Europaudvalget 2023
JOIN (2023) 0029
Offentligt
2740184_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
UNIONENS HØJTSTÅENDE
REPRÆSENTANT FOR
UDENRIGSANLIGGENDER
OG SIKKERHEDSPOLITIK
Bruxelles, den 18.8.2023
JOIN(2023) 29 final
FÆLLES RAPPORT TIL EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET
Den Særlige Administrative Region Macao
Årsrapport for 2022
DA
DA
join (2023) 0029 - Ingen titel
FÆLLES RAPPORT TIL EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET
DEN SÆRLIGE ADMINISTRATIVE REGION MACAO
ÅRSRAPPORT FOR 2022
Resumé
Siden Macao blev overdraget til Folkerepublikken Kina i 1999, har Den
Europæiske Union og dens medlemsstater nøje fulgt den politiske og økonomiske
udvikling i Den Særlige Administrative Region Macao (Macao SAR), der bygger
på princippet "ét land, to systemer". EU støtter dette princip og dets
gennemførelse under grundloven, der har til formål at sikre, at Macaos levevis,
retsvæsen og beskyttelse af fundamentale rettigheder og friheder forbliver
uændret frem til 2049.
Denne årsrapport, der dækker 2022, offentliggøres i overensstemmelse med de
forpligtelser, der blev indgået over for Europa-Parlamentet i 1999.
Macaos integration i den nationale udviklingsplan tog fart i 2022. Landets
regering fortsatte med at ændre loven om beskyttelse af den nationale sikkerhed
og dermed potentielt undergrave de politiske og grundlæggende
frihedsrettigheder, der er nedfældet i grundloven. Den 15. december vedtog den
lovgivende forsamling enstemmigt lovforslaget ved førstebehandlingen.
Undermineringen af Macaos vidtgående autonomi og af de rettigheder og
friheder, der skulle beskyttes som minimum frem til 2049, fortsatte i 2022.
Dette år var præget af strenge covid-19-relaterede social distancering og
rejserestriktioner, der isolerede Macao fra resten af verden. I februar lempede
Macao rejserestriktionerne for rejsende fra det kinesiske fastland for at muliggøre
genopretningen af en økonomi, der er stærkt afhængig af kinesisk turisme.
I 2022 skete der en drastisk ændring af spillemiljøet med retssagen mod Alvin
Chau, formand for de største kasinorejsearrangører
1
, og vedtagelsen af en ny
spillelov.
Økonomisk diversificering og integration i Greater Bay Area og udvikling af
Guangdong-Macaos intensive samarbejdszone i Hengqin var fortsat de vigtigste
udviklingsstrategier under ledelse af centralregeringen i Beijing.
1
I kasinoverdenen er en "kasinorejse" en kortvarig rejse arrangeret af en rejsearrangør for at tiltrække velhavende spillere til
Macao, hovedsagelig fra det kinesiske fastland.
1
join (2023) 0029 - Ingen titel
I de første tre kvartaler af 2022 faldt Macaos BNP med 27,8 % til 130,3 mia.
Macanese Pataca (MOP) (15,6 mia. EUR), hvilket er 61 % lavere end i 2019 (før
pandemien). Arbejdsmarkedet klarede sig godt, og regeringen ydede fortsat
covid-19-støtteforanstaltninger for befolkningen og virksomhederne.
Covid-relaterede rejserestriktioner, herunder to ugers hotelkarantæne,
forhindrede fortsat embedsmænd fra EU's kontor i at besøge Macao eller afholde
arrangementer der, hvilket hæmmede deres arbejde og begrænsede deres kontakt
med regeringsembedsmænd, civilsamfundet, virksomheder og andre
interessenter. Rejserestriktionerne hindrede også EU-medlemsstaternes kontakt
gennem konsulatet til EU-borgere i Macao og til portugisiske statsborgere i
Hongkong.
I.
Den politiske, juridiske og sociale udvikling
Siden udelukkelsen af 21 kandidater forud for valget til den lovgivende
forsamling i 2021 er oppositionen ikke længere repræsenteret i forsamlingen. I
forbindelse med offentliggørelsen af forsamlingens aktivitetsrapport erklærede
formanden imidlertid, at organets effektivitet var blevet "væsentligt forbedret".
I december valgte Macao 12 delegerede til Den Nationale Folkekongres (NPC)
ud af i alt 15 kandidater. Ni af de valgte delegerede var tidligere medlemmer af
NPC, herunder formanden for forsamlingen.
