Europaudvalget 2023
KOM (2023) 0694
Offentligt
2777080_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 8.11.2023
COM(2023) 694 final
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN
TIL EUROPA-PARLAMENTET
Om aktiviteter og høringer foretaget af Koordinationsgruppen for Torturbekæmpelse
omhandlet i artikel 31 i forordning (EU) 2019/125 om handel med visse varer, der kan
anvendes til henrettelse, tortur eller anden grusom, umenneskelig eller nedværdigende
behandling eller straf
DA
DA
kom (2023) 0694 - Ingen titel
2777080_0002.png
1. Indledning
I henhold til artikel 31, stk. 4, i forordning (EU) 2019/125 af 16. januar 2019 om handel med
visse varer, der kan anvendes til henrettelse, tortur eller anden grusom, umenneskelig eller
nedværdigende behandling eller straf
1
("forordningen"), skal Kommissionen forelægge
Europa-Parlamentet en årlig rapport om de aktiviteter, undersøgelser og høringer, som
Koordinationsgruppen for Torturbekæmpelse har foretaget. Rapporten må ikke underminere
fysiske eller juridiske personers forretningsmæssige interesser.
Denne rapport indeholder oplysninger om aktiviteterne i Koordinationsgruppen for
Torturbekæmpelse i 2022.
2. Relevante retsregler
Formålet med forordningen er at forhindre på den ene side henrettelse og på den anden side
tortur og anden grusom, umenneskelig eller nedværdigende behandling eller straf i lande
uden for EU ved at begrænse handelen med visse varer. I forordningen skelnes der mellem:
-
-
varer, der i sagens natur indebærer misbrug og ikke bør handles overhovedet (bilag II),
og
varer, som kan anvendes til tortur og anden grusom, umenneskelig eller nedværdigende
behandling eller straf (bilag III) eller til henrettelse (bilag IV), men som også kan
anvendes til lovlige formål såsom retshåndhævelse eller terapeutiske formål.
Handel med de varer, der er opført i bilag II, III og IV, er underlagt visse restriktioner. Med
hensyn til forordningen gælder det navnlig, at den:
i.
forbyder import til, eksport fra og transit gennem EU af varer, der er opført i bilag II,
og som ikke har noget andet praktisk anvendelsesformål end henrettelse eller tortur.
Den forbyder enhver form for teknisk bistand i forbindelse med sådanne varer,
herunder oplæring i brugen af dem. Den forbyder også reklame for sådanne varer i
trykte medier, på internettet, i TV eller radio og at udstille eller udbyde dem til salg på
en udstilling eller messe
kræver forudgående tilladelse i hvert enkelt tilfælde til eksport af varer, der er opført i
bilag III, og som kan anvendes til tortur, men også til andre lovlige formål (f.eks.
retshåndhævelse). Der kræves også forudgående eksporttilladelse til levering af
teknisk bistand eller mæglervirksomhed i forbindelse med denne kategori af varer.
Bilag III omfatter ikke:
a) skydevåben, der er omfattet af forordning (EU) nr. 258/2012
2
ii.
1
EUT L 30 af 31.1.2019, s. 1. Efter flere ændringer blev Rådets forordning (EF) nr. 1236/2005 af 27. juni 2005
om handel med visse varer, der kan anvendes til henrettelse, tortur eller anden grusom, umenneskelig eller
nedværdigende behandling eller straf (EUT L 200 af 30.7.2005, s. 1), efterfølgende kodificeret som forordning
(EU) 2019/125.
2
Forordning (EU) nr. 258/2012 af 14. marts 2012 om gennemførelse af artikel 10 i De Forenede Nationers
protokol om bekæmpelse af ulovlig fremstilling af og handel med skydevåben og dele, komponenter samt
ammunition hertil, der supplerer De Forenede Nationers konvention om bekæmpelse af grænseoverskridende
organiseret kriminalitet ("FN's våbenprotokol"), og om fastsættelse af udførselstilladelse og indførsels- og
DA
1
DA
kom (2023) 0694 - Ingen titel
2777080_0003.png
iii.
b) produkter med dobbelt anvendelse, der er omfattet af forordning (EU)
2021/821
3
, eller
c) varer, der er omfattet af betingelserne i Rådets fælles holdning
2008/944/FUSP
4
og regulerer handelen med varer i bilag IV, der kan anvendes til henrettelse (f.eks.
ved brug af dødssprøjter), men som også kan anvendes til lovlige terapeutiske formål.
Der er indført en særlig tilladelse (generel EU-eksporttilladelse) for at kontrollere
eksporten af sådanne varer og for at forhindre, at de anvendes i dødssprøjter til brug
ved henrettelser, uden at begrænse handelen med sådanne midler til medicinske,
veterinære eller andre legitime formål.
3. Aktiviteter i Koordinationsgruppen for Torturbekæmpelse
Koordinationsgruppen for Torturbekæmpelse blev oprettet i henhold til Europa-Parlamentets
og Rådets forordning (EU) 2016/2134
5
med henblik på at undersøge spørgsmål vedrørende
anvendelsen af forordningen.
