Europaudvalget 2023
KOM (2023) 0446
Offentligt
2734089_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 7.7.2023
COM(2023) 446 final
Henstilling med henblik på
RÅDETS AFGØRELSE
om godkendelse af Det Europæiske Atomenergifællesskabs udtræden af
energichartertraktaten
DA
DA
kom (2023) 0446 - Ingen titel
2734089_0002.png
BEGRUNDELSE
1.
FORSLAGETS GENSTAND
Denne henstilling vedrører afgørelsen om at trække Euratom ud af energichartertraktaten i
overensstemmelse med traktatens artikel 47. Denne henstilling foreslås samtidig med
Kommissionens forslag om at trække Unionen ud af energichartertraktaten i
overensstemmelse med artikel 47 i denne traktat.
2.
BAGGRUND FOR FORSLAGET
Energichartertraktaten
Energichartertraktaten er en multilateral handels- og investeringsaftale, der finder anvendelse
på energisektoren, og som blev undertegnet i 1994 og trådte i kraft i 1998.
Energichartertraktaten indeholder bestemmelser om investeringsbeskyttelse, handel med og
transit af energimaterialer og -produkter samt tvistbilæggelsesmekanismer. Med
energichartertraktaten fastlægges også en ramme for det internationale samarbejde på
energiområdet mellem de 54 kontraherende parter. Euratom er kontraherende part i ECT
1
sammen med Den Europæiske Union, 26 EU-medlemsstater (pr. 8. maj 2023)
2
samt Japan,
Schweiz, Tyrkiet og de fleste lande på Vestbalkan og det tidligere Sovjetunionen med
undtagelse af Rusland
3
og Belarus
4
.
ECT's modernisering: Processens resultat og status
Da der ikke er foretaget nogen væsentlig ajourføring af energichartertraktaten siden
1990'erne, er traktaten blevet stadig mere forældet. Den er også blevet en af de mest retligt
omstridte investeringsaftaler i verden med EU's medlemsstater som de primære mål for krav
fra investorer, som for de flestes vedkommende er fra andre EU-lande. Som følge heraf blev
der indledt en moderniseringsproces i november 2018. Energicharterkonferencen godkendte
først en liste over emner til drøftelse, hovedsagelig vedrørende bestemmelserne om
investeringsbeskyttelse. EU foreslog derefter at fjerne denne beskyttelse af investeringer i
fossile brændsler for at bringe energichartertraktaten i overensstemmelse med Parisaftalen.
Efter 15 multilaterale forhandlingsrunder, der fandt sted mellem juli 2019 og juni 2022, blev
der opnået principiel enighed om at afslutte forhandlingerne på Energicharterkonferencens
ekstraordinære møde, der blev afholdt den 24. juni 2022 i Bruxelles.
Forhandlingsresultatet anses af Kommissionen for at være i overensstemmelse med mandatet
fra Rådet.
Der blev foretaget en juridisk gennemgang af den reviderede tekst til ECT og dens bilag, og
de endelige udkast til afgørelser, der indeholder de reviderede tekster og de nærmere
bestemmelser for deres ikrafttræden (samlet benævnt "moderniseringspakken"), blev den 19.
1
2
3
4
Rådets og Kommissionens afgørelse 98/181/EF, EKSF, Euratom af 23. september 1997 om De Europæiske
Fællesskabers indgåelse af energichartertraktaten og energicharterprotokollen om energieffektivitet og de
hermed forbundne miljøaspekter (EFT L 69 af 9.3.1998, s. 1).
Alle med undtagelse af Italien, som ensidigt trak sig ud i 2015. Frankrig, Tyskland og Polen indledte også
en udtrædelsesprocedure i december 2022, som vil føre til deres faktiske udtræden af energichartertraktaten
senest i december 2023.
På Energicharterkonferencens ekstraordinære møde den 24. juni 2022 blev Den Russiske Føderations
observatørstatus suspenderet.
På Energicharterkonferencens ekstraordinære møde den 24. juni 2022 blev Belarus' observatørstatus og
Belarus' midlertidige anvendelse af energichartertraktaten suspenderet.
DA
1
DA
kom (2023) 0446 - Ingen titel
2734089_0003.png
august 2022 delt med alle kontraherende parter – herunder EU, Euratom og alle EU-
medlemsstater, der er kontraherende parter i ECT.