Macaos advokatsammenslutning
valgte Vong Hin Fai, medlem af den
lovgivende forsamling og Kinas Nationale Folkekongres, som formand.
Taipeis repræsentationskontor for økonomi og kultur
i Macao fortsatte sine
aktiviteter. I oktober bekræftede ministeren for Taiwans råd for
fastlandsanliggender, at Macao havde givet visumforlængelse til de tre
repræsentanter for Taiwan i SAR efter en afbrydelse af de diplomatiske
forbindelser som følge af Macaos anmodning om, at repræsentanterne skulle
undertegne et "ét-Kina-tilsagn", der anerkendte Taiwan som en del af Kina.
Macao har fortsat et repræsentationskontor for økonomi og kultur i Taiwan.
Den 10. april 2022 afholdt
Forummet for Økonomisk og Handelsmæssigt
Samarbejde mellem Kina og de portugisisk talende lande
en ekstraordinær
ministerkonference om økonomisk og handelsmæssigt samarbejde mellem Kina
og de portugisisk talende lande. Den kinesiske premierminister Li Keqiang holdt
åbningstalen online, hvor han opfordrede til øget samarbejde mellem Kina og de
portugisisk talende lande og etablerede et kommunikationscenter om
forebyggelse af epidemier i Macao.
2
join (2023) 0029 - Ingen titel
2740184_0004.png
Konsekvenserne af covid-19-politikkerne
Macao gennemførte Kinas "dynamiske
strategi om nultolerance over for
covid".
I januar indførte Macao et forbud på to uger mod indgående
passagerflyvninger fra lande uden for det kinesiske fastland efter at have opdaget
tre positive tilfælde blandt rejsende. Den 1. september genåbnede Macao sin
grænse for rejsende fra resten af verden og gav borgere fra 41 lande mulighed for
at rejse ind i området uden forudgående tilladelse fra sundhedsmyndighederne.
Der var fortsat hotelkarantæne for rejsende fra lande uden for det kinesiske
fastland. Karantæneperioden blev gradvist reduceret fra 21 dage i begyndelsen af
året til fem dage mod udgangen af året. Der blev indført strenge
nedlukningsforanstaltninger mellem den 11. juli og den 23. juli. Regeringen
beordrede borgerne at få foretaget PCR-test ad flere omgange og hurtige
antigentest på forskellige stadier ved lokale udbrud. En testkampagne blev rettet
mod specifikke udenlandske statsborgere, navnlig filippinske statsborgere, som
ofte er beskæftiget som hushjælp
2
.
Der var ikke mulighed for kontakt gennem konsulatet for diplomater i Hongkong,
som var akkrediteret for Macao, på grund af de strenge karantænekrav.
Ifølge Macaos tjeneste for statistik og folketælling
3
faldt befolkningstallet til
672 800 indbyggere i 2022. Både antallet af arbejdstagere, der ikke er bosiddende
i landet og antallet af EU-borgere, der er bosiddende i Macao faldt.
Lovgivningsmæssige begivenheder
Der skete
to vigtige lovgivningsmæssige begivenheder i 2022.
Den første var
den ændrede spillelov
4
, som har til formål at øge myndighedernes kontrol med
kasinoaktiviteter og navnlig med kasinorejsearrangører. Den anden var
ændringen af lovgivningen om national sikkerhed, som stadig var under
bearbejdelse ved årets udgang. Udkastet, der blev vedtaget ved
førstebehandlingen i december, viste, at loven ville blive mere restriktiv og
tilpasset lovgivningen om national sikkerhed vedrørende Hongkong
5
.
Den højtprofilerede sag mod spilgiganten Alvin Chau, som arrangerede VIP-rum
på kasinoer, understregede myndighedernes beslutsomhed med hensyn til at
skærpe kontrollen med spillesektoren. Retten fandt Alvin Chau skyldig i 162
anklager, herunder at åbne mulighed for ulovlige spil og bedrageri, og idømte
2
https://www.thestandard.com.hk/breaking-news/section/3/192590/Macau%E2%80%99s-Covid-zero-plan-now-targets-
city%E2%80%99s-Filipino-workers.
3
https://www.dsec.gov.mo/ts/#!/step2/KeyIndicator/en-US/240.
4
https://www.al.gov.mo/pt/law/year/507.
5
https://www.al.gov.mo/pt/law/lawcase/553.
3
join (2023) 0029 - Ingen titel
2740184_0005.png
ham 18 års fængsel i januar 2023. Den næststørste rejsearrangør, Levo Chan, blev
også retsforfulgt for bedrageri, hvidvaskning af penge og for at drive et
forbrydersyndikat
6
.