Koordinationsgruppen for Torturbekæmpelse fungerer som en platform for eksperter fra
medlemsstaterne og Kommissionens tjenestegrene til at udveksle oplysninger om
administrativ praksis og drøfte spørgsmål om fortolkning af forordningen, tekniske spørgsmål
med hensyn til de varer, der er opført, udviklingen i relation til forordningen og eventuelle
andre spørgsmål, der måtte opstå. Kommissionen hører også Koordinationsgruppen for
Torturbekæmpelse i forbindelse med udarbejdelsen af delegerede retsakter i
overensstemmelse med den interinstitutionelle aftale om bedre lovgivning af 13. april 2016
6
.
Koordinationsgruppen for Torturbekæmpelse holdt to virtuelle møder i 2022 den 12. maj og
den 1. december for at udveksle oplysninger om en række spørgsmål (sammenfattet
nedenfor) vedrørende forordningens gennemførelse.
3.1 Udvikling i forbindelse med basisretsakten
Der blev ikke vedtaget nogen delegerede retsakter om ændring af forordningen i 2022.
3.2 Handelsoplysninger: indberetning af data
Kommissionen gjorde status over den årlige rapport, jf. forordningens artikel 26, stk. 3.
Navnlig blev der fremlagt data for 2021 fra alle myndighederne i medlemsstaterne og fra Det
Forenede Kongerige
7
, som udgør grundlaget for Kommissionens udarbejdelse af den årlige
transitforanstaltninger for skydevåben og dele, komponenter samt ammunition hertil (EUT L 94 af 30.3.2012, s.
1).
3
Forordning (EU) 2021/821 af 20. maj 2021 om en EU-ordning for kontrol med eksport, mæglervirksomhed,
teknisk bistand, transit og overførsel i forbindelse med produkter med dobbelt anvendelse (omarbejdning) (EUT
L 206 af 11.6.2021, s. 1).
4
Rådets fælles holdning 2008/944/FUSP om fælles regler for kontrol med eksport af militærteknologi og -
udstyr (EUT L 335 af 13.12.2008, s. 99).
5
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/2134 af 23. november 2016 om ændring af Rådets
forordning (EF) nr. 1236/2005 om handel med visse varer, der kan anvendes til henrettelse, tortur eller anden
grusom, umenneskelig eller nedværdigende behandling eller straf (EUT L 338 af 13.12.2016, s. 1).
6
EUT L 123 af 12.5.2016, s. 1.
7
Forordning (EU) 2019/125 indgår i bilag 2 til protokollen om Nordirland (punkt 47 Andet) (EUT L 29 af
DA
2
DA
kom (2023) 0694 - Ingen titel
2777080_0004.png
rapport til Europa-Parlamentet og Rådet. Kommissionen fremlagde desuden oplysninger om
handelsdataene i denne rapport, da den var blevet vedtaget
8
.
I den forbindelse gjorde Kommissionen Koordinationsgruppen for Torturbekæmpelse
opmærksom på, at det er obligatorisk for de kompetente myndigheder at meddele, når der
gives afslag, ved hjælp af det elektroniske system for produkter med dobbelt anvendelse
(DUeS).
3.3 Kommissionens uformelle ekspertgruppe
Kommissionen orienterede løbende Koordinationsgruppen for Torturbekæmpelse om
aktiviteterne i den uformelle ekspertgruppe, der blev nedsat i overensstemmelse med
konklusionerne i Kommissionens rapport om revision af forordning (EU) 2019/125
9
. Den
uformelle gruppe ser på forskellige aspekter (f.eks. fortalervirksomhed, retshåndhævelse,
forskning og told). Gruppens funktion er udelukkende rådgivende og supplerer den, der
varetages af Koordinationsgruppen for Torturbekæmpelse.
I 2022 blev Koordinationsgruppen for Torturbekæmpelse løbende orienteret om drøftelserne i
den uformelle ekspertgruppe vedrørende FN's proces hen imod "torturfri handel" (jf. punkt
3.4 nedenfor). Kommissionen underrettede navnlig Koordinationsgruppen for
Torturbekæmpelse om indlæggene i forbindelse med høringen af FN's Gruppe af
Regeringseksperter og om eventuelle standarder på dette område. Følgende var blandt de
vigtigste aspekter, som den uformelle gruppe drøftede: hensynet til handel med varer
beregnet til dødsstraf i den overordnede proces, eksempler på traktater og/eller
rammekonventioner, hvorpå der kunne etableres visse paralleliteter, behovet for at indarbejde
en vis grad af fleksibilitet for at sikre bredere konsensus om centrale væsentlige
principper/krav, præference for tilgange, der medfører juridisk bindende forpligtelser, samt
behovet for yderligere samarbejde med en stor gruppe lande.
