Europaudvalget 2023
KOM (2023) 0356
Offentligt
2730820_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 29.6.2023
COM(2023) 356 final
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL RÅDET OG EUROPA-PARLAMENTET
Den første toårsrapport om gennemførelsen af den globale tilgang til forskning og
innovation
DA
DA
kom (2023) 0356 - Ingen titel
2730820_0002.png
1. I
NDLEDNING
I en global kontekst præget af øgede geopolitiske spændinger og den deraf følgende øgede
fragmentering af verdens forsyningskæder, står Den Europæiske Union over for udfordringen
med at diversificere og erstatte forsyningskilder for kritiske råmaterialer og ren energi. Den er
også nødt til at styrke sin egen kapacitet inden for teknologisk suverænitet i tæt forbindelse
med pålidelige partnere og derved sikre sin åbne strategiske autonomi.
Industriplanen for den grønne pagt
1
anerkender behovet for massivt at øge den teknologiske
udvikling, produktionen og installationen af CO
2
-neutrale produkter og energiforsyningen i
det kommende årti. Europa er en førende aktør, når det drejer sig om innovation og har
videnskabsfolk og forskere, som er førende på verdensplan. Med udgangspunkt i disse styrker
arbejder Kommissionen sammen med partnere om at udvikle og udbrede CO
2
-neutrale
teknologier med en åben, men dynamisk tilgang.
I meddelelsen om den globale tilgang til forskning og innovation (FoI)
2
fremlagde
Kommissionen en strategi til at udvide det internationale FoI-samarbejde baseret på åbenhed
og respekt for grundlæggende rettigheder og værdier. Rådet bekræftede på ny EU's tilsagn
om åbenhed i internationalt FoI-samarbejde, samtidig med at der tilstræbes lige vilkår og
afbalanceret gensidig åbenhed
3
, og Europa-Parlamentet understregede behovet for at udvikle
regelbaseret multilateralt samarbejde, hvor FoI bør spille en central rolle
4
.
Meddelelsen om den globale tilgang gennemføres ved at tilpasse det bilaterale samarbejde
med individuelle lande og efterstræbe gensidig åbenhed og lige vilkår. Samtidig understøtter
meddelelsen om den globale tilgang multilaterale partnerskaber for at levere nye løsninger på
globale udfordringer og øge EU's modstandskraft. Den er afgørende for Global Gateway
5
,
som er EU's strategi til at fremme investeringer rundt om i verden i digitalisering, klima og
energi, transport, sundhed, uddannelse og forskning.
Dette er den første toårsrapport, der gør status over fremskridtene i retning af målene i
meddelelsen om den globale tilgang. Den giver et øjebliksbillede af EU's stilling hvad angår
internationalt FoI-samarbejde på tværs af tematiske områder. Den indeholder også
overvejelser om videnskabsdiplomati for yderligere at integrere den globale tilgang til FoI i
EU's udenrigs- og sikkerhedspolitik
6
.
2. Bekræftelse af EU's engagement i international åbenhed og grundlæggende værdier
inden for forskning og innovation
EU udviklede et fælles sæt
principper og værdier for FoI
og indledte en
multilateral
dialog med partnerlande og internationale fora
om værdier og principper for internationalt
FoI-samarbejde.
EU bekræftede sit mål om at gå foran med et godt eksempel for at
bevare åbenhed
i
internationalt FoI-samarbejde samtidig med, at der indføres restriktive foranstaltninger, når
1
2
3
4
5
6
COM (2023) 62 final.
COM (2021) 252 final.
Rådets konklusioner af 28.9.2022 om en global tilgang til forskning og innovation, dokument 12301/21.
Beslutning af 6.4.2022 om en global tilgang til forskning og innovation, 2021/3001/21(RSP).
Fælles meddelelse til Europa-Parlamentet, Rådet, Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg,
Regionsudvalget og Den Europæiske Investeringsbank, Global Gateway, JOIN (2021) 30 final.
Se punkt 34 i Rådets konklusioner om den globale tilgang til forskning og innovation.
1
kom (2023) 0356 - Ingen titel
2730820_0003.png
det er nødvendigt. EU gennemførte med succes nye bestemmelser for
tredjelandes
associering med Horisont Europa.
2.1 Værdier og principper i internationalt FoI-samarbejde
Meddelelsen om den globale tilgang fastslår, at grundlæggende værdier og principper, der
ligger til grund for internationalt FoI-samarbejde, bør drøftes med internationale partnere
gennem en multilateral dialog. Denne tilgang blev godkendt af Rådet i tre sæt FoI-relaterede
rådskonklusioner
7
samt i Marseille-erklæringen
8
om internationalt samarbejde inden for FoI.
Kommissionen var vært for det
stiftende møde for den multilaterale dialog
den 8. juli
2022, som blev afholdt virtuelt, hvor repræsentanter fra 46 lande
9
og adskillige internationale
organisationer og europæiske interessentorganisationer deltog.
Dialogen
gennemføres gennem workshops
med fokus på FoI-værdier og -principper
10
, med
det formål at drøfte fælles terminologi, udveksle erfaringer om praktisk gennemførelse og
identificere god praksis. Drøftelserne gør status over og bygger videre på pagten for FoI i
Europa
11
og gør status over arbejdet i internationale fora som G7, G20, Det Globale
Forskningsråd, OECD og UNESCO. Outputtet fra workshopperne vil blive konsolideret
gennem "statusopgørelsesmøder", der afholdes i løbet af 2023, og en ministerbegivenhed i
2024 med den påtænkte deltagelse af repræsentanter for lande og organisationer, der er
involveret i den multilaterale dialog.
EU har også været særlig aktiv i at forsvare
akademisk frihed,
især gennem Inspireurope+-
projektet finansieret gennem Marie Skłodowska-Curie-aktiviteter (MSCA'er) under Horisont
Europa. Projektet har til formål at lette tværnationalt samarbejde ved at styrke og udbrede
god praksis i at støtte forskere i risikozonen, f.eks. på grund af konsekvenserne af covid-19-
pandemien, Taleban-regimets magtfulde overtagelse af Afghanistan eller intern
undertrykkelse i eller tvungen afrejse fra Rusland som følge af deres modstand mod landets
angrebskrig mod Ukraine
12
EU er førende med hensyn til at fremme og indføre
åben videnskabspraksis
gennem
internationale samarbejdsinitiativer, såsom europæisk åben videnskabscloud. Initiativet om
den europæiske åbne videnskabscloud indgår også i biregionalt og bilateralt samarbejde,
såsom at udforske potentielle forbindelser med "African Open Science Platform". EU
bidrager også til international tilpasning og samarbejde om åben videnskab ved at være
medformand for en særlig G7-arbejdsgruppe. Der er stadig behov for yderligere international
tilpasning af politikker, regler og handling for åben deling af videnskabelig viden og
7
8
9
10
11
12
Rådets konklusioner af 28.9.2022 om en global tilgang til forskning og innovation, dokument 12301/21,
om den fremtidige styring af det europæiske forskningsrum (EFR) af 26.11.2021, dokument 14308/21 og
om principper og værdier for internationalt samarbejde inden for FoI af 10.6.2022, dokument 10125/22.
Marseille-konferencen om den globale tilgang til FoI fandt sted under det franske formandskab for Rådet
den 8. marts 2021. Den resulterede i vedtagelsen af
formandskabets erklæring om internationalt
samarbejde inden for FoI.
Der er tale om EU-medlemsstater, lande associeret med Horisont Europa og lande med en videnskabs- og
teknologisamarbejdsaftale med EU.
