Europaudvalget 2023-24
KOM (2023) 0530 Bilag 2
Offentligt
2771055_0001.png
Samlenotat
Kommissionens forslag til ændringsbudget nr. 4
til EU’s budget for
2023
KOM (2023) 0530
Nyt notat
1. Resume
26. oktober 2023
Kommissionen præsenterede d. 11. oktober forslag til ændringsbudget 4
til EU’s
2023-budget.
Forslaget vedrører nedjusteringer af primært teknisk karakter af forpligtelses- og betalingsni-
veauet for en række programmer, herunder Den Europæiske Fond for Regionaludvikling og
Den Europæiske Socialfond Plus samt EU’s landdistriktsprogram, navnlig
som følge af imple-
menteringsforsinkelser. Herudover opjusteres både forpligtelser og betalinger til administrations-
området, som primært kan henføres til udgiftsstigninger som følge af lovbundne pensions- og løn-
justeringer samt stigende energipriser.
Ændringsbudgettet medfører samlet set en nedjustering på 247,5 mio. euro i forpligtelsesbevillin-
ger og 3.254,8 mio. euro i betalingsbevillinger.
Vedtages forslag til ændringsbudget 4 uændret, skønnes det danske EU-bidrag i 2023 isoleret
set reduceret med ca. 560 mio. kr. sfa. reduktionerne i det BNI-baserede bidrag.
Regeringen kan som udgangspunkt støtte Kommissionens forslag til ændringsbudget 4 til 2023-
budgettet, men finder det beklageligt, at Kommissionen ikke tidligere foretager mere realistiske
estimater for implementeringsgraden, idet særligt EU’s
regionaludviklingsfond og landdistrikts-
program har en væsentligt grad af underimplementering.
2. Baggrund
Kommissionen har fremlagt forslag til ændringsbudget nr. 4
til EU’s budget for
2023 (KOM (2023) 0530). Forslaget fremsættes med hjemmel i Traktaten om den
Europæiske Unions Funktionsmåde (TFEU) art. 314 vedrørende beslutningspro-
ceduren for budgettet, finansforordningens art. 44
1
og ordningen for Den Euro-
pæiske Unions egne indtægter
2
.
3. Formål og indhold
Forslaget vedrører justeringer på udgiftssiden
af EU’s
2023-budget samt en række
mindre tekniske tilpasninger. Samlet er der tale om en nedjustering af udgiftsni-
veauet på 247,5 mio. euro i forpligtigelser og 3.254,8 mio. i betalinger. Eftersom
1
2
Forordning (EU, Euratom) nr. 2018/1046 af 18. juli 2018
Rådets afgørelse (EU, Euratom) nr. 2020/2053 af 14. december 2020.
kom (2023) 0530 - Bilag 2: Samlenotat vedr. Kommissionens forslag til ændringsbudget nr. 4 til EU's budget for 2023
2771055_0002.png
Side 2 af 5
BNI-bidraget
udgør en residual, der skal sikre, at EU’s budget balancerer,
medfø-
rer justeringen af betalingsbevillingerne en tilsvarende reduktion af EU-landenes
BNI-bidrag på 3.254,8 mio. euro,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Kommissionens forslag til ændringsbudget 4
til EU’s
2023-budget
Mio. euro, 2023-priser
Justeringer af forpligtelsesbevillinger
Justeringer af betalingsbevillingerne
Samlet nedjustering af EU-landenes BNI-bidrag
-247,5
-3.254,8
-3.254,8
Kilde: Kommissionens forslag til ændringsbudget 4
til EU’s
2023-budget (KOM (2023) 530).
De foreslåede nedjusteringer i forpligtelsesbevillinger følger generelt af et reduce-
ret behov svarende til 280,0 mio. euro under
budgetkategori 1
Det indre marked, in-
novation og det digitale område
samt et øget behov svarende til 32,5 mio. euro under
budgetkategori 7
administration.
Det nedjusterede betalingsniveau kan overordnet
henføres til mindreudgifter under budgetkategorierne 1-4, som delvist modgås af
øgede betalinger under budgetkategori 7,
jf. tabel 2.
Tabel 2
Kommissionens forslag til ændringsbudget 4
til EU’s
2023-budget
Mio. euro, 2023-priser
H1
Det indre marked, innovation og det digitale
område
H2 - Samhørighed, resiliens og værdier
H3 - Naturressourcer og miljø
H4
Migration og grænseforvaltning
H7
Administration
Udgiftsændringer i alt
Forpligtelser
-280,0
-
-
-
32,5
-247,5
Betalinger
-612,6
-1.730,8
-685,0
-259,0
32,5
-3.254,8
Kilde: Kommissionens forslag til ændringsbudget 4
for EU’s
2023-budget KOM (2023) 530).
