Europaudvalget 2023-24
KOM (2023) 0416 Bilag 3
Offentligt
2836131_0001.png
Den 8. marts 2024
MIM 35-24
________________________________________________________________
SAMLENOTAT
________________________________________________________________
1.
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om jordbundsovervåg-
ning og jordbundsmodstandsdygtighed
- Sagen forventes sat på dagsordenen for rådsmøde (miljø) den 17. juni med henblik på
vedtagelse af generel indstilling.
KOM (2023) 416
side
2
kom (2023) 0416 - Bilag 3: Samlenotat vedr. jordbundsovervågning og jordbundsmodstandsdygtighed
2836131_0002.png
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentet og Rådets direktiv om jordbunds-
overvågning og jordbundsmodstandsdygtighed
KOM (2023) 416
Revideret version af samlenotat af den 5. december 2023. Nye afsnit er markeret med en streg i margenen.
Resumé
Europa-Kommissionen har den 5. juli 2023 offentliggjort forslag til direktiv for jordbundsovervågning og
jordbundsmodstandsdygtighed, der medvirker til udmøntningen af den Europæiske Grønne Pagt, særligt
jord-til-bord
strategien, EU’s jordbundsstrategi for
2030 og biodiversitetsstrategien.
Formålet med forslaget er overordnet at overvåge og fastlægge status for jordbundssundheden af EU’s
jordøkosystemer, således at der arbejdes hen imod det ikke-bindende mål om, at alle jorde er i en sund til-
stand i 2050 og forvaltes bæredygtigt. Kommissionen vurderer, at 60-70 pct. af jordbundene i EU er i
usund tilstand. Sunde jorde er en forudsætning for at opnå EU’s overordnede målsætninger om reduktion
af drivhusgasemissioner og kulstofbinding i jorder, klimatilpasning, biodiversitet og fortsat fødevarepro-
duktion. Der lægges i forslaget særligt vægt på overvågning, vurdering, indberetning af jordbundens til-
stand samt bæredygtig jordforvaltning, som vil kunne understøtte gennemførsel af EU’s Grønne Pagt og
øvrige EU-tiltag såsom LULUCF-forordningen og den fælles landbrugspolitik (CAP). Forslaget lægger op
til en trinvis tilgang til, at samtlige jorder i EU skal være i sund tilstand i 2050, men fastlægger på nuvæ-
rende tidspunkt ikke bindende delmål eller krav om genoprettelse.
Der foreslås en række tiltag, som kan inddeles under fire overskrifter: 1) Fælles definition af jordbundens
sundhedstilstand inkl. indikatorer og grænseværdier, 2) Overvågningsramme for jordbundens sundhed og
arealinddragelse og vurdering af jordbundens sundhed, inkl. certificeringsramme for sund jordbund, 3)
Principper for bæredygtig jordforvaltning og arealinddragelse, 4) Krav om kortlægning, registrering og
risikobaseret vurdering af jordforureninger mhp. genoprettelse. Det foreslås, at medlemsstaterne på bag-
grund af overvågningsindsatsen skal opgøre status for jordbundens sundhedstilstand fire år efter ikraft-
trædelse og indberette denne status fem år efter ikrafttrædelse af direktivet. Der lægges endvidere op til, at
direktivet efter seks år skal evalueres ift. opfyldelse af dets mål og behovet for at indføre mere specifikke
krav til at sikre genopretning af jordsundheden og opnåelse af 2050-målet. Forslaget vurderes at have
statsfinansielle konsekvenser. Forslaget forventes at have en positiv påvirkning på beskyttelsesniveauet i
Danmark og EU. Regeringen hilser forslaget velkommen og støtter overordnet målsætningen om at over-
våge jordbundens sundhedstilstand i EU og en risikobaseret tilgang på jordforureningsområdet. Regerin-
gen vil arbejde for, at der etableres en ensartet tilgang til indsamling af data.
Regeringen vil desuden arbejde for at byrder for erhvervslivet og det offentlige holdes på et minimum.
Sagen forventes på dagsordenen for rådsmødet (miljø) den 17. juni 2024 med henblik på vedtagelse af en
generel indstilling.
Baggrund
Europa-Kommissionen har ved KOM (2023) 416 af den 5. juli 2023 fremsat forslag til direktiv om jord-
bundsovervågning og jordbundsmodstandsdygtighed (lov om jordbundsovervågning).
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 192 og skal behandles efter proceduren for den almindelige
lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294. Rådet træffer således afgørelse med kvalificeret flertal.
Forslaget følger op på EU’s 8. miljøhandlingsprogram, der pålægger Kommissionen
at fremsætte et lovgiv-
ningsmæssigt forslag om jordbundssundhed senest i 2023 og er tæt forbundet til de øvrige EU-politikker og
strategier, der udspringer af den
Europæiske Grønne Pagt.
Forslaget udmønter EU’s
Jordbundsstrategi
frem til 2030
(fra 2021) og skal ses i sammenhæng med
Jord til bord-strategien
og
EU-biodiversitetsstrate-
gien
(begge fra 2020). Desuden skal forslaget ses i sammenhæng med EU’s
Soil Observatory
og EU’s
Soil
2
kom (2023) 0416 - Bilag 3: Samlenotat vedr. jordbundsovervågning og jordbundsmodstandsdygtighed
2836131_0003.png
Deal for Europe.
Forslaget er fremsat som en del af Kommissionens pakke om
Bæredygtig anvendelse af
naturressourcer,
der også inkluderer forslag om genmodificeringsteknikker og reduktion af tekstil- og føde-
vareaffald. Derudover er formålet, at overvågnings- og forvaltningsindsatsen i forslaget vil understøtte mål-
sætningen om at reducere kulstofemissioner fra arealanvendelse i den reviderede
Forordning om arealan-
vendelse, ændringer i arealanvendelse og skovbrug (LULUCF),
målet om genopretning af økosystemer i for-
slaget om
Forordning om naturgenopretning
samt forslaget om en
EU-certificeringsramme for kulstoffjer-
nelse.