3.4 Torturfri handel — regional og international udvikling
Koordinationsgruppen for Torturbekæmpelse fungerede som et forum for udveksling af
oplysninger og bevidstgørelse om den regionale og internationale udvikling på området
torturfri handel.
Kommissionen ajourførte de delegerede fra Koordinationsgruppen for Torturbekæmpelse om
den endelige rapport fra FN's Gruppe af Regeringseksperter
10
, som blev vedtaget den 30. maj
2022. Rapporten fra FN's Gruppe af Regeringseksperter behandlede følgende emner: i)
gennemførligheden af fælles internationale standarder, ii) omfanget af varer, der skal tages i
betragtning, og iii) forslag til parametre for en række muligheder for at fastlægge fælles
internationale standarder på området.
31.1.2020).
8
COM(2022) 567 final af 31.10.2022.
9
COM(2020) 343 final af 30.7.2020.
10
Generalsekretæren udnævnte i juli 2021 regeringseksperter fra følgende 10 stater: Cameroun, Cypern,
Danmark, Ecuador, Elfenbenskysten, Estland, Rusland, Singapore, Tyskland og Uruguay.
DA
3
DA
kom (2023) 0694 - Ingen titel
FN's Gruppe af Regeringseksperter fremsatte konkrete forslag til, hvilke varekategorier der
kunne være omfattet, og hvilke former internationale standarder kunne antage. I rapporten
drøftes navnlig muligheden for at udarbejde standarder for fire varekategorier, nemlig:
i. varer, der ikke har anden praktisk anvendelse end tortur og mishandling
ii. varer, der kan anvendes til tortur og mishandling
iii. varer, der ikke har anden praktisk anvendelse end henrettelse
iv.
varer, der kan anvendes til henrettelse.
I erkendelse af at der ikke er enighed blandt FN's regeringseksperter om handelen med varer,
der anvendes til henrettelse, foreslås det i rapporten, at de behandles særskilt ved en
tilvalgsmekanisme. Desuden argumenteres der overbevisende i rapporten for, at FN's
Generalforsamling nedsætter en arbejdsgruppe med henblik på at udarbejde internationale
standarder for torturfri handel.
Eksperter, der var inviteret fra Amnesty International og Omega Research Foundation, gav
også Koordinationsgruppen for Torturbekæmpelse en redegørelse for deres forskning og
arbejde til støtte for indførelsen af en traktat om torturfri handel inden for rammerne af
civilsamfundets kampagne "Protect the protest". Kampagnen omfatter opsøgende arbejde,
som går ud på at få stater til at udvikle regional og international kontrol og til at bakke op om
FN-processen, som støttes af et netværk af civilsamfundsorganisationer. De inviterede
eksperter redegjorde for: 1) udviklingen i de senere år af tortur og mishandling uden
frihedsberøvelse i forbindelse med undertrykkelse af fredelige protester, som kombineres
med restriktiv lovgivning, vilkårlig tilbageholdelse, kriminalisering af protester, ulovlig
masseovervågning og målrettet overvågning samt ulovlig brug af og handel med mindre
dødbringende udstyr, og 2) deres holdning til de væsentlige elementer i en eventuel traktat
om torturfri handel, der skal bidrage til at forebygge tortur og anden mishandling ved at
fastsætte solide internationale standarder.
3.5 Andet
Koordinationsgruppen for Torturbekæmpelse blev også orienteret om:
-
Ruslands angrebskrig mod Ukraine
I betragtning af Ruslands angrebskrig mod Ukraine og stigende intern undertrykkelse af
modstandere af krigen bemærkede Koordinationsgruppen for Torturbekæmpelse, at der er
behov for at udvise ekstra forsigtighed med hensyn til at imødekomme eventuelle
anmodninger om at eksportere varer, der er opført i forordningen, navnlig varer til
retshåndhævelse og/eller oprørskontrol, til Rusland eller Belarus. I den forbindelse blev
Koordinationsgruppen for Torturbekæmpelse informeret om, at listen over produkter, der er
omfattet af restriktioner, og som kan bidrage til Ruslands militære og teknologiske forbedring
eller til udviklingen af landets forsvars- og sikkerhedssektor, er blevet udvidet. Listen
omfatter visse elektroniske komponenter, yderligere kemikalier og varer, der kan anvendes til
henrettelse, tortur eller anden grusom, umenneskelig eller nedværdigende behandling.
-
Iran
DA
4
DA
kom (2023) 0694 - Ingen titel
I betragtning af den alarmerende stigning i antallet af ulovlige drab og andre
menneskerettighedskrænkelser i Iran (siden protester brød ud i midten af september 2022
med troværdige beretninger om ulovlig anvendelse af dødbringende magt, men også brug af
dødsstraf som et redskab til intimidering og politisk undertrykkelse) har Kommissionen
understreget, at der er behov for at udvise ekstra forsigtighed med hensyn til at imødekomme
eventuelle anmodninger om at eksportere varer, der er opført i forordningen, navnlig varer til
retshåndhævelse og/eller oprørskontrol, til Iran.
DA
5
DA