Disse værdier og principper er dem, der er beskrevet i Rådets konklusioner af 10.6.2022, dokument
10125/22. Workshopperne er udviklet og tilrettelagt i fællesskab med medlemsstaterne og/eller
internationale partnere og interessentorganisationer i tæt samarbejde med EFR's Forums undergruppe om
den globale tilgang.
Rådets henstilling (EU) 2021/2122 af 26. november 2021 om en pagt for forskning og innovation i Europa.
Yderligere oplysninger:
Inspireurope+.
2
kom (2023) 0356 - Ingen titel
2730820_0004.png
forskningsdata og for principper, der styrer ændringer i forskningsvurdering, f.eks. under
koalitionen for fremme af forskningsvurdering.
Videnskabsdiplomati
13
spiller i dag en stadig større rolle på grund af en række faktorer som
bl.a.: de globale udfordringers stigende kompleksitet, presset på globale fællesområder,
virkningen af nye teknologier, den globale sikkerhedskontekst, især med den russiske
angrebskrig mod Ukraine, og stræben efter EU's åbne strategiske autonomi og teknologiske
suverænitet.
EU's indsats inden for videnskabsdiplomati forbliver stort set ukoordineret,
mangler synergier og en EU-dækkende tilgang
14
.. Sådanne mangler skaber sårbarheder i et
hurtigt skiftende geopolitisk, videnskabeligt og teknologisk miljø, hvor andre internationale
aktører bruger videnskabsdiplomati på en meget mere målrettet måde.
Rådet opfordrede også Kommissionen og Tjenesten for EU's Optræden Udadtil til at udvikle
en europæisk dagsorden for videnskabsdiplomati i sine konklusioner om den globale tilgang
og om den fremtidige styring af det europæiske forskningsrum (ERF). Der opstod fire søjler
om videnskabsdiplomati
15
fra drøftelser i ERF Forums undergruppe om den globale tilgang og
med forskellige grupper af interessenter, og drøftelserne fortsætter på dette grundlag, både
inden for EU-institutionerne og med relevante interessenter.
2.2. Horisont Europas internationale dimension og dets associeringspolitik
Internationalt FoI-samarbejde er afgørende for at sikre adgang til talent, viden, infrastrukturer
og markeder verden over, for effektivt at tackle globale udfordringer og for at gennemføre
globale forpligtelser. EU er en vigtig katalysator for internationaliseringen af FoI, hvor
Horisont Europa — EU's rammeprogram for forskning og innovation — tiltrækker
topforskere, innovatører og videnintensive virksomheder
16
.
Åbenhed over for verden er Horisont Europas varemærke. Samarbejdsprojekter kan omfatte
partnere fra hele verden. Med undtagelse af nogle få tilfælde er partnere fra lav- og
mellemindkomstlande automatisk berettiget til EU-støtte, mens industrilande generelt
forventes at medbringe deres egen finansiering til projekter.
I de to første toårige Horisont Europa-arbejdsprogrammer (for 2021-22 og 2023-24)
tilskyndede omkring 21 % af alle forskningssamarbejdsemner aktivt til internationalt
samarbejde. Der blev også iværksat specifikke initiativer rettet mod samarbejde med Afrika
og de sydlige Middelhavslande. Marie Skłodowska-Curie-aktiviteter (MSCA'er) er den mest
internationale komponent i Horisont Europa
17
og er afgørende for etablering af internationale
13
14
15
16
17
Videnskabsdiplomati forstås her som direkte eller indirekte brug af videnskab, videnskabelig
dokumentation og videnskabeligt samarbejde til at fremme diplomatiske mål. Dette udtryk omfatter
videnskab, ingeniørvæsen og matematik samt samfundsvidenskab og humaniora.
Tools for an EU Science Diplomacy, Luxembourg: Den Europæiske Unions Publikationskontor, 2017.
Brug af videnskabsdiplomati til at tackle geopolitiske udfordringer i en fragmenteret, multipolær verden,
europæisk diplomati skal gøres mere strategisk, effektiv og modstandsdygtig gennem videnskabelig
dokumentation og fremsyn, styrkelse af videnskabsdiplomati i EU's og medlemsstaternes delegationer og
på ambassader og fremme af globalt videnskabsdiplomati og opbygning af kapacitet til europæisk
videnskabsdiplomati.
Europa-Kommissionen, Impact assessment accompanying the proposal for a Regulation of the European
Parliament and of the Council establishing Horizon Europe — the Framework Programme for Research
and Innovation, laying down its rules for participation and dissemination, SWD (2018) 307.
Marie Skłodowska-Curie-aktiviteter udgør ca. 50 % af Horisont Europas samlede deltagelse af
tredjelandsorganisationer. For mange lande er over 50 % af deres samlede deltagelse i Horisont Europa-
3
kom (2023) 0356 - Ingen titel
2730820_0005.png
partnerskaber mellem FoI-organisationer. Blandt individuelle forskere udvalgt under MSCA-
postdoktorale stipendier er 38 % fra lande uden for EU
18
. Horisont Europas missioner, som
bl.a. er baseret på verdensmålene for bæredygtig udvikling, har en stærk international
dimension
19
(se afsnit 4).
Under Horisont Europa har EU fortsat finansieret tværnational adgang til
forskningsinfrastrukturer, herunder dem, der drives af Kommissionens Fælles
Forskningscenter
20
, for brugere fra tredjelande. EU fremmer internationale
adgangsprogrammer inden for G7-gruppen af højtstående embedsmænd om globale
forskningsinfrastrukturer
21
. I 2022 støttede Kommissionen og medlemsstaterne Brno-
erklæringen
22
, som har til formål at fremme et globalt økosystem af forskningsinfrastrukturer.
Hvor tidligere rammeprogrammer har været åbne for tilknytning med lande, der grænser op
til Den Europæiske Union, giver Horisont Europa for første gang mulighed for tilknytning
med tredjelande, der er placeret overalt i verden, og som har en god kapacitet inden for
videnskab, teknologi og innovation
23
og deler fælles værdier med EU. New Zealand er det
første land uden for EU's direkte nærhed, som associeringsforhandlingerne blev afsluttet med
i december 2022. Forhandlingerne med Canada er i gang, og indledningen af forhandlinger
med Republikken Korea blev annonceret på topmødet mellem EU og Korea i maj 2023. Det
overvejes også at indlede forhandlinger med Japan.
I EU's naboskab bekræfter Horisont Europa muligheden for associering til programmet for
tredjelande, der tilhører Den Europæiske Frihandelssammenslutning (EFTA), som er
medlemmer af Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde, for tiltrædende lande,
kandidatlande og potentielle kandidatlande, samt for europæiske naboskabspolitiske lande.
Indtil videre er 16 lande allerede tilknyttet programmet: Albanien, Armenien, Bosnien-
Hercegovina, Færøerne, Georgien, Island, Israel, Kosovo
*
, Republikken Moldova,
Montenegro, Nordmakedonien, Norge, Serbien, Tunesien, Tyrkiet og Ukraine
24
. EU arbejder
videre på afslutningen af associeringsprocessen med Storbritannien, og formelle
forhandlinger med Marokko er i gang.
18
19
20
21
22
23
*
24
projekter gennem MSCA: USA (77,5 %), Argentina (76,5 %), Indonesien, Singapore, New Zealand (75
%), Japan (66,7 %), Australien (62,2 %), Chile (57,1 %) og Canada (54,1 %).
Dette er baseret på de første data fra Horisont Europa. Derudover har Kommissionen også iværksat en
særlig aktion til fremme af internationalt samarbejde i MSCA (MSCAdvocacy), der f.eks. vurderer
rammebetingelser for samarbejde inden for forskeres uddannelse og mobilitet med lande, der har en
gældende bilateral videnskabs- og teknologisamarbejdsaftale med EU.