Forslaget skal ses i lyset af, at den Europæiske Revisionsret i en særberetning fra den 10. juli 2023 har udtalt
kritik af EU’s jordbunds- og husdyrgødningsforvaltning og EU’s manglende engagement og uambitiøse stan-
darder for at forbedre jordtilstanden.
Sagen forventes på dagsordenen for rådsmødet (miljø) den 17. juni 2024 med henblik på vedtagelse af en ge-
nerel indstilling.
Formål og indhold
Formålet med forslaget er overordnet at overvåge og fastlægge status for sundheden og modstandsdygtighe-
den af EU’s
jordøkosystemer, således at
der arbejdes hen imod det ikke-bindende mål om, at alle jorde er i en
sund tilstand i 2050 og forvaltes bæredygtigt. Samtidig skal jordforurening fra punktkilder reduceres til et
niveau, der ikke længere er skadeligt for miljøet og menneskers sundhed. Ift. dette langsigtede mål lægger
forslaget i sin nuværende form konkret op til en overvågningsramme, hvorefter jordtilstanden og arealind-
dragelse af natur- og landbrugsarealer til fx industri- eller bebyggelsesarealer inden for EU skal vurderes og
indberettes til Kommissionen og Det Europæiske Miljøagentur. I sin nuværende form, fastlægger forslaget
ikke konkrete krav eller delmål til at opnå sund tilstand i 2050. Der lægges dog op til, at direktivet skal evalu-
eres efter seks år for at vurdere fremskridtene hen imod direktivets mål om sunde jorde i 2050 og med hen-
blik på at vurdere behovet for at fastsætte mere specifikke krav. I forbindelse med en potentiel revision af di-
rektivet, lægges op til en trinvis gennemførsel af bæredygtig jordforvaltningspraksis på baggrund af resulta-
terne af jordbundsvurderingerne, der skal gennemføres på alle forvaltede jorde.
Kommissionen anfører, at jord rummer en meget stor del af jordens biologiske mangfoldighed og udgør en
afgørende ressource for EU og resten af verden. Kommissionen anfører samtidig, at sund jord er et centralt
instrument ift. løsningen af en række af de store aktuelle udfordringer ift. drivhusgasreduktioner, klimatil-
pasning, biodiversitet, cirkulær økonomi, arealforbrug, fødevareforsyningssikkerhed, næringsstofforvaltning
og kulstofforvaltning. Kommissionen anfører, at det hidtil har været en udfordring at sikre jordbunden det
samme beskyttelsesniveau som luft-, vand- og havmiljø og give jordbundens biodiversitet samme opmærk-
somhed som den øvrige biodiversitet. Kommissionens forslag skal derfor sikre en kortlægning af status for
jordsundheden, så der på sigt kan ske ambitiøse og nødvendige ændringer i EU’s forvaltning af
jord.
Kommissionen anslår, at 60-70 procent af jordbunde i EU i dag er i dårlig tilstand og under kontinuerlig for-
værring. Det vurderes at have årlige omkostninger på 370 mia. kr. for medlemsstaterne og være en destabili-
serende faktor for fødevareforsyningssikkerheden, biodiversiteten samt menneskers sundhed i EU mv. Jord-
tilstanden er samtidig knyttet til klimaforandringer, da sunde jorde har evne til bedre at lagre CO
2
og kan
mindske effekterne af klimarelaterede vejrfænomener såsom tørke, oversvømmelser og skovbrande.
Forslaget er bygget op omkring følgende hovedelementer:
- En fælles definition af jordbundens sundhedstilstand.
- En ramme for overvågning og indberetning på området.
- Principper for bæredygtig jordbundsforvaltning.
- Krav om kortlægning, registrering og risikobaseret vurdering af jordforureninger fra punktkilder mhp.
genopretning.
3
kom (2023) 0416 - Bilag 3: Samlenotat vedr. jordbundsovervågning og jordbundsmodstandsdygtighed
-
Bestemmelser om direktivets gennemførsel (information til offentligheden, adgang til klage og domstols-
prøvelse samt sanktioner).
Fælles definition af jordbundens sundhedstilstand
Forslaget definerer jordbundens sundhedstilstand som dens fysiske, kemiske og biologiske evne til at fungere
som et vitalt levende system og levere økosystemtjenester. Forslaget fastlægger en række parametre, indika-
torer og grænseværdier, som sundhedstilstanden skal vurderes ud fra: På EU-niveau (A) fastlægger Kommis-
sionen grænseværdier for fire parametre: salinitetsgrad, erosion, tab af organisk kulstof samt pakning af un-
derjorden. På nationalt niveau (B) er det op til medlemsstaterne at fastlægge grænseværdier for tre para-
metre: fosforoverskud, jordforurening og reduktion i vandholdeevne. Hertil kommer en række indikatorer
uden fastlagte kriterier eller grænseværdier (C) for kvælstofoverskud, biodiversitet, forsuring og pakning af
øverste jordlag. Der opstilles også indikatorer for såkaldt arealinddragelse og befæstede arealer (D), som
henviser til den jordforringelsesproces, hvor natur- og landbrugsarealer bliver inddraget til fx industri- eller
bebyggelsesarealer. Hvis der ikke er angivet grænseværdier (C-D), skal jordbundstilstanden vurderes ud fra,
om der er et kritisk tab af økosystemtjenester. I vurderingen (A-D) undtages atypiske jorder (fx naturligt salt-
holdige jorde) for udvalgte indikatorer og i et vist omfang angivet fleksibilitet for medlemslandene til at til-
passe sig lokale forhold herfor.
