Europaudvalget 2023-24
KOM (2023) 0752 Bilag 3
Offentligt
2845938_0001.png
SAMLENOTAT
20. marts 2024
2023 - 5576
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning om passagerrettigheder i forbin-
delse med multimodale rejser
KOM(2023) 752
Notatet er en opdateret version af grund- og nærhedsnotatet af
29. februar 2024. Ændringer er markeret med streg i marginen.
1. Resumé
Europa-Kommissionen fremlagde den 29. november 2023 et for-
slag til en ny forordning om passagerrettigheder i forbindelse
med multimodale rejser.
Passagerer, der rejser i unionen ved brug af luftfart, søfart eller
bus- og jernbanetransport er i dag beskyttet i en række forskellige
forordninger. Disse forordningerne om passagerrettigheder fast-
sætter dog kun rettigheder for passagerer i Unionen, når de rejser
med én transportform. Det nye forslag har til formål at supplere
de eksisterende regler ved at sikre, at passagererne nyder det
samme beskyttelsesniveau, når de skifter mellem transportfor-
merne under en rejse.
Kommissionens evaluering af de eksisterende passagerrettigheds-
forordninger har blandt andet konstateret en utilstrækkelig be-
skyttelse af passagerer ved multimodale rejser. Formålet med for-
slaget er derfor at gøre passagertransport mere bæredygtig ved
at opnå effektiv multimodalitet, hvor passagerer, der rejser på
lange distancer, kan kombinere flere former for kollektiv trans-
port og derved benytte de mest bæredygtige og effektive trans-
portformer. Ved at sikre passagernes beskyttelse ved anvendelse
af multimodale rejser, f.eks. i tilfælde af forsinkelse, tilskynder
kom (2023) 0752 - Bilag 3: Samlenotat passagerrettigheder i forbindelse med multimodale rejser
2845938_0002.png
Side 2/18
man dermed til brugen af kollektiv transport fremfor privatbi-
lisme. Derudover vil udvidelsen af reglerne bidrage til at fastsætte
rammer for passagerrettigheder ved multimodale rejser, der er
enkle, mere sammenhængende og sikrer en harmonisering af reg-
lerne.
Regeringen finder intentionerne bag forslaget positive, men me-
ner at det er afgørende at finde den rette balance mellem, på den
ene side at styrke passagerernes rettigheder og på den anden side
at indrette reglerne så de også tager hensyn til operationelle ud-
fordringer i transportsektoren og branchens omkostninger. Her-
udover bør reglerne i relevant omfang ensrettes med regler for
andre transportformer. Det vurderes, at forordningen potentielt
vil føre til øget bureaukrati.
Derudover vil regeringen arbejde for, at Kommissionen ikke tilde-
les bemyndigelse i større omfang end nødvendigt, herunder at
Kommissionen kan pålægge medlemsstaterne at undersøge kon-
krete virksomheder, hvor der er mistanke om at forordningen
ikke overholdes.
På nuværende tidspunkt kendes det fulde omfang af effekterne af
forslaget ikke. Definitioner og rejsetyper fremstår stadig uklare,
dog vurderes det, at der er begrænsede økonomiske konsekvenser.
Regeringen anser det for positivt, at forslaget stiller krav om øget
oplysningspligt ved køb af en multimodal rejse således, at passa-
gerer oplyses om, hvilken billettype de køber, og hvordan de her-
med er dækket. Det vurderes ligeledes positivt, at passagererne i
samme ombæring har adgang til information om relevant klage-
instans i tilfælde af forsinkelse eller aflysning.
Regeringen finder det dog vigtigt, at transportoperatører og for-
midlere undtages for krav om kompensation ved ekstraordinære
omstændigheder herunder i tilfælde af strejker.
2. Baggrund
Kommissionen har den 29. november 2023 fremsat forslag til Eu-
ropa-Parlamentets og Rådets forordning om passagerrettigheder i
kom (2023) 0752 - Bilag 3: Samlenotat passagerrettigheder i forbindelse med multimodale rejser
2845938_0003.png
Side 3/18
forbindelse med multimodale rejser
1
. Forslaget er oversendt til Rå-
det den 17. januar 2024 i dansk sprogversion.
Forslaget er fremsat under henvisning til traktaten om Den Euro-
pæiske Unions Funktionsmåde (TEUF) artikel 91, stk. 1, og artikel
100, stk. 2, og skal behandles efter den almindelige lovgivningspro-
cedure i TEUF artikel 294. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret
flertal.
Forslaget til den nye forordning om beskyttelse af passagerret-
tigheder ved multimodale rejser er fremsat som led i Den Europæi-
ske Grønne Pagt, der omfatter et mål om at reducere de transport-
relaterede drivhusgas-emissioner med 90 pct. inden 2050.
Kommissionens evaluering af de eksisterende passagerrettigheds-
forordninger har blandt andet konstateret utilstrækkelige rettighe-
der for passagerer under multimodale rejser. De manglende ret-
tigheder for passagerer på multimodale rejser har betydet, at Kom-
missionen har fremsat forslag til en ny forordning. Forordningen
supplerer de eksisterende regler om passagerrettigheder ved at
sikre, at passagerer har samme rettighedsniveau, når de skifter
mellem transportformer under en rejse.