Budgetkategori 1 - Det indre marked, innovation og det digitale område
Under budgetkategori 1 foreslås en nedjustering på 280,0 mio. euro i forpligtelser
og 264,0 mio. euro i betalinger sfa. implementeringsforsinkelser for den Internati-
onale Termonukleare Forsøgsreaktor (ITER). Dertil kommer en nedjustering på
348,6 mio. euro i betalinger sfa. underimplementering under programmet Digitalt
Europa (DEP). Fsva. ITER, forklarer Kommissionen justeringen med, at projek-
tet gennemgår en grundlæggende opdatering og desuden har været udsat for im-
plementeringsudfordringer navnlig sfa. væsentlige reparationsbehov. Fsva. DEP,
forklares mindreforbruget bl.a. med langsom indfasning, idet programmet er nyt
og målrettet støttemodtagere, der er mindre bekendte med EU-støtteregler, lige-
som der er tilsagnsforsinkelser i visse EU-lande.
kom (2023) 0530 - Bilag 2: Samlenotat vedr. Kommissionens forslag til ændringsbudget nr. 4 til EU's budget for 2023
Side 3 af 5
Budgetkategori 2 - Samhørighed, resiliens og værdier
Kommissionen foreslår samlet at nedjustere budgetkategori 2 med 1.730,8 mio.
euro i betalinger, sfa. forsinkelse i implementeringen under Den Europæiske Fond
for Regionaludvikling (ERDF) og Den Europæiske Socialfond Plus (ESF+).
Kommissionen henfører forsinkelserne til den sene vedtagelse af fondenes retsak-
ter og underprogrammer for 2021-2027.
Kommissionen foreslår ligeledes en mindre opjustering på 0,5 mio. euro af både
forpligtelses- og betalingsbevillingerne til Den Europæiske Anklagemyndigheds
bygnings- og IT-sikkerhedssystemer. Opjusteringen af forpligtelsesbevillinger fi-
nansieres ved en intern omprioritering fra en budgetlinje vedr. støtteudgifter til
analytiske studier.
Budgetkategori 3 - Naturressourcer og miljø
Kommissionen oplyser, at EU-landenes
seneste skøn for betalinger under EU’s
landdistriktssprogram medfører et forventet mindreforbrug i 2023. Kommissio-
nen foreslår på den baggrund at sænke betalingsniveauet med 685,0 mio. euro.
Kommissionen forklarer underimplementeringen dels ved, at EU-landene fokuse-
rer på færdiggørelsen af programmerne fra den forrige programperiode 2014-
2022, og dels ved, at medlemsstaterne prioriterer implementering af projekter un-
der EU’s genopretningsplan (NGEU).
Ydermere foreslår Kommissionen at foretage en udgiftsneutral overførsel af 2,3
mio. euro i forpligtelses- og betalingsbevillinger fra reserven til Det Europæiske
Miljøagentur (EAA) til LIFE-programmet. Kommissionen forklarer dette med, at
der endnu pågår inter-institutionelle
forhandlinger om EU’s Naturgenopretnings-
pakke, hvorfor det foreslås at returnere de 2,3 mio. euro fra EAA-reserven til
LIFE-programmet.
Budgetkategori 4 - Migration og grænseforvaltning
Kommissionen forslår at nedjustere budgetkategori 4 med 259,0 mio. euro i beta-
linger, eftersom det samlede betalingsbehov under Asyl-, Migrations- og Integrati-
onsfonden er lavere end oprindeligt anslået. Det skyldes bl.a. et lavere regnskabs-
niveau end forventet, samt at man afventer supplerende dokumentation ifm. be-
talinger af betydelige fakturaer, hvorfor visse betalinger forsinkes til 2024.
Budgetkategori 7
Administration
Kommissionen foreslår en stigning på 32,5 mio. euro i både forpligtelser og beta-
linger til administrative udgifter under budgetkategori 7. Stigningen kan henføres
til et øget betalingsbehov for pensioner samt lønstigninger og ikke-lønrelaterede
merudgifter.