Ramme for overvågning og indberetning af jordbundens sundhedstilstand
Medlemsstaterne skal inden for fire år etablere et overvågningssystem for jordbundens sundhedstilstand,
som skal baseres på og forholde sig til ovenstående parametre, indikatorer, grænseværdier og definitioner
(A-D), herunder således også udviklingen i arealinddragelsen og befæstede arealer. Inden for fem år skal
medlemslandene endvidere foretage en vurdering af tilstanden, som skal indberettes til Kommissionen og
Det Europæiske Miljøagentur.
Det er et krav, at medlemslandene skal etablere såkaldte jorddistrikter inden for deres respektive territorier
og udpege en relevant forvaltningsmyndighed for hvert distrikt. Antallet af jorddistrikter skal mindst fastlæg-
ges på NUTS1-niveau, og der er derfor et formelt krav om at etablere mindst ét jorddistrikt i Danmark. For-
slaget indeholder herudover en række parametre, som medlemsstaterne skal forsøge at tage hensyn til ved
inddeling i jorddistrikter. Dette skal gennemføres inden for to år efter direktivets ikrafttrædelse. Forslaget
fastlægger foretrukne metoder til jordovervågning, herunder omfang og usikkerhed ved jordprøvetagning.
Det følger, at prøveudtagning skal være repræsentativ og maksimalt må have en statistisk fejlmargen på fem
procent. Medlemsstaterne skal som minimum foretage målinger hvert femte år.
Jordbundens sundhedstilstand skal vurderes ud fra, om den overholder fastlagte grænseværdier for syv para-
metre (A, B). I vurderingen af, hvorvidt en jordbund er sund eller usund, indgår ikke de øvrige fire indikato-
rer (C), som er uden grænseværdier.
Indikatorerne for arealinddragelse og befæstede arealer skal måles på årlig basis, og vil ikke indgå i den sam-
lede vurdering af jordbundssundhed.
Kommissionen vil bistå medlemslandene med f.eks. jordprøvedata fra LUCAS-programmet samt fjernmålin-
ger fra Copernicus-programmet. Kommissionens indsamlede jordprøvedata må udgøre op til 20% af den ind-
berettede datamængde. Kommissionen forpligter sig desuden til at facilitere en digital portal, hvor data om
jordbundens tilstand indberettes af medlemsstaterne, og som vil være offentligt tilgængelig for borgere og
myndigheder. Der lægges op til, at Kommissionen kan opdatere de relevante målemetoder via delegerede
retsakter.
Kommissionen lægger i forslaget op til at, at medlemsstaterne skal etablere et certificeringssystem, hvor jord-
ejere og -forvaltere frivilligt kan belønnes for at sikre jordbundens sundhedstilstand. Medlemsstaterne skal
4
kom (2023) 0416 - Bilag 3: Samlenotat vedr. jordbundsovervågning og jordbundsmodstandsdygtighed
2836131_0005.png
understøtte dette tiltag, som er komplementært
med EU’s forslag til en
certificeringsramme for kulstoffjer-
nelse
samt forskning via Horizon Europe’s mission
A Soil Deal for Europe.
Kommissionen bemyndiges til at
harmonisere formatet via gennemførelsesretsakter.
Principper for bæredygtig jordbundsforvaltning og arealinddragelse
Medlemsstaterne forpligtes til at fastlægge bæredygtig forvaltningspraksis på baggrund af bæredygtige for-
valtningsprincipper fire år efter direktivets ikrafttrædelse. Der er i det nuværende forslag ikke bindende krav
eller delmål for genopretning. Medlemsstaterne har fleksibilitet til at definere disse praksisser i henhold til
nationale forhold og i overensstemmelse med gældende EU-regulering.
Eksempler på bæredygtig jordforvaltning er brug af efterafgrøder, ingen eller minimal jordbearbejdning, af-
grødediversificering, reduktion i pesticider og gødning og beskyttelse af kulstofrige jorder. Forslaget præsen-
terer også forvaltningsmetoder, som bør undgås, fx afbrænding af stubmarker og overdreven brug af gød-
ning. Dette skal bl.a. skabe synergi til de strategiske CAP-planer for 2023-2027, som inkluderer lignende for-
valtningsteknikker i sine normer for god landbrugs- og miljømæssig stand (GLM). Der lægges op til, at Kom-
missionen kan opdatere principperne i forhold til den videnskabelige udvikling via delegerede retsakter.
Forslaget forpligter endvidere medlemsstaterne til at sikre nem adgang til upartisk og uafhængig rådgivning
og kapacitetsopbygning i bæredygtig jordforvaltning. Medlemsstaterne skal endvidere fremme viden om for-
dele ved bæredygtig jordforvaltning på mellemlang og lang sigt, understøtte forskning og implementering af
holistiske jordbrugsteknikker samt kortlægge finansieringsmuligheder til dette.
Medlemsstater skal følge en række principper i tilfælde af arealinddragelse, hvor natur- og landbrugsarealer
bliver omlagt til f.eks. bebyggelse og infrastruktur, som forværrer jordbundens evne til at levere økosystem-
ydelser. Ifølge principperne skal medlemsstaterne enten undgå, minimere eller kompensere den negative ef-
fekt til jordbundens evne til at levere økosystemydelser, inkl. fødevareproduktion.
Krav om kortlægning, registrering og risikobaseret vurdering af jordforureninger mhp. genopretning
Forslaget indebærer krav om kortlægning af forurenede og muligt forurenede grunde i EU.