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2021/695 af 28. april 2021 om oprettelse af Horisont
Europa — rammeprogrammet for forskning og innovation — og om reglerne for deltagelse og formidling
og om ophævelse af forordning (EU) nr. 1290/2013 og (EU) nr. 1291/2013 (— rammeprogrammet for
forskning og innovation om reglerne for deltagelse og formidling og om ophævelse af forordning (EU) nr.
1290/2013 og (EU) nr. 1291/2013), jf. forordningens artikel 8.
Se:
Åben adgang til JRC's forskningsinfrastrukturer (europa.eu).
GSO – Group of Senior Officials (GSO) on global Research Infrastructures (gsogri.org).
Brno Declaration on Fostering a Global Ecosystem of Research Infrastructures (icri2022.cz).
Der henvises til tredjelande, der opfylder kriterierne i artikel 16, stk. 1, litra d), i forordning (EU) 2021/695
af 28. april 2021 om oprettelse af Horisont Europa.
Denne betegnelse foregriber ikke holdninger til status og er i overensstemmelse med UNSC 1244 og ICJ's
udtalelse om Kosovos uafhængighedserklæring.
Ukraine er også associeret med Euratoms forsknings- og uddannelsesprogram.
4
kom (2023) 0356 - Ingen titel
2730820_0006.png
3. T
ILPASNING AF
EU'
S GLOBALE TILGANG TIL
F
O
I:
MOD LIGE VILKÅR OG GENSIDIGHED
EU har fastsat
fælles forpligtelser med prioriterede partnere,
såsom Amerikas Forenede
Stater (USA), Canada, Japan, Indien, de sydlige Middelhavslande og Den Afrikanske Union,
om at gennemføre rammebetingelser, der er har til formål at sikre lige vilkår og fremme
fælles værdier (se flere oplysninger i afsnit 5 nedenfor).
Kommissionen gennemførte artikel 22, stk. 5 og 6, i Horisont Europa-forordningen
25
for at
beskytte
EU's strategiske aktiver, interesser, autonomi eller sikkerhed.
Den udarbejdede
retningslinjer for udenlandsk indblanding, vejledende principper for videnudnyttelse, en
adfærdskodeks for forvaltning af intellektuelle aktiver
og
en adfærdskodeks for
standardisering
26
.
Covid-19-pandemien og den hurtigt skiftende geopolitiske kontekst har afsløret de alvorlige
risici, der er forbundet med EU's afhængighed inden for flere strategiske sektorer
27
. Dette
kræver, at man er opmærksom på, hvordan teknologisk kapacitet er fordelt på store
økonomiske aktører
28
.
Teknologisk suverænitet
kræver både den videnskabelige viden, der
er nødvendig for at bygge, drive og forstå kritiske teknologier, og adgang til de komponenter
og materialer, der er nødvendige for at overføre teknologierne fra laboratoriet til markedet
29
.
Horisont Europa-forordningens artikel 22, stk. 5, gør det
muligt at begrænse deltagelse
til
juridiske enheder, der er etableret i medlemsstater eller i nærmere angivne associerede lande
eller andre tredjelande som identificeret i arbejdsprogrammet for at beskytte EU's strategiske
aktiver, interesser, autonomi eller sikkerhed. Begrænsninger kan også anvendes på enheder,
der er etableret i lande, der er berettigede, men direkte eller indirekte kontrolleres af et ikke-
støtteberettiget land eller af en enhed, der er etableret i et ikke-støtteberettiget land.
Deltagelsen var begrænset i henhold til artikel 22, stk. 5, for 49 emner i arbejdsprogrammet
for 2021-22 og for 31 emner i arbejdsprogrammet for 2023-24, hvilket tegner sig for
henholdsvis 4 % og 3,5 % af disse arbejdsprogrammers budgetter
30
.
Bestemmelserne i artikel
22, stk. 5, blev brugt til emner vedrørende
kvanteforskning, rumfart
og
kritiske
råmaterialer.
Anvendelsen af artikel 22, stk. 5, er ekstraordinær og skal være behørigt
begrundet.
Hvis det er hensigtsmæssigt og behørigt begrundet, giver Horisont Europa-forordningens
artikel 22, stk. 6, mulighed for at fastsætte
yderligere kriterier for støtteberettigelse
for at
tage hensyn til specifikke politiske krav eller aktionens art eller målsætninger. Kommissionen
25
26
27
28
29
30
Forordning (EU) 2021/695 af 28. april 2021 om oprettelse af Horisont Europa.
Kommissionens henstilling (EU) 2023/498 af 1. marts 2023 om en adfærdskodeks for standardisering i det
europæiske forskningsrum og Kommissionens henstilling (EU) 2023/499 af 1. marts 2023 om en
adfærdskodeks for forvaltning af intellektuelle aktiver med henblik på videnudnyttelse i det europæiske
forskningsrum.
Se bl.a.:
EU research and innovation and the invasion of Ukraine: Main channels of impact (europa.eu)
F. Crespi, S. Caravella, M. Menghini og C. Salvatori (2021). European Technological Sovereignty: An
emerging framework for policy strategy. Intereconomics, 56(6), s. 348-354.
J. Edler, K. Blind og R. Frietsch (2020). Technological Sovereignty: From Demand to Concept. Er
tilgængelig på webstedet:
https://www.isi.fraunhofer.de/en/presse/2020/presseinfo-11-
Technologiesouveraenitaet.html.
Desuden gjorde fællesforetagendet for europæisk højtydende databehandling (EuroHPC) brug af artikel 22,
stk. 5, i én aktion i sit arbejdsprogram for 2023, én aktion i sit arbejdsprogram for 2022 og to aktioner i sit
arbejdsprogram for 2021.
5
kom (2023) 0356 - Ingen titel
2730820_0007.png
har gjort brug af denne artikel i forhold til tredjelande, hvor det blev vurderet, at
rammebetingelserne for at sikre lige vilkår i FoI-samarbejdet ikke var på plads.
For at sikre at aktioner, der udføres under Horisont Europa, er i overensstemmelse med de
gældende sikkerhedsregler i henhold til Horisont Europa-forordningens artikel 20, stk. 1,
gennemførte Kommissionen en
sikkerhedsscreeningsprocedure
for projekter, der omfatter
følsomme eller klassificerede oplysninger eller oplysninger eller materialer, der er genstand
for nationale sikkerhedsrestriktioner. Den nuværende geopolitiske situation førte til et
stigende behov for sikkerhedsscreeningsprocedurer for projekter på tværs af Horisont Europa.
Kommissionen offentliggjorde retningslinjer for
imødegåelse af udenlandsk indblanding i
FoI
31
. Dette dokument skitserer bedste praksis for at støtte EU's højere
uddannelsesinstitutioner og forskningsudøvende organisationer i at beskytte deres
akademiske frihed, integritet og institutionelle autonomi samt deres forskningsresultater og
aktiver. Inden for G7 SIGRE-arbejdsgruppen
32
udviklede Kommissionen sammen med
ligesindede partnere fælles forskningssikkerhedsprincipper.
For at øge værdien af viden vedtog Rådet en henstilling om
vejledende principper for
videnudnyttelse
33
. Det videnskabelige samfunds bevidsthed om forvaltning af intellektuelle
aktiver, herunder intellektuelle ejendomsrettigheder (IP), er påkrævet for at fremme effektiv
brug og udbredelse af viden og for at gøre adgang til og deling af IP-beskyttede aktiver
lettere. For at styrke samarbejdet om globale standarder kan Kommissionen forfølge en øget
koordinering med ligesindede partnere ved at trække på Kommissionens
anbefalinger om
adfærdskodeksen for forvaltning af intellektuelle aktiver
og
adfærdskodeksen for
standardisering
34
.