Fsva. lønudgifterne følger det af personalevedtægtsforordningen, at disse skal ju-
steres automatisk ud fra bl.a. årlig inflation samt løn- og købekraftsudviklingen for
embedsmænd i en række referencelande. Den forventede sats til justering af løn-
udgifter er opjusteret til 2,7 pct. i stedet for 2,6 pct., som det oprindeligt forvente-
des i budgettet for 2023. Kommissionen oplyser, at omprioriteringer i institutio-
kom (2023) 0530 - Bilag 2: Samlenotat vedr. Kommissionens forslag til ændringsbudget nr. 4 til EU's budget for 2023
Side 4 af 5
nerne samt reduktioner i ikke-lønrelaterede udgifter har mindsket bevillingsbeho-
vet for Kommissionen med 27,6 mio. euro. Dertil foreslås bevillingsniveauet øget
bl.a. sfa. lønstigningerne for Det Europæiske Regionsudvalg (CoR), EU-Udenrigs-
tjenesten (EEAS) og Europaskolerne.
Fsva. pensionsudgifterne øges forpligtelses- og betalingsniveauet med samlet 49,1
mio. euro. Kommissionen forklarer hovedsagligt dette med, at antallet af pensi-
onsmodtagere i slutningen af 2023forventes at overgå det budgetterede for året.
Fsva. ikke-lønrelaterede merudgifter henfører Kommissionen særligt disse til sti-
gende energipriser, der på trods af videst mulig finansiering via budgetmæssige
omplaceringer ifølge Kommissionen kræver øgede bevillinger til Regionsudvalget
og Europaskolerne.
Kommissionen foreslår endvidere at øge antallet af sekunderede nationale militær-
eksperter (SNE’er) i EEAS
med 20 positioner sfa. Rådets vedtagelse af tilføjelse til
EU’s Militærstab (EUMS).
Kommissionen oplyser, at udgifterne afholdes over
EEAS budget.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentets holdning foreligger endnu ikke.
5. Nærhedsprincippet
Forslaget vurderes at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet, idet et for-
slag vedrørende EU’s budget kun kan behandles på EU-niveau.
6. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
En vedtagelse af forslaget vil ikke have lovgivningsmæssige konsekvenser.
7. Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
For et givent finansår er det alene ændringer i betalingsniveauet i EU-budgettet,
der påvirker det danske EU-bidrag.
Vedtages Kommissionens forslag til ændringsbudget 4 uændret skønnes det isole-
ret set at reducere det samlede danske EU-bidrag i 2023 med ca. 560 mio. kr. sfa.
en reduktion i det BNI-baserede bidrag.
Øvrige konsekvenser
Ændringsbudgettet forventes ikke at have erhvervsøkonomiske eller samfunds-
økonomiske konsekvenser. Forslaget vurderes ikke at have konsekvenser for mil-
jøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Ej relevant.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ventes generel opbakning til Kommissionens forslag til ændringsbudget 4.
kom (2023) 0530 - Bilag 2: Samlenotat vedr. Kommissionens forslag til ændringsbudget nr. 4 til EU's budget for 2023
Side 5 af 5
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen kan støtte Kommissionens forslag til ændringsbudget 4
til EU’s 2023-
budget,
idet der er tale om tekniske tilpasninger på EU’s udgiftsside
henført til
mindreforbrug, som medfører en reduktion af det danske EU-bidrag.
Regeringen anerkender de lovbundne krav forbundet med lønudgifter, men fin-
der, at der generelt for budgetkategori 7 (administration) bør anlægges en stram og
budgetansvarlig linje, herunder at antallet af ansatte stabiliseres, og at stigende løn-
omkostninger adresseres. Dertil kommer, at regeringen finder, at udgifter sfa. sti-
gende energipriser bør finansieres via omprioriteringer.
Regeringen noterer sig det betydelige mindreforbrug under budgetkategori 1-4
som følge af underimplementering. Regeringen finder, at Kommissionen bør fore-
tage mere realistiske estimater for implementering af EU-programmer mhp. at
sikre forudsigelighed i EU-bidraget. Tilsvarende finder regeringen det beklageligt,
at Kommissionen ikke tidligere har været opmærksom herpå, hvilket særligt skal
ses i lyset af, at regeringen løbende har fremført synspunkt om behov for omprio-
riteringer
ifm. forhandlingerne om EU’s 2023-budget
samt ved tidligere forslag til
ændringsbudgetter.
Regeringen anerkender, at merudgifterne i forslaget til ændringsbudget 4 delvist
modgås ved omprioriteringer og mindreforbrug inden for de i 2023-budgettets
fastsatte bevillinger. Regeringen er dog skeptisk overfor, at mindreforbruget for-
mentlig skubbes til senere år i indeværende MFF-periode, og dermed vanskeliggør
den udgiftspolitiske planlægning nationalt.
I lyset af forslaget til ændringsbudget 4 til EU’s 2023-budget
foreslår regeringen,
at Kommissionen overvejer den generelle implementeringsgrad af programmer i
forbindelse med revisionen af EU’s flerårige finansielle
ramme (MFF) 2021-2027.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.