Medlemsstaterne skal inden for syv år systematisk og aktivt identificere og undersøge potentielle jordforure-
ninger og herefter foretage en risikobaseret vurdering af disse. Medlemsstaterne skal tage risikoreducerende
tiltag (fx oprensning eller inddæmning) i tilfælde, hvor de vurderer, at der er ikke-acceptabel risiko forbundet
med jordforureningen. Dette skal følge princippet om, at forureneren betaler. Relevante risikoreducerende
teknikker og forvaltningsfaser er oplistet i bilag til direktivforslaget, og Kommissionen bemyndiges til at op-
datere disse fsva. den teknologiske udvikling via delegerede retsakter.
Kommissionen definerer jordforurening som punktkildeforurening forårsaget af miljøfarlige forurenende
stoffer. Medlemsstaterne skal fastlægge om en jordforurening udgør en risiko for menneskers sundhed og
miljø, ud fra lokalitetsspecifikke parametre. Medlemsstaterne skal registrere samtlige jordforureninger i et
digitalt og offentligt tilgængeligt register for at sikre gennemsigtighed. Kommissionen fastlægger formatet for
registeret via en gennemførelsesretsakt.
Øvrige bestemmelser
Forslaget indebærer bestemmelser om direktivets gennemførsel (information til offentligheden, adgang til
klage og domstolsprøvelse samt sanktioner). Medlemsstaterne skal bl.a. indberette data og information om
en række parametre efter fastlagte tidsfrister til Kommission, som samtidig skal gøres offentligt tilgængeligt.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er i henhold til den almindelige lovgivningsprocedure (TEUF art. 294) medlovgiver. Der
foreligger endnu ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet.
5
kom (2023) 0416 - Bilag 3: Samlenotat vedr. jordbundsovervågning og jordbundsmodstandsdygtighed
2836131_0006.png
Sagen behandles i Europa-Parlamentets Miljøudvalg med indgivelse af holdning fra landbrugsudvalget.
Nærhedsprincippet
Kommissionens forslag vedrører jordbundens sundhedstilstand på EU-niveau. Kommissionen fremfører
med forslaget den vurdering, at medlemslandene hidtil ikke har været i stand til at sikre jordbundens sund-
hedstilstand på nationalt niveau, hvilket har ført til forskellige beskyttelsesniveauer for miljø og sundhed i
EU samt ulige konkurrencevilkår for erhvervet, herunder jordbruget på det fælles indre marked. Kommissio-
nen bemærker, at årsagerne til og effekterne af jordforringelse er tiltagende og overskrider nationale græn-
ser. Endvidere, at usunde jordbunde bl.a. kan medvirke til at øge effekterne af klimaforandringer, såsom
tørke og oversvømmelser samt medføre tab af biodiversitet. Samtidig har jordbundsforringelse en direkte
indvirkning på fødevareforsyningssikkerheden og de grænseoverskridende fødevaremarkeder i EU.
Kommissionen finder at en indsats på EU-plan er berettiget, da formålet med forslaget er at sikre opfyldelse
af EU’s egne og internationale forpligtelser relateret til klimaforandringer, biodiversitetstab
og mål om nul-
forurening og dertil skabe lige konkurrencevilkår for medlemsstaterne.
Regeringen er enig i Kommissionens betragtninger om, at lovgivning på EU-plan kan være berettiget, og det
vurderes derfor på det foreliggende grundlag, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Der er ikke en samlet jordlov i Danmark. De temaer, som behandles i forslaget, har snitflader til reguleringen
i en række forskellige love, herunder bl.a.
Miljøbeskyttelsesloven, Naturbeskyttelsesloven, Råstofloven,
Jordforureningsloven, Planloven, Lov om jordbrugets anvendelse af gødning og om næringsstofreduce-
rende tiltag, Lov om administration af den fælles landbrugspolitik m.v.
og
Husdyrbrugloven.
Forslaget indeholder et selvstændigt kapitel om jordforurening på lokaliteter, som vil supplere eksisterende
danske regler om jordforurening i
Jordforureningsloven
og tilhørende bekendtgørelser, som hidtil ikke har
været underlagt EU-regulering.
Der tages forbehold for, at det kan være nødvendigt med justering af gældende regler for at overholde det en-
delige direktiv.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget vil have lovgivningsmæssige konsekvenser for miljø-, natur-, erhverv- og landbrugsområdet samt
potentielt for klima-, energi- og forsyningsområdet. Bl.a. vil det kræve lov- eller bekendtgørelsesændringer
for, at myndighederne kan tage jordprøver for samtlige indikatorer på privatejede arealer. Afhængigt af over-
vågningsreglerne og ambitionsniveauet for bæredygtig jordforvaltning vil der også skulle foretages ændringer
af eksisterende lovgivning ift. jordforvaltning. Der kan også være behov for ændring i
Bekendtgørelse om
indberetning og registrering af jordforureningsdata
for at sikre overensstemmelse med forslagets krav til
registrering.
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget skønnes at indebære statsfinansielle konsekvenser ved etablering af en overvågningsramme af jord-
bundssundhed, udarbejdelse af principper for bæredygtig jordforvaltning, kortlægning af arealinddragelse og
befæstede arealer samt etablering af certificeringsramme for sund jordbund mhp. frivillig certificering.
Jordbundsovervågningsindsatsen skønnes at medføre en etableringsomkostning i 2026 på ca. 4,8 mio. kr.
Samtidig skønnes derefter årlige, løbende omkostninger til drift, løn og analyseudgifter på ca. 5,3 mio. kr.
Vurderingen er baseret på minimumskravene i direktivforslaget, men vil variere med omfanget af jordprøve-
6
kom (2023) 0416 - Bilag 3: Samlenotat vedr. jordbundsovervågning og jordbundsmodstandsdygtighed
2836131_0007.png
tagning i det endelige forslag. Omkostningerne til en årlig kortlægning af arealinddragelse og befæstede area-
ler vil bestå i udgifter til indkøb og analyse af luft- eller satellitbilleder hos hhv. Miljøstyrelsen og Styrelsen
for Dataforsyning og Infrastruktur.
