-- AKT 292097 -- BILAG 8 -- [ Fra Aalborg Kommune ] --
#BREVFLET#
Transportudvalget 2023-24
L 105 - Bilag 1
Offentligt
Aalborg Kommune, Mobilitetsplanlægning, BL
Stigsborg Brygge 5, 9400 Nørresundby
Transportministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
By og Land
Mobilitetsplanlægning, BL
Stigsborg Brygge 5
9400 Nørresundby
+4522328201
Sagsnr.: 2023-035555
Dok.nr.: 2023-035555-12
Åbningstider:
Man- onsdag 09.00-15.00
Torsdag 09.00-17.00
Fredag 09.00-14.00.
05.01.2024
Høringssvar mht. forslag om ændring af lov om infrastruktur for alternative driv-
midler til transport (ændringer som følge af vedtagelsen af forordning om etable-
ring af infrastruktur for alternative drivmidler)
Aalborg Kommune har modtaget ovennævnte forslag om ændringer til AFI-loven med høringsfrist
til den 5. januar 2024. Vi takker for det fremsendte materiale og hilser forslaget om ændring af lov
om infrastruktur for alternative drivmidler til transport velkomment. Det er vores vurdering, at det
giver god mening med en tilretning af AFI-lovgivningen, så den bringes i overensstemmelse med
AFI-forordningen.
Aalborg Kommunes input omhandler hensynet til ikke at skulle etablere flere ladepladser og by-
rumsinventar end højest nødvendigt i vores allerede pressede byer samt nogle generelle bemærk-
ninger ift. det administrative grundlag for opsætning af ladestandere.
Begræns behovet for antal af AC-ladepladser
Aalborg Kommune ønsker en effektiv udnyttelse af de ladepladser, der etableres på offentlige are-
aler. Det er vores opfattelse, at implementeringen af intelligent opladning, og i særdeleshed to-
vejsopladning, potentielt kan være i konflikt med dette. At ladestandere kan udnyttes med mindre
effekt end tiltænkt eller decideret tovejsopladning, hvor strømmen vendes, så elektricitet kan
strømme fra køretøj til elnet, giver god mening ift. belastningsbalancering. Men enhver ’unødig be-
lægning’ af ladestandere går imod Aalborg Kommunes ønske om effektiv udnyttelse af den op-
satte ladeinfrastruktur på offentlige arealer og visionen om, ikke at etablere flere ladepladser end
højest nødvendigt.
I Aalborg Kommune ønskes tidsbegrænsning samt krav om opladning på parkeringspladser ved
en ladestander, for at sikre ladepladserne bliver udnyttet mest hensigtsmæssigt til opladning af
biler og ikke som regulære parkeringspladser. Kravet om intelligent opladning kan skaber usikker-
hed om, hvorvidt dette fortsat vil være en mulighed.
Det vurderes at kunne få uhensigtsmæssige konsekvenser, hvis elbiler, i al almindelighed, betrag-
tes som en del af en kollektiv batteripakke, uagtet om det er biler, der holder parkeret på en privat
parkeringsplads, fx indkørsel, eller biler, der holder til opladning på offentlige ladepladser. Biler der
benytter sig af offentlige AC-ladere bør kunne forvente at vende tilbage til en opladt bil, efter endt
ladning, og ikke en risiko for at have leveret tilbage til strømnettet. Der kunne dog evt.