Europaudvalget 2023
KOM (2023) 0061
Offentligt
2660009_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 8.2.2023
COM(2023) 61 final
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET,
DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG
REGIONSUDVALGET
Den Europæiske Unions mål for katastrofemodstandsdygtighed: sammen om at
håndtere fremtidige nødsituationer
DA
DA
kom (2023) 0061 - Ingen titel
2660009_0002.png
I.
Den Europæiske Union i et risikolandskab under forandring: at forberede sig
på det ukendte
EU står over for flere, samtidige udfordringer og trusler, hvoraf nogle ville have været
betragtet som værende "utænkelige" indtil for ganske nylig. EU skal foregribe disse
udfordringer og være bedre forberedt. Ruslands
angrebskrig mod Ukraine
har rystet
kontinentet og viser nødvendigheden af, at vi styrker det civile katastrofeberedskab over for
flere trusler, både menneske- og naturskabte, inden for rammerne af den i stigende grad
ustadige globale sikkerhed. Nukleare risici, afbrydelser af energi-, transport- og
fødevareforsyningen, afbrudt lægebehandling, ødelæggelse af sundhedsinfrastruktur og
masseflugt inden for Europa fremhæver vigtigheden af at opretholde de væsentlige tjenester,
som vores samfund bygger på.
Samtidig med der raser en krig ved vores østlige grænse, fortsætter EU med at håndtere
konsekvenserne af
covid-19-pandemien.
Pandemier var blandt de vigtigste risici, som flere
europæiske lande identificerede i de nationale risikovurderinger, inden covid-19 brød ud.
Dog havde risikoafdækningen endnu ikke resulteret i specifik beredskabsplanlægning og
katastrofeforebyggelsesbestræbelser, som bedre kunne have beskyttet vores borgere. På
grundlag af disse erfaringer styrkede Unionen sin ramme for sundhedssikkerhed, navnlig
gennem EU's sundhedsunion.
Samtidig med vi håndterer disse kriser, fremstår den alvorlige indvirkning af
klimaforandringerne
til stadighed mere klar i vores dagligdag og forværrer yderligere
Europas sårbarhed over for kriser
1
. Temperaturerne i Europa er steget mere end det dobbelte
af gennemsnittet på verdensplan i de seneste 30 år, og det er den højeste stigning blandt alle
verdens kontinenter
2
. Denne opvarmningstendens har alvorlige konsekvenser. I 2022
påvirkede
tørke
næsten to tredjedele af EU's område
3
, hvilket reducerede
flodgennemstrømninger, vandreservoirer og grundvandet med konsekvenser for sundhed,
energi, vandforsyning, transport og landbrugsproduktionen.
Hedebølger
udgør en alvorlig
risiko for livet og folkesundheden. Gentagne, langvarige tørkeperioder øger det geografiske
omfang, hyppigheden og intensiteten af
naturbrande
i hele EU. Brandsæsonen i 2022 var
den anden værste i EU med en stigning på 250 % i forhold til det gennemsnitlige afbrændte
areal i de seneste 15 år
4
. De ødelæggende
oversvømmelser,
der ramte flere europæiske lande
i juli 2021, er også en klar påmindelse om, at ekstreme vejrhændelser koster menneskeliv,
ødelægger hjem og forårsager betydelige økonomiske tab.
Miljøforringelse
forårsaget af
forurening, skovrydning og andre menneskelige aktiviteter øger økosystemernes sårbarhed og
forstærker virkningerne af klimaforandringer. Over halvdelen af EU's medlemsstater anser
jordskælv
for at være en hovedrisiko. Ekstremt vejr forværrer Europas aldrende
infrastrukturs seismiske sårbarhed, herunder transportinfrastrukturen, hospitaler,
brandstationer, energiproduktionsfaciliteter og energidistributionsfaciliteter.
I kølvandet på en katastrofe er
civilbeskyttelse
5
en livline for berørte befolkninger. Gennem
EU-civilbeskyttelsesmekanismen
("EU-mekanismen")
6
har
EU
optrappet
sit
1
2
3
4
5
Rapporten "The State of the Climate in Europe" fra Den Meteorologiske Verdensorganisation fra 2022.
Det
Europæiske
Miljøagentur,
"Global
and
European
temperatures",
2022,
https://www.eea.europa.eu/ims/global-and-european-temperatures
.
JRC,
Drought in Europe August 2022,
https://edo.jrc.ec.europa.eu/documents/news/GDO-
EDODroughtNews202208_Europe.pdf.
Siden satellitbaseret registrering af brande på EU-niveau begyndte i 2006.
Civilbeskyttelse består af katastrofebistand, der ydes under ledelse af offentlige myndigheder som led i
forberedelsen af eller umiddelbart efter en katastrofe i Europa eller på verdensplan.
1
kom (2023) 0061 - Ingen titel
2660009_0003.png
katastrofeberedskab på alle niveauer. Når en krise overvælder et enkelt lands kapacitet, udgør
EU-mekanismen den operationelle rygrad for Europas kollektive indsats både inden for
Unionen (herunder EU's fjernområder) og uden for Unionen. I 2020 og 2022 blev EU-
mekanismen aktiveret over 320
7
gange, herunder over 100 gange af medlemsstaterne. Dette
er fem gange mere end de seneste ti års gennemsnit.
I forbindelse med Ruslands angrebskrig mod Ukraine er der gennem EU-mekanismen ydet
livreddende bistand med den største og mest komplekse EU-civilbeskyttelsesindsats siden
dens oprettelse. Den har leveret mere end 80 000 tons naturaliebistand til Ukraine og dens
nabolande til en værdi af ca. 500 mio. EUR.