Macaos økonomi forventes at blive mindre afhængig af
spilleaktiviteter i forbindelse med Kinas bekæmpelse af korruption og
hvidvaskning af penge.
I sin politiske tale i november prioriterede regeringsleder Ho Iat-Seng sociale
spørgsmål og citerede fra generalsekretær Xi Jinpings tale af 1. juli for at markere
100-året for grundlæggelsen af det kinesiske kommunistparti. Han meddelte, at
regeringen ville gå videre med femte fase af et omfattende offentligt
overvågningssystem kaldet "Sky Eye". Medlemmer af civilsamfundet og
prodemokratiske politikere har udtrykt bekymring over de potentielle
konsekvenser for privatlivets fred og brugen af ansigtsgenkendelsesteknologier.
I juli gentog FN's Menneskerettighedskomité disse bekymringer
7
.
I sin politiske tale henviste regeringsleder Ho Iat-Seng også til planerne om at
reformere den lovgivende forsamlings valgsystem i 2023 for at gennemføre
princippet om "patrioters forvaltning af Macao".
Regeringslederen bebudede også vedtagelsen af
fagforeningsloven.
Selv om
retten til at danne fagforeninger var nedfældet i grundloven, havde Macao ikke
nogen lovgivning, der lovliggør deres etablering. I januar 2023 vedtog den
lovgivende forsamling lovforslaget ved førstebehandlingen. Civilsamfundet
udtrykte bekymring over, at lovgivningen ikke omfatter retten til at strejke og
ikke indeholder bestemmelser om kollektive forhandlinger.
National sikkerhed
Regeringen lagde større vægt på den nationale sikkerhed. Den 15. december
vedtog den lovgivende forsamling ved førstebehandlingen et lovforslag med
titlen "Ændring
af lov nr. 2/2009 — om beskyttelse af den nationale
sikkerhed
8
". Med denne lov, som blev vedtaget første gang i 2009, erklæredes
forræderi, løsrivelse, omstyrtning af den kinesiske centralregering, oprør, tyveri
af statshemmeligheder, udenlandske politiske organisationer, der bringer den
nationale sikkerhed i fare i Macao, og politiske organisationer i Macao, der
samarbejder med udenlandske politiske organisationer for at bringe den nationale
sikkerhed i fare, for ulovligt.
I august erklærede ministeren for sikkerhed ved indledningen af høringen, at
ændringen ville gøre det muligt for loven at beskytte den nationale sikkerhed i
6
7
https://www.thestandard.com.hk/section-news/section/11/249158/18-years-in-jail-for-junket-king.
https://tbinternet.ohchr.org/_layouts/15/treatybodyexternal/SessionDetails1.aspx?SessionID=2572&Lang=en.
8
https://www.al.gov.mo/pt/law/lawcase/553.
4
join (2023) 0029 - Ingen titel
2740184_0006.png
samme omfang som lovgivningen på det kinesiske fastland og i Hongkong. Det
fremgik af høringsdokumentet, at ansvaret for at forsvare den nationale sikkerhed
kun påhviler "ét land" uden at sondre mellem "to systemer".
Den ændrede lov udvider anvendelsesområdet for de eksisterende
lovovertrædelser.
Lovovertrædelsens løsrivelse omfatter nu "ikkevoldelige"
handlinger i stedet for kun "voldelige og andre alvorlige ulovlige handlinger".
Målet for omstyrtning omfatter nu hele statssystemet. Tyveri af
statshemmeligheder kan straffes strengere, hvis oplysningerne bringer landets
uafhængighed, enhed og sikkerhedsinteresser i fare. Anvendelsesområdet for
anklagen for ulovlig samordning er blevet udvidet til at omfatte hemmeligt
samarbejde med organisationer, sammenslutninger og enkeltpersoner uden for
Macao. Ændringen har skabt nye lovovertrædelser såsom "tilskyndelse eller
støtte til oprør", som er rettet mod ytringer i private sammenhænge. Lovens
"retsbevarende foranstaltninger" tillader aflytning af personlig kommunikation
og indførelse af midlertidige udrejseforbud for personer, der "udviser tendens til
at begå en forbrydelse, der kan bringe den nationale sikkerhed i fare". Dette er
mere vidtgående end bestemmelserne i Hongkongs nationale sikkerhedslov
(NSL).