Hensigten var dengang at opstille en liste over "moderniseringspakken" til vedtagelse på
energicharterkonferencens 33. møde den 22. november 2022. Med henblik herpå forelagde
Kommissionen forslag til to afgørelser i henhold til artikel 218, stk. 9, i TEUF og artikel 101 i
Euratomtraktaten for at fastlægge den holdning, der skal indtages på EU's og Euratoms vegne
på energicharterkonferencens 33. møde. Samtidig vedtog Kommissionen en meddelelse, hvori
den fremhævede behovet for at fjerne risikoen for konflikt mellem traktaterne og ECT således
som fortolket af nogle voldgiftsretter, som har fastslået, at ECT finder anvendelse på tvister
inden for EU. Denne fortolkning ville, hvis den blev bekræftet af domstolene i et tredjeland,
de facto blive til en retlig konflikt, fordi voldgiftskendelser, der er i strid med EU-retten, ville
cirkulere i tredjelandes retsordener. I de forslag, der blev forelagt Rådet, blev det foreslået, at
EU og Euratom støtter vedtagelsen af "moderniseringspakken" på energicharterkonferencens
33. møde. Disse forslag blev imidlertid ikke vedtaget af Rådet, da et blokerende mindretal på
fire medlemsstater (Tyskland, Frankrig, Spanien og Nederlandene) undlod at stemme på
mødet i Coreper den 18. november 2022. Som følge heraf blev "moderniseringspakken" taget
af dagsordenen for energicharterkonferencens 33. møde, og moderniseringen af
energichartertraktaten blev ikke vedtaget. I mellemtiden finder den nuværende,
ikkemoderniserede traktat fortsat anvendelse på EU, Euratom og alle de medlemsstater, der er
parter i ECT i deres forbindelser med andre kontraherende parter. Desuden fortsættes
procedurer med henblik på at opnå og fuldbyrde kendelser afsagt af domstole, der angiveligt
er oprettet i henhold til artikel 26 i ECT, i tvister inden for EU med uformindsket styrke.
Den nuværende situation og den foreslåede vej frem
I mangel af EU- og Euratom-afgørelser kan EU og Euratom ikke deltage i en afstemning om
godkendelsen af moderniseringspakken på et møde i energicharterkonferencen. Når EU og
Euratom stemmer på en ECT-konference, har de som hovedregel et antal stemmer, der svarer
til antallet af de medlemsstater, der er kontraherende parter i ECT. Uden EU's og Euratoms
deltagelse i en sådan afstemning er der ikke et beslutningsdygtigt antal stemmer til stede på
konferencen, og moderniseringspakken kan ikke godkendes.
Der er ikke kvalificeret flertal i Rådet for en EU- eller Euratom-afgørelse, der ville give EU
og Euratom mulighed for at deltage i afstemningen på et møde i energicharterkonferencen om
støtte til godkendelsen af moderniseringspakken.
Uanset spørgsmålet om energicharterkonferencens godkendelse af moderniseringspakken vil
ikrafttrædelsen eller den midlertidige anvendelse af en moderniseret traktat desuden kræve
godkendelse fra Europa-Parlamentet, som klart har erklæret, at det ikke støtter reformen af
traktaten, og opfordrer EU og medlemsstaterne til at organisere en koordineret udtræden af
ECT
5
.
Der er derfor ingen juridisk og/eller institutionel mulighed for at godkende en
modernisering af ECT, og som kan få virkning, hvilket er en forudsætning for, at
EU/Euratom kan forblive part i traktaten.
At forblive kontraherende part i den nuværende, ikkemoderniserede ECT, er ikke en mulighed
for EU/Euratom eller dets medlemsstater. Den nuværende, ikkemoderniserede traktat, er ikke
i overensstemmelse med EU's investeringspolitik og -lovgivning og med EU's energi- og
klimamål.
