Europaudvalget 2023-24
KOM (2023) 0753 Bilag 1
Offentligt
2824874_0001.png
GRUND OG NÆRHEDSNOTAT
14. februar 2024
2023 - 5576
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning om ændring af forordning (EF) nr.
261/2004, (EF) nr. 1107/2006, (EU) nr.
1177/2010, (EU) nr. 181/2011 og (EU)
2021/782 for så vidt angår håndhævelse af
passagerrettigheder i Unionen.
KOM(2023) 753
Nyt notat
1. Resumé
Kommissionen fremsatte den 29. november 2023 et forslag til æn-
dring af forordning nr. 261/2004, nr. 1107/2006, nr. 1177/2010,
nr. 181/2011 og nr. 2021/782 vedrørende håndhævelse af passa-
gerrettigheder i Unionen. Forslaget er oversendt til Rådet den 17.
januar 2024 i dansk sprogversion.
Formålet med forslaget er at tilskynde til brugen af kollektiv
transport ved at styrke passagerrettigheder i Unionen indenfor
områderne luftfart, søfart, bus- og jernbanetransport. Langt de
fleste elementer fra de nuværende regelsæt videreføres, og der
indføres ikke nye rettigheder som sådan, men der foreslås en
række ændringer, der samtidig skal harmonisere reglerne på
tværs af luftfart, søfart, bus- og jernbanetransport. Derudover
indføres der forpligtelser for formidlere i forbindelse med salg af
billetter.
Forslaget har fokus på at understøtte en mere effektiv håndhæ-
velse af passagerrettigheder ved eksempelvis at fastsætte detalje-
rede krav til medlemsstaternes tilsyn med transportører og for-
midlere, samt sikre en mere effektiv klageproces for passagerne
ved, at Kommissionen blandt andet udarbejder en standardiseret
EU-klageformular, der gør det lettere at anmode om refusion el-
ler kompensation.
kom (2023) 0753 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om håndhævelse af passagerrettigheder i Unionen
2824874_0002.png
Side 2/30
Da der er tale om ændring af forordninger, er ændringerne umid-
delbart gældende i Danmark. Der er således kun i begrænset om-
fang behov for ny lovgivning på bekendtgørelsesniveau.
Regeringen håber, at der med disse forslag kan genstartes et revi-
sionsarbejde af forordning (EF) nr. 261/2004 (flypassagerret-
tighedsforordningen), som Danmark er stor fortaler for. Generelt
er det afgørende at finde den rette balance mellem på den ene side
at styrke passagerernes rettigheder og på den anden side at ind-
rette reglerne, så der tages hensyn til branchens omkostninger.
Særligt skal der tages hensyn til flybranchen. For eksempel bør
Grønland undtages med tanke på de ekstreme og uforudsigelige
vejrforhold.
Regeringen er overordnet positivt stemt overfor at harmonisere,
og dermed forenkle, reglerne i de forskellige forordninger, der
forslås ændret. Regeringen vil arbejde for at sikre, at Kommissio-
nen ikke tildeles bemyndigelse i større omfang end nødvendigt,
herunder bemyndigelse til at pålægge nationale håndhævelse-
sorganer at undersøge en specifik virksomhed eller organ i til-
fælde, hvor der er mistanke om, at forordnings bestemmelser ikke
overholdes.
2. Baggrund
Kommissionen har ved KOM.nr. 753 af 29. november 2023 frem-
sendt forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om
ændring af forordning (EF) nr. 261/2004, (EF) nr. 1107/2006,
(EU) nr. 1177/2010, (EU) nr. 181/2011 og (EU) 2021/782 for så
vidt angår håndhævelse af passagerrettigheder i Unionen. Forsla-
get er oversendt til Rådet i dansk sprogversion den 17. januar
2024.
Forslaget er fremsat under henvisning til traktaten om Den Euro-
pæiske Unions funktionsmåde (TEUF) artikel 91, stk. 1, og skal be-
handles efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel
294. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
Kommissionen udgav i 2021 tre evalueringer af de eksisterende
forordninger vedrørende passagerrettigheder for bus, søfart samt
personer med handicap og personer med bevægelseshandicap, der
rejser med fly
.
Alle evalueringer viste udfordringer med at anvende
og håndhæve reglerne, da medlemsstaternes tilsynsaktiviteter vari-
erer betydeligt på tværs af EU, og da de kompetente myndigheder
kom (2023) 0753 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om håndhævelse af passagerrettigheder i Unionen
2824874_0003.png
Side 3/30
ofte ikke er tilstrækkeligt bevidste om, hvorvidt og hvordan passa-
gerrettighederne beskyttes. Evalueringerne viser desuden, at antal-
let af klager, som indgives til myndighederne, er meget lavt, men at
det er uklart, om det skyldes, at passagerrettigheder er godt beskyt-
tede, eller om passagererne undlader at klage, eventuelt fordi de
ikke har kendskab til deres rettigheder, eller hvor de skal klage.
En Eurobarometer-undersøgelse fra 2019 viser desuden, at kun
omkring én ud af tre EU-borgere ved, at de er beskyttede af speci-
fikke rettigheder, når de benytter fly, tog, bus eller søfart i EU.
Manglen på bevidsthed hos passagerer samt problemer med hånd-
hævelse af passagerers rettigheder er også blevet fremhævet af Den
Europæiske Revisionsret i deres særberetninger fra 2018 og 2021.
En konsekvensanalyse, som Kommissionen præsenterede i 2023,
bekræfter desuden udfordringerne.
Forslaget tager højde for den seneste udvikling i forordning (EU)
2021/782 om jernbanepassagerers rettigheder samt Kommissio-
nens forslag fra 2013 om ændring af forordning (EF) nr. 261/2004
KOM(2013) 130 final af 13.03.2013) om kompensation og bistand
til luftfartspassagerer ved boardingafvisninger og ved lange forsin-
kelser.
Kommissionen opfatter fortsat forslaget fra 2013 som egnet til for-
målet med at opnå bedre håndhævelse af flypassagerers rettighe-
der ved at præcisere rettighederne og gøre dem mere effektive. Af
den årsag er 2013-forslaget fortsat en prioritet for Kommissionen.
Kommissionens forslag fra 2013 om flypassagerers rettigheder in-
deholder blandt andet et forslag om ret til information om en aflys-
ning/forsinkelse, så snart denne foreligger, videregivelse af passa-
gerens oplysninger, samarbejde mellem medlemsstater og Kom-
missionen samt et passagerrettighedsudvalg
1
. Disse forslag er også
omfattet af nærværende ændringsforslag for så vidt angår de øvrige
transportformer.
3. Formål og Indhold
Forslagets centrale mål er at gøre de eksisterende passagerrettighe-
der mere effektive, og dermed tilskynde befolkningen til i højere
Der henvises her til afsnittet ’Formål og Indhold’ vedr. forordning
1107/2006 om ’Passagerrettighedsudvalg’.
1
kom (2023) 0753 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om håndhævelse af passagerrettigheder i Unionen
2824874_0004.png
Side 4/30
grad at benytte sig af kollektiv transport fremfor privatbilisme, hvil-
ket vil bidrage til den europæiske Green Deal.
I det følgende gennemgås Kommissionens ændringsforslag, der
skal søge at harmonisere passagerers rettigheder på tværs af trans-
portformer:
Standarder for servicekvalitet
På tværs af transportformerne, herunder for handicapområdet,
med undtagelse af jernbaneområdet, foreslås det, at der indføres
en forpligtelse for luftfartsselskaber og transportører til at udar-
bejde og implementere standarder for deres egen servicekvalitet i
overensstemmelse med henholdsvis bilag II, III og V vedrørende
”Minimumsstandarder
for servicekvalitet”. Disse standarder om-
fatter eksempelvis forsinkelser, aflysninger, klagebehandling og
overholdelse af industristandarder for håndbagage. Selskaberne
skal overvåge deres præstationsniveau og hvert 2. år offentliggøre
en rapport herom. Lufthavnsforvaltningsorganer, terminaloperatø-
rer i havne og busterminalernes forvaltningsorganer skal fastlægge
deres servicekvalitetsstandarder ud fra bilag II, III og V og over-
våge deres præstationsniveau i henhold hertil. Organet skal efter
anmodning give offentlige myndigheder adgang til disse oplysnin-
ger.
Standardiseret EU-klageformular
På tværs af transportformerne med undtagelse af jernbaneområdet
foreslås det, at Kommissionen i en gennemførelsesretsakt skal ud-
arbejde en standardiseret EU-klageformular. Formularen gør det
lettere at anmode om refusion eller kompensation ved et luftfarts-
selskab, en transportør og/eller en formidler i tilfælde af aflysning
eller forsinkelse, og som passagerer, der er omfattet af forordnin-
gen, skal have ret til at benytte. Der er allerede vedtaget en formu-
lar for jernbaneområdet.
Der foreslås en række nærmere regler om EU-klageformularen,
herunder at luftfartsselskaber, transportører og formidlere skal op-
lyse deres e-mailadresse på deres hjemmeside, som klagen kan
sendes til, og at passagerers anmodning ikke må afvises, såfremt
formularen ikke er blevet anvendt.
