Europaudvalget 2023-24
KOM (2023) 0783 Bilag 1
Offentligt
2834646_0001.png
Den 4. marts 2024
MIM 30-24
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om forslag til ændring af forordningerne, (EF) nr. 178/2002, (EF) nr. 401/2009,
(EU) 2017/745 og (EU) 2019/1021 af Europa-Parlamentet og Rådet for så vidt an-
går omfordeling af videnskabelige og tekniske opgaver og forbedring af samar-
bejdet mellem unionens agenturer inden for kemikalieområdet samt
om forslag til ændring af Direktiv 2011/65/EU af Europa-Parlamentet og Rådet
for så vidt angår omfordeling af videnskabelige og tekniske opgaver til Det Eu-
ropæiske kemikalieagentur
KOM (2023) 783 og KOM (2023) 781
Resumé
Kommissionen har ved KOM (2023) 783 final af den 7. december 2023 fremsendt forslag om æn-
dring af forordningerne (EF) nr. 178/2002 om fødevaresikkerhed, (EF) nr. 401/2009 om Det Euro-
pæiske Miljøagentur, (EU) 2017/745 om medicinsk udstyr og (EU) 2019/1021 om persistente organi-
ske miljøgifte stoffer (POP-forordningen) for så vidt angår omfordeling af videnskabelige og tekni-
ske opgaver og forbedring af samarbejdet mellem unionens agenturer inden for kemikalieområdet.
Kommissionen har ligeledes ved KOM (2023) 781 af den 7. december 2023 fremsendt forslag om æn-
dring af direktiv 2011/65/EU om farlige stoffer i elektrisk og elektronisk udstyr (RoHS-direktivet)
for så vidt angår omfordeling af videnskabelige og tekniske opgaver til Det Europæiske Kemikalie-
agentur (ECHA).
De to forslag
er en del af lovpakken ”ét stof, én vurdering” som er under udmøntning af Kommissio-
nens kemikaliestrategi med bæredygtighed for øje. Kommissionen har med de to forslag foreslået en
række tiltag, der udnytter ECHAs kernekompetencer inden for kemikaliesikkerhed og Miljøagentu-
rets kernekompetencer inden for miljømonitering. Herudover strammes lovteksten om agenturernes
samarbejde op, særligt ift. farevurdering af kemiske stoffer.
Regeringen støtter, at der på tværs af EU’s kemikalieregulering
foretages ændringer i lovgivningen,
der giver større effektivitet, sammenhæng og gennemsigtighed af kemikaliesikkerhedsvurderinger.
På to områder mener regeringen dog, at Kommissionen på uhensigtsmæssig vis er gået videre end
udnyttelsen af kernekompetencer og forbedring af samarbejde. Regeringen mener, at selv om der
gøres brug af ECHAs kernekompetencer, skal vurderingen forud for begrænsning af nye stoffer un-
der RoHS-direktivet vedblive med at være målrettet arbejdet med at undgå, at der er farlige stoffer i
affald fra elektrisk og elektronisk udstyr, og ikke ændres til en almindelig risikovurdering, som gen-
nemføres under REACH-forordningen. Herudover mener regeringen, at procedurerne omkring ved-
tagelse af grænseværdier for POP-stoffer i affald i bilag IV og V i POP-forordningen ikke skal ændres
til delegerede retsakter, men skal forblive underlagt almindelig lovgivningsprocedure. Endelig me-
ner regeringen, at vurderingen af stoffernes farlighed skal harmoniseres i størst muligt omfang,
mens risikovurdering og risikohåndtering af kemikalier fortsat bedst sker indenfor de relevante lov-
givningsområder.