3.
Formål og Indhold
Formålet med forslaget er at gøre passagertransport mere bære-
dygtig ved at opnå effektiv multimodalitet, hvor passagerer, der
rejser på lange distancer, kan kombinere flere former for kollektiv
transport
2
og derved benytte de mest bæredygtige og effektive
transportformer. Kommissionen vurderer, at ved at sikre passager-
nes rettigheder f.eks. i tilfælde af forsinkelse, vil man gøre multi-
modale rejser mere attraktive og dermed fremme brugen af kollek-
tiv transport fremfor privatbilisme.
EU’s regler om passagerrettigheder, der gælder for ét transport-
middel, foreslås derfor udvidet til at dække passagerer, der skifter
transportmiddel og benytter to eller flere transportmidler. Forsla-
get skal bidrage til at fastsætte rammer for passagerrettigheder ved
multimodale rejser, der er enkle, mere sammenhængende og sikrer
harmonisering af reglerne. Kommissionen har desuden fokus på, at
reglerne skal sikre ligebehandling mellem passagerer med hensyn
Forordningens definition af en multimodal rejse: en passagers rejse mellem
et afgangssted og et endeligt bestemmelsessted, der omfatter mindst to
transporttjenester og mindst to transportformer
2
Det vil sige fly, tog, bus eller skib
1
kom (2023) 0752 - Bilag 3: Samlenotat passagerrettigheder i forbindelse med multimodale rejser
2845938_0004.png
Side 4/18
til transportforhold og udbud af billetter samt sikre ikke-forskels-
behandling af og bistand til personer med handicap og personer
med bevægelseshandicap. Det præciseres desuden, at passageren
skal være omfattet af samme beskyttelsesniveau, uanset om billet-
ten er købt på en online platform eller fysisk. Medlemsstaterne skal
desuden sikre, at der ikke forekommer forskelsbehandling på
grundlag af en passagers nationalitet, herunder med særligt fokus
på billetkøb på onlineplatforme. Medlemsstaterne skal ligeledes
sikre, at der forekommer forskelsbehandling på baggrund af natio-
nalitet på grundlag af transportørens eller formidlerens etable-
ringssted i Unionen i forbindelse med online køb af billetter.
Forordningen fastsætter bestemmelser om følgende:
-
De oplysninger, som passagererne skal modtage før og un-
der rejsen, og bestemmelser for samarbejdet mellem de in-
volverede virksomheder, der skal give oplysninger.
Assistance til passagerer, og ansvar herfor, når passageren
ikke når sin tilslutningsforbindelse, herunder regler for re-
fusion og kompensation.
Assistance til personer med handicap og bevægelseshandi-
cap.
Servicekvalitet og klager, jf. bilag 2 til forordningen der de-
finerer minimumsstandarder for servicekvalitet.
-
-
-
Anvendelsesområdet for forordningen om multimodale rejser
Forordningsforslaget sigter mod at sikre rettigheder for passagerer,
der rejser multimodalt, og at fastlægge ansvaret for de forskellige
leverandører af rejseydelser i en multimodal rejse.
Definition på en multimodal rejse:
Ved en multimodal rejse forstås en rejse, hvor passageren kombi-
nerer mindst to kollektive transportmidler med to transportformer
for at nå en destination.
En ren jernbanerejse, hvor der skiftes imellem forskellige jernba-
ner, vil derfor ikke være omfattet af reglerne om multimodale rej-
ser, men i stedet være reguleret af forordningen om jernbanepassa-
gerers rettigheder
(EU) nr. 2021/782. Det samme gælder for en
rejse, hvor der rejses med flere busser, færger eller fly.
Forordningen etablerer rettigheder for passagerer, der benytter
multimodale rejser, men kun når de relevante transportydelser al-
kom (2023) 0752 - Bilag 3: Samlenotat passagerrettigheder i forbindelse med multimodale rejser
2845938_0005.png
Side 5/18
lerede er omfattet af unionens øvrige forordninger om passagerret-
tigheder. Forordningen om multimodale rejser skal således sup-
plere de øvrige regler om passagerrettigheder, og finder kun anven-
delse på multimodale rejser, hvor samtlige berørte transporttjene-
ster er omfattet af anvendelsesområdet for EU-lovgivningen om
passagerrettigheder.
Det vil sige, at busrejser med en rejseafstand på under 250 kilome-
ter ikke er omfattet af forordninger om multimodale rejser, idet
reglerne for buspassagerers rettigheder kun omfatter busrejser
over 250 kilometer. Afgrænsningen af dog fortsat ikke helt klar i
forhold til f.eks. turistbusser.
Det vil også sige, at der kan være mulighed for at undtage togrejser
på by- og regionalbaner for visse dele af denne forordning eller den
eksisterende forordning om jernbanepassagerers rettigheder og
forpligtelser (forordning (EU) 2021/782).
Det kan derfor læses ud af forordningens tekst, at forordningen er
gældende for multimodale rejser (altså rejser med mindst to kol-
lektive transportmidler), der omfatter følgende kollektive trans-
portmidler:
En busrejse med en rejseafstand på 250 kilometer eller
mere.