Risikobaseret overvågning
På tværs af transportformerne, herunder for handicapområdet, er
et af omdrejningspunkterne i forslaget, at medlemsstaterne skal
kom (2023) 0753 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om håndhævelse af passagerrettigheder i Unionen
2824874_0005.png
Side 5/30
indføre et risikobaseret tilsyn med luftfartsselskaber, lufthavnsfor-
valtningsorganer, transportører, terminaloperatører på havne, hav-
nemyndigheder, busterminalers forvaltningsorganer og formidle-
res opfyldelse af forpligtelser med henblik på at konstatere og kor-
rigere gentagne manglende overholdelse af passagerrettighederne.
Der er umiddelbart tale om en udvidelse af forordningernes anven-
delsesområde, der efter det foreslåede også vil omfatte formidlere.
Det nationale håndhævelsesorgan skal udarbejde et monitorerings-
program. Monitoreringsprogrammet skal være baseret på en risi-
kovurdering af ovennævnte tilsynsobjekter, hvor antallet af klager
fra passagerer, typen af klager, afgørelser truffet på baggrund af
klager og afgørelser, som myndigheden har truffet ved tidligere til-
syn, kan indgå. Programmet skal indeholde en række forskellige
varslede/uvarslede håndhævelsesaktiviteter, såsom inspektioner,
interviews, dokumentbaserede tilsyn mv. og være proportionelle
med risikoen. Risikovurderingen skal foretages hvert andet år.
Såfremt det nationale håndhævelsesorgan konstaterer, at en virk-
somhed ikke overholder reglerne om passagerrettigheder, skal
myndigheden kræve, at den pågældende indsender en handleplan
for at afhjælpe manglende overholdelse af reglerne.
Pligt til informationsdeling
På tværs af transportformerne, herunder for handicapområdet, med
undtagelse af jernbaneområdet foreslås det, at der indføres en for-
pligtelse for luftfartsselskaber, transportører, rejsearrangører, ter-
minaloperatører i havne, havnemyndigheder og busterminalers
samt lufthavnes forvaltningsorganer til på anmodning at udlevere
relevante dokumenter og information til de nationale håndhævelse-
sorganer. Der fastsættes en frist på en måned til udleveringen, hvil-
ken i komplekse sager kan forlænges til tre måneder. Det nationale
håndhævelsesorgan skal tage hensyn til disse oplysninger.
Herudover foreslås det, at de nationale håndhævelsesorganer for-
pligtes til at informere passagerer, der klager, om muligheden for
alternativ tvistbilæggelse. Sidstnævnte er i tråd med Kommissio-
nens forslag til ændring af direktiv om alternativ tvistbilæggelse på
forbrugerområdet (”ATB”),
som blev fremsat i efteråret 2023.
Medlemsstaternes forpligtelser overfor Kommissionen
På tværs af transportformerne, herunder for handicapområdet, fo-
reslår Kommissionen, at medlemsstaterne regelmæssigt skal sende
relevant information til Kommissionen vedrørende overholdelse af
kom (2023) 0753 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om håndhævelse af passagerrettigheder i Unionen
2824874_0006.png
Side 6/30
forordningen, og at Kommissionen skal stille denne information
elektronisk til rådighed for andre medlemsstater.
Det foreslås også, at de nationale håndhævelsesorganer på anmod-
ning fra Kommissionen skal foretage undersøgelser af luftfartssel-
skaber, lufthavnsforvaltningsorganer, transportører, terminalope-
ratører på havne, havnemyndigheder, busterminalers forvaltnings-
organer, jernbanevirksomheder, infrastrukturforvaltere på jernba-
neområdet, stationsledere, billetudstedere, rejseagenter eller rejse-
arrangører, hvis der opstår mistanke om, at forordningens regler
ikke overholdes. Inden fire måneder skal resultatet af undersøgelsen
sendes til Kommissionen.
Passagerrettighedsudvalg
På tværs af transportformerne, herunder for handicapområdet, med
undtagelse af jernbaneområdet, foreslås det, at Kommissionen skal
bistås af det udvalg, der er omhandlet i artikel 38 i forordning (EU)
2021/782, hvor der henvises til generelle regler og principper for,
hvordan medlemsstater skal kontrollere Kommissionens udøvelse
af gennemførelsesbeføjelser.
Midler til kommunikation til passagerer
På tværs af transportformerne foreslås det, at luftfartsselskaber,
transportører, terminaloperatører på havnen, havnemyndigheder,
busterminalers forvaltningsorganer, jernbanevirksomheder, stati-
onslederne, billetudsteder, rejseagenter og rejsearrangører skal
sikre, at oplysninger i henhold til denne forordning formidles til pas-
sagererne ved hjælp af elektroniske kommunikationsmidler.
Derudover skal de sikre, at passageren kan opbevare al skriftlig kor-
respondance på et varigt medium. Alle kommunikationsmidler skal
gøre det muligt for passageren at kontakte ovennævnte aktører hur-
tigt og at kommunikere effektivt.
Der er en række ændringer, som kun vedrører én af forordningerne
eller hvor ændringerne er udarbejdet specifikt til den enkelte trans-
portform, og det derfor giver mest mening at behandle dem separat.
Disse følger herunder.
Forordning (EF) nr. 261/2004
fly
Det bemærkes indledningsvist, at forslag om et passagerrettigheds-
udvalg, information inden for 30 minutter, informationer i realtid,
kom (2023) 0753 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om håndhævelse af passagerrettigheder i Unionen
2824874_0007.png
Side 7/30
medlemsstaters forpligtelser over for Kommissionen er omfattet af
KOM(2013) 130, hvorfor disse ikke indgår i nærværende forslag.
Refusion, når billetten er reserveret gennem en formidler samt
overførsel af oplysninger
Det foreslås, at når en passager har købt en flybillet gennem en for-
midler, kan luftfartsselskabet gennemføre refusion af billettens
pris, i medfør af art. 8, stk. 1, litra a), via formidleren. Luftfartssel-
skab og formidler skal på en klar, forståelig og lettilgængelig måde
informere om denne refusionsprocedure. Formidleren skal videre-
give passagerens kontaktoplysninger til luftfartsselskabet.
Har formidleren betalt for billetten fra deres egen konto, skal beta-
ling fra luftfartsselskab til formidler ske inden syv dage, hvorefter
formidleren gives syv dage til at gennemføre betalingen til passage-
ren. Formidleren skal underrette passager og luftfartsselskab
herom. Modtager passageren ikke refusion efter udløbet af 14 dage,
skal luftfartsselskabet kontakte passageren med henblik på direkte
udbetaling inden syv dage.
Forordning (EF) nr. 1107/2006
handicap på flyområdet
Gratis ledsager
Det foreslås, at såfremt luftfartsselskabet, dets agent eller rejsear-
rangør stiller krav om, at en person med handicap eller bevægelses-
handicap skal ledsages af en anden person for at opfylde de lovbe-
stemte luftfartssikkerhedskrav, skal disse sikre, at en sådan ledsager
rejser gratis og, hvis muligt, sidder ved siden af personen med han-
dicap eller personen med bevægelseshandicap.
Dette forslag har yderligere til formål at gennemføre tilgængelighed
som fastsat i artikel 9 i FN’s Handicapkonvention (UNCRPD).
Forordning (EU) nr. 1177/2010
søtransport
Oplysning om passagerrettigheder
Kommissionen foreslår, at information om passagerrettigheder
styrkes ved at give transportørerne pligt til at oplyse passagererne
om deres rettigheder i tilfælde af aflysning eller forsinkelse, og at
denne information også skal gives elektronisk. Oplysningerne skal
gives snarest muligt og senest 30 minutter efter planlagt afgangs-
tidspunkt.
kom (2023) 0753 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om håndhævelse af passagerrettigheder i Unionen
2824874_0008.png
Side 8/30
Det foreslås endvidere, at oplysningerne kan deles med den rej-
sende elektronisk, hvis denne har indvilliget hertil.
Forordning (EU) nr. 181/2011
bustransport
Oplysning om passagerrettigheder
Kommissionen foreslår, at information om passagerrettigheder
styrkes ved at give transportørerne pligt til at oplyse passagererne
om deres rettigheder i tilfælde af aflysning eller forsinkelse, og at
denne information også skal gives elektronisk. Dette skal alene
gælde for almindelig rutekørsel, når den planlagte rejseafstand er
250 km eller mere. Der er tale om en mindre udvidelse af de nuvæ-
rende regler, hvor der alene er pligt til at oplyse om situationen,
når der forekommer aflysning eller forsinkelse, og således ikke pas-
sagerernes rettigheder.
Herudover foreslås generelle ændringer, der både skal gælde for al-
mindelig rutekørsel med en rejseafstand på under og over 250 km.