Miljøministeriet
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 38 14 21 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mim.dk
kom (2023) 0783 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. omfordeling af videnskabelige og tekniske opgaver og forbedring af samarbejdet mellem unionens agenturer inden for kemikalieområdet
2834646_0002.png
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2023) 783 final af den 7. december 2023 fremsendt forslag om ændring
af forordningerne
- (EF) nr. 178/2002
1
(Forordningen om fødevaresikkerhed),
- (EF) nr. 401/2009
2
(Forordningen om Det Europæiske Miljøagentur (EEA)),
- (EU) 2017/745
3
(Forordningen om medicinsk udstyr) og
- (EU) 2019/1021
4
(POP-forordningen)
for så vidt angår omfordeling af videnskabelige og tekniske opgaver og forbedring af samarbejdet mel-
lem unionens agenturer inde for kemikalieområdet.
Kommissionen har ved KOM (2023) 781 af den 7. december 2023 fremsendt forslag om ændring af
Direktiv 2011/65/EU
5
(RoHS-direktivet) for så vidt angår omfordeling af videnskabelige og tekniske
opgaver til Det Europæiske Kemikalieagentur (ECHA).
Forslagene er oversendt til Rådet den 7. februar 2024 i en dansk sprogudgave. Forslaget præsenteret i
KOM (2023) 783 final er fremsat med hjemmel i Traktaten om den Europæiske Unions funktionsmåde
(TEUF), særligt i artikel 43, artikel 114, artikel 168, stk. 4, litra c), artikel 192, stk. 1 og artikel 207. For-
slaget præsenteret i KOM (2023) 781 er fremsat med hjemmel i Traktaten om den Europæiske Unions
funktionsmåde (TEUF), særligt i artikel 114.Forslagene skal behandles efter proceduren for den almin-
delige lovgivningsprocedure i TEUF, artikel 294, og kan vedtages af Rådet med kvalificeret flertal.
Kommissionen fremlagde forslagene sammen med Kommissions forslag til forordning om oprettelse
af en fælles dataplatform om kemikalier, om fastsættelse af regler til sikring af, at dataene heri er søg-
bare, tilgængelige, interoperable og genanvendendelige, og om etablering af en overvågnings- og per-
spektivramme for kemikalier. Til sammen udgør Kommissionens tre forslag en samlet lovpakke under
ӎt
stof - én
vurdering”-tiltaget.
Der er oprettet en ad hoc arbejdsgruppe under Miljørådet til behandling af forslagene. Forslagene blev
præsenteret på et møde i ad hoc arbejdsgruppen d. 23. januar 2024.
Formål og indhold
Kemiske stoffer reguleret i mange forskellige EU-regelsæt. I 2019 gennemførte Kommissionen et fit-
nesscheck af kemikalieregulering i EU
6
og konkluderede, at kemiske stoffer ikke bliver vurderet på den
samme måde under de respektive regelsæt. Herved opstår der usikkerhed om resultaternes forudsige-
lighed, og der anvendes flere ressourcer end nødvendigt. Herudover har interessenter fremhævet
manglen på transparens, når konsulenter udfører vurderinger sammenlignet med, når agenturerne ud-
fører vurderinger.
1
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 178/2002 af 28. januar 2002 om generelle principper og krav i fødevare-
lovgivningen, om oprettelse af Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet og om procedurer vedrørende fødevaresikkerhed
2
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 401/2009 af 23. april 2009 om Det Europæiske Miljøagentur og Det Euro-
pæiske Miljøoplysnings- og Miljøovervågningsnet
3
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2017/745 af 5. april 2017 om medicinsk udstyr, om ændring af direktiv
2001/83/EF, forordning (EF) nr. 178/2002 og forordning (EF) nr. 1223/2009 og om ophævelse af Rådets direktiv 90/385/EØF
og 93/42/EØF
4
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2019/1021 af 20. juni 2019 om persistente organiske miljøgifte
5
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/65/EU af 8. juni 2011 om begrænsning af anvendelsen af visse farlige stoffer i
elektrisk og elektronisk udstyr
6
Commission Staff Working Document Fitness Check of the most relevant chemicals legislation (excluding REACH), as well as
related aspects of legislation applied to downstream industries, SWD (2019) 199 final/2
2
kom (2023) 0783 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. omfordeling af videnskabelige og tekniske opgaver og forbedring af samarbejdet mellem unionens agenturer inden for kemikalieområdet
2834646_0003.png
I 2019 vedtog Kommissionen En kemikaliestrategi med bæredygtighed for øje
7
. Strategien introduce-
rer et tiltaget, Ӄt
stof, én
vurdering”. Målet
med tiltaget er at imødekomme kritikken fra fitness-
checket og forbedre effektivitet, sammenhæng og gennemsigtighed af kemikaliesikkerhedsvurderinger
på tværs af EU's kemikalieregulering.