4. K
OORDINERING AF DEN GLOBALE INDSATS FOR AT TACKLE GLOBALE UDFORDRINGER I
FÆLLESSKAB
4.1. I spidsen for den globale indsats for en retfærdig grøn omstilling
EU bidrog til vedtagelsen af
den globale Kunming-Montreal-biodiversitetsramme
på FN's
konference om biodiversitet (COP 15) den 18. december 2022 og til aftalen om FN-traktaten
om det åbne hav på den mellemstatslige konference om havets biodiversitet i områder uden
for national jurisdiktion den 4. marts 2023. EU underskrev
erklæringen om forsknings- og
innovationssamarbejdet for hele Atlanterhavet
om at fremme havforskningssamarbejde i
Atlanterhavet og den 3.
arktiske videnskabsministerielle fælleserklæring
for yderligere at
støtte arktisk forskning. EU styrkede også sit engagement i
missionsinnovation
og fortsatte
med at fremme sin førende rolle i at støtte
multilateralt FoI-samarbejde
for at levere
videnskabsbaserede løsninger til bæredygtig forvaltning af land, hav og jord, landbrug og
fødevaresystemer, ressourceeffektivitet og cirkulær økonomi, bioøkonomi, klima-,
skovbrugs- og biodiversitetspolitikker og jordobservation.
31
32
33
34
Europa-Kommissionen, Tackling R&I foreign interference, 14.1.2022. Dette behandles også i arbejdet i
EU's vidennetværk om Kina.
G7 Working Group on the Security and Integrity of the Global Research Ecosystem, Common values and
principles on research security and research integrity, juni 2022.
Rådets henstilling (EU) 2022/2415 af 2. december 2022 om vejledende principper for videnudnyttelse.
Internationalt samarbejde om Eurokodeks-standarder for byggeteknik giver f.eks. mulighed for at forbedre
reguleringskapaciteten og kvaliteten af infrastrukturen.
6
kom (2023) 0356 - Ingen titel
2730820_0008.png
Kommissionen har også oprettet en international platform for videnstyring til at dele
oplysninger om standarder, vejledning og finansieringsmuligheder under det
nye europæiske
Bauhaus-initiativ.
For at
leve op til den europæiske grønne pagt
er yderligere videnskabelige fremskridt
afgørende for at beskytte og genoprette naturkapital, afkarbonisere økonomien og industrien
med kemikalier og materialer med et sikkert og bæredygtigt design, forebygge og reducere
forurening, modernisere vores infrastruktur og øge dens modstandskraft, beskytte
folkesundheden og velvære og designe bæredygtige fødevare- og vandsystemer. Som en del
af sine bestræbelser på at fremme en retfærdig, grøn og inklusiv omstilling og i
overensstemmelse med
Global Gateway-strategien
35
og andre internationale forpligtelser
støttede EU også sine partnerlande i at få adgang til miljødata og overvåge og rapportere om
fremskridt gennem initiativer, der sigter mod at styrke viden og kapaciteter og at udbygge
grænsefladen mellem videnskab og politik.
Den fælles meddelelse om international havforvaltning
36
understregede behovet for at
opbygge viden om havene for at beskytte og bæredygtigt forvalte havene. Med dette mål for
øje underskrev Kommissionen en politisk erklæring
37
på vegne af EU om oprettelse af det
nye
forsknings- og innovationssamarbejde for hele Atlanterhavet
med Argentina,
Brasilien, Canada, Kap Verde, Marokko, Sydafrika og USA. Missionen
"Genopretning af
vores oceaner og farvande inden 2030"
afspejler Horisont Europas internationale karakter,
og internationale samarbejdsaktiviteter udføres inden for missionens Atlanterhavet-Det
Arktiske Havs fyrtårn og Middelhavets fyrtårn samt med Sortehavets partnerlande.
Under
"Mission Innovation"
38
fremmede Kommissionen fremskyndelsen af overgangen til
ren energi i overensstemmelse med den europæiske grønne pagt. Ved at være med til at lede
missionen "Clean Hydrogen" har Kommissionen til hensigt at øge rent brints
omkostningskonkurrenceevne ved at reducere dets ende-til-ende omkostninger og ved at
udvikle mindst 100 "Hydrogen Valleys" på verdensplan inden 2030. Med støtte fra Horisont
Europas mission "klimaneutrale og intelligente byer" er Kommissionen også med til at lede
missionen om omstillinger af byområder, hvor 300 byer arbejder sammen verden over for at
styrke deres nettonul-visioner, skalere handling og fremskynde gennemførelsen.
På multilateralt plan leverede Kommissionen
evidensbaseret støtte til politikudformning,
prægede dagsordenerne og bidrog til arbejdet i en række organisationer, herunder: gruppen
for jordobservationer — om at gøre bedre brug af europæiske jordobservationsaktiver (som
Copernicus), det internationale bioøkonomiforum og andre multilaterale samarbejdsfora —
om bioøkonomi, det mellemstatslige panel om klimaændringer — om klimavidenskab, den
mellemstatslige videnskabspolitiske platform om biodiversitet og økosystemtjenester og FN's
konvention om biologisk mangfoldighed
39
— om biodiversitet, det internationale
35
36
37
38
39
Fælles meddelelse til Europa-Parlamentet, Rådet, Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg,
Regionsudvalget og Den Europæiske Investeringsbank, Global Gateway, JOIN/2021/30 final.
Fælles meddelelse til Europa-Parlamentet, Rådet, Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg og
Regionsudvalget — Med kurs mod en bæredygtig blå planet — Fælles meddelelse om EU's internationale
dagsorden for havforvaltning (JOIN(2022) 28 final).
SKM_80822071310280 (allatlantic2022.com).
"Mission Innovation" er et vigtigt internationalt forum, der samler lande, der er ansvarlige for 90 % af den
offentlige innovationsfinansiering til energi.
Kommissionen vil også støtte oprettelsen af en global videnstøttetjeneste.
7
kom (2023) 0356 - Ingen titel
2730820_0009.png
ressourcepanel og den globale alliance om cirkulær økonomi og ressourceeffektivitet
40
, FN's
initiativ om fødevaresystemer og FN's globale jordbundspartnerskab gennem Horisont
Europas mission "En jordpagt for Europa".
Under det
nye europæiske Bauhaus
(NEB) har Kommissionen oprettet en international
platform for videnstyring til at dele oplysninger om standarder, vejledning og
finansieringsmuligheder med henblik på at integrere dimensioner af bæredygtighed, inklusion
og æstetik/oplevelseskvalitet i bygninger og offentlige rum. Visse initiativer er åbne for
enheder fra tredjelande og er underlagt forskellige betingelser for deltagelse: det nye
europæiske Bauhaus-fællesskab, NEB-laboratoriet, de nye europæiske Bauhaus-priser og
NEB-finansieringsmulighederne under EU-programmer
41
.
4.2. Fremme af den digital omstilling
EU styrkede de fælles forskningsaktiviteter, især inden for
vigtige digitale teknologier
og i
intelligente netværk og tjenester,
herunder med vedtagelsen af den fælles basisakt om
oprettelse af fællesforetagenderne under Horisont Europa
42
. EU udviklede
internationale
digitale partnerskaber
med Latinamerika, Japan, Republikken Korea og Singapore i
overensstemmelse med meddelelsen om det digitale kompas 2030
43
(se også afsnit 5).