Det foreslås i den forbindelse, at transportører og busterminalernes
forvaltningsorganer skal give passagererne fyldestgørende rejsein-
formation i tilgængelige formater og på sprog, som normalt bruges
til at give information til passagerer. Desuden foreslås der indsat
regler om, at information om passagerernes rettigheder og forplig-
telser skal gives i forbindelse med billetsalget, herunder også elek-
tronisk, og at der skal fremgå kontaktoplysninger på transportøren
eller busterminalernes forvaltningsorgan samt det nationale hånd-
hævelsesorgan. Det er hovedsagelig en udvidelse i forhold til tids-
punktet for informationen, idet det fremgår af de nuværende regler,
at passagererne
senest ved afrejsen
skal modtage oplysninger om
deres rettigheder i terminalerne, og hvor det er relevant, på inter-
nettet.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er i henhold til den almindelige lovgivnings-
procedure (TEUF art. 294) medlovgiver.
Der foreligger endnu ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet om
forordningsforlaget.
5. Nærhedsprincippet
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 91, stk. 1, hvoref-
ter Europa-Parlamentet og Rådet efter den almindelige lovgiv-
kom (2023) 0753 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om håndhævelse af passagerrettigheder i Unionen
2824874_0009.png
Side 9/30
ningsprocedure fastsætter fælles regler for transportområdet. Der-
udover kan Europa-Parlamentet og Rådet efter den almindelige
lovgivningsprocedure i henhold til TEUF artikel 100, stk. 2 fast-
sætte passende bestemmelser vedrørende søfart.
Kommissionen argumenterer for, at nærhedsprincippet er over-
holdt, idet
der i EU’s indre marked er mange transportører, der til-
byder grænseoverskridende transportydelser, hvorfor harmonise-
ring af passagerrettigheder på EU-plan er nødvendig for at sikre
lige vilkår for alle parter, der er implicerede i at tilbyde disse ydel-
ser. De nye tiltag skal gøre de eksisterende rettigheder mere effek-
tive at håndhæve og dermed yde en bedre beskyttelse af passage-
rernes rettigheder, hvilket i sidste ende vil tilskynde befolkningen
til at bruge mere kollektiv transport fremfor privatbilisme og på
den måde bidrage til den Europæiske Grønne Pagt.
Regeringens vurdering
Regeringen er enig i Kommissionens vurdering af, at der ved har-
monisering af regler for passagerrettigheder på EU-plan vil kunne
opnås en forenkling og sammenhængende håndhævelse af reg-
lerne.
Kommissionen vil efter forslagene til ændring af forordningerne på
henholdsvis luftfart, søfart, bus- og jernbanetransportområdet
kunne anmode nationale håndhævelsesorganer, , om at undersøge
tilfælde, hvor der er mistanke om, at en transportør, terminalfor-
valtere eller formidlere ikke opfylder forpligtelserne, der er fastsat i
en af forordningerne. Senest fire måneder efter anmodningen skal
resultaterne af undersøgelsen indberettes til Kommissionen.
Det er regeringens opfattelse, at Kommissionen ikke skal kunne
have beføjelser til at anmode nationale myndigheder om at igang-
sætte undersøgelser af virksomheder. I tilfælde hvor Kommissio-
nen har mistanke om, at et medlemsland ikke opfylder forordnin-
gen, kan den normale procedure for brud på EU-retsakter følges.
For så vidt angår de specifikke artikler på området for luftfart, sø-
fart, bus- og jernbanetransport, som foreslår disse beføjelser til
Kommissionen, pågår der en afklaring af, hvorvidt det overholder
nærhedsprincippet. Regeringen vurderer dog, at alle øvrige dele af
forslaget ligger inden for rammerne af nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Forordning (EF) nr. 261/2004 - flypassagerrettigheder
kom (2023) 0753 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om håndhævelse af passagerrettigheder i Unionen
2824874_0010.png
Side 10/30
Forslaget berører gældende lovgivning om flypassagerrettigheder:
Lovbekendtgørelse nr. 1149 af 13. oktober 2017 (luftfartsloven) gi-
ver hjemmel til, at transportministeren kan fastsætte forskrifter,
der er nødvendige for at anvende de af Den Europæiske Unions
forordninger på luftfartsområdet.
Bekendtgørelse nr. 1625 af 12. december 2023 om Trafikstyrelsens
opgaver og beføjelser, klageadgang og kundgørelse af visse af Tra-
fikstyrelsens forskrifter (delegationsbekendtgørelsen) delegerer
denne bemyndigelse til Trafikstyrelsen.
Bekendtgørelse nr. 1549 af 16. december 2013 om passagerret-
tigheder på luftfartsområdet om regler, der er nødvendige for at
anvende forordning 261/2004 i Danmark.
Den nuværende forordning (EF) nr. 261/2004 om fælles bestem-
melser om kompensation og bistand til luftfartspassagerer ved
boardingafvisning og ved aflysning eller lange forsinkelser, som
trådte i kraft i 2005, fastsætter en række minimumsrettigheder for
flypassagerer i EU. Forordningen finder anvendelse for passagerer
med flyafgang fra en lufthavn beliggende på en medlemsstats om-
råde samt for passagerer med en flyafgang fra en lufthavn uden for
EU, til en lufthavn beliggende på en medlemsstats område, såfremt
det transporterende luftfartsselskab er registreret i EU.
Trafikstyrelsen er i Danmark udpeget som kompetent myndighed
til at håndhæve reglerne i forordningen, herunder ved at behandle
og træffe afgørelse i konkrete og individuelle klagesager over brud
på forordningen, efter at klagen i første omgang er behandlet af
luftfartsselskabet.
Trafikstyrelsen modtager mellem 2.000 og 2.500 klager om året
vedr. mulige brud på forordningen og afslutter ca. det samme an-
tal. Antallet af modtagne klagesager over luftfartsselskaber udgør
promiller sammenholdt med det samlede antal passagerer, der
transporteres til/fra Danmark. Det bemærkes endvidere, at dom-
stolene også behandler et stort antal sager vedrørende mulige brud
på forordningen. Københavns Byret modtog alene i 2022 over
6.800 flysager.
2
https://www.ft.dk/samling/20222/almdel/REU/bi-
lag/222/2728590.pdf
2
kom (2023) 0753 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om håndhævelse af passagerrettigheder i Unionen
2824874_0011.png
Side 11/30
I nærværende forslag fremgår det, at luftfartsselskaber bør samar-
bejde med luftfartøjsproducenter og bagagefabrikanter om at nå til
enighed om industristandarder for vægt og dimensioner af hånd-
bagage, samt rapportere om dette i deres servicekvalitetsstandar-
der.
Trafikstyrelsen behandler ikke sager om bagage eller håndhæver
regler herom, men henviser i stedet til Forbruger Europa eller
Nævnenes Hus/Mæglingsteamet for Forbrugerklager. Såfremt der
vedtages branchestandarder om vægt og dimensioner for håndba-
gage, vil disse være omfattet af tilsynet med servicekvalitetsstan-
darder.
Forordning (EF) nr. 1107/2006 - handicaprettigheder
Forslaget berører gældende lovgivning om handicaprettigheder:
Lovbekendtgørelse nr. 1149 af 13. oktober 2017 (luftfartsloven) gi-
ver hjemmel til, at transportministeren kan fastsætte forskrifter,
der er nødvendige for at anvende de af Den Europæiske Unions
forordninger på luftfartsområdet.
Bekendtgørelse nr. 1625 af 12. december 2023 om Trafikstyrelsens
opgaver og beføjelser, klageadgang og kundgørelse af visse af Tra-
fikstyrelsens forskrifter (delegationsbekendtgørelsen) delegerer
denne bemyndigelse til Trafikstyrelsen.
BL 9-20, 2. udg, af 16. december 2013 om regler, der er nødvendige
for anvendelse af EU-forordning 1107/2006 om personer med han-
dicap og personer med bevægelseshandicaps rettigheder, når de
rejser med fly.
Den nuværende forordning (EF) nr. 1107/2006 om personer med
handicap og personer med bevægelseshandicaps rettigheder, når
de rejser med fly, som trådte i kraft i 2006 og anvendtes fra 2007,
fastsætter regler for beskyttelse og bistand til personer med handi-
cap og personer med bevægelseshandicap. Forordningen finder i
det store hele anvendelse for passagerer med en flyafgang fra, tran-
sit gennem eller ankomst til en lufthavn, når lufthavnen er belig-
gende på en medlemsstats område. Særlige regler gælder også for
passagerer med en flyafgang fra en lufthavn uden for EU, til en
lufthavn beliggende på en medlemsstats område, såfremt det
transporterende luftfartsselskab er registreret i EU.
Trafikstyrelsen er i Danmark udpeget som kompetent myndighed
til at håndhæve reglerne i forordningen, herunder ved at behandle
kom (2023) 0753 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om håndhævelse af passagerrettigheder i Unionen
2824874_0012.png
Side 12/30
konkrete og individuelle klagesager over brud på forordningen, ef-
ter at klagen i første omgang er behandlet af luftfartsselskabet
og/eller lufthavnens forvaltningsorgan.
Trafikstyrelsen modtager mellem en og tre klager om året vedrø-
rende mulige brud på forordningen og afslutter cirka det samme
antal. Antallet af modtagne klagesager over luftfartsselskaber ud-
gør langt under 1 pct. sammenholdt med det samlede antal PRM-
passagerer (Persons with Reduced Mobility), der transporteres
til/fra Danmark. Det bemærkes endvidere, at sådanne sager også
kan behandles ved domstolene samt ved Ligebehandlingsnævnet.