Under ӎt
stof, én
vurdering”-tiltaget
vil der bl.a. blive overført videnskabelige og tekniske opgaver til
og mellem agenturerne, og agenturerne vil blive pålagt at samarbejde om kemikaliesikkerhedsvurde-
ring. Overførslen af opgaver til agenturerne sker dels for at gøre brug af agenturernes kernekompeten-
cer og dels for at styrke gennemsigtigheden. I påbegyndte og afsluttende revisioner af en række regel-
sæt
8
er videnskabelige og tekniske opgaver blevet omfordelt mellem agenturerne, ligesom agenturerne
har fået nye opgaver. Nærværende forslag til ændringer af fire forordninger og et direktiv har til hen-
sigt at omfordele videnskabelige og tekniske opgaver til og mellem agenturerne, og agenturerne vil
blive pålagt at samarbejde om kemikaliesikkerhedsvurdering, idet kommissionen ikke har til hensigt at
revidere de fire forordninger eller direktivet særskilt.
Udnyttelse af ECHAs kernekompetencer til kemikaliesikkerhedsvurdering
For at gøre brug af ECHAs kernekompetencer inden for kemikaliesikkerhedsvurdering foreslår Kom-
missionen at ændre forordningen om medicinsk udstyr således, at ECHA kommer til at stå for at udar-
bejde vejledningen til vurdering af fordele og risici for relevante særligt problematiske stoffer i medi-
cinsk udstyr, inklusive ftalater. Vurderingen flyttes fra DG SANTE’s Videnskabelige Komité for Sund-
heds- og Miljørisici og Nye Risici (SCHEER) til ECHA.
For at udnytte den viden, som ECHA har opbygget under nominerings- og vurderingsprocessen under
Stockholmkonventionen om persistente organiske miljøgifte (POP-stoffer) (Stockholmkonventionen),
foreslår Kommissionen, at ECHA også skal udarbejde forslag om at fastsætte grænseværdier for POP-
7
Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, Det Europæiske Råd, Rådet, Det Europæiske Økonomiske og Sociale
Udvalg og regionsudvalget, Den Europæiske grønne aftale, COM (2019) 667 final
8
- Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2020/2184 af 16. december 2020 om kvaliteten af drikkevand, OJ L 435,
23.12.2020, p. 1–62.
- Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2022/2371 af 23. november 2022 om alvorlige grænseoverskridende sund-
hedstrusler og om ophævelse af afgørelse nr. 1082/2013/EU, OJ L 314, 6.12.2022, p. 26–63.
- Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om batterier og udtjente batterier, om ophævelse af direktiv
2006/66/EF og om ændring af forordning (EU) 2019/1020, COM/2020/798 final.
- Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om rapportering af miljødata fra industrianlæg og oprettelse af en portal
for industrielle emissioner, COM/2022/157 final.
- Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2010/75/EU af 24.
november 2010 om industrielle emissioner (integreret forebyggelse og bekæmpelse af forurening) og Rådets direktiv
1999/31/EF af 26. april 1999 om deponering af affald, COM (2022) 156 final.
- Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af direktiv 2000/60/EF om fastlæggelse af en ramme for Fæl-
lesskabets vandpolitiske foranstaltninger, direktiv 2006/118/EF om beskyttelse af grundvandet mod forurening og forringelse
og direktiv 2008/105/EF om miljøkvalitetskrav inden for vandpolitikken, COM (2022) 540 final.
- Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
1272/2008 om klassificering, mærkning og emballering af stoffer og blandinger, COM (2022) 748 final.
- Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om emballage og emballageaffald, om ændring af forordning (EU)
2019/1020 og direktiv (EU) 2019/904 og om ophævelse af direktiv 94/62/EF, COM (2022) 677 final.
- Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om krav om cirkularitet i design af køretøjer og om håndtering af udran-
gerede køretøjer, om ændring af forordning (EU) 2018/858 og (EU) 2019/1020 og om ophævelse af direktiv 2000/53/EF og
2005/64/EF, COM/2023/451 final.
- Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om sikkerhedskrav til legetøj og om ophævelse af direktiv 2009/48/EF,
COM (2023) 462 final.
- Kommissionens Gennemførelsesafgørelse (EU) 2022/1979 af 31. august 2022 om en formular og databaser til fremsendelse af
de oplysninger, der er omhandlet i artikel 18, stk. 1, og artikel 21, stk. 3, i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2012/18/EU
om kontrol med risikoen for større uheld med farlige stoffer, og om ophævelse af Kommissionens afgørelse 2014/895/EU, COM
(2022) 6124,
OJ L 272, 20.10.2022, p. 14–20.
- Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om fastlæggelse af EU-procedurer for godkendelse og overvågning af
humanmedicinske lægemidler og om fastsættelse af regler for Det Europæiske Lægemiddelagentur, om ændring af forordning
(EF) nr. 1394/2007 og (EU) nr. 536/2014 og om ophævelse af forordning (EF) nr. 726/2004, (EF) nr. 141/2000 og (EF) nr.
1901/2006, COM (2023) 193 final.
3
kom (2023) 0783 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. omfordeling af videnskabelige og tekniske opgaver og forbedring af samarbejdet mellem unionens agenturer inden for kemikalieområdet
stoffer i affald. For at lette sagsgangene omkring vedtagelsen af grænseværdierne for POP-stoffer i af-
fald foreslår Kommissionen, at vedtagelsen af grænseværdierne skal overgå fra almindelig lovgivnings-
procedure til delegerede retsakter. Beslutningsproceduren udvides desuden ved, at ECHAs videnska-
belige komite for socioøkonomiske vurderinger (SEAC) skal gennemgå og udtale sig om vurderingen
inden den sendes til Kommissionen. For at kunne vurdere både kemikalie- og affaldsrelaterede aspek-
ter af rapporten vil medlemslandene kunne nominere affaldseksperter til SEAC i forbindelse med gen-
nemgangen af vurderingen.
Kommissionen foreslår, at ECHAs viden om kemikaliesikkerhedsvurdering skal udnyttes ifm. RoHS-
direktivet, der indeholder to procedurer om kemikaliesikkerhedsvurdering. Den ene er en vurdering af
undtagelser fra de generelle forbud af stoffer på Bilag II i direktivet. Den anden er en vurdering af stof-
fer ift. om de skal optages på bilag II. Kommissionen ønsker desuden harmonisering mellem RoHS-
direktivet og REACH-forordningens procedurer. Kommissionen forslår derfor, at:
-
-
-
-
ECHA og ECHAs videnskabelige komiteer skal vurdere muligheden for undtagelser,
ECHA skal udarbejde et format som virksomhederne skal bruge til at søge om undtagelser,
Kommissionen kan bede ECHA om at udarbejde forslag til nye stoffer på bilag II i RoHS-di-
rektivet,
Forslag om nye stoffer på bilag II skal indeholde de samme informationer og vurderinger som
under REACH-forordningen samt information om stoffernes brug i elektrisk og elektronisk
udstyr, og udsættelse for stofferne ifm. affaldsbehandling af elektrisk og elektronisk udstyr, og
ECHAs videnskabelige komiteer skal vurdere forslag til optagelse af nye stoffer på bilag II.