EU er stærk inden for industriel forskning og udvikling, især inden for bil-, informations- og
kommunikationsteknologi og sundhedssektoren, og har en solid tradition inden for
kvanteforskning og robotteknologi. Selv om EU er stærk inden for avanceret fremstilling og
avancerede materialer, er det nødvendigt at
reducere strategiske afhængigheder
inden for
vigtige teknologiske områder og værdikæder,
såsom kunstig intelligens, big data, cloud
computing, cybersikkerhed, sikker kommunikation, robotteknologi og mikroelektronik.
Regulering, styring og standardisering af digitale teknologier vil være afgørende faktorer for
at maksimere digitale muligheder, samtidig med at de udfordringer eller trusler, de udgør,
mindskes
44
.
EU støtter udviklings- og vækstlande, med særlig opmærksomhed på Afrika, ved at fremme
digitale forbindelser gennem
digitale økonomipakker
finansieret gennem
Team Europe-
initiativer
45
. Disse pakker har til formål at fremme en menneskecentreret model for digital
udvikling. EU har også øget sin støtte til
bredbåndsudrulning og tilslutningsprojekter
og
oprettet regionale datacentre til levering af rumbaserede tjenester i
Afrika, Latinamerika,
40
41
42
43
44
45
På FN's 5. miljøforsamling blev der vedtaget en skelsættende resolution, der baner vejen for en global
juridisk bindende aftale om plastforurening.
New European Bauhaus: beautiful, sustainable, together (europa.eu).
Rådets forordning (EU) 2021/2085 af 19. november 2021 om oprettelse af fællesforetagenderne under
Horisont Europa og om ophævelse af forordning (EF) nr. 219/2007, (EU) nr. 557/2014, (EU) nr. 558/2014,
(EU) nr. 559/2014, (EU) nr. 560/2014, (EU) nr. 561/2014 og (EU) nr. 642/2014, (EUT L 427 af
30.11.2021, s. 17).
Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, Rådet, Det Europæiske Økonomiske og Sociale
Udvalg og Regionsudvalget, Det digitale kompas 2030: Europas kurs i det digitale årti, COM(2021) 118
final.
C. Cagnin, S. Muench, F. Scapolo, E. Störmer, L. Vesnic-Alujevic, Shaping and securing the EU’s open
strategic autonomy by 2040 and beyond. Den Europæiske Unions Publikationskontor, Luxembourg, 2021.
Team Europe-initiativet kombinerer ressourcer fra EU, medlemsstaterne, finansielle institutioner og den
private sektor.
8
kom (2023) 0356 - Ingen titel
2730820_0010.png
Caribien og Asien
i overensstemmelse med Global Gateway-strategien
46
. Der blev også
opnået fremskridt med etableringen af regionale afdelinger for knudepunktet "Digital for
Development" (D4D)
47
, især i Afrika, Latinamerika og Caribien samt Asien og
Stillehavsregionerne. Med lanceringen af den digitale alliance med latinamerikanske og
caribiske stater i 2023 styrkede EU det biregionale digitale partnerskab for at adressere den
digitale kløft og opnå inklusiv digital udvikling i regionen.
Ved at etablere partnerskaber og koalitioner med ligesindede lande kan EU forme etiske,
sikre og inkluderende internationale teknologistandarder
48
.
EU har været en global
trendsætter i internationale drøftelser
om databeskyttelse (persondataforordningen,
datastyringsforordningen), om platformsøkonomi (forordningen om digitale tjenester,
forordningen om digitale markeder), om en menneskecentreret troværdig kunstig intelligens
(retsakten om kunstig intelligens) og om rettigheder og friheder på internettet (retsakten om
mediefrihed, erklæringen om internettets fremtid, den europæiske erklæring om digitale
rettigheder og principper). EU har forhandlet i multilaterale organer
49
for at forbedre den
digitale økonomis funktion på verdensplan og for at projicere EU-værdier på verdensplan. EU
fremmer et globalt, åbent, stabilt og sikkert cyberspace baseret på respekt for folkeretten og
ikke-bindende normer, regler og principper for ansvarlig statsadfærd.
4.3. Styrkelse af samarbejdet om global sundhed
Kommissionen vedtog
EU's globale sundhedsstrategi
og den første
statusrapport om
sundhedsberedskab,
der bidrager til den mellem- og langsigtede dagsorden for
sundhedssikkerhed og -beredskab og styrkelse af sundhedssystemet.
Kommissionen fremmede international koordinering af de EU-finansierede europæiske
platformsforsøg gennem udvalget for koordinering af kliniske forsøg. Den fortsatte
samarbejdet med
Access to COVID-19 Tools Accelerator
(ACT-A), finansierede forskning
i covid-19 og andre infektionssygdomme og støttede
Coalition for Epidemic Preparedness
Innovations
(CEPI).
EU etablerede det tredje program under
Partnerskabet mellem de Europæiske Lande og
Udviklingslandene
(EDCTP) som et fælles foretagende under Horisont Europa for at tackle
infektionssygdomme og folkesundhedsnødsituationer i Afrika syd for Sahara.
EU's globale sundhedsstrategi
50
identificerer FoI som katalysatorer for bedre sundhed
sammen med digitalisering og en kvalificeret arbejdsstyrke. Denne strategi blev ledsaget af
den første statusrapport om sundhedsberedskab
51
, som fremhæver de fremskridt, der er gjort
inden for
beredskab og indsats,
herunder i internationalt FoI-samarbejde, siden starten af
covid-19-pandemien, med særlig fokus på medicinske modforanstaltninger.
46
47
48
49
50
51
Udvidelsen af BELLA (Building the Europe Links with Latin America) eller Copernicus-centrene i
latinamerikanske lande og på Filippinerne er klare eksempler.
https://d4dhub.eu/.
Rådets konklusioner om EU's digitale diplomati, dokument 11406/22.
F.eks. G7, G20, OECD, International Telecommunications Union, International Organization for
Standardization, International Electrotechnical Commission, Institute of Electrical and Electronics
Engineers.
https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/da/ip_22_7153.
https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/da/ip_22_7154.
9
kom (2023) 0356 - Ingen titel
2730820_0011.png
Kommissionen fortsatte sit samarbejde med
Access to COVID-19 Tools Accelerator (ACT-
A)
52
og med ligesindede internationale FoI-finansieringsorganisationer inden for og uden for
Europa gennem europæiske partnerskaber og internationale alliancer
53
. Kommissionen
optrappede forberedelserne til nye europæiske partnerskaber med internationale partnere
54
og
fortsatte med at støtte internationale forpligtelser på regionalt plan, såsom EU-Africa
PerMed-initiativet mellem EU og afrikanske lande
55
.
"Global Health EDCTP3" er det tredje program under
partnerskabsprogrammet mellem de
europæiske lande og udviklingslande vedrørende kliniske forsøg
og er etableret som et
fælles foretagende under Horisont Europa
56
. Med et voksende medlemstal, der i øjeblikket
omfatter 15 europæiske og 25 afrikanske lande, har fællesforetagendet til formål at
fremskynde den kliniske udvikling af nye eller forbedrede sundhedsteknologiske produkter til
identifikation, behandling og forebyggelse af fattigdomsrelaterede og oversete
infektionssygdomme, herunder (gen-)opstået sygdomme i Afrika syd for Sahara. Alle Global
Health EDCTP3-tilskud kræver, at modtagerne sikrer, at de produkter eller tjenester, der er
udviklet takket være kliniske undersøgelser, gøres tilgængelige, overkommelige og
tilgængelige for offentligheden på rimelige vilkår.
4.4. Fremme af innovation
Meddelelsen om den globale tilgang anerkender vigtigheden af internationalt samarbejde
inden for innovation og fremmer win-win-baserede internationale innovationspartnerskaber
med lande og regioner, der tilbyder gensidig åbenhed over for iværksætteri og investeringer,
f.eks. med interessenter i USA (Silicon Valley) og i Afrika (AU-EU's innovationsdagsorden).