En langdistance togrejse, det vil sige en togrejse, der ikke
foretages internt i byer, til/fra forstæder, eller med regio-
naltog (forudsat at disse rejser ikke er undtaget i medfør af
reglerne om passagerrettigheder for jernbane).
En rejse med færge.
En flyrejse til/fra lufthavne i EU.
En multimodal rejse kan derfor i en dansk kontekst f.eks. bestå af
en fjernbus (over 250 kilometer) + færge, en flyrejse + IC-tog, eller
en færgerejse + IC-tog.
Hvem forpligtes af forordningen og i hvilke situationer:
I forordningen om passagerrettigheder ved multimodale rejser
skelnes der mellem tre kategorier af multimodale rejser, der er om-
fattet af forordningen:
A.
En samlet multimodal kontrakt,
hvorved forstås en
befordringskontrakt indgået mellem en passager og en
transportør, om en multimodal rejse, der omfatter flere på
kom (2023) 0752 - Bilag 3: Samlenotat passagerrettigheder i forbindelse med multimodale rejser
2845938_0006.png
Side 6/18
hinanden følgende transporttjenester, der drives af en eller
flere transportører.
B.
En kombineret multimodal billet,
hvorved forstås en
eller flere billetter til en multimodal rejse, der repræsente-
rer særskilte befordringskontrakter, som er kombineret af
en transportør eller formidler på eget initiativ, og som kø-
bes ved, at passageren foretager en enkelt betaling.
C.
Særskilte multimodale billetter,
hvorved forstås bil-
letter til en multimodal rejse, der udgør særskilte befor-
dringskontrakter, der tilbydes sammen af en transportør
eller formidler og som passageren køber ved særskilte beta-
linger.
Følgende transportudbydere forpligtes af forordningen:
1.
2.
3.
4.
Transportører
3
Formidlere
4
Terminalforvaltere
5
Forvaltere af multimodale knudepunkter i bestemte byer
(Jf. bilag 1 om knudepunkter i forordningen)
6
Forordningen gælder ikke for multimodale rejser, hvis de forestås
af en rejsearrangør, som en del af en pakkerejse i henhold til pak-
kerejsedirektivet
7
.
Forpligtigelser i forordningen
Oplysninger til passagerer
I forslaget fastsættes det, at transportøren eller formidleren inden
passagerens køb af en billet informerer passageren om, hvorvidt
der er tale om en billettype til en multimodal rejse, som er omfattet
af forordningen, og hvilken type af multimodal kontrakt eller billet,
der er tale om (dvs. om der er tale om kategori A, B eller C).
I de nugældende passagerrettighedsforordninger stilles der ligele-
des krav til, at passagererne modtager visse typer af informationer,
Definition af transportør: En fysisk eller juridisk person, der ikke er formidler og som
tilbyder transporttjenester til offentligheden.
4
Definition: En billetudsteder eller en rejsearrangør eller en formidler som defineret i
artikel 3, henholdsvis nr. 8) og 9), i direktiv (EU) 2015/2302, dog ikke en transportør
5
Definition: en lufthavns forvaltningsorgan, en jernbanestationsleder, en havnetermi-
naloperatør eller en busterminals forvaltningsorgan
6
Definition: en terminalforvalter med ansvar for forvaltningen af et multimodalt passa-
gerknudepunkt
7
(EU) nr. 2015/2302 om pakkerejser og sammensatte rejsearrangementer samt om æn-
dring af forordning (EF) nr. 2006/2004 og Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2011/83/EU og om ophævelse af Rådets direktiv 90/314/EØF
3
kom (2023) 0752 - Bilag 3: Samlenotat passagerrettigheder i forbindelse med multimodale rejser
2845938_0007.png
Side 7/18
herunder både information om aflysning og forsinkelser, informa-
tion om passagerens rettigheder samt information om en rejses ad-
gangsvilkår for personer med handicap og personer med bevægel-
seshandicap.
I den nye forordning om multimodale rejser udvides informations-
kravene for transportøren eller formidleren, der tilbyder transport-
kontrakter, til også at omfatte information om forbindelsestider
mellem de forskellige transporttyper, tidsplaner og betingelser for
den hurtigste tur for den multimodale rejse, laveste priser, aflys-
ninger og forsinkelser, både planlagte og i realtid, og procedurer
for indgivelse af klager med videre.
Virksomheder, der falder ind under definitionen af en SMV
8
, kan
blive undtaget kravene om information i realtid.
Der stilles desuden krav til, at informationen skal tilbydes i pas-
sende format, herunder ved brug af passende kommunikationstek-
nologi.
Ansvar i tilfælde af ikkeopnåede tilslutningsforbindelser
Forslaget fastsætter krav om refusion for mistede forbindelser med
videre, som omfatter passagerer, der har købt en billet af et sel-
skab, der udgør en samlet multimodal kontrakt (kategori A), og
passagerer, der har købt en kombineret billet (kategori B).