-
Udnyttelse af EEAs kernekompetencer ift. miljømonitering og kemiske stoffer i miljøet
Kommissionen foreslår, at databasen for moniteringsdata for kemiske stoffer i miljøet (IPCHEM) flyt-
tes fra Kommissionen (DG JRC) til EEA. Samtidigt foreslår Kommissionen, at ift. medlemslandenes
rapporteringsforpligtigelser under POP-forordningen, skal de indrapportere til EEA i stedet for til
Kommissionen.
For at sikre, at der udvikles de metoder, som er nødvendige for at kunne vurdere kemiske stoffers sik-
kerhed, ønsker Kommissionen, at alle relevante agenturer skal have til opgave at udvikle metoder for
vurdering af kemiske stoffers sikkerhed inden for deres område. Som konsekvens heraf foreslår Kom-
missionen en ændring af forordningen om EEA, således at EEA får til opgave at udvikle metoder for
kemiske stoffers sikkerhed inden for deres område.
Samarbejde mellem agenturer og divergerende videnskabelige udtalelser
For at understøtte samarbejdet med agenturer, som beskæftiger sig med kemiske stoffers sikkerheds-
vurdering, særligt ECHA, EEA, Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) og Det europæi-
ske lægemiddelagentur (EMA), indskrives der i EEA og EFSAs opgavebeskrivelse, at de skal samar-
bejde med de andre agenturer om:
-
-
-
-
videnskabelige udtalelser,
udveksling af data og information, herunder,
etableringen af dataformater og terminologi, og
videnskabelige metoder til vurdering af kemiske stoffers sikkerhed.
Det medfører en ændring af forordningen om EEA og forordning om fødevaresikkerhed, der beskriver
EFSAs opgaver. Kommissionen har til hensigt at benytte en tilsvarende tekst, når den udarbejder ud-
kast til basisforordning for ECHA.
4
kom (2023) 0783 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. omfordeling af videnskabelige og tekniske opgaver og forbedring af samarbejdet mellem unionens agenturer inden for kemikalieområdet
2834646_0005.png
Forordningen om fødevaresikkerhed beskriver allerede en procedure for, hvordan en situation med
divergerende videnskabelige udtalelser fra EFSA og andre agenturer skal løses. Teksten i forordningen
strammes op, således at EFSA i stedet for at udvise
”årvågenhed” ift. divergerende videnskabelige ud-
talelser skal foretage monitering af deres egne og relaterede videnskabelige udtalelser. En lignende
procedure for EMA er foreslået ifm. revisionen af lægemiddelforordningen
9
. EEA kommer ikke med
videnskabelige udtalelser om sikkerheden af kemiske stoffer, og derfor er bestemmelser om diverge-
rende udtalelser ikke relevant for dem.
Helt konkret indføres der en ny procedure i forordningen om fødevaresikkerhed, i det tilfælde at der er
divergerende videnskabelige udtalelser om kemiske stoffers fareegenskaber i relation til forslag om
harmoniseret klassificering jf. forordning (EF) 1272/2008
10
(CLP-forordningen). Forordningen om
fødevaresikkerhed ændres til, at hvis EFSA er uenig med et andet agentur om en farevurdering, kan
Kommissionen bede ECHA om at udarbejde et forslag om harmoniseret klassificering.
Anvendelse af harmoniseret farlighedsvurdering for hormonforstyrrende stoffer
Kommissionen har i 2022 introduceret nye fareklasser for hormonforstyrrende stoffer under CLP-for-
ordningen. Kommissionen foreslår nu, at stoffer, som er identificeret som hormonforstyrrende under
CLP-forordningen, heller ikke må være i det medicinske udstyr på linje med de hormonforstyrrende
stoffer, der er identificeret under artikel 59 i REACH eller artikel 5, stk. 3 i forordning 528/2012 om
pesticider, som heller ikke må være i medicinsk udstyr.
Europa-Parlamentets udtalelser
Udtalelse fra Europa-Parlamentet foreligger ikke endnu.
Nærhedsprincippet
Forslaget vurderes at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet, idet det sammenskriver og
reviderer eksisterende EU-lovgivning.