Det er dog styrelsens opfattelse, at der også her er tale om et meget
lille antal klager.
Forordning (EU) nr. 1177/2010
søtransport (Søfartsstyrelsen)
(EU) Nr. 1177/2010 af 24. november 2010 om passagerers rettighe-
der ved sørejser og rejser på indre vandveje og om ændring af for-
ordning (EF) nr. 2006/2004
Søloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1013 af 29. juni 2023, §§ 440 og
514a giver hjemmel til, at erhvervsministeren kan fastsætte regler
med henblik på opfyldelse og anvendelse af forordning (EU) nr.
1177/2010.
Bekendtgørelse nr. 261 af 23. marts 2020 om henlæggelse af visse
beføjelser til Søfartsstyrelsen og om klageadgang m.v. delegerer
ovennævnte beføjelser til Søfartsstyrelsen.
Bekendtgørelse nr. 74 af 29. januar 2013 om skibspassagerers ret-
tigheder, som ændret ved bekendtgørelse nr. 7 af 7. januar 2015.
Lovbekendtgørelse 457/2012 af
23. maj 2012
om lov om havne i
forhold til havneterminaler, herunder terminaloperatører, billetud-
stedere, rejseagenter og rejsearrangører. Hjemlen findes i §§ 1a, 17
a og 18, stk. 3, i.
Bekendtgørelse nr. 1236 af 24. november 2014 om klageadgang og
tilsyn med personer med handicap og personer med bevægelses-
handicaps adgang til havneterminaler med videre.
Den nuværende forordning 1177/2010 om passagerers rettigheder
ved sørejser og rejser på indre vandveje, som trådte i kraft i 2012,
fastsætter en række rettigheder for passagerer, der rejser med
skibe i, fra eller til EU. Forordningen finder i sin helhed anvendelse
kom (2023) 0753 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om håndhævelse af passagerrettigheder i Unionen
2824874_0013.png
Side 13/30
på passagerer, der med en i forvejen fastlagt afgang rejser mere
end 500 meter med færger godkendt til flere end 12 passagerer.
I Danmark er Søfartsstyrelsen ansvarlig for håndhævelse af reg-
lerne i forhold til transportører, herunder rederier, som har stået
for transporten.
Trafikstyrelsen er ansvarlig for reglerne i forhold til havnetermina-
ler, herunder terminaloperatører, billetudstedere, rejseagenter og
rejsearrangører.
Forbrugere kan indbringe klager, der udspringer af en aftale mel-
lem en forbruger og en erhvervsdrivende om køb af en vare en eller
en tjenesteydelse, for Nævnenes Hus i klager, som ikke hører under
et tvistløsningsorgan omfattet af forbrugerklageloven, og som ind-
bringes for styrelsen af en forbruger. Nævnenes Hus foretager me-
diation. Prisen for varen eller tjenesteydelsen, herunder rejser til
søs, skal ligge på eller over en undergrænse, der pr. 1. januar 2023
er fastsat til 1.100 kr. Undergrænsen reguleres hvert tredje år.
Forbrugerklagenævnet kan behandle en klage, når der ikke er fun-
det en mindelig løsning ved mediation, og forbrugeren indbringer
sagen for nævnet.
Klager over transportørens, terminaloperatørens, billetudsteders,
rejseagents eller rejsearrangørs forpligtelser efter forordningen
indgives i første omgang til disse. Såfremt klager ikke får medhold
kan afgørelsen påklages til den relevante myndighed, jf. ovenfor.
Den nuværende forordning
indeholder bestemmelser om et mini-
mum af rettigheder for passagerer, der blandt andet rejser med
personbefordring, hvor indskibningshavnen er beliggende på en
medlemsstats område med videre Herudover fastsætter forordnin-
gen en række
rettigheder for passagerer på blandt andet havneter-
minaler.
Danmarks seneste rapport om passagerers rettigheder ved sørejser
og rejser på indre vandveje, der dækker perioden 2021-2022, viser,
at antallet af klager i Danmark er på et meget lavt niveau. Søfarts-
styrelsen modtog i de to år 11 klager, mens Nævnenes Hus modtog
13 klager. Trafikstyrelsen modtog ingen klager.
Forordning (EU) nr. 181/2011 - bus
Forslaget berører gældende lovgivning om buspassagerrettigheder:
kom (2023) 0753 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om håndhævelse af passagerrettigheder i Unionen
2824874_0014.png
Side 14/30
Lovbekendtgørelse nr. 215 af 1. marts 2023 om trafikselskaber gi-
ver hjemmel til, at transportministeren kan fastsætte nærmere reg-
ler med henblik på opfyldelse og anvendelse af buspassagerret-
tighedsforordningen, herunder nærmere regler om tilsyn og klage.
Bekendtgørelse nr. 313 af 26. marts 2015 om klageadgang og tilsyn
med transportører og forvaltningsorganer for busterminaler m.v.
(Buspassagerrettighedsbekendtgørelsen) er en udmøntning og
præcisering af reglerne om klageadgang og tilsyn.
Den nuværende forordning 181/2011 om buspassagerrettigheder,
som trådte i kraft i 2013, fastsætter en række rettigheder for bus-
passagerer i EU. Forordningen finder i sin helhed anvendelse på
passagerer, der benytter almindelig rutekørsel med en rejseafstand
på 250 km eller mere, mens det alene er nogle af de mere generelle
bestemmelser, der finder anvendelse for almindelig rutekørsel med
en rejseafstand, der er mindre end 250 km og for lejlighedsvis kør-
sel. I Danmark er reglerne derfor hovedsagelig relevante ved læn-
gere fjernbusruter og internationale ruter.
I Danmark er det Ankenævnet for Bus, Tog og Metro samt Færd-
selsstyrelsen, der behandler klager fra buspassagerer, der er omfat-
tet af forordningen, efter at klagen i første omgang er blevet be-
handlet af transportøren eller forvaltningsorganet for en bustermi-
nal.
Danmarks seneste rapport om buspassagerettigheder, der dækker
perioden 2021-2022, viser ligeledes at antallet af klager i Danmark
er på et meget lavt niveau. Mens Ankenævnet for Bus, Tog og Me-
tro modtog henholdsvis fire og fem klager om året i perioden, mod-
tog Færdselsstyrelsen ingen klager.
Forordning (EU) 2021/782 - jernbane
Forslaget berører følgende gældende lovgivning om jernbaneret-
tigheder:
Bekendtgørelse nr. 1091 af 11. august 2023 om jernbaneloven.
Bekendtgørelse nr. 2424 af 13. december 2021 om Jernbanenæv-
net.
Bekendtgørelse nr. 215 af 1. marts 2023 om lov om trafikselskaber.
Lov nr. 801 af 7. juni 2022 om tilgængelighedskrav for produk-
ter og tjenester.
kom (2023) 0753 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om håndhævelse af passagerrettigheder i Unionen
2824874_0015.png
Side 15/30
Jernbanepassagerers rettigheder og forpligtelser blev vedtaget i ok-
tober 2007 (forordning (EF) nr. 1371/2007), men er senere blevet
revideret i april 2021 (forordning (EU) 2021/782). Forordningen
fastsætter en række rettigheder for jernbanepassagerer. Forordnin-
gen indeholder regler om blandt andet jernbanevirksomhedernes:
Oplysningspligt forud for rejsen.
Oplysningspligt på rejsen.
Forpligtelser i tilfælde af togforsinkelser og -aflysnin-
ger.
Udarbejdelse af servicekvalitetsstandarder.
Forpligtelse til at oplyse om passagerernes klagemu-
ligheder, herunder hvortil henvendelser/klager skal
sendes.
Assistance på station og i toget til personer med han-
dicap og personer med bevægelseshandicap.
Forpligtelse til at information skal formidles i et for-
mat, der er tilgængeligt for personer med handicap og
personer med bevægelseshandicap
Jernbanevirksomheder og stationsoperatører skal
sikre, at de medarbejdere, der direkte skal bistå per-
soner med handicap og personer med bevægelses-
handicap, har en uddannelse i, hvordan de imøde-
kommer de forskellige behov hos personer med han-
dicap og bevægelseshandicap.
I Danmark er det Ankenævnet for Bus, Tog og Metro, der behand-
ler og varetager klagefunktionen efter forordningen, og Jernbane-
nævnet, der varetager og behandler tilsynsfunktionen i forhold til
sager, som omhandler jernbanevirksomhedernes overholdelse af
passagerrettigheder i henhold til forordningen.
7. Konsekvenser
Der skal foretages en nærmere vurdering af konsekvenserne, men
det vurderes umiddelbart, at forslaget vil have de konsekvenser,
som er beskrevet i det følgende.
