Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
KOM (2023) 0240
Offentligt
2732133_0001.png
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg
30. juni 2023
Svar på Europaudvalgets spørgsmål nr. 1 vedr. KOM(2023) 240 (alm. del)
stillet efter ønske fra Christian Friis Bach (RV)
Spørgsmål
Ministeren bedes forholde sig til, om der ikke burde være mere fokus på betalingsbalance-
udfordringerne i en række EU-lande af hensyn til den finansielle stabilitet i forslaget om re-
form af EU’s finanspolitiske regler.
Svar
Kommissionens forslag til
en reform af EU’s finanspolitiske regler
indebærer, at landene
skal udarbejde 4-årige mellemfristede planer for finans- og strukturpolitik. Planerne skal
fastlægge en sti for udviklingen i de offentlige nettoudgifter
1
på 4-7 år og samtidig inde-
holde investeringer og reformer. Reformerne og investeringerne skal bl.a. adressere even-
tuelle makroøkonomiske ubalancer identificeret ifm. proceduren for makroøkonomiske
ubalancer (Macroeconomic Imbalances Procedure
MIP).
Kommissionens forslag lægger ikke op til at ændre den eksisterende procedure vedrørende
håndtering af makroøkonomiske ubalancer i EU-landene fastsat i EU-forordningen
1176/2011, men lægger op til at integrere dele af samarbejdet om makroøkonomiske uba-
lancer i processerne for implementering af de finanspolitiske regler.
Den eksisterende procedure for makroøkonomiske ubalancer er en årlig proces, der har til
formål at identificere, forebygge og korrigere ubalancer, der kan få negative økonomiske
konsekvenser i det enkelte land eller hele EU. Under proceduren overvåges bl.a. EU-lande-
nes betalingsbalancer, konkurrenceevne, produktivitet, offentlig og privat gæld, boligmarke-
der m.v. Det undersøges således fx, om et land har ubalancer som følge af et for stort un-
derskud eller overskud på betalingsbalancen og eventuelle årsager til ubalancen.
De offentlige nettoudgifter er defineret som de faktiske offentlige udgifter fratrukket renteudgifter, konjunkturfølsomme
ledighedsudgifter (fx dagpenge) samt investeringer finansieret af EU-fonde og korrigeret for indtægtsforøgende og -for-
mindskende tiltag (fx skatte- og afgiftsændringer).
1
kom (2023) 0240 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om forslaget om reform af EU’s finanspolitiske regler, til fg. økonomiminister, kopi til udenrigsministeren
Proceduren indledes hvert år med en såkaldt
varslingsrapport,
der indeholder en række øko-
nomiske indikatorer, som kan give en indledende indikation af makroøkonomiske ubalan-
cer i EU-landene. I rapporten vurderes indikatorernes udvikling i landene, og de lande, som
har ubalancer eller er i fare for at opbygge ubalancer, identificeres.
Efterfølgende skal Kommissionen, under hensyntagen til Rådets vurdering af varslingsrap-
porten, foretage en dybdegående analyse af de lande, som vurderes at have ubalancer eller
risiko for ubalancer. I kraft af de dybdegående analyser gennemføres en grundigere vurde-
ring af, om det pågældende land er påvirket af ubalancer og i givet fald en vurdering af dis-
ses karakter og risici.
Hvis Kommissionen vurderer, at der i et land er makroøkonomiske ubalancer, vil landet
modtage en anbefaling som del af de samlede landespecifikke anbefalinger under det euro-
pæiske semester.
Hvis der vurderes at foreligge
uforholdsmæssigt store
ubalancer, kan der åbnes en procedure,
hvor Rådet efter et forslag fra Kommissionen vedtager en henstilling til det pågældende
land om at korrigere disse ubalancer. I opfølgning på en henstilling, skal det pågældende
land fremlægge en handlingsplan med tiltag til nedbringelse af de konkrete ubalancer, og
Rådet skal løbende tage stilling til, hvorvidt det pågældende land har taget effektive tiltag
mhp. korrektion af ubalancerne.
Kommissionens forslag til en reform af EU’s finanspolitiske regler
indebærer, at lande, der
har modtaget en anbefaling eller henstilling om at korrigere en makroøkonomisk ubalance,
skal fastsætte tiltag mhp. korrektion af den pågældende ubalance i sin mellemfristede plan
for finans- og strukturpolitik. Når landet har afleveret sin plan, skal den vurderes af Kom-
missionen og godkendes af Rådet.
Forslaget fastslår desuden, at det er muligt for et land at opnå en 7-årig tilpasningsperiode i
stedet for en 4-årig periode, hvilket indebærer lempede krav til udgiftsstien og gældsredukti-
onen. Hvis et land ønsker en sådan længere tilpasningsperiode, er det bl.a. en forudsætning,
at landets plan indeholder reformer og investeringer, der i tilstrækkelig grad søger at korri-
gere evt. makroøkonomiske ubalancer.
Kommissionens forslag indebærer derudover, at manglende implementering af reformer og
investeringer vedr. korrektion af ubalancer i de godkendte mellemfristede planer vil med-
føre igangsættelse af proceduren med henstillinger om korrektion af ubalancer, hvis det på-
gældende land vurderes at opleve
uforholdsmæssigt store
ubalancer.
Hvis et land modtager en henstilling, skal det pågældende land aflevere en revideret mel-
lemfristet plan, der skal indeholde en handlingsplan med tiltag til nedbringelse af de kon-
krete ubalancer på linje med bestemmelserne i de eksisterende regler om makroøkonomiske
ubalancer.
kom (2023) 0240 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om forslaget om reform af EU’s finanspolitiske regler, til fg. økonomiminister, kopi til udenrigsministeren
Den reviderede plan skal godkendes af Rådet og implementeringen af planen, herunder til-
tagene vedr. nedbringelse af ubalancer, overvåges af Kommissionen. Rådet vil pba. Kom-
missionens overvågning og på linje med de eksisterende procedurer vedr. makroøkonomi-
ske ubalancer løbende skulle tage stilling til, hvorvidt det pågældende land har taget effek-
tive tiltag mhp. korrektion af ubalancerne.
Det eksisterende samarbejde om makroøkonomiske ubalancer samt forslaget om håndte-
ring af disse i de mellemfristede planer for finans- og strukturpolitik vurderes samlet set at
sikre en passende ramme for håndtering af makroøkonomiske ubalancer i EU-landene, her-
under ubalancer vedr. betalingsbalancen.
Med venlig hilsen
Stephanie Lose
Fungerende økonomiminister