Gældende dansk ret
Ændringerne i de anførte forordninger berører ikke dansk lovgivning. RoHS-direktivet er implemente-
ret i dansk lovgivning via bekendtgørelse nr. 1216 af 10. august 2020
11
(RoHS-bekendtgørelsen). Æn-
dringerne i RoHS-direktivet vurderes ikke at medføre krav om revision af den danske RoHS-bekendt-
gørelse.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Statsfinansielle konsekvenser og administrative konsekvenser for det offentlige
En vedtagelse af forslaget medfører ingen statsfinansielle konsekvenser og administrative konsekven-
ser for det offentlige og ingen væsentlige konsekvenser for EU's budget. En vedtagelse af forslaget
9
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om fastlæggelse af EU-procedurer for godkendelse og overvågning af
humanmedicinske lægemidler og om fastsættelse af regler for Det Europæiske Lægemiddelagentur, om ændring af forordning
(EF) nr. 1394/2007 og (EU) nr. 536/2014 og om ophævelse af forordning (EF) nr. 726/2004, (EF) nr. 141/2000 og (EF) nr.
1901/2006
10
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) Nr. 1272/2008 af 16. december 2008 om klassificering, mærkning og embal-
lering af stoffer og blandinger og om ændring og ophævelse af direktiv 67/548/EØF og 1999/45/EF og om ændring af forord-
ning (EF) nr. 1907/2006
11
Bekendtgørelse nr. 1216 af 10. august 2020 om begrænsning af import og salg samt fremstilling til eksport inden for EU af
elektrisk og elektronisk udstyr, der indeholder visse farlige stoffer (RoHS-bekendtgørelsen)
5
kom (2023) 0783 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. omfordeling af videnskabelige og tekniske opgaver og forbedring af samarbejdet mellem unionens agenturer inden for kemikalieområdet
2834646_0006.png
medfører allokering af EU's finansielle midler, som holdes inden for EU's flerårige budgetramme. Allo-
keringen medfører, at der flyttes finansielle midler fra EU's LIFE-program til agenturerne.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.
Erhvervsøkonomiske og administrative omkostninger for virksomhederne
En vedtagelse af forslaget vurderes ikke at medføre erhvervsmæssige konsekvenser eller administra-
tive konsekvenser for virksomhederne. Forslaget kan på sigt vise sig at have en positiv effekt for virk-
somhederne, fordi der vil være færre udvalg og komiteer, som de skal interagere med, og der vil være
større gennemsigtighed til gavn for virksomhedernes planlægning.
Konsekvenser for beskyttelsesniveauet
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Høring
Forslagene har været i skriftlig høring i Miljøspecialudvalget fra d. 15. december 2023 til d. 15. januar
2024.
Novozymes
støtter samarbejdet mellem de relevante agenturer i EU, omend Novozymes mener, der er
meget få detaljer i forslaget ift., hvordan samarbejdet skal foregå. Novozymes støtter harmonisering af
metoder og vurderinger men ønsker ikke, at samarbejdet resulterer i, at risikovurderinger anvendes
uden for deres tilsigtede anvendelsesområde.
Generelle forventning til andre landes holdninger
De andre landes holdning til forslaget er ikke kendt.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter, at der på
tværs af EU’s kemikalieregulering
foretages ændringer i lovgivningen, der
giver større effektivitet, sammenhæng og gennemsigtighed af kemikaliesikkerhedsvurderinger.
Regeringen støtter, at opgaverne skal fordeles under hensyntagen til, at der gøres bedst mulig brug af
agenturernes kernekompetencer, sådan at ECHA står for kemikaliesikkerhedsvurdering, og EEA sam-
ler moniteringsdata for kemiske stoffer og udvikler metoder til vurdering af kemiske stoffer i miljøet.
Det er vigtigt for regeringen, at agenturerne hører de øvrige relevante agenturer i deres arbejde.
Regeringen støtter, at der i forbindelse med kemikalievurdering skal gøres brug af de videnskabelige
komiteer hos ECHA og procedurerne omkring komiteerne, som beskrevet i REACH-forordningen.