5
Europa-Parlamentets beslutning af 24. november 2022 om modernisering af energichartertraktaten
DA
2
DA
kom (2023) 0446 - Ingen titel
2734089_0004.png
Traktatens bestemmelser om investeringsbeskyttelse, herunder mekanismerne for
tvistbilæggelse mellem investorer og stater, er ikke i overensstemmelse med EU's tilgang til
investeringsbeskyttelse. Navnlig er den ikkemoderniserede ECT uforenelig med princippet
om EU-rettens autonomi, da den ikke omfatter nogle af de garantier, som Domstolen
udpegede i CETA-udtalelsen, med henblik på at konkludere, at voldgiftskendelserne ikke ville
have "en virkning, der fører til, at EU-institutionerne forhindres i at fungere i
overensstemmelse med Unionens forfatningsmæssige ramme"
6
.
Desuden passer den beskyttelse, der gives til fossile brændstoffer på de ovenfor beskrevne
betingelser og i en ubegrænset periode, ikke med EU's mål som defineret i den europæiske
grønne pagt, REPowerEU-planen eller klimaloven – dvs.: fremskynde overgangen fra fossile
brændstoffer til vedvarende energi, opnå større energiuafhængighed, sikre EU's
energisikkerhed og ikke mindst opfylde forpligtelsen til at reducere emissionerne med mindst
55 % inden 2030 og opnå klimaneutralitet senest i 2050.
Som følge heraf er EU's og Euratoms udtræden af ECT den eneste mulige løsning.
2.
RETSGRUNDLAG,
NÆRHEDSPRINCIPPET
PROPORTIONALITETSPRINCIPPET
Forslagets art og baggrund
OG
Kommissionens forslag vedrører en rådsafgørelse om godkendelse af Euratoms udtræden af
energichartertraktaten i henhold til artikel 47, stk. 1, i samme traktat (samtidig med EU's
parallelle udtræden).
Rådets godkendelse af en sådan afgørelse vil gøre det muligt for Kommissionen at afslutte
processen ved at vedtage afgørelsen om afslutning af Euratoms udtræden og ved at
bemyndige kommissionsmedlemmet til at give skriftlig meddelelse til depositaren for
energichartertraktaten (dvs. Republikken Portugal) om dens udtræden af traktaten i henhold til
artikel 47, stk. 1, i ECT.
I henhold til artikel 47, stk. 2, i ECT får Euratoms udtræden virkning ved udløbet af et år efter
datoen for depositarens modtagelse af meddelelsen eller på en senere dato, som måtte være
angivet i meddelelsen om udtrædelsen.
I henhold til artikel 47, stk. 3, i ECT finder bestemmelserne i ECT fortsat anvendelse på
investeringer, der foretages i Euratom af investorer fra andre kontraherende parter eller i de
andre kontraherende parter af Euratoms investorer i en periode på 20 år fra datoen for
Euratoms udtræden af ECT. Artikel 47, stk. 3, i ECT vil ikke have
nogen indvirkning
forbindelserne inden for EU, som ECT aldrig har været gældende for, ikke og vil aldrig finde
anvendelse, herunder artikel 47, stk. 3, men som bemærket i ovennævnte meddelelse er der en
risiko for retlige konflikter, som skal fjernes. Kommissionen er fortsat af den opfattelse, at det
mest hensigtsmæssige svar er at vedtage et instrument, der er en "efterfølgende aftale mellem
parterne om fortolkningen af traktaten eller anvendelsen af dens bestemmelser" som
omhandlet i artikel 31, stk. 3, litra a), i Wienerkonventionen om traktatretten
(Wienerkonventionen om traktatretten,) mellem medlemsstaterne, Unionen og Euratom.
Kommissionen vil derfor fortsætte forhandlingerne om teksten til en sådan aftale, som, når de
er afsluttet, vil blive behandlet i et forslag om indgåelse af den efterfølgende aftale på
Unionens og Euratoms vegne. Kodificeringen af EU's og dets medlemsstaters fortolkning i en
særskilt traktat (hvilket er muligt på grund af forpligtelsernes bilaterale karakter) er så meget
desto mere presserende uden moderniseringen af ECT, som ville have indlejret både i selve
6
Udtalelse 1/17: præmis 152-161.
DA
3
DA
kom (2023) 0446 - Ingen titel
teksten og via en klausul om "større sikkerhed", alle kontraherende parters forståelse af, at
dens artikel 26 ikke finder anvendelse inden for EU.