Levering af rescEU-kraftværker til Ukraine
© Departamentul pentru Situaţii de Urgenţă, 2022
I starten af covid-19-pandemien blev der gennem EU-mekanismen oprettet det første
strategiske rescEU
8
-beredskabslager af medicinske modforanstaltninger, hvilket bidrog til at
redde tusinder af menneskeliv i hele Europa. Den lettede hjemtransporten for over 100 000
EU-borgere, der var strandet i udlandet under pandemien, og distribution af 40 mio.
vaccinedoser til 49 lande verden over i overensstemmelse med EU's vaccinestrategi.
Via EU-mekanismen blev der kanaliseret kollektiv europæisk solidaritet, som muliggjorde en
stærk indsats over for massive naturbrande i sommeren 2022: Fly og helikoptere blev brugt til
38 EU-brandslukningsoperationer i tillæg til de næsten 400 brandfolk og 100 køretøjer, der
blev indsat under EU-flag for at redde liv og forhindre europæiske skove i at brænde.
6
7
8
De 27 medlemsstater og otte tredjelande (Albanien, Bosnien og Hercegovina, Island, Montenegro,
Nordmakedonien, Norge, Serbien and Tyrkiet) deltager i EU-civilbeskyttelsesmekanismen. I 2022
anmodede Ukraine og Moldova formelt om at blive deltagende stater i EU-mekanismen.
Selv om aktiveringen fra Ukraine i 2022 i forbindelse med krigen kun blev talt én gang, omfatter dette
mere end 120 ajourførte anmodninger om bistand.
European Civil Protection and Humanitarian Aid Operations,
rescEU Factsheet,
https://civil-protection-
humanitarian-aid.ec.europa.eu/what/civil-protection/resceu_en.
2
kom (2023) 0061 - Ingen titel
2660009_0004.png
I over to årtier har EU-mekanismen endvidere støttet og suppleret medlemsstaternes indsats
med henblik på katastrofeforebyggelse og -beredskab. I lyset af udviklingen i
risikolandskabet skal denne indsats forstærkes. Effektiv forebyggelse og beredskab skal tage
udgangspunkt i fremadskuende scenarier, som rækker ud over civilbeskyttelsesordningen, på
tværs af forskellige samfundsøkonomiske sektorer, herunder vores kulturarv. Kompleksiteten
af og den indbyrdes afhængighed mellem de risici, som EU står over for, viser vigtigheden af
at afdække kritiske sektorers sårbarheder, at foregribe farer og trusler og forstærke den
kollektive indsats for
bedre at forebygge og forberede sig på katastrofer.
II.
Fem mål for katastrofemodstandsdygtighed til styrkelse af EU's overordnede
modstandsdygtighed
Konvergensen mellem flere, samtidige risici, som breder sig på tværs af nationale grænser,
kræver en
holdningsændring på alle niveauer.
Den nationale katastroferisikoafdækning og
-planlægning når hurtigt sine grænser, når trusler, sårbarheder og indbyrdes afhængighed er
grænseoverskridende og omfatter hele Europa. Selv om sektorspecifikke foranstaltninger
anerkendes, er det nødvendigt, at forebyggelse og beredskab tilpasses i overensstemmelse
hermed og bliver multisektoriel, flerstrenget og paneuropæisk.
EU og medlemsstaterne har derfor som krævet i den retlige ramme om oprettelsen af EU-
civilbeskyttelsesmekanismen
9
i
fællesskab
identificeret
fem
mål
for
katastrofemodstandsdygtighed,
som tager fat på de områder, hvor behovet for at styrke
Europas modstandsdygtighed over for katastrofer og kriser er størst. Sådanne mål er et fælles
udgangspunkt for at understøtte forebyggelses- og beredskabsindsatsen i tilfælde af
katastrofer, som kan have virkninger for flere lande på tværs af grænserne. De er fastsat i
Kommissionens
henstilling
10
, som ledsager denne meddelelse. Målene fastsætter hver især
med konkrete målsætninger en fælles dagsorden for at styrke EU's kollektive evne til at
modstå virkningerne af fremtidige katastrofer og beskytte borgerne, levebrød og miljøet.
De fem mål er følgende:
1.
Foregribelse
— forbedring af risikovurdering, foregribelse og planlægning af
katastroferisikostyring
2.
Beredskab
— styrkelse af befolkningens bevidsthed om risici og beredskab
3.
Varsling
— styrkelse af tidlig varsling
4.
Indsats
— styrkelse af indsatskapaciteten hos EU's civilbeskyttelsesmekanisme
5.
Sikring
— sikring af en robust civilbeskyttelsesordning.
9
10
Artikel 6, stk. 5, i afgørelse nr. 1313/2013/EU.
Kommissionens henstilling om europæiske mål for katastrofemodstandsdygtighed, C(2023)400.
3
kom (2023) 0061 - Ingen titel
2660009_0005.png
Figur 1: Målene styrker katastrofeforløbet forebyggelse-beredskab-indsats
Foregribelse
Bedre risikovurdering,
foregribelse og
planlægning af
katastroferisikostyring
Sikring
Sikring af et robust
civilbeskyttelsessystem
Beredskab
Styrkelse af
befolkningens
risikobevidsthed og
beredskab
Indsats
Styrkelse af
indsatskapaciteten hos
EU's
civilbeskyttelsesmekanis
me
Varsling
Øget tidlig varsling
Målene for katastrofemodstandsdygtighed styrker EU's indsats for at gøre
modstandsdygtighed til et nyt kompas for EU's politikker
11
.