Macaos advokatsammenslutning
og
Macaos sammenslutning for synergi
påpegede, at der ikke kunne fremsættes bemærkninger til de specifikke
ændringsbestemmelser, da de ikke fremgik af høringsdokumentet.
Macaos
journalistforbund
udtrykte bekymring over, at anvendelsesområdet for
forskellige lovovertrædelser var blevet udvidet uden klare juridiske definitioner.
Forbundet påpegede, at omstyrtning som lovovertrædelse kunne anvendes som et
middel til at begrænse ytringsfriheden, og spurgte ind til, om regeringen ville
udstede retningslinjer.
Rettigheder, frihedsrettigheder og lige muligheder
I juli udtrykte FN's Menneskerettighedskomité i sin regelmæssige gennemgang
vedrørende Macao i henhold til den
internationale konvention om borgerlige
og politiske rettigheder
bekymring over forbuddet mod fredelige forsamlinger,
den manglende beskyttelse af migranters rettigheder og godkendelseskriterierne
for at komme i betragtning til den lovgivende forsamling
9
.
Komitéen bemærkede, at Macaos retsvæsen synes at have fejlfortolket
konventionen og indført alt for brede begrænsninger af retten til ytringsfrihed og
deltagelse i offentlige anliggender. Komitéen opfordrede indtrængende Macao til
at "intensivere sine bestræbelser på at øge bevidstheden blandt dommere,
9
https://tbinternet.ohchr.org/_layouts/15/treatybodyexternal/Download.aspx?symbolno=CCPR%2FC%2FCHN-
MAC%2FCO%2F2&Lang=en.
5
join (2023) 0029 - Ingen titel
2740184_0007.png
anklagere, de juridiske erhverv og den brede offentlighed om de rettigheder, der
er fastsat i konventionen, og om deres anvendelse i henhold til den lokale
lovgivning".
Forsamlingsfriheden
var stadig truet. I 2020 og 2021 afviste myndighederne
anmodningen fra organisationen Democratic Development Union (DDU) om at
arrangere stearinlysoplyste natlige mindehøjtideligheder den 4. juni til minde om
årsdagen for massakren på Tiananmen i 1989 med henvisning til covid-19 som
årsag til afvisningen i 2020 og muligheden for at "skade centralregeringens
omdømme" i 2021. I 2022 besluttede DDU ikke at ansøge om tilladelse til at
arrangere en mindehøjtidelighed den 4. juni, idet den frygtede, at deltagerne var
i større risiko for at blive anholdt.
Foreningsfrihed
Regeringen indledte proceduren for vedtagelse af en
fagforeningslov, som imidlertid ikke omfatter retten til at strejke eller til
kollektive forhandlinger. Den 12. juni blev rapporten om den 45 dage lange
høring, der fandt sted i 2021, offentliggjort
10
. I rapporten blev det noteret, at visse
udtalelser understregede fraværet af retten til at strejke i lovforslaget. Som svar
herpå anførte regeringen, at der med loven ville blive indført et "helt nyt" system,
som både arbejdsgivere og arbejdstagere "gradvist" skulle indføre.
Pressefriheden
var stadig under pres, da det tidligere fremtrædende
journalistforbund, Macau Portuguese and English Press Association, valgte en ny
bestyrelse, der forpligtede sig til at samarbejde med regeringen og opnå flere
midler fra regeringens informationskontor.
Privatlivets fred
og databeskyttelse gav anledning til bekymring. I forbindelse
med bekæmpelsen af covid-19 har myndighederne indført et system af
sporingsapplikationer, der omfatter installation af software til geolokalisering og
indsamling af personoplysninger.
Den ændrede
retlige ordning for aflytning og beskyttelse af kommunikation
giver politiet mulighed for at aflytte telekommunikation i tilfælde af mistanke om
kriminalitet såsom terrorisme, forbrydelser, der bringer den nationale sikkerhed i
fare eller cyberkriminalitet. Under visse omstændigheder kan politiet anmode
teleoperatører om opkaldslister uden forudgående dommerkendelse. Fra august
2023 vil teleoperatører blive straffet, hvis de ikke udleverer oplysninger efter
anmodning fra offentlige myndigheder.
Der er omkring 23 543
husarbejdere, der ikke er bosiddende
i Macao, hvoraf
de fleste er kvinder fra Filippinerne, Vietnam, Indonesien, Myanmar og Nepal. I
2022 forhindrede de pandemirelaterede rejserestriktioner dem i at blive
10
https://www.gov.mo/pt/consulta-de-politicas/consulta-publica-sobre-a-lei-sindical/.
6
join (2023) 0029 - Ingen titel
2740184_0008.png
familiesammenført i udlandet. Ifølge husarbejdernes fagforeninger var der
tilfælde, hvor husarbejdere ikke fik betaling, og tilfælde, hvor husarbejdere
mistede deres arbejde på grund af frygt for smitte. Arbejdsgiverne var ikke
forpligtet til at tegne en sygeforsikring for husarbejdere. Der var stadig ingen
standardkontrakt og ingen mindsteindkomst, da loven om mindsteløn for
arbejdstagere ikke finder anvendelse på udenlandske husarbejdere.
Rekrutteringsbureauerne fortsatte med at opkræve husarbejdere dyre salærer, ofte
svarende til to måneders løn.
Der var tilfælde af
forskelsbehandling af etniske minoriteter.
Den 21. juli
beordrede regeringen alle filippinske statsborgere, herunder dem, der var
bosiddende i Macao, til at gennemgå nukleinsyretest i tre på hinanden følgende
dage fra den 22. til den 24. juli i forbindelse med bekæmpelsen af covid-19.
Regeringen ophævede foranstaltningen, efter at foreningen Progressive Labour
Union of Domestic Workers gav udtryk for bekymring med hensyn til
forskelsbehandling. Dette var den anden nationalitetsbaserede testrunde i 2022
efter en lignende instruks rettet mod statsborgere fra Myanmar i juni.
Det amerikanske udenrigsministerium opførte Macao på sin "Tier 3"-liste over
menneskehandel
med påstand om, at "regeringen for tredje år i træk hverken
havde ydet tjenester til ofre eller indledt retsforfølgning i sager om
menneskehandel."
11
Der har ikke været nogen social dialog med
LGBTIQ+-samfundet,
og ægteskab
mellem personer af samme køn anerkendes ikke. Som følge heraf har medlemmer
af LGBTIQ +-samfundet ikke de samme juridiske rettigheder som andre
privatpersoner, navnlig inden for forældreansvarsret og arveret. Transpersoner
kan ikke ændre deres køn på deres ID-kort.
Sundhedspersonalet manglede stadig tilstrækkelige oplysninger om LGBTIQ+-
patienters behov. Organisationen "Rainbow of Macau" opfordrede regeringen til
at etablere specialiserede sundhedstjenester og ansætte sundhedspersonale til at
yde relevant rådgivning, diagnosticering og behandling af kønsdysfori.
II.
Den økonomiske udvikling
I de første tre kvartaler af 2022
faldt Macaos BNP med 27,8 % på årsbasis
12
til
130,3 mia. MOP (15,6 mia. EUR)
13
. Dette var 61 % lavere end i 2019 (330 mia.
11
12
https://www.state.gov/reports/2022-trafficking-in-persons-report/macau/.
Kilde: Statistics and Census Service, Government of Macao Special Administration Region (SAR), der kan findes på:
https://www.dsec.gov.mo/en-US/.
13
Omregnet til euro med InforEuro's vekselkurs i december 2021.
7
join (2023) 0029 - Ingen titel
2740184_0009.png
MOP/39,6 mia. EUR),
hvilket viser, hvor hårdt
Macaos økonomi blev påvirket
af restriktioner i forbindelse med pandemien.
I oktober forudså Den Internationale Valutafond, at Macaos økonomi ville
skrumpe med 22,4 % i 2022 sammenlignet med en forventet vækstrate på 15,5 %
i april
14
. I 2021 steg Macaos BNP med 18 % (efter et fald på 56,3 % i 2020).
Et lavt antal
turister
havde en betydelig indvirkning på økonomien. I 2022
besøgte 5,7 mio. turister byen, hvilket er mindre end 15 % af antallet i samme
periode i 2019 (39,4 mio.). Eksporten af spilletjenester
15
tegnede sig tidligere for
ca. halvdelen af Macaos BNP. På grund af faldet i turisme tegnede denne eksport
sig imidlertid kun for 24,8 mia. MOP (3,0 mia. EUR) i de første tre kvartaler af
2022 — et fald på 54,5 % på årsbasis, eller kun 13,7 % af eksportværdien i samme
periode i 2019 (181 mia. MOP/21,7 mia. EUR). Den gennemsnitlige
hotelbelægningsgrad var kun 38,5 % i løbet af året sammenlignet med 50 % i
2021 og 91 % i 2019.
