Europaudvalget 2023-24
KOM (2023) 0256 Bilag 2
Offentligt
2770837_0001.png
SAMLENOTAT
Oktober 2023
2022-1526
Indhold
Europa-Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 561/2006 for så vidt angår minimumskravene
for minimumspauser og daglig og ugentlig hviletid i sektoren for
lejlighedsvis kørsel med personer
-
Generel indstilling
KOM (2023) 256 ............................................................................. 2
kom (2023) 0256 - Bilag 2: Samlenotat vedr. minimumspauser ved lejlighedsvis kørsel
2770837_0002.png
Side 2/8
Europa-Kommissionens forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning om æn-
dring af Europa-Parlamentets og Rådets for-
ordning (EF) nr. 561/2006 for så vidt angår
minimumskravene for minimumspauser og
daglig og ugentlig hviletid i sektoren for lej-
lighedsvis kørsel med personer
Revideret notat. Ændringer er markeret med streg i marginen.
KOM (2023) 256
1. Resumé
Europa-Kommissionen (herefter Kommissionen) har den 24. maj
2023 fremsat forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forord-
ning om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EF) nr. 561/2006 for så vidt angår minimumskravene for mini-
mumspauser og daglig og ugentlig hviletid i sektoren for lejlig-
hedsvis kørsel med personer (køre- og hviletidsforordningen).
Formålet med forslaget er at højne kvaliteten og effektiviteten af
lejlighedsvis buskørsel samt forbedre arbejds- og kørselsvilkårene
for chauffører. Formålet skal opnås ved at indføre mere fleksible
regler for pauser og hviletid samt ensretning af reglerne for in-
denlandsk og international kørsel.
Forslaget vil have begrænsede lovgivningsmæssige konsekvenser
i form af ny lovgivning på bekendtgørelsesniveau. Forslaget for-
ventes ikke at have væsentlige økonomiske konsekvenser.
Regeringen er grundlæggende positiv over for forslaget om æn-
dring af køre- og hviletidsforordningen ved lejlighedsvis buskør-
sel. Regeringen anser forslaget vil indebære en større fleksibilitet
for afholdelse af pause og hviletid. Derved tilpasses reglerne til de
særlige omstændigheder, der gælder for virksomheder og chauf-
fører, som udfører lejlighedsvis buskørsel.
Sagen er på dagsordenen for rådsmødet (transport) den 4. de-
cember 2023 med henblik på en generel indstilling.
2. Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2023) 256 fremsat forslag til Eu-
ropa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 561/2006, for så vidt
kom (2023) 0256 - Bilag 2: Samlenotat vedr. minimumspauser ved lejlighedsvis kørsel
2770837_0003.png
Side 3/8
angår minimumskravene for minimumspauser og daglig og ugent-
lig hviletid i sektoren for lejlighedsvis kørsel med personer (køre-
og hviletidsforordningen). Forslaget er fremsat med hjemmel i
TEUF artikel 91, stk. 1. Forslaget behandles efter den almindelige
lovgivningsprocedure, som fremgår af artikel 294 i TEUF. Den
danske sprogversion blev oversendt den 24. maj 2023.
I forbindelse med vedtagelse af Vejpakken
1
forpligtede man Kom-
missionen til at foretage en evaluering af, om der efterfølgende
kunne vedtages mere hensigtsmæssige regler for førere, der udfø-
rer lejlighedsvis buskørsel, hvilket ikke var omfattet af Vejpakkens
retsakter.
Nærværende forslag er fremsat som følge af denne evaluering.
Kommissionen har fremhævet i evalueringen, at denne form for
kørsel er mere sæsonbetonet, at førerne sover ofte på hoteller i ste-
det for køretøjet, og at kørslen ofte er tilpasset et turistprogram,
modsat godskørsel, hvor kørslen handler om at fragte varer fra A til
B.
3. Formål og indhold
Kommissionens overordnede formål med forslaget er at højne kva-
liteten og effektiviteten af lejlighedsvis buskørsel samt forbedre ar-
bejds- og kørselsvilkårene for chauffører.
Formålet skal opnås ved mere fleksible regler for pauser og hviletid
og ved ensretning af reglerne for indenlandsk og international kør-
sel. Forslaget fokuserer således på tilpasning af visse bestemmel-
ser, så de imødekommer sektorens særlige behov via mere fleksibel
fordeling af pauser og hviletid, samt at fastsætte lige vilkår for in-
ternational og indenlandsk lejlighedsvis kørsel med personer.
Dette har til hensigt at gøre det nemmere at overholde reglerne og
sikre en sammenhængende håndhævelse i hele Unionen.