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget vurderes på nuværende tidspunkt ikke at medføre æn-
dringer af lovgivning, udover eventuelle mindre tilpasninger på be-
kendtgørelsesniveau, men der er behov for at undersøge dette nær-
mere.
kom (2023) 0753 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om håndhævelse af passagerrettigheder i Unionen
2824874_0016.png
Side 16/30
Det bemærkes, at i forhold til billetformidlere, er der ikke på nuvæ-
rende tidspunkt kompetence i de gældende passagerrettighedsfor-
ordninger til at træffe afgørelse over for eller føre tilsyn med disse.
Det er uklart, hvilke håndhævelsesmæssige kompetencer der er til-
tænkt over for billetformidlere.
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Det vurderes, at forslaget vil have statsfinansielle konsekvenser,
idet det forventes at medføre øgede udgifter til administrative til-
syns- og kontrolopgaver på passagerrettighedsområdet.
Det er på nuværende tidspunkt ikke muligt at vurdere, om forsla-
get vil medføre et øget antal klager fra passagerer og som følge
deraf flere udgifter til klagebehandling.
Det vurderes at være uhensigtsmæssigt, at der ikke er lavet en geo-
grafisk begrænsning af transportører eller billetudbydere, hvilket
kan betyde, at der kan blive behov for et større administrativt sy-
stem end i dag i forhold til at få indsamlet og håndteret tilsynsdata
og få behandlet klager. Der mangler således afklaring omkring til-
synsobjekterne og hvorvidt, der kan afgrænses til de tilsynsobjek-
ter, der er geografisk placeret inden for EU, eller om tilsynsobjek-
ter uden for EU også er omfattet. Det er ligeledes væsentlig at få af-
klaret tilsynsfordelingen mellem de relevante myndigheder på om-
rådet, herunder håndhævelsesansvaret i forbindelse med reglerne
for bagage.
Derudover skal det afklares, hvorvidt det er hensigten, at der skal
kunne træffes afgørelse i konkrete klagesager over for billetformid-
lere. Hvis det er tilfældet, kan der være tale om en større ændring i
forhold til nuværende forordning (261/2004), da det blandt andet
kan føre til et større antal sager. Der bør derfor arbejdes for, at
dette præciseres i forslaget.
Det bemærkes, at afledte nationale udgifter som følge af EU-rets-
akter afholdes inden for de berørte ministeriers eksisterende bevil-
lingsramme, jf. budgetvejledningens bestemmelser herom.
kom (2023) 0753 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om håndhævelse af passagerrettigheder i Unionen
2824874_0017.png
Side 17/30
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have konsekvenser for samfundsøkono-
mien.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Det forventes, at forslaget vil medføre øgede økonomiske konse-
kvenser for erhvervslivet, da forslaget indebærer en øget oplys-
ningspligt overfor passagerer og ekstraomkostninger til at udar-
bejde og implementere standarder for servicekvalitet. Det forven-
tes endvidere, at forslaget vil føre til øgede omkostninger for trans-
portører, operatører og forvaltningsorganer til hvert 2. år at offent-
liggøre en præstationsniveaurapport. Omvendt vil indførelsen af en
standardiseret EU-klageformular muligvis gøre det lettere for
transportører og operatører at behandle klager.
Det forventes ligeledes, at forslaget vil medføre økonomiske konse-
kvenser for erhvervslivet i form af transportørers, operatørers, for-
valtningsorganer, rejseagenter- og arrangørers, billetformidleres
med videre medvirken til gennemførelsen af administrative tilsyn
samt under eventuelle kontrolbesøg.
Den samlede vurdering er, at de økonomiske byrder ikke forventes
at være af betydelig karakter, da forslaget kun vil medføre mindre
omkostninger.
Øvrige konsekvenser og beskyttelsesniveauet
En vedtagelse af forslaget vurderes ikke at berøre beskyttelsesni-
veauet i Danmark.
Øget fokus på passagerrettigheder samt en styrkelse og effektivise-
ring af håndhævelsen heraf, kan potentielt give flere forbrugere lyst
til at benytte den kollektive trafik.
8. Høring
Forslagets danske sprogversion har været i høring i EU-specialud-
valget for Transport fra den 13. december 2023 til den 19. decem-
ber 2023. Forud for høringen blev den engelske sprogversion sendt
ud til EU-specialudvalget for Transport den 8. november 2023.
Der er modtaget indholdsmæssige høringssvar fra Dansk Erhverv,
Dansk Luftfart og DI Transport, Danske Havne, Danske Rederier,
kom (2023) 0753 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om håndhævelse af passagerrettigheder i Unionen
2824874_0018.png
Side 18/30
Erhvervsministeriet/Søfartsstyrelsen, Forbrugerrådet Tænk, Rejse-
arrangører i Danmark og Trafikselskaberne i Danmark.
Dansk Erhverv
Dansk Erhverv vil indledningsvist gerne udtrykke tilfredshed med
Kommissionens fokus på passagerrettigheder og passagerrettighe-
der ved multimodale rejser. Dog finder Dansk Erhverv det beklage-
ligt, at forslaget ikke indeholder en gennemgribende revision af re-
spektive forordninger for passagerrettigheder med det formål at
tilsikre et ensartet beskyttelsesniveau af passagerer uagtet trans-
portform.
Yderligere så Dansk Erhverv gerne, at en sådan revision ville ind-
drage samspillet mellem passagerrettighedsforordningerne og Di-
rektiv 2302/2015 om pakkerejser og sammensatte rejsearrange-
menter, således, at rejsearrangører der efter Direktivets bestem-
melser pålægges at udbetale et forholdsmæssigt afslag som følge af
en mangelfuld transport, ville kunne gøre krav gældende mod den
pågældende transportør med hjemmel i den relevante forordning.
Dansk Erhverv ser ligeledes positivt på, at Kommissionen vil se
nærmere på konkursbeskyttelse for passagerer via forordning
1008/2008. Dansk Erhverv er dog af den overbevisning at en så-
dan beskyttelse bør gennemføres snarest. Beskyttelsen bør i den
sammenhæng ikke blot dække ved større begivenheder eller kriser,
men udstrækkes til, at der i medlemsstaterne eller på EU-niveau
stilles en garanti for alle forudbetalinger foretaget af luftpassagerer
til et luftfartsselskab således, at passagerer er sikret mod et luft-
fartsselskabs konkurs eller insolvens.
Som Kommissionen selv er blevet gjort opmærksom på i særberet-
ning 15/2021 blev centrale rettigheder for luftpassagerer hverken
oplyst eller beskyttet under covid-19. Flere passagerer modtog hel-
ler ikke deres refusion og var i en længere periode uden beskyttelse
mod luftfartsselskabers eventuelle konkurs eller insolvens. Behovet
for en sådan beskyttelse ses ligeledes allerede i praksis, da flere
medlemsstater har, eller påtænker, at gennemføre sådanne foran-
staltninger for at beskytte luftpassagerer. Dansk Erhverv mener
dog det er ønskeligt, at en sådan regulering sker på EU niveau såle-
des det tilsikres, at forskellige nationale foranstaltninger ikke med-
fører en konkurrencemæssig forvridning.
Dansk Luftfart og DI Transport
kom (2023) 0753 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om håndhævelse af passagerrettigheder i Unionen
2824874_0019.png
Side 19/30
Nedenstående bemærkninger til det modtagne forslag til kommen-
tering afgives på vegne af Brancheforeningen Dansk Luftfart samt
DI Transport. Bemærkningerne tager afsæt i den engelske sprog-
version.
Artikel 1 (2) (ny artikel 8a, nr. 5)
Det fremgår af litra a, at luftfartsselskabet skal betale formidleren
inden for 7 dage i situationer, hvor tilbagebetaling til passageren
sker via formidleren. Men det fremgår også af litra b, at såfremt
passageren ikke har modtaget tilbagebetaling indenfor 14 dage,
forpligtes luftfartsselskabet til at tilbagebetale passageren senest på
15-dagen. Det kan så medføre, at luftfartsselskabet skal betale 2
gange, såfremt formidleren ikke opfylder sine forpligtelser. Det er
uhensigtsmæssigt og bør ændres. Dertil kommer, at betaling alle-
rede på 15-dagen formentlig vil være vanskelig at opfylde for luft-
fartsselskabet.
Artikel 1 (2) (ny artikel 14a, nr. 2 og 3)
I stk.2. tillades luftfartsselskabets anvendelse af passageroplysnin-
ger til andre forpligtelser under EU-lovgivningen. Vi formoder, at
dermed f.eks. tænkes på PNR-regler samt regler til Schengen-ko-
deksen. I nr. 3 angives dog en slettefrist på 72 timer efter rejsens
gennemførelse. Vi betvivler, at den korte slettefrist vil være dæk-
kende for alle øvrige lovgivninger, herunder de nævnte ovenfor. Vi
opfordrer til, at dette undersøges nærmere.
Artikel 1 (2) (ny artikel 15a) og artikel 2 (2) (ny artikel 10a)
Disse artikler omhandler luftfartsselskabers forpligtelser til at
etablere ”service quality standards” og implementere et ”quality
management system” i henhold til forslagets bilag. I kravmæssig
henseende er der tale om over-bureaukratisering og unødig detail-
styring fra lovgivers side, der griber ind i de systemer virksomhe-
den allerede har. Vi opfordrer til, at sådanne krav imødegås fra
dansk side.
