Europaudvalget 2024-25
KOM (2023) 0258
Offentligt
3020458_0001.png
12. maj 2025
J.nr. 2025 - 3246
Til Folketinget
Europaudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 2 af 8. april 2025 (KOM (2023) 0258). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Claus Jørgensen (SF).
Rasmus Stoklund
/ Kristina Ellegaard Rasmussen
kom (2023) 0258 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om hvordan onlinemarkedspladsers ansvar som formel importør efter toldlovgivningen vil adskille sig fra det ansvar, som importører har under produkt- og miljølovgivningen
3020458_0002.png
Spørgsmål
Hvordan vil onlinemarkedspladsers ansvar som ”formel importør” efter toldlovgivningen
adskille sig fra det ansvar, som importører har under produkt- og miljølovgivningen?
Og hvis pligten som formel importør først opstår, når varen er solgt og er på vej eller
ankommet til EU
hvordan sikrer vi så, at onlinemarkedspladserne også får et ansvar
som importører efter produkt- og miljølovgivningen?
Svar
EU-Kommissionens forslag om en toldreform indeholder bestemmelser om at indføre en
såkaldt ”formel importør”. Den formelle importør pålægges ansvaret for,
at alle regler,
der relaterer sig til varer, der er handlet mellem en virksomhed i et tredjeland og en for-
bruger i EU, overholdes. Det gælder afregning af told og afgifter, men også produkt- og
miljøregler. Hensigten med forslaget er, at varer, der handles via e-handel fra virksomhe-
der etableret i tredjelande, skal leve op til de samme krav som varer, der købes af forbru-
gere internt i EU.
Regeringen er enig i hensigten om at gøre det lige så sikkert at købe en vare via e-handel
fra et tredjeland, som at købe varen i EU. Der er dog i det forslag, Kommissionen har
fremlagt, en række elementer, der fortsat er under afklaring i EU. Det skal fx sikres, at der
er overensstemmelse mellem de pligter, der pålægges i toldreformen, og de pligter, der er i
de mere end 300 involverede regelsæt (fx produkt-, miljø- og markedsovervågningsregler,
herunder det kommende digitale produktpas). Fx skal der afgives en række oplysninger i
forbindelse med produktpasset, hvorfor de to regelsæt bør samtænkes, så de samme op-
lysninger ikke efterspørges flere gange. Ligeledes skal det sikres, at der er sammenhæng
og overensstemmelse med reglerne i forordningen om digitale tjenester (også kaldet Digi-
tal Services Act (DSA)).
Arbejdet med at sikre dette udestår fortsat i forhandlingerne. Rådets Juridiske Tjeneste
har understreget behovet for at sikre, at reglerne er proportionelle og i overensstemmelse
med de øvrige regelsæt. Regeringen forventer, at der sammen med Rådets Juridiske Tje-
neste, det polske formandskab, Kommissionen og de andre medlemsstater samt i sidste
ende også Europa-Parlamentet, der er medlovgiver på toldreformen, kan findes formule-
ringer, der sikrer disse hensyn.
Side 2 af 2