anklaget for medvirken i
terrorangrebet. Derudover blev en hasteundersøgelse af
anklagerne omgående igangsat af FN’s centrale tilsyns- og
kontrolmyndighed (Office of Internal Oversight Services, OIOS).
En foreløbig rapport forventes at komme snarest.
De israelske myndigheders samarbejde med FN er afgørende for
den igangværende undersøgelse. I henhold til vores oplysninger
har Israel endnu ikke delt konkrete informationer om anklagerne
mod UNRWA’s ansatte. FN’s generalsekretærs kabinet har derfor
så sent som i sidste uge anmodet om, at Israel deler relevant
information med FN.
I tillæg er en grundig uafhængig undersøgelse af UNRWA
igangsat. Fokus er på en gennemgang af eksisterende
2
UPN, Alm.del - 2023-24 - Bilag 196: Svar på spørgsmål vedr. Danmarks støtte til FN's hjælpeorganisation for palæstinensiske flygtninge i Mellemøsten (UNRWA)
kontrolmekanismer og regelsæt. Og dermed sikring af, at
organisationen er i stand til at værne om egen neutralitet,
håndtere anklager om alvorlig ureglementeret og forkastelig
adfærd blandt ansatte, samt undgå at der sker brud på
organisationens retningslinjer og regelsæt.
Undersøgelsen vil også komme med en række anbefalinger til,
hvordan interne kontrolmekanismer og regelsæt kan skærpes.
Endeligt kan nævnes, at UNRWA parallelt selv er i gang med at
evaluere og styrke eksisterende kontrolmekanismer, herunder
gennem nedsættelsen af en intern arbejdsgruppe.
Behovet for humanitær bistand til Palæstina har aldrig været
større.
Den humanitære indsats i Gaza bygger på UNRWA’s kritiske
infrastruktur og tilstedeværelse. Ingen andre organisationer er i
nærheden af at have den tilstrækkelige kapacitet, og øvrige
organisationers indsatser bygger på UNRWA’s tilstedeværelse.
UNRWA er derfor en uomgængelig aktør for leveringen af
humanitær livsnødvendig nødhjælp til de to millioner civile i
Gaza som er afhængige af, at nødhjælpen kommer frem. Aktuelt
huser UNRWA mere end en million fordrevne dvs. næsten
halvdelen af Gazas civilbefolkning.
3
UPN, Alm.del - 2023-24 - Bilag 196: Svar på spørgsmål vedr. Danmarks støtte til FN's hjælpeorganisation for palæstinensiske flygtninge i Mellemøsten (UNRWA)
Et kollaps af UNRWA vurderes at ville medvirke til et kollaps af
den i forvejen dybt komplicerede og udfordrede humanitære
operation i Gaza.
Desuden ville et kollaps af UNRWA kunne have en
destabiliserende effekt på hele regionen, herunder ikke mindst på
Vestbredden og i Libanon, hvor UNRWA også er tilstede, og
hvor situationen er meget skrøbelig.
Danmark giver årligt et kernebidrag til UNRWA på 105 mio. kr. I
tillæg har Danmark i tilfælde, hvor der har været en kraftig
forværring i den humanitære situation, ydet ekstraordinær støtte
til enten nødhjælpsappeller eller tillægsbevillinger til UNRWA’s
kernebudget.
I 2023 udbetalte Danmark således 68 mio. kr. i ekstraordinær
støtte til UNRWA’s håndtering af den katastrofale humanitære
situation i Gaza.
Ifølge aftalen mellem Danmark og UNRWA skal Danmarks
planlagte bidrag til UNRWA udbetales i løbet af første kvartal.
Bidraget for 2024 er endnu ikke udbetalt. Det er stadig vores
intention at udbetale, men det forudsætter naturligvis en fortsat
resolut og troværdig håndtering af den nuværende situation.
4
UPN, Alm.del - 2023-24 - Bilag 196: Svar på spørgsmål vedr. Danmarks støtte til FN's hjælpeorganisation for palæstinensiske flygtninge i Mellemøsten (UNRWA)
Vi er dog meget opmærksomme på, at hvis vi trækker støtten til
UNRWA, kan det risikere at få alvorlige humanitære
konsekvenser i en allerede dybt, dybt katastrofal situation. Så der
er ingen nemme løsninger, og der er behov for et gennemtænkt
modsvar på anklagerne.
Vi bør afstå fra at skabe en situation, hvor anklager om
enkeltpersoners forkastelige handlinger risikerer at straffe hårdt
trængte civile i Gaza.
Som bekendt har en række lande reageret ved at suspendere deres
støtte til UNRWA. Men nuancerne i de offentlige udmeldinger er
her vigtige at holde sig for øje. Det er korrekt, at lande som
eksempelvis Sverige, Finland, Tyskland, Nederlandene,
Australien, Storbritannien og USA foreløbigt har suspenderet
deres støtte. Men vi ved også, at flere af disse lande inden for de
seneste måneder har udbetalt store bidrag til UNRWA, inklusiv
for 2024.