I Artikel 2 (1) angives det, at luftfartsselskaber mfl. skal sikre, at
ledsagepersoner til PRM’er skal transporteres ”free of charge” med
videre. Vi forudsætter, at denne bestemmelse følger på en forangå-
ende bestemmelse der angiver, at bestemmelsen kun gælder i situ-
ationer, hvor et luftfartsselskab kræver en ledsagende person.
Danske Havne
kom (2023) 0753 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om håndhævelse af passagerrettigheder i Unionen
2824874_0020.png
Side 20/30
Vi støtter initiativets formål om at sikre mere oplysning om passa-
gerers rettigheder ved transport, herunder ved færgetransport.
Danske Havne lægger vægt på, at ordningen skal administreres så-
ledes, at det sker uden væsentlige omkostninger eller administra-
tive byrder for færgehavne. Desuden støtter vi, at ansvaret for op-
lysninger om passagerers rettigheder ligger ved den respektive ud-
byder af servicen, og dermed ikke havnen.
I den affattede artikel 23 står der, at ansvaret for oplysninger om
passagerers rettigheder lå ved "Transportørerne, terminaloperatø-
rerne og i påkommende tilfælde havnemyndighederne” og at de
kunne bruge, hvis muligt, havne og havneterminaler til oplysning.
Danske Havne er enige i, at oplysningerne fremover skal gives digi-
talt, hvorved havne og havneterminaler bliver overflødige i kom-
munikationen om passagerers rettigheder.
Danske Rederier
Danske Rederier støtter harmoniseret håndhævelse af passagerret-
tigheder til søs.
Danske Rederier synes dog, at det virker noget indgribende med
forslag til et fælles format til refusion og erstatning (artikel 19a),
hvis nærmere indhold endnu ikke er tilkendegivet.
Afslutningsvis henstiller Danske Rederier, at der gives fleksibilitet i
de opstillede krav til kvalitets- og rapporteringssystem i bilag 5,
som vil medføre betydelige, øgede administrative byrder og økono-
miske omkostninger for de omfattet rederier.
Erhvervsflyvningens Sammenslutning
Under Danmark vurderes det, at både Midtjyllands Lufthavn (Ka-
rup) og Esbjerg Lufthavn mangler i oversigten over lufthavne.
Forbrugerrådet Tænk
Der er stærkt brug for en styrkelse af passagerrettighederne ved
forsinkelser og aflysninger. Ikke mindst erfaringerne under pande-
mien viste os, at i situationer, hvor det virkelig gjaldt, var det svært
for forbrugerne at få deres rettigheder respekteret. Det er derfor
godt, at EU-Kommissionen har set på behovet for revision af reg-
lerne. Desværre begrænser de sig til justeringer, der efter vores op-
fattelse er utilstrækkelige. For os fylder manglerne i forslaget såle-
des mere end det faktiske indhold.
kom (2023) 0753 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om håndhævelse af passagerrettigheder i Unionen
2824874_0021.png
Side 21/30
Sammenfattende støtter Forbrugerrådet Tænk hovedparten af for-
slagene, men savner, at der indføres en automatiseret procedure
for betalinger til forbrugerne ved forsinkelser og aflysninger, samt
at der ikke lægges op til en forbedret konkursbeskyttelse.
Det uddybes i det følgende.
Forslag, som Forbrugerrådet Tænk støtter
Forbrugerrådet Tænk støtter de fleste af de konkrete forslag. Her-
under ikke mindst præcisering af spillereglerne for refusion ved af-
lysning i de tilfælde, hvor billetten er købt via en formidler. Vi har
set mange eksempler på, at forbrugerne er blevet kastebold mellem
flyselskabet og et onlinerejsebureau, der har taget formidlerforbe-
hold.
Forslaget lægger op til, at i de tilfælde, hvor billetten er købt gen-
nem et professionelt mellemled, der er ”merchant of record”, udvi-
des refusionsfristen til 14 dage, hvor de første syv dage er flyselska-
bets frist for at refundere formidleren, og de næste syv dage er for-
midlerens frist til at refundere forbrugeren. Det synes vi er fornuf-
tigt, uanset om refusionsfristen på papiret udvides fra 7 til 14 dage,
idet der samtidig skabes en hårdt tiltrængt klarhed om rolleforde-
lingen mellem flyselskab og formidler, og også indføres en B2B re-
fusionsfrist. De 14 dage svarer i øvrigt til fristen i pakkerejseloven.
Det er et fremskridt, at formidlerne pålægges proaktivt at kontakte
forbrugerne med henblik på at modtage betalingsdata, hvis forbru-
gerne ikke har modtaget deres penge inden for 14 dages fristen.
Vi er også positive over for, at der indfører regler om, at formidle-
ren skal dele forbrugerens kontaktdata med flyselskabet, således at
det bliver muligt for flyselskab og forbruger at kommunikere di-
rekte med hinanden.
Endelig er det også fornuftigt at stramme kravene til, at flyselska-
berne skal hjælpe forbrugerne i processen med at kræve refusion
og kompensation og til at styrke håndhævelsesmyndighedernes
muligheder for markedsovervågning vedr. overholdelse af forbru-
gerrettigheder, ligesom det er på tide, at flypassagerrettighederne
bliver opdateret i forhold til at sikre rettighederne for personer
med et handicap.
Udfordringer i forslaget
Der indføres et krav om, at flyselskaber og formidlere skal angive
en e-mail-adresse, som man passagerer kan sende anmodning om
kom (2023) 0753 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om håndhævelse af passagerrettigheder i Unionen
2824874_0022.png
Side 22/30
refusion og kompensation til. Det kunne være et klart fremskridt,
da mange krav strander på, at forbrugerne har svært ved at finde
oplysninger om, hvordan de skal sende deres anmodning. Des-
værre er kravet ikke meget værd, da det ikke gælder, hvis selska-
berne har et elektronisk skema, der kan anvendes til formålet. Det
har de fleste allerede i dag. Problemet er, at det ofte gemmer sig
langt inde i en labyrint af hjemmesider. Et simpelt krav om en kon-
takt-mailadresse på forsiden ville være en stor hjælp for forbru-
gerne, ligesom et krav om en skriftlig kvittering i e-mail eller lig-
nende til forbrugeren ville være et stort fremskridt. Vi har flere
gange hørt fra forbrugere, der ikke er helt klar over, hvad de har
skrevet, da de har udfyldt det på en web-formular, som ikke kan
gemmes, og som de ikke har modtaget hverken kopi af eller kvitte-
ring for.
Flyselskaberne pålægges at offentliggøre kvalitetsmål for deres ser-
vices samt monitorere opfyldelsesgraden og offentliggøre en rap-
port om det hvert andet år. Efter vores opfattelse er selvmonitore-
ring ikke tilstrækkeligt.
Hvad mangler?
Hovedproblemet i dag er, at mange forbrugere ikke kender deres
rettigheder, og at flyselskaberne ikke gør noget
eller nok
for at
gøre forbrugerne opmærksomme på, at de kan have et krav om re-
fusion eller kompensation i den situation, hvor det er relevant. Vi
ved, at kun 4%1 af passagerne angiver, at de har fået udleveret de-
res rettigheder på skrift ved forsinkelser på over 2 timer, aflysnin-
ger og boarding-afvisninger. Og kun 11 % er blevet informeret
mundtligt, selvom kravet i 261/2004 er, at passagerer skal have
udleveret deres rettigheder på skrift. 72% angiver ikke at have fået
nogen information fra flyselskaberne i de situationer.
De europæiske forbrugerorganisationer har i mange år peget på be-
hovet for at kræve af flyselskaberne, at de indfører automatiserede
tilbagebetalingssystemer, der sikrer, at flest mulige forbrugere får,
hvad de har krav på uden selv at skulle ansøge om det. Et sådant
system kendes fra fx DSB’s pendlergarantiordning,
ligesom Lon-
don Tube anvender det ved større driftsforstyrrelser. I langt de fle-
ste tilfælde har flyselskaberne forbrugernes betalingskortdata samt
de nødvendige data i øvrigt til at kunne bestemme kravenes stør-
relse.
Desuden er det skuffende, at forslaget ikke lægger op til at forbedre
konkursbeskyttelsen for flypassagerer. Danmark har som det ene-
ste land i EU en konkurssikring af flypassagerer, men dels så vi
kom (2023) 0753 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om håndhævelse af passagerrettigheder i Unionen
2824874_0023.png
Side 23/30
gerne, at den blev bedre
der er en selvrisiko på 1.000 kr., og dæk-
ningen gælder kun så langt pengene i Rejsegarantifondens flykasse
rækker
dels støtter vi, at en sådan ordning bliver indført på EU-
niveau.
Endelig savner vi en styrkelse af EU-Kommissionens muligheder
for at følge op ved utilstrækkelig national håndhævelse. I æn-
dringsforslagene vedr. bus, færge og togtransport indføres en ret
for Kommissionen til at anmode de nationale håndhævelsesmyn-
digheder om at efterforske mistænkte praksisser hos et selskab og
melde tilbage til Kommissionen inden 4 måneder. Men Kommissi-
onen tillægges ingen kompetence til derefter at følge op på sagen.