Det bemærkes, at afledte nationale udgifter som følger af EU-retsakter, skal afholdes inden for de berørte mi-
nisteriers eksisterende bevillingsrammer jf. budgetvejledningen.
Forslaget om en certificeringsordning for jordbundssundhed kan have statsfinansielle og erhvervsøkonomi-
ske konsekvenser. De administrative konsekvenser fsva. implementeringen af direktivet vil som minimum
udgøres af udgifter til at etablere en mekanisme for certificeringsrammen samt udgifter til kvalitetssikring af
lokationsspecifikke grænseværdier for sund jord ved relevante forskningsinstitutioner. Desuden vil der for-
mentligt være udgifter forbundet med dataindsamling og datavalidering. Det er uvist, i hvilken grad private
aktører kan bidrage til udviklingen og driften af certificeringssystemet. Forslaget lægger umiddelbart op til
en høj grad af fleksibilitet for medlemsstaternes nationale implementering.
Der kan yderligere være behov for ændringer til den eksisterende jordforvaltning, som kan have statsfinan-
sielle og erhvervsøkonomiske omkostninger. Dette afhænger dog af, hvordan direktivet implementeres. Dette
indebærer eksempelvis udgifter forbundet til forskningsbaseret myndighedsbetjening, beskrivelse af princip-
per for bæredygtig jordforvaltning, landbrugsfaglig bistand ifm. etablering af certificeringsmekanisme og
ekstern konsulentbistand.
I forslaget er det op til medlemsstaterne at opsætte et system, der udpeger og foretager en risikovurdering af
potentielt forurenede arealer. Oplysninger om forurenede og potentielt forurenende arealer skal registreres,
så der er tilgængelighed for offentligheden. Tidshorisonten for at kortlægge forurenede arealer er foreslået til
at være syv år fra direktivets ikrafttrædelse, og fire år når det gælder etablering af register. Danmark har i
mange årtier haft tradition for kortlægning af forurenede arealer, en opgave der varetages af regionerne. Der
vil derfor ikke været behov for at etablere et helt nyt system, når der er tale om jordforurening fra punktkil-
der, idet de danske regler allerede i dag er baseret på et velfungerende system med kortlægning, registrering
og risikovurdering af forurenede arealer.
Der kan dog være omkostninger forbundet med harmonisering af registre, som kan medføre omkostninger
for regionerne.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Forslaget om etablering af en certificeringsramme for sund jordbund kan medføre erhvervsøkonomiske kon-
sekvenser for private aktører, som frivilligt vælger at deltage i certificeringsordningen, koblet til ansøgning
om certificering og re-certificering, implementering og sikring af certificeringskrav.
Der kan yderligere være behov for ændringer til den eksisterende jordforvaltning, som kan have erhvervsøko-
nomiske omkostninger. Dette afhænger dog af, hvordan direktivet implementeres.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
De samfundsøkonomiske gevinster vurderes umiddelbart positive, idet forslaget sigter mod at styrke grund-
laget for folkesundhed, fødevareforsyningssikkerhed og beskyttelse af drikkevandsressourcer.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
Forslaget vil have en positiv virkning for beskyttelsesniveauet i Danmark og EU, herunder for miljø, fødeva-
reforsyningssikkerhed, sundhed, CO
2
-lagring og biodiversitet. Etablering af et omfattende moniteringssy-
stem for jordbundssundhed vil sikre, at medlemsstaterne kan tage evidensbaserede beslutninger for at be-
skytte miljø, klima, biodiversitet, folkesundhed mv. i tide og dermed forebygge videre jordbundsforringelse
og afledte effekter heraf.
7
kom (2023) 0416 - Bilag 3: Samlenotat vedr. jordbundsovervågning og jordbundsmodstandsdygtighed
2836131_0008.png
Et forbedret datagrundlag vedr. bl.a. landbrugssektorens miljø-, klima- og sundhedsskadelige aftryk vil
kunne bidrage til systematisk viden om jordbundens sundhed, hvilket er en forudsætning for at sikre bedre
og mere effektiv regulering i fremtiden. Forpligtelserne til at overvåge kulstofindhold i jordbunden kan desu-
den bidrage til at indfri overvågningsforpligtelser i naturgenopretningsforordningen og kan potentielt under-
støtte fremtidige danske indsatser for at øge kulstofindholdet i jordbunde. Direktivet kan derudover bidrage
til bedre dataindsamling til brug for udviklingen af metodologier under forordningen om en EU-certifice-
ringsramme for kulstoffjernelse. En målrettet indsats om at overvåge indhold af næringsstoffer i jordbunde
vil ligeledes sikre et bedre vidensgrundlag for kvælstofindsatsen og understøtte forpligtelser i henhold til bl.a.
vandrammedirektivet (nationale vandområdeplaner m.v.). Kortlægning af arealinddragelse og befæstede are-
aler kan bidrage til et bedre beslutningsgrundlag, når der foretages investeringer i klimatilpasning, vandfor-
valtning og anlægsarbejder.
En harmoniseret, risikobaseret tilgang til forurenede grunde på tværs af EU vil sikre, at der tages hånd om
historiske jordforureninger, der er til risiko for drikkevand, overfladevand og folkesundhed for EU-borgere.
Høring
Forslaget har været i skriftlig høring i EU Miljøspecialudvalget med frist 9. august 2023.
Dansk Industri (DI) finder, med henvisning til danske forhold fsva. natur, topografi og befolkningstæthed
samt gældende dansk lovgivning ikke, at behovet for en europæisk lovgivning af en karakter som der lægges
op til i forslaget er til stede. DI vurderer ikke, at der er en væsentlig grænseoverskridende sammenhæng i de
udfordringer, som Kommissionen tager udgangspunkt i, som har betydning for det indre markeds miljø- og
lovgivning.
