Europaudvalget 2023-24
KOM (2023) 0300 Bilag 1
Offentligt
2781929_0001.png
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg
14. november
2023
Orientering om foreløbig aftale mellem Rådet og Europa-
Parlamentet om EU’s 2024-budget
Efter lange forhandlinger blev der natten til lørdag d. 11. november
indgået en foreløbig aftale mellem Rådet og Europa-Parlamentet om
EU’s 2024-budget. Aftaleteksten indebærer en stigning i forpligtelser
på ca. 112 mio. euro og en reduktion i betalinger på ca. 356 mio. euro
sammenlignet med Kommissionens forslag til EU’s 2024-budget inkl.
ændringsbrev 1. Aftalen skal formelt godkendes af medlemslandene
d. 20. november og herefter godkendes i Europa-Parlamentet. Et
bredt flertal af medlemslandene har udtrykt opbakning til
budgetaftalen, idet Sverige dog ventes at stemme imod aftalen.
Nedenfor gengives centrale ændringer, som aftaleteksten om 2024-
budgettet indebærer ift. Kommissionens forslag inkl. ændringsbrev 1,
som blev forelagt mundtligt for Europaudvalget d. 3. november 2023.
Der henvises derudover til oversendt samlenotat d. 26. oktober.
Nye elementer i aftalen
Forligsteksten indebærer et samlet forpligtelsesniveau på 189,4 mia.
euro og et betalingsniveau på 142,6 mia. euro
.
Sammenlignet med
Kommissionens forslag inkl. ændringsbrev 1 er der tale om en
stigning i forpligtelserne på ca. 112 mio. euro og et fald i betalinger
på ca. 356 mio. euro,
jf. tabel 1
.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
kom (2023) 0300 - Bilag 1: Notat om foreløbig aftale mellem Rådet og Europa-Parlamentet vedr. EU's 2024 budget
2781929_0002.png
Side 2 af 6
Tabel 1
Foreløbig aftale om EU’s 2024-budget
Kommissionens forslag
til 2024-budget inkl. ÆB1
Forpligtelser
21,4
74,9
57,4
3,9
2,3
15,8
12,0
187,7
1,6
0,5
1,6
189,3
0,4
Betalinger
20,9
34,1
54,2
3,3
2,0
15,1
12,0
141,7
1,7
-
1,4
143,0
30,7
Forskel mellem foreløbig
aftale og Kommissionens
forslag inkl. ÆB1
Forpligtelser
+0,1
-0,3
-0,1
-0,0
+0,0
+0,4
+0,0
+0,1
-
+0,1
-
+0,1
-0,0
Betalinger
-0,1
-0,4
-0,1
-0,0
+0,0
+0,2
+0,0
-0,4
-0,0
-
-
-0,4
+0,3
Foreløbig aftale om 2024-
budgettet
Forpligtelser
21,5
74,6
57,3
3,9
2,3
16,2
12,0
187,8
1,6
0,6
1,6
189,4
0,4
Betalinger
20,8
33,7
54,2
3,2
2,0
15,3
12,0
141,3
1,7
-
1,4
142,6
31,0
Mia. euro, løbende priser
Budgetkategori
1. Det indre marked,
innovation og det digitale
område
2. Samhørighed, resiliens og
værdier
3. Naturressourcer og miljø
4. Migration og
grænseforvaltning
5. Sikkerhed og forsvar
6. Naboområder og verden
7. Administration
I alt budgetkategori 1-7
Heraf fleksibilitetsinstrument
Heraf Single Margin-instr.
Andre særlige instrumenter
I alt
Margen
Anm.: Afvigelse i summer skyldes afrunding.
Kilde: Kommissionen
Det indre marked, innovation og det digitale område
Aftalen indebærer en stigning under
udgiftskategori 1 - det indre
marked, innovation og det digitale område
på 62,0 mio. euro i
forpligtelser og et fald på 88,2 mio. euro i betalinger ift.
Kommissionens ændringsbrev. Der indgår stigninger til
forskningsprogrammet Horisont Europa og Connect-Europe
Faciliteten (CEF) vedr. transport. Faldet i betalingsniveauet skyldes
særligt en nedjustering til den Internationale Thermonukleare
Forsøgsreaktor (ITER).
kom (2023) 0300 - Bilag 1: Notat om foreløbig aftale mellem Rådet og Europa-Parlamentet vedr. EU's 2024 budget
Side 3 af 6
Samhørighed, resiliens og værdier
Udgiftsniveauet under
udgiftskategori 2 - samhørighed, resiliens og
værdier
nedjusteres med i alt 346,7 mio. euro i forpligtelser og 398,0
mio. euro i betalinger ift. Kommissionens ændringsbrev. Dette kan
bl.a. henføres til en nedjustering af de forventede
finansieringsomkostninger til EU’s genopretningsinstrument med
456,0 mio. euro. Der indgår endvidere en opjustering af udgifterne i
forpligtelser og betalinger til Erasmus+, EU’s
civilbeskyttelsesmekanisme (rescEU), programmet Kreativt Europa,
EU’s Anklagemyndighed (EPPO), programmet for borgere, ligestilling,
rettigheder og værdier samt en række øvrige programmer.