Arbejdsmarkedet
klarede sig godt i det vanskelige økonomiske klima med en
arbejdsløshed på 3,5 % ved årets udgang sammenlignet med 1,7 % før
pandemien.
Inflationen
forblev lav med en stigning på 1,0 % i det gennemsnitlige
sammensatte forbrugerprisindeks
Den reducerede økonomiske aktivitet resulterede i
lavere skatteindtægter,
mens
de offentlige udgifter steg. Regeringen måtte trække på sine finanspolitiske
reserver for at finansiere udgifterne. Kapitalreserverne faldt til 563 mia. MOP
(67,5 mia. EUR) i november, hvilket er et fald på 12,2 % på årsbasis. Ikke desto
mindre er de stadig tilstrækkelige til at dække de anslåede seks års offentlige
udgifter på 2022-niveau.
I 2021 nåede beholdningen af udenlandske investeringer op på 334 mia. MOP
(40,0 mia. EUR) sammenlignet med 297 mia. MOP (35,6 mia. EUR) i 2020. Den
største kilde til investeringer var Hongkong med 49 % efterfulgt af det kinesiske
fastland med 34 % (bortset fra investeringer fra offshore-centre).
Økonomisk politik
I regeringslederens årlige politiske tale skitseredes de økonomiske politikker, der
skulle gennemføres i 2023. På den økonomiske front er prioriteterne at
14
"Recovery
During a Pandemic: health concerns, supply disruptions, and price pressures", oktober 2021,
https://www.imf.org/en/Publications/WEO/Issues/2021/10/12/world-economic-outlook-october-2021
.
15
Eksport af spilletjenester måles som valutaudlændinges udgifter til spil.
8
join (2023) 0029 - Ingen titel
fremskynde genopretningen samt at fremme udviklingen i turist- og
spillesektoren, øge investeringerne i infrastruktur og boliger og videreføre
strategien for økonomisk diversificering.
I overensstemmelse med Kinas 14. femårsplan for 2021-2025 understregede
regeringslederen behovet for yderligere at integrere Macao i de nationale
politikker, navnlig politikkerne vedrørende Hengqin-zonen og Greater Bay Area.
Han bebudede en fremskyndelse af infrastrukturanlæggelsen, herunder nye
udviklingsområder,
jernbane-
og
vejtransportforbindelser,
boliger,
genanvendelsesprojekter og vandafledningsarbejder.
Støtte til økonomien, som var blevet påvirket af pandemirelaterede restriktioner,
var fortsat en nøgleprioritet. Regeringen forlængede mange af de økonomiske
støtteforanstaltninger i forbindelse med covid-19 for husholdninger og
virksomheder, herunder skattelettelser og forskellige gebyrfritagelser for
personer og virksomheder, lejekoncessioner og en statsstøttet )
uddannelsesordning.
Indbyggerne fik fortsat glæde af kontantudbetalingsordningen, der blev indført i
2008 for at dele udbyttet af den økonomiske udvikling med indbyggerne.
Personer med fast bopæl modtog 10 000 MOP (1 199 EUR), og ikkefastboende
modtog 6 000 MOP (719 EUR). Regeringslederen meddelte i sin politiske tale,
at indbyggerne ville modtage det samme beløb i 2023, samt en ekstraordinær
forbrugsstøtte på 10 000 MOP i yderligere et år. med den politiske tilgang
indførtes også en midlertidig beskæftigelsestilskudsordning for arbejdsgivere, der
ansætter ledige lokale indbyggere. Migrant husarbejdere er ikke omfattet af
kontantudbetalingsordningen.
I juni 2022 vedtog den lovgivende forsamling den
ændrede spillelov
og
skærpede dermed reglerne for driften af kasinoer. Den ændrede lov bemyndiger
regeringslederen til at opsige en koncessionskontrakt med et kasino på grund af
trusler mod den nationale sikkerhed. Den fastsætter også nye politiske mål om at
forhindre ulovlige kapitalstrømme på tværs af grænserne og om at bekæmpe
hvidvaskning af penge i forbindelse med spilleaktiviteter og dermed tage hensyn
til centralregeringens betænkeligheder. Loven fremmer også økonomisk
diversificering, da spiludbydere skal fremlægge investeringsplaner, der har til
formål at diversificere økonomien. Med den ændrede lov er varigheden af
kasinokoncessioner halveret til 10 år antallet af borde og elektroniske
spillemaskiner
er
begrænset
og
underkoncessioner
er
forbudt.
Kasinokoncessionshavere skal gennemgå en præstationsvurdering hvert tredje år.