Rejsearrangører i Danmark
Rejsearrangører i Danmark, RID, er brancheforening for arrangø-
rer af ferierejser med fly, så det er i særlig grad artikel 1 om æn-
dringer til forordning 261/2004, som har vores opmærksomhed.
Indledningsvis er vi glade for, at Kommissionen tager fat på en re-
vision af forordning 261/2004. Det er en proces, der har ligget
stille siden 2013, og som i høj grad er tiltrængt. Der er sket meget i
rejse- og luftfartsbranchen siden forordningen trådte i kraft for 20
år siden.
Hertil kommer, at EU-Domstolen gennem årene har afsagt nogle
domme, der stiller skærpede krav til branchen, og som på nogle
områder synes mere vidtgående og restriktive end tiltænkt fra poli-
tisk side, da forordningen i sin tid blev vedtaget.
Hertil kommer, at forordning 261/2004 og pakkerejsedirektivet på
visse områder regulerer eller i praksis finder anvendelse over for
samme (type) udbydere, men ikke i fuldt omfang er koordinerede.
Det giver anledning til visse uhensigtsmæssigheder for udbydere af
pakkerejser.
RID havde derfor set frem til, at Kommissionen og medlemslan-
dene nu fik lejlighed til også at forholde sig til en samlet revision af
forordningen og dens materielle indhold. Kommissionens forslag
fra 2013 er et godt udgangspunkt herfor.
Imidlertid har Kommissionen valgt at fokusere på nogle primært
administrative forhold med henblik på en effektiv håndhævelse i
almindelighed og en klar godtgørelsesprocedure i særdeleshed.
kom (2023) 0753 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om håndhævelse af passagerrettigheder i Unionen
2824874_0024.png
Side 24/30
Grundet den udbredte anvendelse af formidlere/OTA’er
(Online
Travel Agencies), er de foreslåede ændringer vigtige, men de om-
fatter ikke den nuværende regulering og fortolkning af det materi-
elle indhold of bestemmelserne om f.eks. forsinkelseskompensa-
tion, ekstraordinære omstændigheder m.v., som rejse- og luftfarts-
branchen havde set frem til en revision af.
Hvad angår det konkrete forslags artikel 1, finder vi det, som fore-
slåede i den nye artikel 8a, hensigtsmæssigt, at der lægges op til en
både større informationsmæssig og processuel klarhed i forbin-
delse med tilbagebetaling for flybilletter købt via en formidler.
Dette har i en årrække været et område, som i praksis har givet an-
ledning til stor frustration for en del rejsende, som har måttet løbet
spidsrod mellem deres umiddelbare og direkte kontrakts- og sam-
arbejdspartner, formidleren, og flyselskabet.
Denne regulering hilser vi velkommen. Navnlig forudsat, at de fo-
reslåede præciseringer af ansvaret for tilbagebetalinger kan hånd-
hæves effektivt i forhold til de pågældende formidlere/mellem-
mænd, hvis juridiske og ejermæssige struktur og lovgivningsmæs-
sige forankring ofte kan være vanskelig at gennemskue for forbru-
gerne.
Det er naturligvis vigtigt som forbruger til stadighed at være op-
mærksom på, og at blive gjort opmærksom på, at køb af rene flybil-
letter ikke indbefatter samme dækning og forbrugerbeskyttelse–
økonomisk såvel som praktisk
som køb af en pakkerejse. Det
gælder uanset om man køber den gennem en formidler eller di-
rekte hos flyselskabet. Dette ser vi gerne blive adresseret i den ak-
tuelle revision.
Derudover håber vi og vil opfordre til, at det danske formandskab i
andet halvår af 2024 vil tage initiativ til at iværksætte den nødven-
dige og længe ventede grundlæggende revision af hele forordning
261/2004 og prioritere dette højt i Kommissionens arbejdspro-
gram for 2024.
Trafikselskaberne i Danmark
Generelle bemærkninger
Forslaget indgår som en del af den samlede pakke om passagerret-
tigheder, som EU-Kommissionen præsenterede den 29. november
2023. Dette forslag har til formål at ændre i de eksisterende passa-
kom (2023) 0753 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om håndhævelse af passagerrettigheder i Unionen
2824874_0025.png
Side 25/30
gerrettighedsforordninger, der gælder på de enkelte transportom-
råder; fly, søtransport, jernbane og buspassagerrettighedsforord-
ningen.
Vi bemærker, at selvom det fremgår af forslaget, at der ikke indfø-
res nye passagerrettigheder, så medfører forslaget i den nuværende
form nye forpligtelser for trafikselskaberne, som vi ikke umiddel-
bart ser, øger forbrugerbeskyttelsen væsentligt. Den er i forvejen
høj på transportområdet.
Vi bemærker også, at forslaget indfører nye byrdefulde rapporte-
ringsforpligtelser og indførelse af nogle minimumsstandarder for
servicekvalitet, hvor flere punkter forekommer irrelevante for både
passagerer og transportører.
Med forslaget ændres og suppleres den nugældende buspassager-
rettighedsforordning. Det er vigtigt at være opmærksom på, at ho-
vedparten af bestemmelserne i buspassagerrettighedsforordningen
ikke finder anvendelse på trafikselskabernes kørsel, idet ruter un-
der 250 km i vidt omfang er undtaget forordningens anvendelses-
område, jf. artikel 2, stk. 1 og 2. Trafikselskaberne i Danmark har
ikke ruter på over 250 km.
Samtidig bemærkes dog, at enkelte trafikselskaber enten er, eller i
fremtiden også vil have, en rolle som forvaltningsorgan for en bus-
terminal. Det gælder bl.a. i relation til Movias fremtidige vareta-
gelse af driften af Københavns Busterminal for Københavns Kom-
mune, jf. lov om trafikselskaber. Forslaget indeholder således også
bestemmelser, der påvirker busterminalers forvaltningsorganer.
Ændringer af relevans for trafikselskaberne
Forslaget indeholder én artikel for hvert transportområde, der æn-
drer den respektive passagerrettighedsforordning. Artikel 4 ændrer
buspassagerrettighedsforordningen:
Artikel 19a
Kommissionens nye formular til anmodnin-
ger om refusion og kompensation for passagerer. Denne
gælder ikke for trafikselskaberne, da den ikke gælder ruter
under 250 km.
Artikel 20
underretning om passagerrettigheder i tilfælde
af forsinkelser. Gælder ikke for trafikselskabernes ruter.
Dog nævnes også ”busterminalers forvaltningsorgan” som
den der evt.
skal give information ”hvis det er relevant”.
Det kan derfor få betydning for de trafikselskaber, der er
kom (2023) 0753 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om håndhævelse af passagerrettigheder i Unionen
2824874_0026.png
Side 26/30
”forvaltningsorgan” for busterminaler. Movia vil blive en
sådan i forhold til Københavns Busterminal.
Artikel 24
26a vil gælde for trafikselskaberne, jf. Artikel
2, stk. 2 i gældende buspassagerrettighedsforordning (Arti-
kel 24-28 gælder ruter under 250 km. Jf. ovenfor).
Artikel 24
Transportører (trafikselskaber) og bustermi-
nalers forvaltningsorganer skal give passagererne tilstræk-
kelige oplysninger under hele rejsen i en form der er til-
gængelig for alle. Næsten samme som i dag, men oplysnin-
gerne skal være tilgængelige, og ikke kun på anmodning fra
passageren, som i dag.
Artikel 25
Ved billetsalg skal der gives oplysning til pas-
sagererne om passagerrettigheder og klagemuligheder. I
dag er pligten ”senest ved afrejsen”. I praksis ikke nogen
forskel.
Artikel 25a - Ny. Oplysninger (i alle artiklerne) skal gives i
det mest hensigtsmæssige format, hvis muligt elektronisk.
Hvis elektronisk; passageren skal kunne gemme skriftlig
korrespondance inkl. dato og klokkeslæt på et ”varigt me-
dium”
Artikel 26a
– Ny. Her indføres ”Servicekvalitetsstandarder”
som kendes fra jernbaneområdet. Trafikselskaberne skal
fastsætte servicekvalitetsstandarder for driften og indføre
et ”kvalitetsstyringssystem”, der ikke defineres nærmere.
Standarderne skal mindst omfatte dem som er nævnet i Bi-
lag III til forslaget
se nedenfor. Trafikselskaberne skal lø-
bende overvåge eget præstationsniveau. Og hvert andet år
offentliggøres
en rapport. Også ”busterminalers forvalt-
ningsorganer” skal fastsætte servicekvalitetsstandarder, på
de punkter som er relevante for en busterminal. De skal
dog ikke offentliggøres, men på anmodning udleveres til
håndhævelsesorganerne.
Artikel 28a -28c - Omhandler primært håndhævelsesorga-
nerne. Dvs. navnlig Trafikstyrelsen og Ankenævnet for bus,
tog og metro.