Den
nye europæiske innovationsdagsordens
57
internationale dimension bidrager til at
fremme, tiltrække og fastholde talent på verdensplan og involvere vigtige internationale
partnere i gennemførelsen af relevante initiativer. Dette kræver forbedrede rammer for at
tiltrække udenlandske iværksættere, herunder en mere favorabel behandling af egenkapital,
forenklede børsnoteringsprocedurer, at der er mere kapital tilgængelig fra institutionelle
investorer og flere muligheder for kvinder i ventureinvesteringer.
EU's globale rækkevidde inden for innovation styrkes yderligere af aktiviteterne i Det
Europæiske Institut for Innovation og Teknologi (EIT), som for nylig har opdateret sin
strategiske ramme
58
for at tilpasse den til meddelelsen om den globale tilgang. Samtidig
promoverer Det Europæiske Innovationsråd sit oversøiske handelsmesseprogram, som
52
53
54
55
56
57
58
https://www.who.int/publications/m/item/act-accelerator-outcomes-report--2020-22.
Navnlig: det uformelle netværk af ledere af internationale sundhedsforskningsorganisationer, det globale
netværk for samarbejde inden for forskning i beredskab mod smitsomme sygdomme, Global Alliance on
Chronic Diseases, International Rare Diseases Research Consortium og International Consortium for
Personalised Medicine. Kommissionen støttede også initiativet Epidemic Intelligence from Open Sources
(EIOS).
Dette omfatter: det fælles programmeringsinitiativ om antimikrobiel resistens og et nyt fremtidigt
europæisk partnerskab om antimikrobiel resistens, det fælles programmeringsinitiativ om
neurodegenerative sygdomme, europæisk fælles program om sjældne sygdomme og et nyt fremtidigt
europæisk partnerskab om sjældne sygdomme.
Projektet EU-Africa PerMed
har til formål at opbygge forbindelser mellem Europa og Afrika inden for
personlig medicin.
https://www.globalhealth-edctp3.eu/.
Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, Rådet, Det Europæiske Økonomiske og Sociale
Udvalg og Regionsudvalget, En ny europæisk innovationsdagsorden, COM(2022) 332 final.
20190605-gb57-17-strategic_framework_for_eit_community_global_outreach_activities.pdf (europa.eu).
10
kom (2023) 0356 - Ingen titel
2730820_0012.png
hjælper rådets støttemodtagere med at fremme deres kommercialiseringsstrategi på
udenlandske markeder og gøre brug af forretningsmuligheder på de mest populære
internationale messer.
5. T
ILPASNING AF SAMARBEJDET MED PRIORITEREDE LANDE OG REGIONER
Mere end 20 % af emnerne under Horisont Europa var specifikt
rettet mod internationalt
samarbejde,
hvilket fremmede
synergier med andre EU-programmer,
især instrumentet
for naboskab, udviklingssamarbejde og internationalt samarbejde (NDICI).
På grund af konsekvenserne af Ruslands angrebskrig mod Ukraine fokuserede Kommissionen
særlige støtteforanstaltninger for Ukraine
og lettede dets deltagelse i Horisont Europa
og Euratom, og Kommissionen har i den forbindelse bl.a. oprettet et Horisont Europa-kontor i
Kiev. Aftalen om videnskab og teknologi mellem EU og Ukraine blev fornyet i 2022, hvilket
gør den gældende fra den 8. november 2019 for en periode på fem år.
For første gang nogensinde er alle partnere på det
vestlige Balkan
nu tilknyttet Horisont
Europa. Forbindelserne fokuserer på gennemførelsen af det vestlige Balkans dagsorden om
innovation, forskning, kultur, uddannelse, ungdom og sport
59
.
Baseret på aktuelle drøftelser om den
fælles køreplan for samarbejde mellem EU og Kina
inden for videnskab, teknologi og innovation
vil EU og Kina samarbejde om to
forskningsflagskibe inden for områder af fælles interesse, samtidig med at de har en
begrænset tilgang til innovationsrelaterede tiltag.
Sammen med Den Afrikanske Union (AU) har EU udviklet et udkast til en
fælles
innovationsdagsorden for AU og EU
og godkendte
Middelhavsunionens
ministererklæring. EU lancerede et særligt "Afrika-initiativ" og "Middelhavsinitiativ" under
Horisont Europa, som hvert har en samlet EU-investering på omkring 300 mio. EUR.
EU har optrappet de bilaterale forbindelser med
USA
gennem handels- og teknologirådet
mellem EU og USA, med
Canada, New Zealand
og
Republikken Korea,
især gennem
forhandlinger om associering til Horisont Europa, med
Japan,
herunder i forbindelse med det
japanske G7-formandskab i 2023, og med
Indien
med lanceringen af handels og
teknologirådet mellem EU og Indien.
Kommissionen har fortsat med at gennemføre
EU-CELAC's
60
strategiske køreplan for
videnskab, teknologi og innovation for 2021-2023
og vil drøfte fremtidigt samarbejde i
anden halvdel af 2023. EU har også godkendt en handlingsplan for 2023-2027 for at
gennemføre det
strategiske partnerskab mellem ASEAN og EU
og forpligtet sig til at
fremme samarbejdet i den
indopacifiske region,
herunder med Australien, Republikken
Korea, New Zealand og Singapore.
5.1. Styrkelse af samarbejdet med industrialiserede tredjelande og vækstøkonomier
Samarbejdet med
USA
er blevet væsentligt styrket i overensstemmelse med ambitionen i
meddelelsen om den globale tilgang og i den fælles meddelelse om en ny dagsorden for EU
59
60
EU and the Western Balkans launch a joint strategy to strengthen cooperation in innovation, research,
education, culture, youth and sport (europa.eu).
CELAC er forkortelsen for Sammenslutningen af Latinamerikanske og Caribiske Stater.
11
kom (2023) 0356 - Ingen titel
2730820_0013.png
og USA om globale forandringer
61
. EU-USA-topmødet i juni 2021 lancerede formelt
handels- og teknologirådet mellem EU og USA, som førte til nye og aktive arbejdsstrømme
inden for standardisering, kvante- og kunstig intelligens og forskning i relation til klima og
ren teknologi. Et aktiv arbejde inden for elektromobilitet og interoperabilitet med intelligente
net under arbejdsgruppen om klima og ren teknologi henhørende under handels- og
teknologirådet mellem EU og USA udarbejdede anbefalinger til offentlig
opladningsinfrastruktur for elektromobilitet.
I overensstemmelse med den alsidige tilgang i den fælles meddelelse "Forbindelserne mellem
EU og Kina i et strategisk perspektiv"
62
har Kommissionen yderligere optrappet sin indsats
for at rekalibrere
FoI-samarbejdet med Kina.
Der pågår drøftelser om en fælles køreplan
for det fremtidige samarbejde mellem EU og Kina inden for videnskab, teknologi og
innovation, herunder om et sæt rammebetingelser. Omfanget af FoI-samarbejdet mellem EU
og Kina afspejler det faktum, at systemisk rivalisering har fået større betydning, og at
drøftelser om køreplanen viser positive resultater om forskningsrelaterede
rammebetingelser,
63
men manglende fremskridt med innovationsrelaterede
rammebetingelser
64
.
I
arbejdsprogrammet for Horisont Europa 2023-2024
fortsætter EU
og Kinas FoI-samarbejde derfor gennem to flagskibsinitiativer: et om fødevarer, landbrug og
bioteknologi og et om klimaændringer og biodiversitet. I betragtning af de betydelige
bekymringer vedrørende brugen af intellektuel ejendom, der genereres under Horisont
Europa, er Horisont Europa-forordningens artikel 22, stk. 6, blevet anvendt til at forhindre
kinesiske enheders deltagelse i innovationsaktioner
65
.