DANVA ser generelt positivt på forslaget. DANVA finder det meget positivt, at forslaget inkluderer oplæg til
at sikre beskyttelsen af blandt andet grundvand og vandkredsløbet generelt. Dog mener man, at direktivet
bør inkludere konkrete tiltag, der styrker beskyttelse af grundvand m.m., fx ved en udvidelse af principperne
for jordforvaltning, der specifikt er rettet mod beskyttelse af vandressourcer. I forhold til kriterierne for jord
af god kvalitet som indeholdt i forslagets bilag I opfordrer DANVA til, at den øvrige lovgivning vedrørende
håndtering af spildevandsslam tilpasses, så spildevandsselskaberne får bedre muligheder for at indføre andre
metoder og teknologier til slamhåndtering end udspredning. Endeligt mener DANVA, at det er meget posi-
tivt, at direktivforslaget lægger op til anvendelse af forureneren-betaler-princippet, når det kommer til for-
valtning af forurenede områder.
Landbrug & Fødevarer (L&F) finder, at spørgsmål omkring jordsundhed kun i meget begrænset grad, hvis
overhovedet, kan siges at være grænseoverskridende. En helt overordnet kommentar til udkastet til jordmo-
niteringsdirektivet er derfor, at man bør forholde sig til, om der i det hele taget er et behov for EU-regulering
på området. Sekundært er det afgørende at forholde sig skarpt til hvilke områder, der eventuelt kunne have
et grænseoverskridende element (jord der transporteres via vand eller luft) og nøjes med at inkludere disse i
direktivet. I forhold til forslagets oplæg til moniteringsprogram hvad angår landbrugsdrift og -jord anbefaler
L&F, at man forholder sig til hvilke komponenter af moniteringsprogrammet, der i en dansk kontekst over-
hovedet er relevant. L&F erklærer sig uenig i forslagets vurdering af niveauet i Danmark for tab af nærings-
stoffer og overskud af næringsstoffer i jorden. L&F finder i forlængelse heraf, at der kunne tilføjes en national
vurdering af væsentligheden i de enkelte elementer i forslaget til moniteringsprogram således, at hvert enkelt
land ikke behøver implementere hele programmet men kun de relevante dele. I forhold til jordforurening
stiller L&F sig tvivlende overfor, om det er nødvendigt at EU regulerer jordforurening, da det ikke er grænse-
overskridende forurening. Jordforurening kan efter L&F’s opfattelse reguleres fuldt tilstrækkeligt på natio-
nalt niveau. L&F lægger vægt på, at der i forslagets kapitel om forurenede grunde ikke stilles krav udover,
hvad der allerede er gældende i dansk lovgivning samt at det sikres, at virksomhederne ikke pålægges ekstra
administrative og økonomiske byrder, som følge af EU’s forslag om at regulere
jordforurening.
8
kom (2023) 0416 - Bilag 3: Samlenotat vedr. jordbundsovervågning og jordbundsmodstandsdygtighed
2836131_0009.png
Sagen har været i skriftlig høring i EU Miljøspecialudvalget med frist 5. september 2023.
Danske Regioner er overordnet positive over for den tilgang, der beskrives til forslaget. Danske Regioner
bakker op etablering af en fælleseuropæisk ramme for håndtering af forurenet jord ligesom man finder det
positivt, at forslaget har fokus på tilgængelighed af information til offentligheden. I forhold til forslagets op-
læg til etablering af et monitoreringsnetværk for udpegede jorddistrikter samt at monitoreringen skal for-
holde sig til en række parametre (descriptors), finder Danske Regioner, at det er uklart hvordan informatio-
nen skal bruges til at beskrive tilstanden af jord i et givent jorddistrikt. Dette da man finder, at både naturlige
baggrundsniveauer og diffuse forureninger for hvert stof har sin egen geografi, der ifølge Danske Regioner
næppe kommer til at have noget geografisk sammenfald med jorddistrikter eller med de øvrige deskriptorers
geografi. Danske Regioner mener, at direktivet bør basere sig på de erfaringer man igennem længere tid har
gjort sig i mange europæiske lande og har følgende anbefalinger til det videre arbejde: Direktivet bør basere
sig på en egnet-til-brug tilgang af jord og arealer; arealanvendelsen bør være en grundlæggende parameter i
risikovurderingen; risikohåndtering af forurenede grunde bør ske under iagttagelse af princippet om en bæ-
redygtig indsats; beskyttelseshensynet bør balanceres med hensynet til en cirkulær økonomi, herunder gen-
anvendelse af jord, og at direktivet bør anvise en metode for at håndtere fladekilder såvel forurening fra dif-
fuse kilder. Med henvisning til forskellige forhold og forudsætninger på tværs af EU finder Danske Regioner
det positivt, at der lægges op til, at tidsfrister, metoder og risikoniveauer, fastsættes af medlemsstaterne. Med
henvisning til delegerede beføjelser vedr. fastsættelse af mulige afværgemetoder, risikovurderinger, og hvad
der skal fremgå af jordforureningsregistret, finder Danske Regioner, at det er vigtigt, at regionerne inddrages
direkte i dette arbejde. Med henvisning til at det i forslaget anføres, at tilstedeværelsen af visse igangværende
aktiviteter er tilstrækkelig grund til at en lokalitet kortlægges som potentielt forurenet, finder Danske Regio-
ner, at moderne installationer under miljøtilsyn burde være tilstrækkeligt kontrolleret til ikke at blive kort-
lagt alene pga. aktiviteten. Desuden mener Danske Regioner, med henvisning til forslagets oplæg til at alle
grunde kortlagt som potentielt forurenede skal undersøges, at der i stedet bør henvises til den risikobaserede
tilgang, så kun de grunde undersøges, hvor et reelt behov kan begrunde det. Endelig bemærker Danske Regi-
oner, at hvis der i EU vedtages et jorddirektiv, så anbefaler Danske Regioner, at regeringen benytter lejlighe-
den til et serviceeftersyn af den danske jordforureningslov.