Krav i forbindelse med samlede multimodale kontrakter (kategori
A):
Forordningen fastsætter særlige regler for kompensation og assi-
stance gældende for samlede multimodale kontrakter, herunder
også når rejsen er købt gennem en formidler.
Hvis der under en multimodal rejse, som finder sted under en sam-
let multimodal kontrakt, opstår en mistet forbindelse, eller at det
med rimelighed kan forventes på grund af forsinkelse eller aflys-
ning af en forudgående transportydelse i henhold til samme kon-
trakt, stilles der krav til, at den kontraherende transportør tilbyder
passageren en række valgmuligheder for kompensation. Passage-
ren kan vælge imellem følgende:
Mindre virksomheder med under 250 ansatte og en årlig omsætning på under 50 mio.
kr.
8
kom (2023) 0752 - Bilag 3: Samlenotat passagerrettigheder i forbindelse med multimodale rejser
2845938_0008.png
Side 8/18
Fuld refusion for den fulde billetpris for den eller de dele af
rejsen, der ikke er foretaget.
Fuld refusion for den fulde billetpris for den eller de dele af
rejsen, hvis formålet med rejsen ikke længere eksisterer.
Mulighed for fortsættelse eller omdirigering under lig-
nende forhold samme dag eller en anden dag.
Følgende gælder blandt andet i tilfælde af refusion:
Refusion udbetales senest 14 dage efter modtagelse af an-
modning.
Hvis passageren ikke modtager refusionen senest 14 dage
efter den dato, skal den kontraherende transportør kon-
takte passageren.
Der stilles desuden i forslaget krav til, at passageren i tilfælde af en
mistet forbindelse under visse omstændigheder tilbydes gratis mål-
tider og forfriskninger, der står i rimeligt forhold til ventetiden, li-
gesom der, hvis det er fysisk muligt, skal tilbydes gratis mulighed
for overnatning eller indkvartering i tilfælde, hvor et ophold på en
eller flere nætter bliver nødvendigt.
Er passageren en person med handicap eller bevægelseshandicap,
skal transportøren være opmærksom på personens, eventuelle led-
sagere og service- og førerhundes behov.
Transportøren kan desuden vælge, at formidleren skal stå for refu-
sionsprocessen, når passageren har indgået den multimodale kon-
trakt med formidleren.
Krav i forbindelse med en kombineret multimodal billet (kategori
B):
Forordningen fastsætter regler om, at den transportør eller formid-
ler, som sælger en kombineret multimodal billet, som hovedregel
skal tilbagebetale det samlede beløb for billetten og i øvrigt udbe-
tale en erstatning svarende til 75 pct. af det samlede beløb, hvis
passageren mister en eller flere forbindelser. Erstatningen betales
senest 14 dage efter, at transportøren eller formidler har modtaget
anmodningen fra passageren.
Transportøren eller formidleren kan undtages for tilbagebetaling
og erstatning, hvis det tydeligt fremgår, at den kombinerede multi-
modale billet består af separate transportkontrakter uden ret i hen-
hold til forordningen til refusion, omdirigering, bistand eller kom-
pensation i tilfælde af manglende forbindelser. Informationen skal
kom (2023) 0752 - Bilag 3: Samlenotat passagerrettigheder i forbindelse med multimodale rejser
2845938_0009.png
Side 9/18
gives til passageren forud for købet, og bevisbyrden for, at passage-
ren var forsynet med oplysningerne, ligger hos den transportør el-
ler formidler, der solgte den kombinerede multimodal billet.
Standardiseret EU-klageformular
Kommissionen har i forordningsforslaget udarbejdet en standardi-
seret EU-klageformular, der skal gøre det lettere at anmode om re-
fusion eller kompensation ved en transportør i tilfælde af aflysning
eller forsinkelse, og som passagerer, der er omfattet af forordnin-
gen, skal have ret til at benytte. Der er ikke krav om brug af EU-
klageformularen, men kan bruges i tilfælde, hvor operatøren ikke
har sin egen klageformular, som passageren kan benytte sig af. Der
foreslås nærmere regler om EU-klageformularen, herunder at
transportørerne skal oplyse deres e-mailadresse på deres hjemme-
side, som klagen kan sendes til, og at de nationale håndhævelse-
sorganer skal sikre, at formularen er tilgængelig.
Regler vedrørende personer med handicap eller bevægelseshandi-
cap
I forslaget fastsættes det, at transportører, der tilbyder samlede
multimodale kontrakter og forvaltere af multimodale knudepunk-
ter skal fastsætte ikke-diskriminerende regler for befordring for
personer med handicap eller bevægelseshandicap. Reglerne skal
offentliggøres og efter anmodning gives til passageren i tilgænge-
ligt format, og reglerne skal være i overensstemmelse med de eksi-
sterende passagerrettigheder.
Der foreslås blandt andet regler om følgende (gældende for alle tre
billettyper):
-
At multimodale rejser skal tilbydes denne passagergruppe
uden ekstra omkostninger. I tilfælde, hvor adgangsreglerne
gør det nødvendigt med en ledsager, skal ledsageren have
ret til at rejse gratis. Dette er i overensstemmelse med
Kommissionens sideløbende forslag KOM(2023) 753 om
ændring af håndhævelsen af passagerrettighedsforordnin-
gerne.