Regeringen støtter ændringer i forordningerne, som fører til et effektivt samarbejde mellem ECHA,
EEA, EFSA og EMA, og at der skal fastlægges procedurer for at afklare situationer med divergerende
udtalelser fra agenturerne.
Som udgangspunkt mener regeringen, at vurderingsmetoder for kemiske stoffer og terminologien un-
der de forskellige regelsæt skal harmoniseres under hensyntagen til de respektive anvendelses- og lov-
givningsområder.
Det er regeringens holdning, at vurderingen af stoffernes farlighed skal harmoniseres i størst muligt
omfang. Regeringen støtter derfor, at kriterierne for hormonforstyrrende stoffer udviklet under CLP-
6
kom (2023) 0783 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. omfordeling af videnskabelige og tekniske opgaver og forbedring af samarbejdet mellem unionens agenturer inden for kemikalieområdet
forordningen anvendes i alle regelsæt, der beskytter mennesker mod hormonforstyrrende stoffer, inkl.
reglerne for medicinsk udstyr.
Regeringen finder endvidere, at risikovurdering og risikohåndtering af kemikalier fortsat bedst sker
indenfor de relevante lovgivningsområder, som der lægges op til i forslaget.
Regeringen finder det vigtigt, at proceduren for ændring af POP-forordningens bilag IV og V skal for-
blive underlagt den almindelige lovgivningsprocedure, idet der er tale om en ændring, som har væ-
sentlig betydning for regulering af de farligste miljøgifte, herunder afvejninger og samspillet mellem
hensynet til fremme af cirkulær økonomi og behovet for udfasning af særligt farlige miljøgifte fra ma-
terialestrømme til nyttiggørelse. Regeringen anerkender, at overgangen til delegerede retsakter sand-
synligvis vil gavne hastigheden, hvorved grænseværdierne vil blive opdateret, men fastholder, at ha-
stighed i processen ikke kan opveje, at der er tale om en væsentlig bestemmelse, og at det er af særlig-
betydning, at EU-landene inddrages direkte i EU's lovgivningsprocedure.
Regeringen finder, at RoHS-direktivets formål er at undgå farlige stoffer i affald fra elektrisk og elek-
tronisk udstyr og fastholder derfor, at i forhold til begrænsning af nye stoffer under RoHS-direktivet,
skal der være fokus på de særlige forhold omkring farlige stoffer i elektrisk og elektronisk udstyr, som
er angivet i RoHS-direktivet, og at vurderingen ikke skal være identisk med den almindelige risikovur-
dering, der foregår under REACH-forordningen.
I forhold til Kommissionens forpligtigelse til periodisk at revidere listen over begrænsede stoffer i
RoHS-direktivet, er det regeringens holdning, at Kommissionen skal forpligtes til som minimum at
revidere listen inden for en given tidsperiode. I den henseende bør Kommissionen forpligtiges til at
overveje, om det vil være relevant at begrænse POP-stoffer, der står på bilag II i POP-forordningen, og
hvis disse er undtaget i elektrisk og elektronisk udstyr.
I forbindelse med ændringerne i RoHS-direktivet ønsker regeringen desuden en afklaring ift. kriterie
nr. 3 i art. 5, stk. 1, litra a;
den samlede negative miljø-, sundheds-, og forbrugerbeskyttelsesmæssige
indvirkning som følge af substitutionen sandsynligvis er større end de samlede miljø-, sundheds- og
forbrugerbeskyttelsesmæssige fordele herved.
Flere undtagelser gives eller fornyes med henvisning til
kriteriet på baggrund af miljøbeskyttelse i form af energibesparelser. Regeringen mener ikke, at en
uspecificeret energibesparelse alene kan retfærdiggøre en undtagelse.
Regeringen er opmærksom på, at ordlyden af ændringerne ikke skaber forhindringer for at regulere
grupper af sammenlignelige kemiske stoffer.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere være forelagt Folketingets Europaudvalg.
Notatet er ligeledes fremsendt til Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg.
7