Med
Canada, Australien
og
New Zealand
fortsatte samarbejdet på områder med gensidig
prioritet, såsom sundhed og de grønne og digitale omstillinger. I overensstemmelse med EU's
strategi for samarbejde med den indopacifiske region har Kommissionen indgået
internationale digitale partnerskaber
66
med
Japan, Republikken Korea
og
Singapore.
Samarbejdet med
Indien
har taget fart med lanceringen af et handels- og teknologiråd
mellem EU og Indien
67
, der vil fokusere på digitale, grønne og rene energiteknologier samt
på handel og modstandsdygtige værdikæder. Indien har også indvilget i at oprette en
samfinansieringsmekanisme for specifikke emner i Horisont Europa-arbejdsprogrammet for
2023-24.
FoI-samarbejdet mellem
EU og Brasilien
førte til den femårige fornyelse af den bilaterale
videnskabelige og teknologiske aftale og underskrivelsen af en administrativ ordning med tre
brasilianske forskningsfinansieringsagenturer for at etablere en samfinansieringsmekanisme
for brasilianske enheder, der deltager i Horisont Europa. Det bilaterale samarbejde mellem
EU og Mexico
gjorde det muligt at lancere "Puerta Horizonte Europa-Mexico", som yder
61
62
63
64
65
66
67
Fælles meddelelse til Europa-Parlamentet, Det Europæiske Råd og Rådet, En ny dagsorden for EU og
USA om globale forandringer, JOIN(2020)22 final.
Fælles meddelelse til Europa-Parlamentet, Det Europæiske Råd og Rådet, Forbindelserne mellem EU og
Kina i et strategisk perspektiv JOIN(2019)5 final.
Disse omfatter åben videnskab, forskningsetik og integritet, forskeres mobilitet og ligestilling mellem
kønnene inden for FoI.
Disse omfatter intellektuelle ejendomsrettigheder, prænormativ forskning, overensstemmelsesvurdering og
standardisering, adgang til offentlige indkøb, retfærdige og gennemsigtige reguleringsrammer.
Innovationsaktioner er aktioner med et højt teknologisk udviklingsniveau, der er tættere på markedet.
Vigtige emner inkluderet i omfanget af hvert partnerskab: halvlederes forsyningskæde, 5G/ 6G,
cybersikkerhed, regulering af platforme, data og kunstig intelligens, digital handel, digital identitet og
digitale signaturer og fjernelse af den digitale kompetencekløft og digital inklusion.
EU-Indien: Nyt handels- og teknologiråd (europa.eu).
12
kom (2023) 0356 - Ingen titel
2730820_0014.png
støtte og medfinansiering til mexicansk deltagelse i Horisont Europa, mens en administrativ
aftale med
Argentina
om Copernicus forventes at blive underskrevet i 2023. Den bilaterale
samarbejdsaftale om videnskab og teknologi mellem
EU og Chile
blev stiltiende fornyet
indtil 2027.
5.2. Integration af samarbejde inden for EU's naboskab
Gennemførelsen af det
vestlige Balkans
dagsorden for innovation, forskning, kultur,
uddannelse, ungdom og sport skred godt frem. Dagsordenen har til formål at fremme
videnskabelig ekspertise og at reformere regionens uddannelsessystemer, skabe muligheder
for unge og bidrage til at forhindre hjerneflugt. For første gang nogensinde er alle partnere på
det vestlige Balkan tilknyttet Horisont Europa.
På den første ministerkonference for Middelhavsunionen om FoI blev tre FoI-køreplaner om
sundhed, klimaændringer og vedvarende energi godkendt
68
. Horisont Europa-
arbejdsprogrammet for 2023-24 indeholder et "Middelhavsinitiativ" rettet mod
klimaændringer og vedvarende energi og tilskynder til deltagelse af enheder etableret i de
sydlige Middelhavslande.
FoI-samarbejdet fortsætter gennem Middelhavets fyrtårn under
Horisont Europa-missionen "Genopretning af vores have og farvande inden 2030", BlueMed-
initiativet, partnerskabet om en bæredygtig blå økonomi og partnerskabet for forskning og
innovation i Middelhavsområdet (PRIMA)
69
.
I lyset af Ruslands angrebskrig mod Ukraine viste det
østlige partnerskabs regionale FoI-
samarbejde
sig at være vigtigere end nogensinde for at fremme værdierne og principperne
for FoI i regionen. FoI-dimensionen i det østlige partnerskab har til formål at øge
partnerlandenes innovationskapacitet ved at integrere dem mere med EU's FoI-systemer i
betragtning af Georgiens, Moldovas og Ukraines europæiske perspektiv.
F&I-samarbejdet med
Schweiz
og
Storbritannien
fortsætter. I sidstnævnte tilfælde vil
samarbejdsmulighederne kunne blive forbedret yderligere efter afslutningen af Horisont
Europa-associeringsprocessen.
5.3. Udvidelse af EU-partnerskaber med Afrika, Latinamerika, Caribien og
Sydøstasien
Kommissionen har opfyldt sin forpligtelse til at øge støtten til FoI-samarbejdet med Afrika
ved at udvikle et udkast til en
fælles innovationsdagsorden for AU og EU
sammen med
Den Afrikanske Unions (AU) Kommission og medlemsstaterne. Denne dagsorden blev
anerkendt i den endelige erklæring fra det 6. topmøde mellem EU's og AU's stats- og
regeringschefer i februar 2022, blev drøftet i en interessentdialog i november 2022 og blev
godkendt på et møde mellem højtstående embedsmænd den 4. maj 2023. Efter det vellykkede
"Afrika-initiativ" under Horisont Europa-arbejdsprogrammet for 2021-22, har Kommissionen
vedtaget et nyt "Afrika-initiativ II" under Horisont Europa-arbejdsprogrammet for 2023-24
70
.
Derudover lancerede Kommissionen "Africa Knowledge Platform"
71
, en portal for data og
68
69
70
71
UfM-Ministerial-Declaration-RI-EN-270622.pdf (ufmsecretariat.org).
Se henholdsvis:
http://www.bluemed-initiative.eu/, https://bluepartnership.eu/
og
PRIMA:Partnerskabet for
forskning og innovation i Middelhavsområdet (prima-med.org).
Kommissionen fortsatte f.eks. udviklingen af det langsigtede fælles forsknings- og innovationspartnerskab
mellem EU og Den Afrikanske Union om vedvarende energi og udvidede dets anvendelsesområde til at
omfatte vedvarende brint.
Africa Platform (europa.eu).
13
kom (2023) 0356 - Ingen titel
2730820_0015.png
oplysninger om Afrikas sociale, økonomiske og miljømæssige udvikling, for at understøtte
integrerede analyser til politikudformning.
Global Gateway investeringspakken Afrika og Europa,
som blev annonceret på det
ovennævnte 6. topmøde mellem EU og AU, understøtter innovationsdagsordenen for EU og
AU, regionale ekspertisecentre for grøn omstilling i Afrika syd for Sahara, jordobservation og
rumteknologi samt investeringer i uddannelse og digital forbindelse
72
. Flagskibsinitiativer
udvikles i overensstemmelse med NDICI's prioriteter
73
, såsom EU's og AU's datafyrtårn, den
digitale investeringsbro mellem Afrika og Europa og EurAfrica Gateway for at forbinde
Afrikas kyster og det fremtidige netværk af fiberoptiske kabler, så de regionale digitale
infrastrukturer i det vestlige, østlige og sydlige Afrika forbedres. Andre eksempler er Team
Europe-initiativerne om fremstilling og adgang til medicin, vacciner og sundhedsteknologi,
om seksuel og reproduktiv sundhed og rettigheder i Afrika syd for Sahara, om
sundhedssikkerhed/OneHealth og digital sundhed og folkesundhedsinstitutter.