Kommissionens dagsorden for
strategisk fremsynethed
og målene for katastrofemodstandsdygtighed deler et fælles formål,
nemlig at modstandsdygtighed er et centralt element for politikudformning. Begge ser på
fremtiden for at træffe velbegrundede nutidige beslutninger med støtte i forskning, scenarier,
11
Kommissionen har udviklet resultattavlerne om modstandsdygtighed for at danne en holistisk vurdering af
modstandsdygtighed i EU og medlemsstaterne. Indikatorerne på resultattavlerne omfatter fire dimensioner:
social og økonomisk, grøn, digital og geopolitisk.
https://ec.europa.eu/info/strategy/strategic-
planning/strategic-foresight/2020-strategic-foresight-report/resilience-dashboards_da.
4
kom (2023) 0061 - Ingen titel
2660009_0006.png
tendensanalyser og andre redskaber for at øge Europas modstandsdygtighed. Målene for
katastrofemodstandsdygtighed vil derfor støtte gennemførelsen af Kommissionens dagsorden
for strategisk fremsynethed ved at omsætte en fremsynet krisestyringstilgang til konkrete
tiltag. Selv om medlemsstaterne har det primære ansvar, er det nødvendigt at alle lag i
beslutningsprocessen og i samfundet involveres for at støtte tiltag vedrørende
modstandsdygtighed.
Samfundets modstandsdygtighed afhænger af en række aktørers samarbejde med
civilbeskyttelse. I nogle tilfælde, såsom terrorisme, krig og andre forsætlige trusler, ligger
mandatet for forebyggelses- og beredskabsforanstaltninger i de enkelte medlemsstaters
bredere krisestyringssystem. Dette omfatter sikkerhedsstyrkerne og militæret. Selv om
målene for katastrofemodstandsdygtighed fortsat er specifikke for civilbeskyttelse, supplerer
og udnytter de EU's værktøjskasse til modstandsdygtighed på flere områder.
Væsentlige tjenester som f.eks. energi, vand, sundhedsydelser, transport
12
og
telekommunikation er afgørende for at sikre menneskers velfærd samt for selve
katastrofeberedskabet. Disse tjenester skal være operationelle under og efter en katastrofe.
Derfor bør civilbeskyttelsesmyndighederne arbejde tæt sammen med bestræbelserne på at
styrke modstandsdygtigheden for enheder, der driver
kritisk infrastruktur
med henblik på at
levere væsentlige tjenester
13
. Beredskabsbestræbelserne skal endvidere tage hensyn til den
stigende forekomst af
cyberangreb,
herunder nødsituationer hvor cyberangreb forstyrrer
væsentlige tjenester.
Beredskabet for fremtidige pandemier og andre
sundhedstrusler,
som kræver
opmærksomhed på EU-niveau, er vokset med vedtagelsen af sundhedsunionen og
etableringen af EU-Myndigheden for Kriseberedskab og -indsats på Sundhedsområdet
(HERA). Målene for katastrofemodstandsdygtighed vil bidrage til at styrke identifikationen
af alvorlige grænseoverskridende
sundhedstrusler.
Dette omfatter foranstaltninger til
forbedring af overvågning og tidlig varsling samt opbygning af lagre af medicinske
modforanstaltninger
14
.
I tilfælde af handelsrestriktioner eller andre kriser, der påvirker
den fri bevægelighed for
varer, tjenesteydelser og personer
— eksempelvis covid-19-pandemien — omfatter det
foreslåede nødinstrument for det indre marked (SMEI)
15
et specifikt fokus på
katastrofemodstandsdygtighed. Det nye instrument vil sikre fri strøm og tilgængelighed af
kriserelevante varer og tjenesteydelser under en nødsituation, der påvirker det indre marked,
og dermed også støtte civilbeskyttelsesarbejdere.
12
13
14
15
Kommissionen har for at styrke EU's transportsektors modstandsdygtighed i krisetider vedtaget en
meddelelse om en beredskabsplan for transport (COM(2022) 211 final). Se også handlingsplanen for
militær mobilitet 2.0:
https://defence-industry-space.ec.europa.eu/action-plan-military-mobility-20_en.
I overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2022/2557 af 14. december 2022
om kritiske enheders modstandsdygtighed og om ophævelse af Rådets direktiv 2008/114/EF (EUT L 333
af 27.12.2022, s. 164), Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2022/2555 af 14. december 2022 om
foranstaltninger til sikring af et højt fælles cybersikkerhedsniveau i hele Unionen, om ændring af
forordning (EU) nr. 910/2014 og direktiv (EU) 2018/1972, om ophævelse af direktiv 2016/1148 (EUT
L 333 af 27.12.2022, s. 80) og Rådets henstilling om en koordineret tilgang fra Unionens side til styrkelse
af kritisk infrastrukturs modstandsdygtighed (EUT C 20 af 20.1.2023, s. 1).
Se
https://health.ec.europa.eu/publications/state-health-preparedness-report_en,
(europa.eu) for en oversigt
over EU's beredskab for sundhedskriser.
COM(2022) 459 final, COM(2022) 461 final og COM(2022) 462 final.
5
kom (2023) 0061 - Ingen titel
2660009_0007.png
Investering i modstandsdygtighed
baner vejen for sociale, økonomiske og miljømæssige
fordele, som opvejer omkostningerne, uanset om og hvornår en katastrofe indtræffer. Når
investeringer integrerer
"intelligent" forebyggelse,
er investeringsafkastet højest. Sådanne
funktioner omfatter f.eks. systemer til tidlig varsling af flere farer eller naturbaserede
løsninger (grønne tage, damme, vådområder) til forebyggelse af varmeøer, skovbrande og
oversvømmelser. F.eks. redder tidlige varslingssystemer for ekstrem varme menneskeliv i
Europa, og det giver bevisligt mere end 130 EUR i afkast for hver euro, der investeres
16
.