Loven har forhøjet spilleafgiften med 1 % (til 40 %) og indført en årlig
minimumspræmie. Den mindste selskabskapital, som administrerende direktører
9
join (2023) 0029 - Ingen titel
for kasinoer (som skal være personer med fast bopæl i Macao) skal være i
besiddelse af, er blevet forhøjet fra 10 til 15 %.
Den ændrede lov skærpede reglerne om
spillefremmende aktiviteter.
Forvaltere
kan kun levere tjenesteydelser til én kasinokoncessionshaver, mens
overskudsdelingsordninger mellem forvaltere og kasinoer ikke længere er tilladt.
Den lovgivende forsamling forfulgte en lignende hensigt, da den vedtog
"ordningen for udnyttelse af hasardspil" i december. Ifølge regeringens skøn har
denne lov, også kaldet "lov om kasinorejser", medført et betydeligt fald på ca.
80 % i kasinorejseaktiviteter.
Spillekoncessionerne
udløb ved udgangen af 2022. Regeringen iværksatte et
offentligt udbud for at tildele de nye koncessionskontrakter i overensstemmelse
med den ændrede spillelov. De nye koncessioner blev indledt i januar 2023 og
løber i 10 år. De seks etablerede spiludbydere bevarede deres koncessioner. En
syvende tilbudsgiver, en enhed i det globale spillekonglomerat Genting Malaysia,
vandt ikke udbuddet. Hver arrangør skulle fremlægge en investeringsplan for et
anslået samlet beløb på 120 mia. MOP (14,4 mia. EUR), herunder fremme af
andre aktiviteter end spil, i overensstemmelse med diversificeringsstrategien.
Strategien for økonomisk diversificering
har til formål at udvikle industrier
som f.eks. anden turisme end spilleturisme, konferencer og udstillinger, sundhed
(herunder traditionel kinesisk medicin), finansielle tjenesteydelser samt
videnskab og teknologi. På trods af et fald i de seneste år tegnede spillesektoren
sig stadig for omkring halvdelen af byens BNP før covid-19. I sin politiske tale
forpligtede regeringsleder Ho Iat-Seng sig til at øge bidraget fra andre sektorer
end spil til 60 % af BNP.
Med hensyn til
finansielle tjenesteydelser
har myndighederne til hensigt at
udvikle et lokalt obligationsmarked (herunder grønne obligationer og
obligationer noteret af institutioner og virksomheder i hovedlandet),
formueforvaltning og finansielle leasingaktiviteter, investeringsbankvirksomhed
og grænseoverskridende renminbibetalinger. I denne forbindelse foretager
regeringen reform af det lokale finansielle systems retlige rammer og udvikler
infrastrukturen for Macaos finansielle markeder. Den lovgivende forsamling
vedtog en ny lovgivning om investeringsfonde for at give offentlige og finansielle
institutioner nye modeller for ejerskifte, formueforvaltning og diversificerede
finansielle og forsikringsmæssige løsninger. I december 2022 var der udstedt 13
gældsinstrumenter på Macaos værdipapircentral, hovedsagelig af kinesiske
banker og statslige enheder.
Siden oprettelsen i 2018 beløb de samlede noterede obligationer på Chongwa
(Macao) Financial Assets Transaction, S.A. (MOX) — Macaos platform for
10
join (2023) 0029 - Ingen titel
2740184_0012.png
notering og handel med obligationer — sig ifølge dets repræsentanter til 350 mia.
MOP (41,9 mia. EUR). I marts 2022 undertegnede MOX og Luxembourgs børs
en samarbejdsaftale efter undertegnelsen af et aftalememorandum i januar 2020.
Den har fokus på at gøre værdipapirer, der er noteret på MOX, mere synlige for
internationale investorer.
Økonomisk integration i det kinesiske fastland
Eftersom de fleste pandemirelaterede restriktioner var hævet ved årets udgang,
havde Macao til hensigt at genvinde sin position som et center for turisme og
fritidsaktiviteter og at blive et knudepunkt for erhvervstjenester og finansielle
tjenesteydelser, navnlig mellem det kinesiske fastland og portugisisk talende
lande.
I september 2022 blev Macao og Guangdong-provinsen enige om at styrke
samarbejdet om tilsyn med medicinsk udstyr, social sikring og offentlige
tjenester, uddannelse og innovation.
