Udvalget for Digitalisering og It 2023-24
DIU Alm.del
Offentligt
2869749_0001.png
Folketinget
Udvalget for Digitalisering og It
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
17. maj 2024
Databeskyttelseskontoret
Katrine
Hjortnæs
Haugegaard
2024-06184
3285358
Besvarelse af spørgsmål nr. 153 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg
for
Digitalisering og It
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 153 (Alm. del), som
Folketingets Udvalg
for Digitalisering og It
har stillet til justitsministeren den
3. maj 2024. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Lisbeth Bech-Nielsen
(SF).
Peter Hummelgaard
/
Louise Black Mogensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
DIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 153: Spm. om justitsministeren vil forholde sig til Det Europæiske Databeskyttelsesråds (EDPB) afgørelse om, at Meta Irland overtræder artikel 6, stk. 1 i databeskyttelsesforordningen (GDPR)
Spørgsmål nr. 153 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg
for Digitalisering
og It:
”Vil justitsministeren forholde sig til Det Europæiske
Databeskyttelsesråds (EDPB) afgørelse om, at Meta Irland
overtræder artikel 6, stk. 1 i databeskyttelsesforordningen
(GDPR), idet de uberettiget har behandlet personoplysninger til
adfærdsbaseret markedsføring baseret på henholdsvis
’kontraktforhold’ og ’legitim interesse’, herunder i forhold til
hvilke konsekvenser afgørelsen har for Meta Danmark og andre
tech giganter i Danmark? ” Der henvises til nyheden ”EDPB
offentliggør Meta-afgørelse” på datatilsynet,dk den 8. december
2023.
Svar:
Det Europæiske Databeskyttelsesråd, EDPB, vedtog den 27. oktober 2023
en såkaldt hurtig bindende afgørelse efter anmodning fra det norske
datatilsyn og i overensstemmelse med databeskyttelsesforordningens artikel
66, stk. 2, hvorefter enhver tilsynsmyndighed kan anmode om en
hasteudtalelse eller en hurtig bindende afgørelse fra EDPB under iagttagelse
af visse betingelser.
EDPB kan træffe en hurtig bindende afgørelse efter artikel 66, stk. 2, hvis
sagen er af så hastende karakter, at den almindelige procedure for
behandling af grænseoverskridende sager ikke kan bruges (den såkaldte
”samarbejdsmekanisme”). Det er påkrævet, at den anmodende
tilsynsmyndighed har truffet foreløbige foranstaltninger, der har
retsvirkning på dens eget område med en angivet gyldighedsperiode, som
ikke overstiger tre måneder. I det konkrete tilfælde havde det norske
datatilsyn nedlagt et midlertidigt forbud mod Metas behandling af
personoplysninger til brug for adfærdsbaseret markedsføring (målrettede
reklamer på baggrund af indsamling af oplysninger om den enkelte brugers
aktiviteter på internettet) baseret på databeskyttelsesforordningens artikel 6,
stk. 1, litra b (kontrakt) og litra f (interesseafvejning). Forbuddet trådte i
kraft den 4. august 2023, var begrænset til tre måneder og gjaldt kun i Norge.
Med anmodningen til EDPD ønskede det norske datatilsyn, at EDPB skulle
vedtage en hurtig bindende afgørelse med henblik på at gennemføre
endelige foranstaltninger over for Meta, der ville gælde for hele EU/EØS.
Side 2/3
DIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 153: Spm. om justitsministeren vil forholde sig til Det Europæiske Databeskyttelsesråds (EDPB) afgørelse om, at Meta Irland overtræder artikel 6, stk. 1 i databeskyttelsesforordningen (GDPR)
I afgørelsen konkluderer EDPB bl.a., at Meta har overtrådt
databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, idet virksomheden
uberettiget har behandlet personoplysninger til adfærdsbaseret
markedsføring på baggrund af databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk.
1, litra b (kontrakt) og litra f (interesseafvejning). EDPB instruerer på den
baggrund det irske datatilsyn – som er den ledende tilsynsmyndighed over
for Meta – i at træffe endelige foranstaltninger over for Meta i form af et
forbud mod behandlingen af personoplysninger til brug for adfærdsbaseret
markedsføring på baggrund de nævnte behandlingsgrundlag. Det irske
datatilsyn traf afgørelse i sagen den 10. november 2023, og Meta fik derefter
én uge til at implementere forbuddet. Forbuddet er gældende i hele EU/EØS
og således også i Danmark.
Afgørelsen er alene bindende for Meta, men kan naturligvis få betydning i
forhold til andre platformes behandling af personoplysninger til brug for
adfærdsbaseret markedsføring.
Afgørelsen viser, at det som udgangspunkt ikke er muligt at henvise til
kontrakt
som
behandlingsgrundlag
i
forbindelse
med
markedsføringsaktiviteter. Det skyldes, at det sjældent vil være nødvendigt
at behandle personoplysninger i markedsføringsøjemed for at kunne opfylde
en kontrakt.
Afgørelsen illustrerer endvidere, at der er grænser for, hvilke legitime
interesser hos den dataansvarlige der kan retfærdiggøre en behandling af
personoplysninger i markedsføringsøjemed.
Side 3/3