Europaudvalget 2023-24
KOM (2023) 0127 Bilag 4
Offentligt
2769471_0001.png
anmarks rie uto ampere
.DK
CVR: 37157430
www.dfac.dk
[email protected]
Danmarks Frie AutoCampere
er en landsdækkende forening for autocamperejere og -interesserede, der arbejder for at fremme dansk
autocamperturisme ved at støtte op om de frie valgmuligheder, som denne ferieform giver mulighed for.
Dato:
31. maj 2023
Revision af direktivet om kørekort
Danmarks Frie AutoCampere (www.dfac.dk) har følgende kommentarer til forslaget om kørekortsdirektiv
dateret 1. marts 2023.
Vi er tilfredse med, at forslaget afspejler vores høringssvar indsendt d. 20/5-2021 om, at kørekortskategori
B fremover 2 år efter erhvervelse vil kunne anvendes til biler med en totalmasse over 3.500 kg men ikke over
4.250 kg,
der er drevet af ”alternative” brændstoffer
(artikel 9, pkt. 2 h).
Konsekvensanalysen belyser, at årsagen til, at de mange høringssvar, der vedrører muligheden for at kunne
føre et køretøj over 3500 kg men ikke over 4250 kg (uden trailer) med et kategori B-kørekort ikke er
indarbejdet i forslaget er, at tungere køretøjer generelt reducerer sikkerheden på vejene.
Når det alligevel foreslås, at køretøjerne med alternative fremdriftsmidler i denne vægtgruppe må køres
med et kategori B-kørekort, skyldes det, at næsten alle køretøjerne fra fabrikken vil være udstyret med nye
sikkerhedssystemer, der øger sikkerheden. Dette forventes at ville afbøde den sikkerhedsmæssigt negative
effekt af det tungere køretøj.
Vi har arbejdet videre med problematikken om B-kørekortets anvendelse efter en opvejning til maksimum
4250 kg, der helt tydeligt er vigtig for mange EU-borgere.
Vi ser nogle argumenter, som taler for, at kategori B-kørekortet med 2 års bilisterfaring på den ovennævnte
baggrund også vil være sikkerhedsmæssigt forsvarligt for køretøjer indtil 4250 kg med konventionelt
brændstof under skærpede krav til køretøjets hastighed og dets udstyr:
1) Den kraft, som køretøjer påvirker/påvirkes med under en kollision, er afhængig af hastigheden i 2.
potens. Derfor er hastigheden som bekendt den væsentligste sikkerhedsfaktor.
Køretøjer under 3500 kg må køre så hurtigt, som den generelle hastighedsbegrænsning på
vejstrækningen og deres COC tillader det.
Opvejes køretøjet til en maksimum vægt på 4250 kg (uden trailer), vil køretøjets
maksimalhastighed være 80 km/h. Dog vil en tempo100 godkendelse kunne øge dets tilladte
kom (2023) 0127 - Bilag 4: Henvendelse af 23/10-23 fra Danmarks Frie Autocampere om kørekortsdirektivet og sikkerhedsaspekter ved B-kørekort til personbiler over 3500 kg
hastighed. Konsekvensen er, at opvejede køretøjer kører med lavere hastighed på hovedveje,
motortrafikveje og motorveje, end de gjorde før opvejningen.
2) Mange af høringssvarene om at B-kørekortet skal kunne bruges indtil en maksimum vægt på 4250
kg kommer fra ejere af autocampere og deres organisationer. I modsætning til de fleste andre
personbiler (M1-køretøjer), kan mange autocampere vejes op fra 3500 på grund af et kraftigt
chassis og kraftigere bremser mv. Mange autocampere bliver relativt gamle, fordi de kører mindre
og er kostbare, så de bliver passet godt.
Ses på miljøbelastningen ”vugge til grav”
er det endnu ikke
forsvarligt at udskifte et velfungerende køretøj med et nyt el-køretøj. Desuden findes el-
autocampere stort set ikke på markedet endnu.
Det vil sikkerhedsmæssigt være rigtig godt at udstyre så stor en mængde af den eksisterende
bilpark med efterinstalleret sikkerhedsudstyr. Også selvom udstyret ikke griber ind i bilens kørsel,
men advarer føreren om, at f.eks. et dæk er for varmt, at bilen ikke holder sig inden for
afstribningen eller kører for tæt på den forankørende ift. hastigheden.
Derfor vil vi foreslå indført, at køretøjer over 3500 kg indtil 4250 kg. uden anhænger og uanset
drivmiddel vil kunne føres af en bilist med B-kørekort og 2 års erfaring under forudsætning af, at
køretøjet er udstyret med et minimumsantal af originalt eller eftermonteret sikkerhedsudstyr f.eks.
udvalgt blandt:
Mindst 2 airbags
fører og passager
Dæktryksovervågning
Førerassisterende udstyr som f.eks. avanceret Dash-cam, der desuden kan anvendes som
hændelsesdatarekorder
ABS bremser
ESP-system
Baksensor / bakkamera
Til det efter installerede udstyr skal naturligvis stilles kvalitetskrav på linje med kravene til
tilsvarende originalt installeret udstyr.
Køretøjets sikkerhedsmæssige ekstraudstyr kan angives i køretøjets registreringsattest. Herved kan
det let konstateres:
Om køretøjet må føres af en bilist med B-kørekort
Om sikkerhedsudstyret rent faktisk er til stede i bilen og er funktionsdygtigt.
Venlig hilsen
Jørn Skou, formand
Jytte Jakobsen
Side
2
af
2