Guangdong-Macaos intensive samarbejdszone
er et område på ca. 100 km²
beliggende i Hengqin på det kinesiske fastland og forvaltes i fællesskab af
Guangdong og Macao
16
. Formålet er at gøre det muligt at diversificere Macaos
økonomi og styrke den økonomiske og lovgivningsmæssige integration på det
kinesiske fastland i tråd med prioriteterne i Kinas 14. femårsplan, som skitseret
ovenfor.
Macaos integration med det kinesiske fastland blev styrket betydeligt i december,
da centralregeringen meddelte, at det ville være tilladt for ikke-erhvervsmæssige
køretøjer fra Macao at køre ind i Guangdong-provinsen fra den 1. januar 2023 i
henhold til politikken om at køretøjer fra Macao må køre i nordgående retning.
III.
Forholdet mellem Macao og det kinesiske fastland
Efter det kinesiske Kommunistpartis 20. nationale partikongres i oktober bad
regeringsleder Ho Iat-Seng forskellige dele af lokalsamfundet om at studere "den
ånd, der kommer til udtryk i den 20. nationalkongres"
17
.
Regeringsleder Ho Iat-Seng mødtes med præsident Xi Jinping to gange i 2022: i
forbindelse med fejringen af 25-årsdagen for overdragelsen af Hongkong til Kina
og i forbindelse med et tjenestebesøg i Beijing.
16
Hengqin-samarbejdszonen ligger i den sydlige udkant
af byen Zhuhai på det kinesiske fastland. Kun en
vandstribe adskiller zonen fra Macao, og områderne forbindes af en bro.
17
https://macaudailytimes.com.mo/ho-iat-seng-to-fully-implement-spirit-of-national-congress-report.html.
11
join (2023) 0029 - Ingen titel
2740184_0013.png
Der blev foretaget betydelige personaleændringer i 2022. I marts udnævnte
centralregeringen Fu Ziying, tidligere direktør for det kinesiske
forbindelseskontor, til national sikkerhedsrådgiver for komitéen for beskyttelse
af den nationale sikkerhed i Macao. I maj blev den tidligere viceguvernør for
Fujian-provinsen og vicedirektør for forbindelseskontoret, Zheng Xincong,
udnævnt til leder af forbindelseskontoret og national sikkerhedsrådgiver.
IV.
Bilaterale forbindelser og samarbejde mellem EU og Macao i 2022
Samarbejds- og handelsaftalen, der blev undertegnet i 1992 mellem Det
Europæiske Økonomiske Fællesskab og Macao havde til formål yderligere at
styrke forholdet mellem EU og Macao. Den omfatter samarbejde i forbindelse
med handel, økonomi, videnskab og teknologi.
Det fælles udvalg EU-Macao er en platform for dialog mellem Macao og EU på
en række områder. Det 23. møde i
det fælles udvalg EU-Macao
blev afholdt i
2019, men der har ikke fundet yderligere møder sted på trods af anmodninger fra
EU.
I de første 11 måneder af 2022
overhalede EU det kinesiske fastland i forhold
til at være Macaos største handelspartner med hensyn til varer
og tegnede
sig for 30 % af SAR's samlede handel i denne periode. Den bilaterale handel
mellem EU og Macao består næsten udelukkende (over 95 %) af EU's eksport
idet ca. 33 % af Macaos import stammer fra EU.
Ifølge data fra Eurostat beløb
EU's bilaterale varehandel med Macao
sig til 1
147 mio. EUR i de første 11 måneder af 2022 (en stigning på mindre end 1 % i
løbet af 2021). EU's eksport til Macao, som hovedsagelig bestod af luksusvarer,
lædervarer, tøj og beklædning samt ure og smykker, beløb sig til 1 100 mio. EUR
og resulterede i et handelsoverskud på 1 053 mio. EUR.
EU var fortsat Macaos fjerdestørste kilde til udenlandske investeringer i
2021
(bortset fra offshore-centre) efter Hongkong, det kinesiske fastland og USA.
Ifølge Macaos officielle statistikker tegnede EU sig for 5,8 % af de samlede
udenlandske direkte investeringer (UDI) i 2021 (bortset fra offshore-centre).
Portugal alene tegnede sig for 88 % af EU's investeringer i Macao SAR. Ifølge
Eurostat tegnede EU's beholdning af udenlandske direkte investeringer i Macao
sig for 1,42 mia. EUR ved udgangen af 2021
18
, mens Macaos udenlandske direkte
investeringer i EU beløb sig til 1,85 mia. EUR.
18
https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/BOP_FDI6_GEO__custom_6643309/default/table?lang=en.
12