Stærkere synergier mellem klima-, miljø- og civilbeskyttelsessamfundene kan bidrage til
bedre forebyggelse og indebære fordele for både befolkningen og planeten. Målene for
katastrofemodstandsdygtighed vil fremme sådanne synergier og bidrage til
Den Grønne
Pagts
målsætninger, navnlig om klimatilpasning og beskyttelse og genopretning af
biodiversitet.
For at fremme investeringer, som støtter modstandsdygtighed, bør medlemsstaterne udnytte
den brede støtte, der er tilgængelig med EU-finansiering som f.eks.: genopretnings- og
resiliensfaciliteten, samhørighedspolitikkens midler, landbrugsfonden for udvikling af
landdistrikterne, Life-programmet, instrumentet for teknisk støtte og EU-missionen om
tilpasning til klimaændringer. Der er teknisk bistand tilgængelig fra EU-mekanismen til at
udforme "intelligente" forebyggelsesinvesteringer, som vil medvirke til at beskytte borgere
mod katastrofer, fremme tilpasning til klimaændringerne, undgå miljømæssig forringelse og
fremme den grønne omstilling. Private borgere og virksomheder i EU er udsat for tab som
følge af klimarelaterede katastrofer. Dialogen om modstandsdygtighed
17
over for
klimaændringer identificerer måder, f.eks. gennem forsikring, til at dække klimarelaterede
risici. Desuden bidrager EU's klassificeringssystem for bæredygtige investeringer (EU-
klassificeringssystemet) til at kanalisere private investeringer over i økonomiske aktiviteter,
der bidrager til tilpasning til klimaændringer, og vil omfatte kriterier for
beredskabstjenesternes
katastroferisikostyring.
Katastrofemodstandsdygtighed afhænger også af
krisestyring.
EU har medvirket til at sikre,
at tværsektorielle og grænseoverskridende virkninger fra covid-19, Ruslands angrebskrig
mod Ukraine og andre omfattende kriser og nødsituationer håndteres.
Katastrofeberedskabskoordinationscentret (ERCC) har udviklet sig til EU's operationelle
krisestyringsknudepunkt. Det arbejder nu med øget foregribende og analytisk kapacitet,
koordinering mellem sektorer og sammenkobling af efterspørgslen med reaktion fra
medlemsstater, tredjelande og aktører i den private sektor. Det samarbejder desuden med den
integrerede politiske kriserespons (IPCR) i Rådet og, når det står over for sikkerhedskriser og
konsulære kriser uden for EU, også med EU-Udenrigstjenestens kriseresponscenter. For at
håndtere morgendagens kriser vil ERCC yderligere styrke sin rolle som et centralt
knudepunkt i et netværk, der forbinder alle krisestyringsaktører, der respekterer eksisterende
kompetencer, og i overensstemmelse med anbefalingerne fra "Scientific Opinion on Crisis
Management"
18
.
16
17
18
Verdensbanken, "Economics
for Disaster Prevention and Preparedness. Investeringer i
katastroferisikostyring
i
Europa
Makes
Economic
Sense,
2021,
https://www.worldbank.org/en/news/feature/2021/06/04/economics-for-disaster-prevention-and-
preparedness-in-europe.
https://climate.ec.europa.eu/eu-action/adaptation-climate-change/climate-resilience-dialogue_en.
Videnskabelig rådgivningsmekanisme, gruppen af ledende videnskabelige rådgivere, strategisk
krisestyring i EU: forbedring af EU's kriseforebyggelse, -beredskab, -indsats og -modstandsdygtighed, Den
Europæiske Unions Publikationskontor, 2022,
https://data.europa.eu/doi/10.2777/517560.
6
kom (2023) 0061 - Ingen titel
2660009_0008.png
Katastrofer kan kræve vedtagelse af ekstraordinære beredskabsforanstaltninger. Disse er et
legitimt instrument, men skal være begrundede, tidsbegrænsede og forholdsmæssige. De skal
have et solidt retsgrundlag og give mulighed for kontrolforanstaltninger for at beskytte
retssamfundet.
Katastrofeberedskabskoordinationscenteret, Bruxelles
© Den Europæiske Union, 2018.
III.
Unionens mål for katastrofemodstandsdygtighed
Mål 1:
Foregribelse
— forbedring af risikovurdering, foregribelse og
planlægning af katastroferisikostyring
Gode beslutninger træffes på basis af pålidelige og rettidige oplysninger. De nuværende
forebyggelses- og beredskabsforanstaltninger under EU-mekanismen skal være baseret på
europæiske antagelser, der anvendes til at prioritere kapacitet og investeringer på både det
nationale niveau og på EU-niveau. Det drejer sig navnlig om katastrofer og kriser af
tværsektoriel og grænseoverskridende karakter, hvilket bliver mere og mere almindeligt.
Både Unionen og medlemsstaterne skal holde sig løbende underrettet om nye og
fremspirende trusler og forbedre forståelsen for deres potentielle konsekvenser. En regional
tilgang kan supplere foregribelse af risiciene på nationalt niveau og på EU-niveau samt deres
eventuelle grænseoverskridende konsekvenser. For at omdanne vurderingen af fremtidige
risici til oplysninger, der kan udløse en tidlig indsats, er det Kommissionens hensigt at
forbedre den europæiske evne til
scenarieudvikling, risikovurderingen,
den
foregribende
kapacitet
og
planlægningen af risikostyring
med henblik på at udvikle
forebyggende
foranstaltninger.