For
Sammenslutningen af Latinamerikanske og Caribiske Stater (CELAC)
har fokus
været på gennemførelsen af den strategiske køreplan for videnskab, teknologi og innovation
for 2021-2023 mellem EU-CELAC
74
. Det første EU-CELAC-topmøde for stats- og
regeringschefer i otte år finder sted den 17.-18. juli 2023 og vil blive efterfulgt af et
højtstående embedsmandsmøde om EU-CELAC's fælles initiativ om FoI i anden halvdel af
2023, som baner vejen til et ministermøde om forskning og innovation.
De ledernes fælleserklæring
75
EU-ASEAN-topmødet
den 14. december 2022 opfordrede
til at uddybe samarbejdet inden for uddannelse, videnskab, teknologi og innovation.
Handlingsplanen for 2023-2027 for at gennemføre strategiske partnerskaber mellem ASEAN
og EU
76
, som fremhæver grønne teknologier, rum- og havområder som prioriteter for FoI-
samarbejde, blev også godkendt. EU har annonceret lanceringen af en investeringspakke på
10 mia. EUR under Global Gateway i ASEAN-regionen gennem en Team Europe-tilgang,
der bidrager til EU's mål i den indopacifiske region.
5.4. Konsekvenser af den russiske angrebskrig mod Ukraine
Den russiske angrebskrig mod Ukraine er en krænkelse af folkeretten, der underminerer både
europæisk og global sikkerhed og stabilitet.
EU besluttede ikke at indgå i yderligere FoI-
samarbejde med russiske enheder.
Russiske offentlige enheders deltagelse i igangværende
eller fremtidige projekter blev afsluttet
77
. Sanktioner og foranstaltninger udelukker alle
juridiske enheder, der er etableret i Rusland, Belarus eller i ikke-statsligt kontrollerede
72
73
74
75
76
77
Digital forbindelse fokuserer på at forbinde Europa og Afrika via undersøiske kabler, Afrikas regioner via
fiberoptiske backbones og ubetjente regioner via satellitkommunikation og på at understøtte digitale
innovationsøkosystemer i regionen.
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2021/947 af 9. juni 2021 om oprettelse af instrumentet for
naboskab, udviklingssamarbejde og internationalt samarbejde – et globalt Europa.
EU-CELAC 2021-2023 Strategic Roadmap.
eu-asean-leaders-statement.pdf (europa.eu).
Plan of Action to Implement the ASEAN-EU Strategic Partnership (2023-2027).pdf (europa.eu).
117 deltagelser fra russiske (offentlige eller offentligt relaterede) enheder blev hovedsageligt afsluttet på
grundlag af den femte sanktionspakke, se artikel 5l i Rådets forordning (EU) nr. 833/2014 af 31. juli 2014
om restriktive foranstaltninger på baggrund af Ruslands handlinger, der destabiliserer situationen i Ukraine
(EUT L 229 af 31.7.2014, s.1). Denne bestemmelse indeholder undtagelser hvad angår f.eks. rum- og
nukleart samarbejde. 37 belarussiske deltagelser i Horisont Europa blev afsluttet i 2022 på grundlag af
Rådets forordning (EU) 2021/1986 af 15. november 2021 om ændring af forordning (EF) nr. 765/2006 om
restriktive foranstaltninger over for Belarus.
14
kom (2023) 0356 - Ingen titel
2730820_0016.png
territorier i Ukraine, fra at deltage i programmet i enhver egenskab. Fysiske personer, der er
etableret i Rusland, Belarus eller i ikke-statsligt kontrollerede territorier i Ukraine, kan dog
stadig deltage i Marie Skłodowska-Curie-aktiviteter, der gør det muligt at opretholde
personlige kontakter
med det russiske og belarussiske videnskabelige samfund. I denne
sammenhæng anerkendes situationen for russiske og belarussiske videnskabsfolk, der er i
vanskeligheder, fordi de er imod krigen eller regimet, i overensstemmelse med G7-
videnskabsministrenes kommuniké fra juni 2022
78
.
Kommissionen fokuserede på at etablere
særlige støtteforanstaltninger for Ukraine
79
og
lettede Ukraines deltagelse i Horisont Europa og Euratom-udbud. En særlig studieordning,
MSCA4Ukraine, støtter fordrevne forskere fra Ukraine og sætter dem i stand til at fortsætte
deres forskningsaktiviteter i EU. Aftalen om videnskab og teknologi mellem EU og Ukraine
blev fornyet i 2022 for fem år med tilbagevirkende kraft fra den 8. november 2019. I
overensstemmelse med den skiftende politiske kontekst vil Kommissionen fortsætte med at
koordinere med medlemsstaterne og slå til lyd for FoI's rolle i de politiske og operationelle
rammer forbundet med Ukraines genopretning og genopbygning, hvilket også blev
understreget af G7's videnskabs- og teknologiministre i deres meddelelse fra maj 2023
80
.
6. K
ONKLUSIONER
Denne første toårsrapport om gennemførelsen af den globale tilgang til FoI viser, at EU har
gjort betydelige fremskridt med gennemførelsen af de tiltag, der er identificeret i meddelelsen
om den globale tilgang, og med at styrke Europas position i verden. EU bevarede åbenheden i
internationalt FoI-samarbejde og fremmede en multilateral dialog om værdier og principper.
Det gennemførte med succes de nye bestemmelser om associering af ikke-EU-lande til
Horisont Europa. EU udviklede fælles forpligtelser med internationale partnere, der bidrager
til at forme den globale styring. Det beskyttede dynamisk sine strategiske aktiver, interesser,
autonomi og sikkerhed, samtidig med at den styrkede EU's åbne strategiske autonomi. EU
brugte sin førende rolle i at fremme multilateralt FoI-samarbejde til at levere
videnskabsbaserede løsninger til at fremme retfærdige grønne og digitale omstillinger og
sundhedssikkerhed, beredskab og reaktion på kriser, samtidig med at den udviklede
internationale partnerskaber for at mindske strategisk afhængighed inden for vigtige
teknologiske områder og værdikæder. EU etablerede internationale innovationspartnerskaber
med lande og regioner, der tilbyder gensidig åbenhed over for iværksætteri og investeringer.
På baggrund af et komplekst og dynamisk udviklende geopolitisk miljø, forværret af den
russiske angrebskrig mod Ukraine, viste den globale tilgang til FoI sin effektivitet og relevans
og er fortsat den passende strategiske ramme for internationalt FoI-samarbejde. Videnskab og
teknologi indtager en stadig vigtigere rolle i udenrigspolitikken. Der skal søges mere synergi
med EU's optræden udadtil, især med Global Gateway. Derudover bør det overvejes
yderligere at reflektere over, hvordan man fremmer videnskabsdiplomati i Europa. Endelig
vil Kommissionen fortsætte med at overvåge gennemførelsen af meddelelsen om den globale
tilgang og vil aflægge rapport til Rådet og Europa-Parlamentet i den anden toårsrapport, der
skal forelægges i 2025.
78
79
80
Microsoft Word - G7 Science Ministers Declaration_20220613 (bundesregierung.de).
ERA4Ukraine
indeholder et overblik over alle eksisterende tiltag på europæisk og nationalt plan, herunder
MSCA4Ukraine, EFR-jobtilbud og JRC-EUI-studieordningen.
https://www8.cao.go.jp/cstp/kokusaiteki/g7_2023/230513_g7_communique.pdf.
15