Medlemsstaterne sikrer, at terminalforvaltere og transpor-
tører på deres område samarbejder om at oprette og drive
-
kom (2023) 0752 - Bilag 3: Samlenotat passagerrettigheder i forbindelse med multimodale rejser
2845938_0010.png
Side 10/18
fælles kontaktpunkter
9
for personer med handicap og per-
soner med bevægelseshandicap i multimodale passager-
knudepunker. I Danmark er det Aarhus, Aalborg, Odense
og København.
Krav om assistance, hvis passageren giver besked mindst
48 timer før, der er behov for assistance.
-
Standarder for servicekvalitet
I forslaget fastsættes det, at der indføres en forpligtelse for trans-
portører, der tilbyder samlede multimodale kontrakter og for for-
valtere af multimodale knudepunkter, transportører og bustermi-
nalers forvaltningsorganer til at udarbejde og implementere stan-
darder for deres egen servicekvalitet i overensstemmelse med bilag
II, ’Minimumsstandarder for servicekvalitet’. Disse standarder om-
fatter eksempelvis forsinkelser, aflysninger, klagebehandling og
hjælp til personer med handicap.
Transportørerne, der tilbyder samlede multimodale kontrakter
(kategori A), skal overvåge resultaterne af deres servicekvalitets-
standarder og skal hvert andet år offentliggøre en rapport om deres
performance. Forvaltere af multimodale knudepunkter skal ligele-
des overvåge deres ydeevne i henhold til deres servicestandarder,
og skal give oplysninger om deres præstationer til nationale offent-
lige myndigheder efter anmodning herom.
Nationale håndhævelsesorganer og klageorganer
I forslaget fastsættes det, at hver medlemsstat skal udpege et eller
flere
nationale håndhævelsesorganer (”National Enforcement
Body”). Organet eller organerne har ansvaret for at håndhæve reg-
lerne på nationalt plan og behandling af klager.
Håndhævelsesorganet skal hvert andet år offentliggøre en rapport
om organets aktivitet i de foregående to kalenderår, der blandt an-
det skal indeholde en beskrivelse af de foranstaltninger, der er truf-
fet for at gennemføre forordningen og som skal indeholde statistik-
ker over klager og eventuelle anvendte sanktioner. Herudover fore-
slås nærmere regler om klagebehandling og sanktioner med videre.
Et kontaktpunkt kan være et fysisk sted, hvor der enten er medarbejdere, der kan assi-
stere, eller der f.eks. er et telefonnummer til et callcenter, som passageren med handi-
cap kan kontakte for assistance.
9
kom (2023) 0752 - Bilag 3: Samlenotat passagerrettigheder i forbindelse med multimodale rejser
2845938_0011.png
Side 11/18
Risikobaseret overvågning
I forslaget fastsættes det, at medlemsstaterne implementerer en ri-
sikobaseret tilgang til overvågning af overholdelse af passagerret-
tigheder. Det nationale håndhævelsesorgan (NEB), eller de natio-
nale håndhævelsesorganer, der bliver udpeget af medlemsstaterne,
skal udvikle administrative processer, der skal overvåge overhol-
delsen af de forpligtelser, den nye forordning fastsætter på bag-
grund af en risikovurdering. Formålet med tilgangen er, at det skal
give mulighed for at spore og korrigere tilbagevendende mang-
lende overholdelse af passagerrettighederne.
Pligt til informationsdeling
I forslaget fastsættes det, at der indføres en forpligtelse for trans-
portører, formidlere, terminalforvaltere og forvaltere af multimo-
dale knudepunkter til at udlevere relevante dokumenter og infor-
mation til de nationale håndhævelsesorganer, hvis de nationale
håndhævelsesorganer anmoder om dette. Der fastsættes en frist på
en måned til udleveringen, hvilket i komplekse sager kan forlænges
til tre måneder.
Medlemsstaternes forpligtelser overfor Kommissionen
I forslaget fastsættes det, at medlemsstaterne regelmæssigt skal
sende relevant information til Kommissionen vedrørende overhol-
delsen af forordningen, og at Kommissionen skal stille denne infor-
mation elektronisk til rådighed for andre medlemsstater.
Der stilles også krav til, at de nationale håndhævelsesorganer på
anmodning fra Kommissionen skal foretage undersøgelser af en el-
ler flere transportører, af terminalforvaltere eller af formidlere,
hvis der opstår mistanke om, at forordningens regler ikke overhol-
des. Inden fire måneder skal resultatet af undersøgelsen sendes til
Kommissionen.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er i henhold til den almindelige lovgivnings-
procedure (TEUF art. 294) medlovgiver.
Forslaget behandles i Europa-Parlamentet af Transport- og Turis-
meudvalget (TRAN) med Jens Gieseke (EPP) som ordfører.
Der foreligger ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet om forord-
ningsforlaget.
kom (2023) 0752 - Bilag 3: Samlenotat passagerrettigheder i forbindelse med multimodale rejser
2845938_0012.png
Side 12/18
5. Nærhedsprincippet
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 91 stk. 1 og arti-
kel 100 stk. 2, hvorefter Europa-Parlamentet og Rådet efter den al-
mindelige lovgivningsprocedure fastsætter henholdsvis fælles reg-
ler for transportområdet og passende bestemmelser vedrørende sø-
fart.