Sagen har været i høring i EU Miljøspecialudvalget forud for mødet d. 5. december 2023.
Dansk Skovforening finder i lighed med regeringens holdning, at en overordnet målsætning, om at styrke
jordbundens sundhedstilstand i EU og derigennem sikre centrale hensyn om fødevareforsyningssikkerhed,
biodiversitet, folkesundhed og modstandsdygtighed imod klimaforandringer, er positivt. Samt at overvågnin-
gen skal ske på en omkostningseffektiv måde, og at byrder for erhvervslivet og det offentlige holdes på et mi-
nimum. Dansk Skovforening finder, at der i forhold til forslaget er behov for mere fleksibilitet for at tage hen-
syn til de forskelligartede jordbund- og miljøforhold i medlemsstaterne. Man finder, at medlemsstaterne selv
bør bestemme, hvilke indikatorer der bedst beskriver nationale karakteristika for jordbundssundhed. Direk-
tivets tilgang bør være resultatbaseret og ikke fokusere på de forvaltningsmetoder, der er opført i bilag III.
Metoderne til at nå målet om jordbundssundhed bør være fleksible. Dansk Skovforening finder, at ”one out,
all out”-princippet
skal erstattes med en mere fleksibel tilgang. Vurdering af jordbundens sundhed skal være
et resultat af en kumulativ beregning af jordbundens sociale, økonomiske og miljømæssige funktion. Dansk
Skovforening sætter spørgsmålstegn ved ”one out, all out”-princippet,
da man finder, at det vurderer jord-
bundens sundhed meget snævert og ikke adresserer tendenser og forbedringer over tid. Dansk Skovforening
finder, at forslaget om etablering af en certificeringsramme for sund jordbund bør udgå. Dette, da man fin-
der, producenter og forbrugere vil drukne i certificeringer, hvis alle delelementer af jordbrug skal certificeres
enkeltvis. Dertil finder Dansk Skovforening, at en certificeringsramme for sund jordbund næppe vil give en
merværdi for forbrugerne eller for samfundet som helhed, eller for den sags skyld være en omkostningseffek-
tiv måde at sikre genopretning på. Med hensyn til dataindsamling fremhæver Dansk Skovforening, at slutan-
9
kom (2023) 0416 - Bilag 3: Samlenotat vedr. jordbundsovervågning og jordbundsmodstandsdygtighed
2836131_0010.png
vendelsen og omfanget skal være klart. Dataene må ikke afsløre private oplysninger om lodsejere, og fortolk-
ningen af dataene skal være baseret på den bedste tilgængelige videnskabelige ekspertise. Der bør ikke være
nogen forpligtelser til dataindsamling for lodsejerne.
Dansk Skovforening sætter spørgsmålstegn ved, om der er behov for en gennemgang inden for 6 år og opfor-
drer til, at revisionen af et kommende direktiv udskydes til 15 år, samt at omfanget af revisionen indsnævres.
Endvidere finder Dansk Skovforening ikke, at der er behov for delegerede retsakter, da man ikke mener, at
disse understøtter implementering af lovgivning så tæt på lodsejeren som muligt. Endelig fremhæver Dansk
Skovforening vigtigheden af, at respektere subsidiaritetsprincipperne og sikre proportionalitet, særligt med
henvisning til skovjordbund.
Landbrug & Fødevarer (L&F) mener, at de erhvervsmæssige konsekvenser ved forslaget skal belyses, herun-
der især de økonomiske udgifter. Man finder, at det er overordentlig vigtigt, at erhvervet ikke belastes af nye
udgifter til jordprøver, administration mv. L&F mener, at eventuelle merudgifter ved forslaget bør betales af
staten eller EU. Endvidere mener L&F, at afrapportering af resultater af overvågning af jordbundens sund-
hed bør gennemføres i regi af eksisterende rapporter f.eks. NOVANA. Endelig henstiller L&F til, at et teknisk
indhold i jordbunden af et givent mineral ikke nødvendigvis skal resultere i, at en jordbund klassificeres som
usund.
Danmark Naturfredningsforening (DN) støtter generelt op om forslaget og regeringens holdning, om end
man gerne havde set et forslag til skarpere mål for genopretning af jordbundssundhed. Man finder, at der bør
opstilles grænser for ophobning af stoffer i jordbunden, særligt fosfor.
Danske Regioner fremhæver, at man med forslaget savner en bredere tilgang til jordforurening, der, udover
punktkilder, også adresserer diffus forurening fra fx fladekilder.
Sagen har været i høring i EU miljøspecialudvalget forud for møde i udvalget den 5. marts 2024.
Danmarks Naturfredningsforening (DN) finder, at principperne for bæredygtig jordforvaltning bør være gæl-
dende krav og ikke blot vejledende. Ligeledes bør implementering af bæredygtig jordforvaltning være obliga-
torisk og baseret på frivillighed.
Dansk Skovforening understreger deres tidligere fremførte holdning om, at seks år er for tidligt at gennem-
føre en evaluering af direktivet mhp. at vurdere fremskridt henimod målet om sunde jorder i 2050
dette
særligt i forhold til skov (skovjorder), da man her ikke har hyppig omdrift og arbejder med længere cyklusser.
Dansk Skovforening finder, at etablering af en certificeringsordning skal være frivillig, da man ikke oplever
en efterspørgsel fra hverken producenter eller forbrugere for en specifik mærkning relateret til jordsundhed.
Landbrug & Fødevarer støttede op om Dansk Skovforenings synspunkt om frivillighed ift. certificeringsme-
kanisme og understregede, at man ikke finder, at der er p.t. er tilstrækkeligt vidensgrundlag til at gennemføre
en certificeringsordning.