1
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 2020/1054 af 15. juli 2020 om
ændring af forordning (EF) nr. 561/2006, for så vidt angår minimumskravene for mak-
simaldaglig og ugentlig køretid, minimumspauser samt daglig og ugentlig hviletid, og
forordning (EU) nr. 165/2014, for så vidt angår lokalisering ved hjælp af takografer; Eu-
ropa-Parlamentet og Rådets forordning (EU) nr. 2020/1055 af 15. juli 2020 om ændring
af forordning (EF) nr. 1071/2009, (EF) nr. 1072/2009 og (EU) nr. 1024/2012 medhen-
blik på at tilpasse dem til udviklingen i vejtransportsektoren; Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv (EU) nr. 2020/1057 af 15. juli 2020 om fastsættelse af særlige regler
med hensyn til direktiv 96/71/EF og direktiv 2014/67/EU om udstationering af førere i
vejtransportsektoren og om ændring af direktiv 2006/22/EF, for så vidt angår håndhæ-
velseskravene, og af forordning (EU) nr. 1024/2012.
kom (2023) 0256 - Bilag 2: Samlenotat vedr. minimumspauser ved lejlighedsvis kørsel
2770837_0004.png
Side 4/8
Kommissionens forslag indebærer helt konkret tre ændringer for
førere, der udfører lejlighedsvis kørsel med personer: 1) større flek-
sibilitet for afholdelse af pauser, 2) mulighed for udskydelse af det
daglige hvil og 3) mulighed for udskydelse af det ugentlige hvil.
I det følgende gennemgås de tre ændringer i Kommissionens for-
slag.
3.1. Afholdelse af pause
Det foreslås at tillade, at førere kan opdele deres obligatoriske
pause i tre adskilte pauser på hver mindst 15 minutter. Formålet er
at give førere mulighed for at planlægge deres pauser på en mere
fleksibel måde, herunder tilpasse kørslen til passagerernes anmod-
ninger om yderligere stop, ændrede ruter eller ændrede tidsplaner
under turen.
Efter de gældende regler skal førere afholde 45 minutters pause ef-
ter 4,5 timers kørsel. Pausen kan efter de gældende regler kun op-
deles i to adskilte pauser på henholdsvis 15 og 30 minutter.
3.2. Afholdelse af daglig hviletid
Det foreslås at tillade, at førere kan udskyde påbegyndelsen af den
daglige hviletid med 1 eller 2 timer, hvis den samlede køretid for
den pågældende dag ikke overstiger henholdsvis 7 eller 5 timer.
Forslaget, der skal give førere mulighed for at planlægge deres dag-
lige hviletid på en mere fleksibel måde, er dog forbundet med en
række betingelser:
1) Rejsen skal have en varighed af mindst 8 dage
2) Udskydelsen af daglig hviletid er ikke brugt tidligere på tu-
ren, da denne mulighed kun kan anvendes én gang i løbet
af rejsen.
3) Føreren skal manuelt angive årsagen til udskydelsen på di-
agramark eller på udskrift fra takografen senest ved an-
komsten til bestemmelsesstedet eller den egnede holde-
plads med henblik på mulighed for kontrol.
3.3. Afholdelse af ugentlig hviletid
Med forslaget udvides muligheden for at udskyde den ugentlige
hviletid med op til 12 på hinanden følgende 24-timers-perioder ef-
ter en forudgående regulær ugentlig hviletid til ligeledes at gælde
for indenlandsk lejlighedsvis kørsel med personer.
kom (2023) 0256 - Bilag 2: Samlenotat vedr. minimumspauser ved lejlighedsvis kørsel
2770837_0005.png
Side 5/8
Muligheden gælder allerede efter de nu gældende regler for inter-
national lejlighedsvis kørsel med personer.
Det fremgår af forslagets betragtning nr. 10, at den nuværende be-
grænsning af muligheden til kun at gælde international lejligheds-
vis kørsel har en negativ virkning med hensyn til ikke-fordrejet og
fair konkurrence mellem operatører, særligt små og mellemstore
virksomheder.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at målene i denne forordning om at sikre
fair konkurrence og forbedre arbejdsvilkårene og trafiksikkerheden
gennem harmonisering af reglerne om pauser og hviletid for fø-
rere, som udfører lejlighedsvis kørsel med personer ad vej, ikke
kan opnås tilstrækkeligt af medlemsstaterne. Derfor er det efter
Kommissionens opfattelse berettiget at træffe foranstaltninger på
EU-plan.
Regeringen støtter Kommissionens vurdering af, at målene ikke i
tilstrækkeligt omfang vil kunne gennemføres selvstændigt af med-
lemsstaterne, og vurderer, at nærhedsprincippet er overholdt. For-
slaget er grundlæggende en tilpasning af det eksisterende regelsæt
i køre- og hviletidsforordningen. Derudover er der i vidt omfang al-
lerede fællesskabsret på området for buskørsel.
6. Gældende dansk ret
Området er overordnet set reguleret ved forordninger, men derud-
over er der fastsat en række regler ved lov og bekendtgørelse, som
følge af forordningerne.