Kommissionen vurderer, at forudsætningen for flere multimodale
rejser, er en forbedring af passagerrettighederne for disse rejser,
som ikke findes optimalt i dag. Passagerrettigheder i forbindelse
med rejser med fly, bus og tog (ved rejser over lange afstande), ad
søvejen og ad indre vandveje er allerede forankret i EU-retten, og
det er kun personbefordring i byer/over korte afstande, der for det
meste er omfattet af medlemsstaternes jurisdiktion.
10
Kommissionen vurderer, at hvis der ikke tages hånd om problemet
på EU-plan, kan manglende harmonisering af de regler, der be-
skytter passagerer under sådanne rejser, gøre, at transportører,
formidlere og forvaltere af multimodale knudepunkter skal arbejde
i henhold til forskellige nationale ordninger. Passagererne vil være
underlagt mange forskellige bestemmelser og finde det vanskeligt
at kende og insistere på deres rettigheder.
Af ovenstående grunde, vurderer Kommissionen, at nationale reg-
ler alene, selv hvis det antages, at de giver passagererne et højt be-
skyttelsesniveau, ikke opfylder væsentlige EU-mål, herunder den
Europæiske Grønne Pagt, og endda hindrer opfyldelsen heraf.
Regeringens vurdering
Regeringen er enig i Kommissionens vurdering af, at en harmonise-
ring af reglerne for passagerrettigheder til multimodale rejser, samt
at fastsættelse af rammer for passagerrettigheder ved multimodale
rejser, der er enkle og mere sammenhængende bedst opnås på EU-
plan.
Der har pågået en afklaring af, hvorvidt artikel 24, stk. 2, hvori det
fremgår, at Kommissionen kan anmode nationale håndhævelse-
sorganer, om at undersøge tilfælde, hvor der er mistanke om, at en
transportør, terminalforvaltere eller formidler ikke opfylder forplig-
telserne, der er fastsat i forordningen, er inden for rammerne af
nærhedsprincippet. Men det er efter nærmere undersøgelse, blevet
10
Forordningen om multimodale rejser
kom (2023) 0752 - Bilag 3: Samlenotat passagerrettigheder i forbindelse med multimodale rejser
2845938_0013.png
Side 13/18
afklaret, at Kommissionen har en tilsvarende hjemmel i forordning
(EF) nr. 1008/2008. På den baggrund vurderer regeringen, at for-
slaget ligger inden for rammerne af nærhedsprincippet. Det er dog
fortsat regeringens opfattelse, at Kommissionen ikke skal kunne
have beføjelser til at anmode nationale myndigheder om at igang-
sætte undersøgelser af virksomheder.
6. Gældende dansk ret
Lovbekendtgørelse nr. 215 af 1. marts 2023 om trafikselskaber gi-
ver hjemmel til, at transportministeren kan fastsætte nærmere reg-
ler med henblik på opfyldelse og anvendelse af buspassagerret-
tighedsforordningen, herunder nærmere regler om tilsyn og klage.
I dag er bestemmelser om buspassagerrettigheder reguleret i forord-
ning (EU) nr. 181/2011.
I dag er bestemmelser om jernbanepassagerers rettigheder regule-
ret i forordning (EU) nr. 2021/2782 om jernbanepassagerers ret-
tigheder og forpligtelser.
I dag er bestemmelser om passagerers rettigheder ved sørejser og
rejser på indre vandveje reguleret i (EU) nr. 1177/2010.
I dag er bestemmelser om flypassagerrettigheder reguleret i forord-
ning (EF) nr. 261/2004. Trafikstyrelsens kompetence er reguleret i
lovbekendtgørelse nr. 1149 af 13. oktober 2017 (luftfartsloven), be-
kendtgørelse nr. 1625 af 12. december 2023 om Trafikstyrelsens op-
gaver og beføjelser, klageadgang og kundgørelse af visse af Trafik-
styrelsens forskrifter (delegationsbekendtgørelsen) samt bekendt-
gørelse nr. 1549 af 16. december 2013 om passagerrettigheder på
luftfartsområdet om regler, der er nødvendige for at anvende for-
ordning (EF) nr. 261/2004 i Danmark.
I dag er bestemmelser om personer med handicap og bevægelses-
handicaps rettigheder, når de rejser med fly reguleret i forordning
(EF) nr. 1107/2006. Trafikstyrelsens kompetence er reguleret i lov-
bekendtgørelse nr. 1149 af 13. oktober 2017 (luftfartsloven), be-
kendtgørelse nr. 1625 af 12. december 2023 om Trafikstyrelsens op-
gaver og beføjelser, klageadgang og kundgørelse af visse af Trafik-
styrelsens forskrifter (delegationsbekendtgørelsen) samt BL 9-20,
2. udg. Af 16. december 2013 om regler, der er nødvendige for an-
vendelse af EU-forordning 1107/2006 om personer med handicap
og personer med bevægelseshandicaps rettigheder, når de rejser
med fly.
kom (2023) 0752 - Bilag 3: Samlenotat passagerrettigheder i forbindelse med multimodale rejser
2845938_0014.png
Side 14/18
I dag er bestemmelser om tilgængelighed for produkter og tjenester
reguleret i LOV nr. 801 af 07/06/2022.