7
kom (2023) 0061 - Ingen titel
2660009_0009.png
Flagskib: Europæiske katastrofescenarier
Inden udgangen af 2023 forventer Kommissionen at færdiggøre udviklingen af centrale
grænseoverskridende, tværsektorielle scenarier, der omfatter de i figur 2 angivne 16
væsentligste farer og mulige kaskadevirkninger, som Europa er udsat for. Et sådant initiativ
har til formål at forbedre Europas kollektive evne til at foregribe fremtidige kriser, prioritere
forebyggelsesforanstaltninger og tilpasse planlægningen af risikostyring i overensstemmelse
hermed.
Da virkningerne af omfattende katastrofer breder sig udover nationale grænser, bør
medlemsstaterne bidrage fuldt ud til at sikre, at den nationale scenarieplanlægning indgår i
europæiske katastrofescenarier og er bestemmende for efterfølgende katastrofeberedskab.
Efter 2023 vil scenarierne eventuelt blive ajourført og udvidet efter en løbende dialog med
medlemsstaterne.
Figur 2: De 16 farer, som katastrofescenarierne vil blive udviklet på grundlag af
Jordskælv
Oversvømmelse
Hedebølge/kuldebølge
Kraftig storm
Sundhedstrusler,
herunder pandemier
Tsunami
Vulkanudbrud
Naturbrand
Blackout og
energiafbrydelse
Følger af en væbnet
konflikt
Følger af en
cyberhændelse
Følger af et terrorangreb
Industriel nødsituation
Havforurening
Nuklear nødsituation
Befolkningsfordrivelse i
nødsituationer
Mål 2:
Beredskab
— styrkelse af befolkningens bevidsthed om risici og
beredskab
Når en katastrofe rammer, har personerne i de berørte områder brug for at vide, hvordan de
skal reagere for at beskytte egne liv og aktiver samt lokalbefolkningens liv og aktiver. Da
katastrofeindsatsen i første omgang altid er lokal, skal passende viden om
katastrofeforebyggelse, -beredskab og -indsats nå ud til alle segmenter af befolkningen.
I dag er det, skønt risiciene for og virkningerne af katastrofer kan være store, omkring 60 %
af EU's befolkning, der er bekendt med risiciene i deres region (denne procentsats varierer
8
kom (2023) 0061 - Ingen titel
2660009_0010.png
meget i de enkelte medlemsstater)
19
. Alle samfundsmedlemmer, herunder personer med
specifikke sårbarheder, bør deltage aktivt i beredskabs- og forebyggelsesindsatsen, bistå
myndighederne med at kortlægge risici og supplere videnskabelig viden med deres praktiske
erfaringer fra de områder, hvor de bor. Det er en afgørende forudsætning for at gøre alle
borgere til aktive aktører i et modstandsdygtigt samfund at sikre, at ingen lades i stikken i
forbindelse med fremme af bevidsthed om risici og katastrofeforebyggelsesforanstaltninger.
For at gøre EU-borgerne risikobevidste og forberede dem vil Kommissionen støtte
medlemsstaterne i at øge den
samlede risikobevidsthed,
forbedre
offentlig adgang til
oplysninger om katastroferisiko i et tilgængeligt format
20
, øge
vedtagelsen af
risikoforebyggelses-
og
beredskabsforanstaltninger
og
fremme
risikoforebyggelseskulturen
blandt EU's befolkning.
Flagskib:
"preparEU",
katastrofemodstandsdygtighed
et
paneuropæisk
oplysningsprogram
om
Det kan redde menneskeliv at kende de væsentligste risici og de foranstaltninger, der skal
træffes i forbindelse med de katastrofer, som kan opstå i områder, som mennesker bor i eller
rejser til. Medlemsstaterne bør med støtte fra Kommissionen indlede en offentlig
kommunikationsindsats for at bringe katastrofeforebyggelse og bevidsthed om beredskab ind
i EU-borgernes hverdag, fremme borgerdeltagelse og initiativer baseret på frivillighed
vedrørende katastrofeforebyggelse og -beredskab, hvilket Europa-Parlamentet har opfordret
til
21
.
De redskaber, der skal udvikles, kunne omfatte:
"katastroferisikoikoner"
og -billeder
til skoler, offentlige steder (herunder
transportknudepunkter) og turisthotspots, som kommunikerer sikker og modstandsdygtig
adfærd, og som er letforståelige på tværs af alle medlemsstater, sprog, kulturer og
handicaps.
et
"europæisk risikoatlas"
for at gøre EU-borgere bevidste om deres væsentligste risici
baseret på velfunderet videnskabelig dokumentation
22
ryddet for falske nyheder og
desinformation.
en
"katastrofeberedskabsmåned",
hvor aktiviteter på EU-niveau er forbundet med
lignede initiativer fra medlemsstaterne for at bevidstgøre mennesker om
modstandsdygtighed på husstandsniveau og i hverdagsbeslutninger og fremme
risikobevidsthedsadfærd samt katastrofeberedskabstjeklister og -øvelser.
Kommissionen og medlemsstaterne bør udnytte potentialet fra kunstig intelligens, nye
teknologier, brugervenlige applikationer og udvidet virkelighed til at støtte oplysning,
beredskab og uddannelse.
19
20
21
22
Den Europæiske Union,
Special Eurobarometer 511b: EU Civil Protection,
2021,
https://europa.eu/eurobarometer/surveys/detail/2264.
Medlemsstaterne skal for deres del tilvejebringe tilgængelige oplysninger om katastroferisiko i
overensstemmelse med Unionens forpligtelser i henhold til FN's konvention om handicappedes rettigheder.
Rådets afgørelse af 26. november 2009 om Det Europæiske Fællesskabs indgåelse af De Forenede
Nationers konvention om handicappedes rettigheder (EUT L 23 af 27.1.2010, s. 35).
Europa-Parlamentets beslutning af 15. september 2022 om konsekvenserne af tørke, brand og andre
ekstreme vejrfænomener: en øget EU-indsats for at bekæmpe klimaændringer (2022/2829[RSP]).