Specifikke bemærkninger til de enkelte bestemmelser
Ad. Artikel 19 a om ny formular til anmodning om refusion og
kompensation
kom (2023) 0753 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om håndhævelse af passagerrettigheder i Unionen
2824874_0027.png
Side 27/30
I det foreliggende forslag vil artikel 19a og 20 ikke finde anvendelse
på trafikselskabernes rutekørsel, jf. artikel 2, stk. 1 og 2 i den gæl-
dende buspassagerrettighedsforordning. Det skal dog bemærkes, at
det er væsentligt at det forbliver en valgmulighed, således at det er
valgfrit om transportøren vil benytte EU-Kommissionens stan-
dardformular eller benytte sin egen. Erfaringerne med forbruger-
nes forståelse af EU-Kommissionens standardformulerer har ikke
været lige gode på andre områder.
Ad. Artikel 20 om underretning af passagerer ved forsinkelser
Det fremgår af artikel
20, at ”busterminalens forvaltningsorgan”
skal give information
”hvis det er relevant”. Som bestemmelsen er
formuleret, er det uklart, hvornår pligten påhviler transportøren
(Fjernbusselskaberne), og hvornår
det er ”relevant”, at det er bus-
terminalens forvaltningsorgan, der skal give informationen.
Vi mener, det er vigtigt, at pligten til at give passagererne informa-
tion om konkrete forsinkelser og deres rettigheder i den forbin-
delse påhviler transportøren. Det er transportøren, som har solgt
billetten og derfor har mulighed for at komme i kontakt med kun-
derne i tilfælde af forsinkelser. Det er ligeledes transportøren som
kan informere passageren om deres specifikke forsinkelse, samt
hvordan passageren skal forholde sig i relation til klagemuligheder
og kompensation.
Disse krav skal rettes til den enkelte transportør. Som forvaltnings-
organ for en busterminal, der benyttes af mange forskellige trans-
portører (busselskaber) kan forvaltningsorganet (f.eks. Movia) ikke
give denne information til passagererne, da forvaltningsorganet
ikke vil være bekendt med, om den enkelte busafgang er forsinket.
Forvaltningsorganet for busterminaler bør derfor skrives ud af be-
stemmelsen.
Ad artikel 25 a om oplysninger på varigt medium
Det fremgår af artikel 25a, som er ny, at oplysningsforpligtelserne
opfyldes ved det mest hensigtsmæssige format, hvis muligt elektro-
nisk. Videre fremgår det, at hvis det sker elektronisk, skal passage-
ren kunne gemme skriftlig korrespondance, inkl. dato og klokke-
slæt på et ”varigt medium”.
Der savnes for det første en definition, eller en henvisning til en de-
finition,
af ”varigt medium”, uanset at det er et kendt begreb i EU-
retten. Samtidig er meningen/rækkevidden af artikel 25a uklar.
Der tales om ”korrespondance” med passageren, som skal kunne
kom (2023) 0753 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om håndhævelse af passagerrettigheder i Unionen
2824874_0028.png
Side 28/30
lagres på et ”varigt medium”, men efter
vores opfattelse vil der kun
sjældent være tale om ”korrespondance” med passageren i de
nævnte situationer (køb af billetter/forsinkelse m.v.), navnlig da
billetter i overvejende grad enten er digitale eller købes i billetauto-
mater, fysiske salgssteder etc. og hvor der ikke er nogen korrespon-
dance eller skriftlig udveksling med passageren. Bestemmelsen bør
derfor præciseres/forklares.
Ad. Artikel 26a om forpligtelse til at indføre et kvalitetsstyringssy-
stem
I artikel 26a indføres en helt ny forpligtelse for trafikselskaberne til
at indføre et ”Kvalitetsstyringssystem” samt fastsætte
Servicekvali-
tetsstandarder, der som minimum omfatter de i bilag III nævnte
oplysninger. Hvad
der ligger i et ”Kvalitetsstyringssystem” define-
res ikke nærmere og rækkevidden er derfor uklar. Begrebet bør
præciseres.
Trafikselskaberne ser ikke problemer i at offentliggøre oplysninger
om den kvalitet, der leveres til passagererne. Det kan dog diskute-
res, om de i bilag III nævnte oplysninger alle er af relevans for pas-
sagererne, når der henses til karakteren af trafikselskabernes rute-
kørsel. F.eks. omfatter bilag III oplysning om forsinkelser over/un-
der 120 minutter. En sådan måde at opgøre forsinkelser på, vil
næppe være meningsfuldt i relation til trafikselskabernes drift med
en relativt høj regularitet. Det samme gælder oplysningerne om bi-
stand til handicappede og bevægelseshæmmede eller afvisning af
at medtage disse. Trafikselskaberne afviser som udgangspunkt ikke
kunder på grund af handicap, og stiller ikke krav om ledsagere.
Oplysningerne i bilag III synes generelt at være mere relevante for
fjernbusselskaber på lange ruter. Men selv her kan der stilles
spørgsmålstegn ved, om de alle vil give værdi for passagerne, som
forslaget anfører. Skal servicestandarderne og ikke mindst rappor-
teringsforpligtelserne give mening for både passagerer og transpor-
tører, anbefales det at involvere repræsentanter for begge dele i ud-
formningen af dem.
Trafikselskaberne er som sagt ikke imod at offentliggøre oplysnin-
ger om kvaliteten, men for ikke at pålægge de i forvejen hårdt pres-
sede selskaber administrative byrder, som ikke synes at ville føre til
højere forbrugersikkerhed, foreslår vi, at artikel 26a enten helt
droppes eller alene kommer til at finde anvendelse for ruter over
250 km og dermed ikke for de regionale trafikselskaber.
Afsluttende bemærkninger
kom (2023) 0753 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om håndhævelse af passagerrettigheder i Unionen
2824874_0029.png
Side 29/30
Det bør som nævnt indledningsvis overvejes, om dette forslag lever
op til dets ønskede formål, og om de byrder og uklarheder som for-
slaget vil indebære, fører reel merværdi med sig. Som med andre
forslag i den pakke EU-Kommissionen fremlagde den 29. novem-
ber virker det heller ikke som om repræsentanter for transportører,
forbrugere eller eksperter i forbrugeradfærd har været inde over
udformningen.
Som begrundelse for forslaget angives noget vagt, at Kommissio-
nen ud fra flere Eurobarometerundersøgelser har konkluderet, at
passagerer i EU mangler kendskab til deres rettigheder har vurde-
ret, at der er mangler i gennemførelsen og håndhævelsen af de gæl-
dende passagerrettigheder. Men Eurobarometerundersøgelse er så
overordnede lavet, at de ikke kan bruges som tilstrækkeligt grund-
lag til at konkludere, at passagerne i EU's 27 medlemslande ikke
får deres rettigheder. Her bør der også inddrages nationale under-
søgelser. I Danmark har vi f.eks. et velfungerende Ankenævn for
bus, tog og metro, ligesom Trafikstyrelsen fører tilsyn.
Intentionerne bag dette forslag er givetvis gode og velmente, men
resultatet risikerer at blive langt fra det ønskede. Vi er ikke mod
fælles regulering, men den skal laves ordentligt med udgangspunkt
i reelle problemer og den virkelighed, som passagerer og transpor-
tører færdes i.
9. Generelle forventninger til andre landes holdnin-
ger
Der er endnu ikke kendskab til andre landes holdninger til forsla-
get.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen håber, at der med disse forslag kan genstartes et revisi-
onsarbejde af forordning (EU) nr. 261/2004 (fly-passagerret-
tighedsforordningen).
Regeringen mener, at det er afgørende at finde den rette balance
mellem på den ene side at styrke passagerernes rettigheder og på
den anden side at indrette reglerne, så man tager hensyn til bran-
chens omkostninger.
Særligt skal der tages hensyn til flybranchen. For eksempel bør
Grønland undtages med tanke på de ekstreme og uforudsigelige
vejrforhold.
kom (2023) 0753 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om håndhævelse af passagerrettigheder i Unionen
2824874_0030.png
Side 30/30
Overordnet anser regeringen det for positivt, at ændringsforsla-
gene har til formål at harmonisere forordningerne, således at reg-
lerne forenkles. Regeringen anser, at det kan komme både branche
og passagerer til gavn, at forordninger for luftfart, søfart, bus- og
jernbanetransport tilpasses og får et ensartet udtryk på området
for passagerrettigheder.
Regeringen vil arbejde for at sikre, at Kommissionen ikke tildeles
bemyndigelse i større omfang end nødvendigt. Regeringen vil der-
for arbejde for en opblødning af de artikler, som foreskriver, at
Kommissionen kan pålægge nationale håndhævelsesorganer at un-
dersøge tilfælde, hvor der er mistanke om, at der er virksomheder,
som ikke lever op til forpligtelserne i forordningen. Disse artikler
anses for at være for vidtgående og potentielt i strid med nærheds-
princippet.
Regeringens endelig stillingtagen afventer en nærmere vurdering
af de statsfinansielle og erhvervsøkonomiske konsekvenser.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Euro-
paudvalg
Forslaget blev forelagt Folketingets Europaudvalg til tidlig oriente-
ring den 9. februar 2024.