Klageprocessen i Danmark er reguleret nationalt i BEK nr. 313 af
26. marts 2015 om klageadgang og tilsyn med transportører og for-
valtningsorganer for busterminaler m.v. Inden for passagertrans-
port til søs er klageprocessen reguleret ved BEK nr. 74 af 29. januar
2023 om skibspassagerers rettigheder som ændret ved BEK nr. 7 af
7. januar 2015.
7. Konsekvenser
Der er tale om et omfangsrigt og yderst komplekst forslag, der om-
fatter passagerrettigheder i relation til multimodale rejser.
I udgangspunktet er forslaget møntet på nationale og internatio-
nale rejser. Det kræver nærmere analyse at vurdere,
hvor stor en
betydning forslaget om multimodale rejser får for rejser internt i
Danmark, hvilke rejser der er omfattet, og hvilke danske transport-
udbydere der er omfattet. Det bemærkes dog, at buspassagerret-
tighedsforordningen grundet afstandskravet på over 250 kilometer
for interne rejser i Danmark hovedsageligt vurderes at være rele-
vant for fjernbusruter, som er kombineret med anden kollektiv
transport som f.eks. færge.
Overordnet set vil der være økonomiske konsekvenser med behov
for ansættelse af flere årsværk til de Nationale Håndhævelsesorg-
aner, som udpeges efter indgåelse af endelig aftale. Dette er med
henblik på at gøre en større indsats for håndhævelse af passager-
rettigheder. Derudover bliver klageprocesserne harmoniseret på
tværs af EU, hvilket kræver nogle mindre engangsomkostninger til
omstillingen.
Lovgivningsmæssige konsekvenser
På nuværende tidspunkt er det ud fra forslaget vanskeligt at vur-
dere i praksis, hvilke typer rejser der falder ind under de enkelte
bestemmelser, og hvordan disse rejser er bygget op i de forskellige
tilfælde. De lovmæssige konsekvenser skal undersøges nærmere.
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
På baggrund af en undersøgelse foretaget af Transportministeriet,
er forslaget vurderet til at have statsfinansielle konsekvenser på
kom (2023) 0752 - Bilag 3: Samlenotat passagerrettigheder i forbindelse med multimodale rejser
2845938_0015.png
Side 15/18
over bagatelgrænsen, idet de udpegede nationale håndhævelse-
sorganer får til opgave at sikre håndhævelse og overvågning på na-
tionalt niveau. Håndhævelsesorganerne skal udføre administrative
tilsyns- og kontrolopgaver på området, som forventes at medføre
øgede udgifter. Herunder sikre klagebehandling såsom, at
passagerer kan indgive klager både offline og online på et hvilket
som helst EU-sprog. De bliver ligeledes forpligtet
til hvert andet år
at aflægge rapport om de foranstaltninger, der er truffet for at sikre
anvendelsen af forordningen, og relevante statistikker om f.eks.
klager. Derudover skal håndhævelsesorganerne
udarbejde, på
grundlag af en risikovurdering, et overvågningsprogram med
henblik på at overvåge opfyldelsen af de forpligtelser, der er fastsat
i denne forordning. Programmet skal gøre det muligt at opdage og
afhjælpe gentagne overtrædelser i forbindelse med gennemførelsen
af passagerrettigheder.
Det bemærkes, at afledte nationale udgifter som følge af EU-rets-
akter afholdes inden for de berørte ministeriers eksisterende bevil-
lingsramme, jf. budgetvejledningens bestemmelser herom.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
På det foreliggende grundlag vurderes forslaget ikke at have væ-
sentlige konsekvenser for samfundsøkonomien.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Flere af forordningens artikler er uklare, f.eks. definitionen af de
tre billettyper, og hvem der skal stå for refusionen under disse bil-
lettyper.
Forslaget vurderes at medføre bebyrdende økonomiske konsekven-
ser for erhvervslivet, idet forslaget indebærer øget oplysningspligt
overfor passagerer. Ligesom det forventes at medføre ekstraom-
kostninger i forbindelse med udarbejdelsen og implementeringen
af standarder for servicekvalitet med videre.
Forslaget forventes at føre til mindre tilbagevendende administra-
tive omkostninger for transportører. Disse omkostninger er for-
bundet med transportoperatørenes forpligtelse i artikel 5 til at le-
vere realtidsoplysninger til passagererne. Kun et mindre antal
transportoperatører vil blive berørt, da der tages hensyn til SMV'er.
Det forventes ligeledes, at forslaget vil medføre økonomiske konse-
kvenser for erhvervslivet i form af transportørernes medvirken til
kom (2023) 0752 - Bilag 3: Samlenotat passagerrettigheder i forbindelse med multimodale rejser
2845938_0016.png
Side 16/18
gennemførelsen af administrative tilsyn samt under eventuelle
kontrolbesøg.