Herunder fra bl.a. det kommende "tørkerisikoatlas", som offentliggøres i 2023 af European Drought
Observatory for Resilience and Adaptation (EDORA).
9
kom (2023) 0061 - Ingen titel
2660009_0011.png
Mål 3:
Varsling
— styrkelse af tidlig varsling
Nylige katastrofer har vist, at det fortsat er en udfordring at varsle lokalbefolkninger rettidigt.
Det er af afgørende betydning, at der oprettes en effektiv institutionel struktur, der sikrer
rettidig udsendelse af advarsler på nationalt, regionalt og lokalt plan. Kommissionen har til
hensigt at støtte medlemsstaterne i at afdække og håndtere dårlige forbindelser i deres
nationale systemer for tidlig varsling. En hurtig overgang til såkaldt "virkningsbaseret
prognosticering", en form for vejrprognosemeddelelse, som viser den potentielle virkning af
en alvorlig vejrhændelse, vil også hjælpe folk i farezonen med at gøre en hurtigere indsats.
Medlemsstaterne bør, når de udarbejder advarsler, tage hensyn til de særlige behov hos
personer i sårbare situationer, til handicappede og børn. Advarslerne bør være tilgængelige,
klare og anvendelige og i videst mulige omfang gives på flere sprog for at sikre, at de når alle
segmenter af befolkningen, herunder turister, personer med sæsonbestemt ophold og
migranter. Endelig fremhæver komplekse grænseoverskridende katastrofer behovet for et
bredspektret system for tidlig varsling på EU-niveau. Kommissionen har til hensigt sammen
med medlemsstaterne at undersøge, hvordan nationale tidlige varslinger kan blive mere
tilgængelige for alle unionsborgere, herunder rejsende, turister og samfundene i
grænseområderne, på tværs af Unionens område.
For at fremme systemer til tidlig varsling i EU har Kommissionen til hensigt at forbedre
kapaciteten med hensyn til forudsigelse, opdagelse
og
overvågning
og fremme
offentlige
varslingssystemer.
Flagskib: Sammenkobling af global tidlig varsling med en lokal indsats i Europa
ERCC har udviklet en række automatiske europæiske og globale systemer for tidlig varsling
og opdagelse, hvorigennem det overvåger hændelser i og uden for Unionens område. For at
omsætte advarsler og alarmer fra disse systemer til brugerrettede oplysninger med henblik på
katastrofeberedskab støtter EU-mekanismen europæiske videnskabelige partnerskaber
23
, der
døgnet rundt foretager hurtige konsekvensanalyser for konstaterede og prognosticerede
hændelser.
For bedre at støtte medlemsstaterne i en hurtig fortolkning af varslinger om lokale hændelser
vil ERCC udvide en sådan tidlig varsling og analytisk kapacitet til et specifikt program til
nationale myndigheder, der tilbyder en proaktiv og tidlig analysetjeneste, der kan aktiveres
ved behov. ERCC vil endvidere udvikle en "resultattavle", der omfatter flere faremomenter,
og som leverer europæisk situationskendskab til kriseledere. Interoperationalitet med andre
sektorspecifikke systemer og civile/militære myndigheder vil blive fremmet for at øge
ERCC's situationskendskab og brug af værktøjer
24
.
23
24
Herunder European Natural Hazard Scientific Partnership. Se:
https://civil-protection-humanitarian-
aid.ec.europa.eu/what/civil-protection/early-warning-and-information-systems_en.
Et eksempel herpå inden for det maritime område er den fælles ramme for informationsudveksling (CISE),
som i øjeblikket er under udvikling.
10
kom (2023) 0061 - Ingen titel
2660009_0012.png
For at en tidlig varsling, der omfatter hele Europa, kan have en reel effekt, opfordres
medlemsstaterne til at gennemgå leddene i den tidlige varsling og sikre, at vigtige
oplysninger når de katastrofetruede områder på det rette tidspunkt, så der kan reddes
menneskeliv og aktiver. Selv om medlemsstaterne er ansvarlige for de nationale tidlige
varslinger, kan målrettet teknisk støtte stilles til rådighed under EU-mekanismen for at
bidrage til at afdække mangler i landenes systemer for tidlig varsling og opbygge kapacitet til
styrkelse af formidlingen af advarsler til det lokale niveau.
Mål 4:
Indsats
— styrkelse af indsatskapaciteten hos EU's
civilbeskyttelsesmekanisme
I en krisesituation skal medlemsstaternes beredskabstjenester være parate til at imødekomme
befolkningens behov. Når et lands kapacitet overvældes, kan EU's beredskabsaktiver og -hold
gribe ind for at afhjælpe kritiske mangler og forhindre en yderligere forværring af situationen.
Nødsituationer bliver stadig mere almindelige, mere komplekse og mere omfattende. Dette
betyder til gengæld, at Kommissionen bliver nødt til oftere at mobilisere EU-kapaciteter fra
rescEU's beredskabslager. Dette mål for katastrofemodstandsdygtighed fastsætter derfor
konkrete mål for at styrke EU's evne til at reagere på en anmodning om bistand i henhold til
EU-mekanismen og bistå medlemsstaterne i at reagere på fremtidige nødsituationer. EU's
indsatskapacitetsbehov vil blive evalueret regelmæssigt gennem rapporter om
"kapacitetsmangler".
