Skatteudvalget 2023-24, Skatteudvalget 2023-24, Skatteudvalget 2023-24, Skatteudvalget 2023-24
L 119 , L 119 A , L 119 B , L 119 C
Offentligt
2840214_0001.png
Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 29
Offentligt
18. december 2023
J.nr. 2022 - 15463
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 30 af 16. oktober 2023 (alm. del). Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Sigurd Agersnap (SF).
Jeppe Bruus
/ Matilde Roi Fischer
L 119 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om, hvilken risikovurdering i forhold til mulige konkurser der ligger til grund for at ville ophæve særreglen om undtagelse for omvendt betalingspligt for moms ved el- og gashandel
2840214_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for udviklingen i størrelsen af de negative momstilsvar fra
2015 til 2022 fra virksomheder med eksportdelregistreringer, jf. også svar på SAU
alm. del
spørgsmål 242 folketingsåret 2022-23 (2. samling)?
Svar
Ved salg af el og gas til videreforhandlere er der som hovedregel omvendt betalingspligt
for moms. Det betyder, at videreforhandleren (køberen) skal indbetale salgsmomsen,
samtidig med at den samme moms kan fradrages som købsmoms,
jf. figur 1.
Virksomhe-
der med en delregistrering, der er videreforhandler af el eller gas, kan dog få tilladelse til
ikke at anvende den omvendte betalingspligt ved leveringen til sin delregistrering. Det er
lagt til grund for besvarelsen, at der spørges til delregistreringer, der anvender en sådan
tilladelse.
Figur 1. Handel mellem hovedregistrering og delregistrering med omvendt betalingspligt
Anm. Der tages udgangspunkt i et eksempel, hvor der sælges for 100 kr. elektricitet ekskl. moms til delregistreringen, som
videresælger elektriciteten for 100 kr. til en udenlandsk virksomhed eller indenlandsk videreforhandler af el.
Kilde: Skatteministeriet.
Muligheden for at blive undtaget fra reglen om omvendt betalingspligt medfører, at virk-
somhederne har mulighed for at få udbetalt negativ moms i deres delregistrering, hvis le-
veringerne er omfattet af nulmoms ved salg, som fx eksport. Hovedvirksomheden vil til
gengæld have et positivt momstilsvar, da den skal betale moms af salget til delregistrerin-
gen,
jf. figur 2.
Figur 2. Handel mellem hovedregistrering og delregistrering uden omvendt betalingspligt
Anm. Der tages udgangspunkt i et eksempel, hvor der sælges for 100 kr. elektricitet ekskl. moms til delregistreringen, som
videresælger elektriciteten for 100 kr. til en udenlandsk virksomhed eller indenlandsk videreforhandler af el.
Kilde: Skatteministeriet.
Virksomheder med en årlig momspligtig omsætning, der overstiger 50 mio. kr. årligt, skal
afregne moms månedligt med en betalingsfrist på 25 dage efter afslutningen af
Side 2 af 3
L 119 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om, hvilken risikovurdering i forhold til mulige konkurser der ligger til grund for at ville ophæve særreglen om undtagelse for omvendt betalingspligt for moms ved el- og gashandel
2840214_0003.png
afregningsperioden. Dette medfører, at hovedregistreringen som udgangspunkt angiver
sit positive afgiftstilsvar senest 25 dage efter afregningsperiodens afslutning.
I 2018 var der fem delregistreringer, der anvendte en tilladelse til undtagelse for omvendt
betalingspligt. Samlet set var de negative afgiftstilsvar i 2018 på 42 mia. kr. (årets niveau),
svarende til at det gennemsnitlige månedlige negative afgiftstilsvar udgjorde ca. 3,5 mia.
kr. i 2018. I 2015 og i perioden 2019-2022 var der færre end fem virksomheder, som an-
vendte en tilladelse til undtagelse for omvendt betalingspligt.
Tabel 1. Negative afgiftstilsvar for delregistreringer som er undtaget for omvendt betalingspligt
(Årets niveau)
Afgiftstilsvar (mia. kr.)
2015
*
2016
32
2017
41
2018
42
2019
*
2020
*
2021
*
2022
*
Anm. *Færre end fem delregistreringer anvender en tilladelse til undtagelse for omvendt betalingspligt. De negative tilsvar
er i denne sammenhæng ikke oplyst.
Kilde: Skatteministeriet
Det vurderes, at videregivelse af oplysninger om de negative afgiftstilsvar, når der er færre
end fem virksomheder, der anvender en tilladelse, kan give anledning til, at enkelte aktø-
rer i brancherne med stor præcision vil kunne udlede oplysninger om andre specifikke
virksomheders økonomiske forhold. Oplysninger om specifikke virksomheders økonomi-
ske forhold er omfattet af den særlige tavshedspligt, jf. skatteforvaltningens § 17, stk. 1. I
lyset heraf finder jeg det mest korrekt ikke at udlevere oplysningerne. Tabellen indeholder
derfor ikke oplysninger for årene 2015 og 2019-2022.
Der henvises i øvrigt til endeligt svar på SAU alm. del
spm. 242 (2022-23) og endeligt
svar på SAU alm. del
spm. 29, 31 og 32 (2023-24).
Side 3 af 3