Hvad angår erhvervsøkonomiske konsekvenser, vil transportø-
rerne have omstillingsomkostninger i forbindelse med vejledning
og oplysning til passagerne i forbindelse med skift mellem trans-
portformer. Der vil også være omstillingsomkostninger forbundet
med at sikre et grundlæggende sæt rettigheder for passagerer, der
har en enkelt transportkontrakt (kategori A).
Endvidere kan der
fo-
rekomme omstillingsomkostninger ved at skulle etablere online-
og offline klagemekanismer. Der må også forventes omstillingsom-
kostninger genereret ved kravet om, at selskaberne skal levere real-
tidsinformation til passagerer. Men også i dette tilfælde vurderes
det, at kun et mindre antal transportoperatører vil blive berørt, da
der tages hensyn til SMV'er.
Øvrige konsekvenser og beskyttelsesniveauet
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesni-
veauet i Danmark.
8. Høring
Forslagets danske sprogversion har været i høring i EU-specialud-
valget for Transport fra den 13. december 2023 til den 19. decem-
ber 2023. Forud for høringen blev den engelske sprogversion sendt
ud til EU-specialudvalget for Transport den 1. december 2023.
Der er modtaget indholdsmæssige høringssvar fra Dansk Erhverv
og Danmarks Rejsebureau Forening, Danske Havne, Danske Rede-
rier, DI Transport og Dansk Luftfart, DSB, Erhvervsflyvningens
Sammenslutning, Forbrugerrådet Tænk, Rådet for Bæredygtig Tra-
fik og Trafikselskaberne i Danmark. Der henvises til grund- og
nærhedsnotatet af 29. februar 2024, hvor høringssvarene indgår.
9. Generelle forventninger til andre landes holdnin-
ger
Forslaget er blevet budt velkommen af medlemsstaterne, der gene-
relt er positiv over for forslagets formål om at sikre passagers ret-
tigheder i forbindelse med multimodale rejser.
kom (2023) 0752 - Bilag 3: Samlenotat passagerrettigheder i forbindelse med multimodale rejser
2845938_0017.png
Side 17/18
Ingen medlemsstater har endnu fastlagt deres endelige position på
forslaget, idet der fortsat pågår nationale analyser.
I de indledningsvise drøftelser på teknisk niveau har en række
medlemsstater dog efterspurgt præciseringer og yderligere infor-
mation om forslagets omfang og definitioner, herunder hvad der
udgør en multimodal rejse. Hertil har flere medlemslande proble-
matiseret, at Kommissionen med forslaget tildeles beføjelser til at
pålægge nationale håndhævelsesorganer at undersøge tilfælde,
hvor der er mistanke om, at der er virksomheder, som ikke lever op
til forpligtelserne i forordningen.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen mener, at det er væsentligt at finde den rette balance
mellem på den ene side at styrke passagerernes rettigheder og på
den anden side at indrette reglerne, så man tager hensyn til bran-
chens omkostninger. Intentionerne bag forslaget er gode. Men re-
geringen er bekymret for, at forordningen kan føre til øget bureau-
krati og dermed et lavere udbud af multimodale rejser. De gode in-
tentioner i forslaget vurderes dog ikke umiddelbart at kunne opveje
for de byrder, som udbydere af multimodale rejser vil kunne blive
pålagt.
Det fulde omfang af effekterne af forslaget kendes på nuværende
tidspunkt ikke, da definitioner og rejsetyper fremstår uklare. Der
har pågået en afklaring af, hvorvidt forslaget er gældende i Grøn-
land. Det vurderes, at forslaget ikke vil finde anvendelse på Grøn-
land.
Regeringen anser det for positivt, at forslaget stiller krav om øget
oplysningspligt ved køb af en multimodal rejse, således at passage-
rer ved, hvilken billettype de køber, og hvordan de hermed er dæk-
ket. Det vurderes ligeledes positivt, at passagererne i samme om-
bæring har adgang til information om relevant klageinstans i til-
fælde af forsinkelse eller aflysning.
Regeringen finder det dog vigtigt, at transportoperatører og for-
midlere undtages fra krav om kompensation i tilfælde af ekstraor-
dinære omstændigheder. Regeringen mener, at strejker i udgangs-
punktet skal anses som en ekstraordinær omstændighed, da det el-
lers risikerer at ændre balancen i forhandlingspositionen mellem
arbejdsgivere og arbejdstagere.
kom (2023) 0752 - Bilag 3: Samlenotat passagerrettigheder i forbindelse med multimodale rejser
2845938_0018.png
Side 18/18
Regeringen vil arbejde for at sikre, at Kommissionen ikke tildeles
bemyndigelse i større omfang end nødvendigt. Regeringen vil der-
for arbejde for en opblødning af artikel 24, som foreskriver, at
Kommissionen kan pålægge nationale håndhævelsesorganer at un-
dersøge tilfælde, hvor der er mistanke om, at der er virksomheder,
som ikke lever op til forpligtelserne i forordningen.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Euro-
paudvalg
Forslaget blev forelagt Folketingets Europaudvalg til tidlig oriente-
ring den 9. februar 2024.