Arten og antallet af indsatskapaciteter vil bygge på dokumentation og scenerier hentet fra
Mål 1 —
Foregribelse,
som vil give EU mulighed for at definere de kollektive mindstebehov
til indsatskapaciteten. Med mål 4 —
Indsats
defineres det første sæt konkrete, kvalitative og
kvantitative præstationsmål for kapaciteter, herunder transport- og logistikkapaciteter, under
EU-mekanismen til at reagere på katastrofer og kriser, der involverer oversvømmelser,
eftersøgnings- og redningsoperationer, naturbrande, behov i forbindelse med
sundhedsmæssige nødsituationer samt radiologiske og nukleare hændelser. Medlemsstaterne
opfordres for deres del til at tilvejebringe ajourførte oplysninger vedrørende deres nationale
beredskabsplaner, der bør omfatte særlige bestemmelser vedrørende indsatsen over for
identificerede
risici,
som
omfatter
hele
Europa.
Med
dette
mål
for
katastrofemodstandsdygtighed fastsættes konkrete mål for at sikre Europas evne til at reagere
på en anmodning om bistand i henhold til EU-mekanismen i følgende nødsituationer:
naturbrande, oversvømmelser, eftersøgning og redning, kemiske, biologiske,
radiologiske og nukleare (CBRN) hændelser
samt
sundhedstruende hændelser.
Flagskib: Opgradering af det strategiske rescEU-beredskabslager
rescEU er blevet en hjørnesten i EU's indsats over for omfattende nødsituationer, der
overvælder medlemsstater og deres direkte naboer. Europas skovbrande, covid-19-pandemien
og virkningerne af Ruslands angrebskrig mod Ukraine har igangsat den hurtige udvikling og
mobilisering af rescEU-katastrofekapaciteter inden for brandbekæmpelse fra luften,
medicinsk hjælp, husly, energiforsyning og modforanstaltninger mod CBRN-nødsituationer.
Dagens kriser viser, hvor vigtigt det er at styrke denne strategiske reserve, herunder gennem
EU-politikker, der behandler det bredere spørgsmål om EU's åbne strategiske autonomi for
vigtige forsyninger, der anvendes i nødsituationer, for at sikre EU's og dets borgeres
11
kom (2023) 0061 - Ingen titel
2660009_0013.png
sikkerhed. Kommissionen har derfor gennem EU-mekanismen til hensigt at opbygge rescEU-
beredskabslageret sammen med medlemsstaterne og regelmæssigt at gennemgå den samlede
kapacitet på det europæiske niveau. F.eks. har konsekvenserne af Ruslands angrebskrig mod
Ukraine og andre kriser vist, at et strategisk beredskabslager med medicinsk kapacitet er
afgørende ikke kun som reaktion på en pandemi.
I forlængelse af kommissionsformandens tale om Unionens tilstand 2022
25
har
Kommissionen til hensigt inden 2023 at fordoble rescEU's flåde til brandbekæmpelse fra
luften med op til 3 helikoptere og 12 lette fly yderligere for at afhjælpe den identificerede
mangel. Sammen med øgede forebyggelsesforanstaltninger og forhåndsplacering af brandfolk
bør denne kapacitetsforøgelse bidrage til at håndtere den næste skovbrandsæson i Europa,
herunder i Unionens centrale og nordlige områder, som nu oftere rammes af store
naturbrande. Naturbrandindsatskapaciteterne forventes at stige betydeligt med indkøbet af 9
helikoptere mellem 2023-26 og 12 fly fra 2026 inden for rammerne af rescEU's permanente
flåde. Selv om rescEU skaber et større sikkerhedsnet, skal medlemsstaterne også fortsætte
med på det nationale plan at investere i deres indsatskapaciteter, i uddannet personale og i
forebyggende foranstaltninger vedrørende naturbrande.
Mål 5:
Sikring
— sikring af en robust civilbeskyttelsesordning
Civilbeskyttelsesmyndighederne skal være operationelle under og efter en katastrofe, når
samfundet har størst brug for dem. Formålet med dette mål er at sikre, at ERCC og
civilbeskyttelsesmyndighedernes nødhjælpscentre i medlemsstaterne til enhver tid forbliver
operationelle. De foranstaltninger, som skal træffes, omfatter periodisk revision af
beredskabsplaner og -procedurer og den systematiske identificering og udnyttelse af høstede
erfaringer i kølvandet på katastrofer.
I det nuværende risikolandskab kan civilbeskyttelsesmyndighederne ikke arbejde isoleret.
Kommissionen og medlemsstaterne øger deres samarbejde på tværs af grænserne og med
flere interessenter inden for krisestyring, herunder operatører af væsentlige tjenester. For at
sikre beredskabsplanerne for nødhjælpscentrene i medlemsstaterne og på EU-plan har
Kommissionen til hensigt at forbedre
planer og procedurer,
tværsektoriel og
grænseoverskridende
koordinering, kommunikations- og informationsstyring
og
udnyttelse af
høstede erfaringer.
Flagskib: Stresstest af nødhjælpscentrene i Europa
En paneuropæisk "pilotstresstest" af katastrofeberedskabet for civilbeskyttelse vil kontrollere
nødhjælpcentrenes beredskabsplaner i et simuleret blackoutscenarie, der kan påvirke flere af
Europas underregioner samtidigt. En sådan simulering bør være i overensstemmelse med de
igangværende stresstest af kritisk infrastruktur på EU-plan. Alle medlemsstater bør forpligte
sig til at deltage i stresstesten af katastrofeberedskabet for civilbeskyttelse og sikre
opfølgning på dens anbefalinger. Dette pilotprojekt, som planlægges i løbet af 2023, vil give
resultater og erfaringer til brug for fremtidige udgaver.
25
Europa-Kommissionen,
Kommissionsformand Ursula von der Leyens tale om Unionens tilstand 2022,
2022,
https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/da/speech_22_5493.
12
kom (2023) 0061 - Ingen titel
2660009_0014.png
IV.