Det følger af færdselsloven, at transportministeren kan fastsætte
bestemmelser om gennemførelsen, anvendelsen og kontrol med
overholdelsen af bl.a. køre- og hviletidsforordningen og takograf-
forordningen, og at der i forskrifter, der udstedes i medfør af loven,
kan fastsættes straf for overtrædelser af bestemmelser bl.a. i køre-
og hviletidsforordningen og takografforordningen.
Der er endvidere fastsat tekniske krav i en række bekendtgørelser,
herunder
bekendtgørelse nr. 600 af 30. maj 2023 om buskørsel.
kom (2023) 0256 - Bilag 2: Samlenotat vedr. minimumspauser ved lejlighedsvis kørsel
2770837_0006.png
Side 6/8
Bekendtgørelsen regulerer kravene til udstedelse, ændring og for-
nyelse af tilladelse til erhvervsmæssig personbefordring, ligesom
den indeholder krav til virksomhedens opbevaring af kontroldoku-
ment (kørselsblad) ved international lejlighedsvis kørsel.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Da der er tale om ændring af en forordning, vil en vedtagelse af
ændringsforslaget være direkte gældende i
Danmark. Der vil derfor
kun i begrænset omfang være behov for ny lovgivning i form af ud-
videlse af forpligtelsen i bekendtgørelse nr. 600 af 30. maj 2023
om buskørsel (buskørselsbekendtgørelsen) til at opbevare kontrol-
dokument, således at forpligtelsen også omfatter indenlandsk lej-
lighedsvis kørsel.
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget forventes ikke at have statsfinansielle konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske
konsekvenser.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige erhvervsøkonomiske
konsekvenser.
Det vurderes, at der kan være beskedne engangsomkostninger i
forbindelse med implementeringen af de nye regler. Ydermere kan
der være mindre administrative omkostninger i forbindelse med,
at føreren manuelt skal angive årsagen til en fravigelse fra kravet
om afholdelsen af det daglige hvil senest ved ankomsten til be-
stemmelsesstedet eller den egnede holdeplads.
Samtidig vurderes der dog at være positive erhvervsøkonomiske
konsekvenser som følge af den øgede fleksibilitet for virksomhe-
derne.
kom (2023) 0256 - Bilag 2: Samlenotat vedr. minimumspauser ved lejlighedsvis kørsel
2770837_0007.png
Side 7/8
Øvrige konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Forslaget har til hensigt at forbedre arbejdsvilkår for førere, der
udfører lejlighedsvis kørsel med personer. Det er behov for nær-
mere undersøgelser for at kunne fastlægge, hvordan forslaget vil
påvirke førernes arbejdsvilkår.
8. Høring
Forslaget blev sendt i høring i EU-specialudvalget for Transport
den 25. maj 2023 med frist for bemærkninger den 8. juni 2023.
Transportministeriet har modtaget høringssvar fra Dansk Person-
Transport, Danske Erhverv og Forbrugerrådet Tænk. Der henvises
til Grund- og nærhedsnotatet af 21. juni, hvor høringssvarene ind-
går.
9. Generelle forventninger til andre landes hold-
ninger
Det forventes, at flere medlemsstater vil forholde sig positivt til for-
slaget om fleksible regler for afholdelse af pause og hvil. Det for-
ventes dog, at flere lande vil have fokus på, at reglerne ikke skal
være så fleksible, at det går ud over chaufførens arbejdsvilkår.
Der er dog endnu ikke kendskab til medlemsstaternes egentlige
holdninger til forslaget, som de kommende forhandlinger vil vise.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter forslaget om ændring af køre- og hviletidsfor-
ordningen og det overordnede formål med forslaget, som er at til-
passe køre- og hviletidsreglerne til de særlige omstændigheder, der
gælder for lejlighedsvis buskørsel. Regeringen er positiv overfor
formålet, da tilpasningen skal gøre reglerne mere fleksible for både
chauffører og virksomheder, der udfører lejlighedsvis kørsel med
personer.
Forslaget søger at tilpasse visse bestemmelser, så de imødekommer
sektorens behov for mere fleksibilitet uden at have negative konse-
kvenser for færdselssikkerheden. Det vil i de videre forhandlinger
være vigtigt for regeringen, at det fastholdes, at forslaget ikke inde-
bærer en forringelse af færdselssikkerheden.
kom (2023) 0256 - Bilag 2: Samlenotat vedr. minimumspauser ved lejlighedsvis kørsel
2770837_0008.png
Side 8/8
Regeringen forholder sig ligeledes positiv over for initiativer, der
støtter gode arbejdsvilkår for førere, der udfører lejlighedsvis kør-
sel med personer. I den forbindelse finder regeringen det vigtigt, at
førerenes rettigheder ikke bliver forringet.
Derudover vil regeringen have fokus på, at forslaget ikke medfører
yderligere administrative byrder for virksomhederne.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Euro-
paudvalg
Der blev den 21. juni 2023 oversendt et grund- og nærhedsnotat
om forslaget til Folketingets Europaudvalg.