Der er samtidig en række lande, heriblandt eksempelvis Norge,
Belgien, Irland og Spanien, som alle fortsætter deres støtte til
UNRWA ud fra den betragtning, at UNRWA er en uomgængelig
aktør i den nuværende humanitære krise. I tillæg har Spanien,
Irland og Norge endda netop annonceret ny støtte til UNRWA.
5
UPN, Alm.del - 2023-24 - Bilag 196: Svar på spørgsmål vedr. Danmarks støtte til FN's hjælpeorganisation for palæstinensiske flygtninge i Mellemøsten (UNRWA)
Midt i mellem ligger EU og lande som Frankrig og Schweiz, der
ligesom Danmark vil tage bestik af fremdriften i FN’s
undersøgelse af og opfølgning på anklagerne, inden de planlagte
bidrag udbetales.
Danmark koordinerer tæt med andre donorer - både dem, der har
suspenderet og dem, der fortsætter støtten. I sidste uge, den 21.
februar, var jeg selv vært for et nordisk ministermøde og den 9.
februar var udenrigsministeren vært for en drøftelse med
Tyskland, Frankrig, Nederlandene og Sverige. Ved begge møder
præsenterede vi nogle tanker, der netop præciserer de krav, som
vi mener, der bør stilles til UNRWA for at genetablere tilliden til
organisationen. Vi arbejder således meget aktivt fra dansk side
for, at der stilles klare og fælles krav til UNRWA og dets
håndtering af situationen.
Anklagerne peger på en sårbarhed i UNRWA’s interne
kontrolmekanismer. Det er derfor vigtigt, at der fremadrettet
bliver arbejdet for at styrke UNRWA’s kontrolmekanismer
således, at tilliden til organisationen genetableres og
organisationen kan stå mere robust og uanfægtet i fremtiden.
I kraft af Danmarks midterposition i donorfeltet arbejder
Danmark sammen med andre toneangivende donorer for at skabe
en konstruktiv vej frem på den korte og mellemlange bane, der
kan sikre fremdrift i de fremlagte tiltag fra FN.
6
UPN, Alm.del - 2023-24 - Bilag 196: Svar på spørgsmål vedr. Danmarks støtte til FN's hjælpeorganisation for palæstinensiske flygtninge i Mellemøsten (UNRWA)
2836534_0007.png
Samtidig holder vi os for øje, at visionen på den længere bane er
en bæredygtig to-statsløsning, hvor FN spiller en rolle som rygrad
i etablering af bæredygtige samfundsstrukturer i en
palæstinensisk stat, snarere end med et hovedfokus på
serviceydelser og nødhjælp.
På kort sigt vil Danmark arbejde for, at der sikres transparens og
fremdrift i undersøgelserne af anklagerne mod de UNRWA-
ansatte. Her vil det også være vigtigt, at der udarbejdes
retningslinjer for, hvordan eventuelle nye anklager vil blive
håndteret. Det kan vi ligeså godt forberede os på nu. Det kan ikke
udelukkes, at der i en organisation med 30.000 ansatte kan
komme flere sager frem.
Derfor skal der på den mellemlange bane gennem bl.a. den
uafhængige undersøgelse og dens anbefalinger arbejdes for at
genskabe tillid til UNRWA’s evne til at håndtere anklager og
trusler mod organisationens neutralitet. Dette skal ske ved bl.a. at
identificere svagheder i UNRWA’s kontrolsystemer og regelsæt
med henblik på at styrke organisationens robusthed og
effektivitet.
Lad mig afslutningsvis endnu en gang understrege: Vi står midt i
en akut og katastrofal humanitær krise i Gaza, hvor UNRWA har
en helt central rolle i leveringen af livsreddende nødhjælp.
7
UPN, Alm.del - 2023-24 - Bilag 196: Svar på spørgsmål vedr. Danmarks støtte til FN's hjælpeorganisation for palæstinensiske flygtninge i Mellemøsten (UNRWA)
Ifølge UNRWA slipper organisationens finansiering for 2024 op
ved udgangen af marts. Stopper UNRWA med at operere, ser vi
ind i et scenarie, hvor den humanitære operation kollapser med
fatale konsekvenser til følge.
Med andre ord: Lige nu og her, er der ikke noget alternativ til
UNRWA.
Det ændrer selvsagt ikke ved, at UNRWA skal være neutrale og
uangribelige i deres ageren gennem styrkede kontrolmekanismer i
den aktuelle krigssituation. Det er netop den proces, UNRWA og
FN er i gang med, og som Danmark sammen med tone-angivende
lande følger tæt med forventninger til konkrete fremskridt.
Tak for ordet.
8