Retsgrundlag
Principper
I henhold til Euratomtraktatens artikel 101, særlig stk. 1 og 2: "Inden
for rammerne af sin
kompetence kan Fællesskabet indgå aftaler eller overenskomster med et tredjeland, en
international organisation eller en statsborger fra et tredjeland. "Forhandlingerne om disse
aftaler eller overenskomster føres af Kommissionen i overensstemmelse med Rådets
direktiver; de indgås af Kommissionen med Rådets godkendelse, der gives med kvalificeret
flertal."
Princippernes anvendelse på det foreliggende tilfælde
Euratom tilsluttede sig energichartertraktaten på grundlag af artikel 101 i Euratomtraktaten.
Euratoms afgørelse om at opsige og udtræde af en international aftale er en måde at udøve
den samme beføjelse i henhold til denne artikel på. Denne afgørelse skal derfor vedtages på
samme retsgrundlag og efter samme procedure som en afgørelse om at indgå aftalen på
Euratoms vegne. Med Euratoms opsigelse af og udtræden af energichartertraktaten kræves det
derfor, at der vedtages en rådsafgørelse og en kommissionsafgørelse om indgåelse på
grundlag af Euratomtraktatens artikel 101, stk. 2.
DA
4
DA
kom (2023) 0446 - Ingen titel
2734089_0006.png
Henstilling med henblik på
RÅDETS AFGØRELSE
om godkendelse af Det Europæiske Atomenergifællesskabs udtræden af
energichartertraktaten
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR —
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Atomenergifællesskab, særlig
artikel 101, stk. 2,
under henvisning til forslag fra Europa-Kommissionen, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Energichartertraktaten
("aftalen")
blev
indgået
af
Det
Europæiske
Atomenergifællesskab ved Rådet og Kommissionens afgørelse 98/181/EF, EKSF,
Euratom
7
og trådte i kraft den 16. april 1998.
Da der ikke er foretaget nogen væsentlig ajourføring af aftalen siden 1990'erne, er
aftalen blevet stadig mere forældet.
I 2019 indledte de kontraherende parter i aftalen forhandlinger med henblik på at
modernisere aftalen for at bringe den i overensstemmelse med principperne i
Parisaftalen
8
, kravene om bæredygtig udvikling og bekæmpelse af klimaændringer
samt med moderne standarder for investeringsbeskyttelse.
De kontraherende parter afsluttede forhandlingerne den 24. juni 2022. Det forhandlede
resultat skulle vedtages på energicharterkonferencens 33. møde den 22. november
2022.
Forud for konferencens møde var Fællesskabet ikke i stand til at nå frem til en fælles
holdning til aftalens modernisering.
Da der ikke foreligger en holdning fra Fælleskabet, er det umuligt at vedtage den
moderniserede
aftale
energicharterkonferencen.
Den
nuværende,
ikkemoderniserede aftale finder fortsat anvendelse på Fællesskabet, selv om den ikke
er i overensstemmelse med Unionens investeringspolitik og -lovgivning, herunder
navnlig princippet om EU-rettens autonomi, og med Unionens energi- og klimamål.
Da der ikke findes et alternativ, bør Fællesskabet trække sig ud af aftalen. I henhold til
artikel 101, stk. 2, i traktaten om oprettelse af Det Europæiske Atomenergifællesskab
træffer Kommissionen afgørelsen om tilbagetrækning med forbehold af Rådets
godkendelse. Det er derfor nødvendigt at vedtage en afgørelse om godkendelse af
Fællesskabets udtræden af aftalen —
(2)
(3)
(4)
(5)
(6)
(7)
7
8
Rådets og Kommissionens afgørelse 98/181/EF, EKSF, Euratom af 23. september 1997 om De
Europæiske Fællesskabers indgåelse af energichartertraktaten og energicharterprotokollen om
energieffektivitet og de hermed forbundne miljøaspekter (EFT L 69 af 9.3.1998, s. 1).
EUT L 282 af 19.10.2016, s. 4.
DA
5
DA
kom (2023) 0446 - Ingen titel
VEDTAGET DENNE AFGØRELSE:
Artikel 1
Det Europæiske Atomenergifællesskabs udtræden af energichartertraktaten godkendes.
Udfærdiget i Bruxelles, den
[…].
På Rådets vegne
Formand
DA
6
DA