Generelle forventning til andre landes holdninger
Medlemsstaterne har generelt budt forslaget velkommen og støttet op om en fælles overvågningsramme for
jordbundssundheden. Det vurderes, at der generelt er opbakning til at mindske byrderne for myndighederne
og øge fleksibiliteten i forslaget. Der er dog fortsat uenighed om graden af fleksibilitet i overvågningssyste-
met, bæredygtig jordforvaltning samt kravene til at indføre principper for arealinddragelse. Enkelte lande
har yderligere mere generelt udfordret behovet for EU-regulering på området, særligt i relation til principper
om arealinddragelse. I forhandlingerne er der endvidere fortsat ønske om klarhed omkring en række krav i
forslaget.
10
kom (2023) 0416 - Bilag 3: Samlenotat vedr. jordbundsovervågning og jordbundsmodstandsdygtighed
2836131_0011.png
Regeringens generelle holdning
Regeringen hilser forslaget velkommen og støtter overordnet målsætningen om at overvåge og styrke jord-
bundens sundhedstilstand i EU og Danmark, som er under pres fra grænseoverskridende udfordringer så-
som klimaforandringer, biodiversitetskrise og fødevareforsyningsusikkerhed.
I forlængelse heraf ønsker regeringen mulighed for fleksibilitet ift. overvågningsindsatsen, herunder bl.a.
mulighed for at undtage områder med naturligt høje baggrundsværdier for tungmetaller mv. fra vurdering af
jordbundens sundhedstilstand.
Et forbedret datagrundlag vedr. bl.a. landbrugssektorens miljø-, klima- og sundhedsskadelige aftryk vil
kunne bidrage til systematisk viden om jordbundens sundhed, hvilket er en forudsætning for at sikre bedre
og mere effektiv regulering i fremtiden. Forpligtelserne til at overvåge kulstofindhold i jordbunden kan desu-
den bidrage til at indfri overvågningsforpligtelser i naturgenopretningsforordningen og kan potentielt under-
støtte fremtidige danske indsatser for at øge kulstofindholdet i jordbunde samt bidrage til bedre dataindsam-
ling til brug for udviklingen af metodologier under forordningen om en EU-certificeringsramme for kulstof-
fjernelse. En målrettet indsats om at overvåge indhold af næringsstoffer i jordbunde vil ligeledes sikre et
bedre vidensgrundlag for kvælstofindsatsen og understøtte forpligtelser i henhold til bl.a. vandrammedirekti-
vet (nationale vandområdeplaner m.v.). Kortlægning af arealinddragelse og befæstede arealer kan bidrage til
et bedre beslutningsgrundlag, når der foretages investeringer i klimatilpasning, vandforvaltning og anlægsar-
bejder. Regeringen støtter en mere ensartet tilgang til overvågningsindsatsen for at sikre et sammenligneligt
datagrundlag på tværs af EU.
Regeringen finder det centralt, at de administrative og erhvervsmæssige byrder holdes på et minimum bl.a.
ved at arbejde for, at deadlines for overvågning forlænges, og at de oplistede principper for bæredygtige jord-
forvaltning gøres vejledende. Regeringen vil også arbejde for at sikre, at overvågningsindsatsen og dataind-
samling harmoniseres med eksisterende krav og forpligtelser, herunder LULUCF-forordningen. Regeringen
vil desuden arbejde for, at kravet om at etablere en mekanisme for certificering af jordbundssundhed bliver
frivillig for medlemsstaterne, idet det vurderes, at efterspørgslen efter en sådan ordning i Danmark ikke vil
afveje de potentielle omkostninger hertil.
Regeringen støtter en risikobaseret tilgang til forurenede og potentielt forurenede grunde i EU, som er på
linje med den danske tilgang til jordforureningsområdet, og som vil sikre, at der tages hånd om historiske
jordforureninger, der er til risiko for drikkevand, overfladevand og folkesundhed for EU-borgere.
Regeringen finder det centralt, at målsætninger og krav til forurenede og potentielt forurenede grunde kun
dækker forurening fra punktkilder og ikke diffus forurening fra slam, gødning, transport eller andre fladekil-
der.
For så vidt angår forslagets bestemmelser om principper for modvirkning af arealinddragelse, finder regerin-
gen det centralt, at aktiviteter med væsentlig samfundsmæssig interesse, herunder udbygning af VE, ikke be-
røres af yderligere forpligtelser, der kobler sig til hertil.
Regeringen støtter forslagets fleksibilitet i forhold til at definere praksisser i forhold til bæredygtig jordfor-
valtning i henhold til nationale forhold og i overensstemmelse med gældende EU-regulering. I forlængelse
heraf hilser regeringen det ligeledes velkomment, at forslaget ikke indeholder bindende krav til eller delmål
for genopretning.
Det er vigtigt for regeringen, at der i direktivet foretages en præcis afgrænsning af anvendelsesområdet for de
delegerede retsakter.
11
kom (2023) 0416 - Bilag 3: Samlenotat vedr. jordbundsovervågning og jordbundsmodstandsdygtighed
2836131_0012.png
Regeringen arbejder for, at forslagets elementer om overvågningsindsatser bliver komplementære med over-
vågningsindsatser i andre direktiver og forordninger.
Regeringen finder det centralt, at den styrkede overvågningsindsats ikke indebærer, at information, der vil
kompromittere militær sikkerhed, videregives eller offentliggøres.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Der er oversendt samlenotat til Folketingets Europaudvalg den 6. december 2023 forud for rådsmøde (miljø)
den 18. december 2023.
Der er oversendt samlenotat til Folketingets Europaudvalg den 7. september 2023 forud for rådsmøde (land-
brug) den 18. september 2023.
Notaterne er ligeledes fremsendt til Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg.
12