Mål for katastrofemodstandsdygtighed inden for rammerne af global
modstandsdygtighed
Katastrofer stopper ikke ved EU's grænser. Det kræver endvidere brede partnerskaber med
beslutningstagere
og
interessenter
det
globale
niveau
at
opnå
katastrofemodstandsdygtighed. Et styrket samarbejde om modstandsdygtighed med centrale
partnere, nabolande og andre tredjelande er derfor afgørende. Modstandsdygtigheden af
enheder, der driver kritisk infrastruktur, samt evnen til at imødegå hybride trusler og
cyberangreb, herunder ved fremme af synergier med
NATO's syv basiskrav for civilt
beredskab
26
, vil hjælpe med at bevare europæiske kerneværdier. Målene for
katastrofemodstandsdygtighed supplerer endvidere EU's forpligtelser i henhold til det
strategiske kompas for sikkerhed og forsvar
27
og forbedrer det civil-militære samarbejde
til støtte for den civile katastrofeberedskabsindsats.
Regionalt samarbejde kan fremme målene for katastrofemodstandsdygtighed som
"EU-
modellen"
for grænseoverskridende risikostyring, katastrofeberedskab og kollektiv indsats i
andre dele af verdenen. Med udvidelsen af medlemskabet af EU-mekanismen i det vestlige
Balkan og nabolandene bør målene for katastrofemodstandsdygtighed blive et udgangspunkt
til at styre og fremme politisk dialog om katastroferisikostyring og klimatilpasning.
Udvidelse af systemer for tidlig varsling globalt
28
og fremme af finansieringsstrategier for
katastroferisiko sammen med finansiel og teknisk støtte til styrkelse af
civilbeskyttelsessystemer i partnerlande vil øge modstandsdygtigheden uden for EU.
Målene for katastrofemodstandsdygtighed kan også styrke EU's rolle som en
pålidelig og
ansvarlig global aktør.
De vil bidrage til prioriteterne og målene i Sendairammen for
katastrofeforebyggelse 2015-2030. Generalforsamlingens møde på højt niveau i New York
den 18.-19. maj 2023 om midtvejsrevisionen af Sendairammen vil være en lejlighed til at
fremlægge målene og fremme dem på globalt niveau. De vil endvidere bidrage til opfyldelsen
af verdensmålene for bæredygtig udvikling og gennemførelsen af Parisaftalen.
V.
En dynamisk tilgang — konklusioner og næste skridt
Katastroferisikolandskabet vil fortsætte med at udvikle sig, da dets komponenter formes af
menneskelige aktiviteter, globale tendenser og forskelligartede påvirkninger.
Målene for
katastrofemodstandsdygtighed skal derfor også forblive dynamiske, underkastes et
periodisk fitnesstjek og udvikle sig over tid.
Disse mål har endvidere brug for
medlemsstaternes betydelige vedvarende engagement for at sikre, at de giver de nødvendige
investeringer til styrket katastrofeforebyggelse og -beredskab. Det er derfor afgørende, at
Kommissionen og medlemsstaterne sammen regelmæssigt gennemgår målene for
katastrofemodstandsdygtighed og vurderer de fremskridt, der er gjort.
I 2023 skal arbejdet med at gennemføre henstillingerne begynde på såvel EU-plan som på
nationalt plan. Dette omfatter, at der tages konkrete skridt til at gennemføre de foreslåede
flagskibe, men også at målene for katastrofemodstandsdygtighed formidles med inddragelse
26
27
28
Roepke, W-D., Thankey, H.,
Resilience, the first line of defence,
NATO Review, 2019,
https://www.nato.int/docu/review/articles/2019/02/27/resilience-the-first-line-of-defence/index.html.
Et strategisk kompas for sikkerhed og forsvar — For en Europæisk Union, der beskytter sine borgere,
værdier og interesser og bidrager til international fred og sikkerhed, der er vedtaget af Rådet (almindelige
anliggender) den 21. marts 2022 (7371/22).
I overensstemmelse med målene i FN's generalsekretærs initiativ "Early Warnings for All".
13
kom (2023) 0061 - Ingen titel
2660009_0015.png
af centrale interessenter i medlemsstaterne, og at der opbygges effektive forbindelser med
EU's initiativer og globale initiativer om modstandsdygtighed.
I løbet af 2024 vil den dokumentation, som indhentes via de nye katastrofescenarier og
retningslinjerne fra den kommende europæiske klimarisikovurdering
29
, blive afspejlet i en
henstilling om mål for katastrofemodstandsdygtighed. Der bør lanceres
en omfattende
peerreviewøvelse,
der
gennemgår
gennemførelsen
af
målene
for
katastrofemodstandsdygtighed
på landeniveau. Endelig vil fremskridtene i gennemførelsen
af målene også blive vurderet under det næste civilbeskyttelsesforum i 2024.
Kommissionen har i forbindelse med sin bredere indsats for at styrke modstandsdygtigheden
til hensigt at støtte kapacitetsopbygning og udveksling af god praksis på områder, der er
omfattet af målene for katastrofemodstandsdygtighed blandt medlemsstaterne, herunder
gennem peerreview, finansiel og teknisk bistand og med støtte af europæiske og globale
partnere. EU-Vidensnetværket om Civilbeskyttelse
30
vil etablere en kvikskranke for
praktikere, forskere og civilsamfundets aktører, for at de kan skabe kontakt, videndele og
sammen engagere sig i målene for katastrofemodstandsdygtighed.
29
30
https://climate-adapt.eea.europa.eu/en/eu-adaptation-policy/key-eu-actions/climate_risk_assessment.
Den Europæiske Union,
EU-Vidensnetværket om Civilbeskyttelse,
https://civil-protection-knowledge-
network.europa.eu/.
14