Naturressourcer og miljø
Under
udgiftskategori 3
-
naturressourcer og miljø
reduceres
udgiftsniveauet med 50,3 mio. euro i forpligtelser og 81,2 mio. euro i
betalinger ift. Kommissionens ændringsbrev. Ændringerne kan
særligt henføres til en nedjustering under Den Europæiske
Garantifond for Landbruget (EAGF) på 76,3 mio. euro i forpligtelser
og 82,7 mio. euro i betalinger, samt en merbevilling til miljø- og
klimaprogrammet LIFE på 20 mio. euro i forpligtelser.
Migration og grænseforvaltning
Bevillingen til
udgiftskategori 4 - migration og grænseforvaltning
nedjusteres med 4,0 mio. euro i betalinger og 9,0 mio. euro i
forpligtelser ift. Kommissionens ændringsbrev. Faldet kan henføres
til reduktionen i Frontex på 15,0 mio. euro i forpligtelser og betalinger
sfa. absorptionsudfordringer. Samtidig opjusteres Asyl- og
Migrationsfonden (AMIF) med 7,5 mio. euro i forpligtelser og 5,0 mio.
euro i betalinger, EU’s Asylagentur (EUAA) med 1,0 mio. euro i
forpligtelser og betalinger samt Instrumentet for
Grænseforvaltning
og
Visa
(IBMF) med 2,5 mio. euro i forpligtelser.
kom (2023) 0300 - Bilag 1: Notat om foreløbig aftale mellem Rådet og Europa-Parlamentet vedr. EU's 2024 budget
Side 4 af 6
Sikkerhed og forsvar
Under
udgiftskategori 5 – sikkerhed og forsvar
øges niveauet med
17,0 mio. euro i forpligtelser og 7,0 mio. euro i betalinger
sammenlignet med Kommissionens ændringsbrev. Stigningen kan
tilskrives en opjustering af Den Interne Sikkerhedsfond (ISF) på 7,0
mio. euro i forpligtelser og betalinger samt programmet vedr. Militær
Mobilitet på 10 mio. euro i forpligtelser.
Naboområder og verden
Kompromisteksten indebærer en merbevilling på 400 mio. euro i
forpligtelser og 180 mio. euro i betalinger under udgiftskategori 6
naboområder og verden
sammenlignet med Kommissionens
ændringsbrev. Denne opjustering kan henføres til udgiftsstigninger
til humanitær nødhjælp (HUMA) på 250 mio. euro i forpligtelser og
160 mio. euro i betalinger samt en stigning til EU’s naboskab- og
udviklingsprogram NDICI på 150 mio. euro i forpligtelser og 20 mio.
euro i betalinger.
Administration
Der foretages en opjustering under
udgiftskategori 7 - europæisk
offentlig forvaltning
sammenlignet med Kommissionens
ændringsbrev på 33,8 mio. euro i forpligtelser og betalinger.
Erklæringstekst vedr. revision af EU’s flerårige finansielle ramme
(MFF) 2021-2027
Endelig indebærer aftalen, at der udformes en inter-institutionel
erklæring om håndtering af en potentiel revision af MFF-aftalen.
Erklæringen indebærer, at hvis der opnås en aftale om en revision af
MFF-aftalen kan justeringer til 2024-budgettet blive indarbejdet på
et ændringsbudget i overensstemmelse med procedurerne fastlagt i
EU’s Traktat.
kom (2023) 0300 - Bilag 1: Notat om foreløbig aftale mellem Rådet og Europa-Parlamentet vedr. EU's 2024 budget
Side 5 af 6
Regeringens holdning
Det fremgår bl.a. af regeringens forhandlingsmandat, at regeringen
lægger afgørende vægt på, at helt centrale danske hovedprioriteter
skal imødekommes, og at en aftale i videst muligt omfang bør
imødekomme Danmark – og andre budgetansvarlige lande –på de
væsentligste spørgsmål om især niveau for margen og udgiftsniveau
samt udgiftspolitiske prioriteringer, herunder Ukraine, modernisering
og klimaindsatsen.
Fsva. det samlede udgiftsniveau er regeringen tilfreds med, at der
med aftalen sikres et betalingsniveau, som ligger under
Kommissionens ændringsbrev. Det sikrer et vis handlerum under
EU’s udgiftslofter til at kunne håndtere uforudsete udgifter. Fra
dansk side har man arbejdet aktivt i forhandlingerne med den brede
gruppe af budgetansvarlige lande mhp. at nedbringe
betalingsniveauet.
Regeringen finder det positivt, at der med aftalen om EU’s 2024-
budget prioriteres betydelige midler til især humanitær bistand,
forskning, klima og migration. Det er i overensstemmelse med
traditionelle danske prioriteter.
Afslutningsvis finder regeringen det hensigtsmæssigt, at der kunne
opnås en inter-institutionel erklæring om håndtering af en MFF-
revision, som ikke foregriber forhandlingerne herom. Det er
regeringens vurdering, at teksten udelukkende centrerer sig om de
proceduremæssige skridt ift. hvordan en evt. aftale om en revision
indarbejdes i EU’s 2024-budget.
Samlet er det regeringens vurdering, at aftalen imødekommer
danske prioriteter i tilstrækkeligt omfang og ligger inden for
forhandlingsmandatet. Regeringen forventer på den baggrund at
godkende en endelig aftale til EU’s 2024-budget.
kom (2023) 0300 - Bilag 1: Notat om foreløbig aftale mellem Rådet og Europa-Parlamentet vedr. EU's 2024 budget
Side 6 af 6
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister