Europaudvalget 2023-24
Rådsmøde 3979 - almindelige anliggender Bilag 2
Offentligt
2763376_0001.png
Supplerende samlenotat forud for rådsmøde (almindelige anliggender) den 24. oktober
2023
5. Ændring af Forordning 1/1958 om Rådets sprogregime
KOM-dokument foreligger ikke.
Revideret notat (ændringer er markeret med streg i margenen)
1. Resumé
På rådsmødet (almindelige anliggender) den 24. oktober 2023 er ændring af Forordning 1/1958 om Rådets
sprogregime på dagsordenen. Der forventes gjort status for forslaget med afsæt i en fremskridtsrapport. Det spanske
forslag til ændring af forordningen indebærer, at catalansk, baskisk og galicisk optages som officielle arbejdssprog
i EU på linje med EU’s øvrige
24 arbejdssprog. Regeringen støtter som udgangspunkt medlemsstaternes ønsker
om optagelse af nationale sprog som officielle sprog i EU, såfremt de pågældende sprog reelt er repræsentative for
en betydelig del af befolkningen og reelt anvendes i national sammenhæng. Regeringens endelige stillingtagen afventer
en nærmere vurdering af forslagets konsekvenser, herunder de økonomiske. Derudover er det vigtigt, at det spanske
EU-formandskab afsætter tilstrækkelig tid til behandling af sagen i Rådets forberedende organer. Endelig ønsker
regeringen, at Rådets Juridiske Tjeneste og Kommissionen vurderer forslagets konsekvenser og betydningen for EU-
budgettet.
2. Baggrund
Forordning 1/1958 er løbende blevet tilpasset i takt med, at EU har optaget flere medlemsstater.
Senest blev forordningen ændret i 2013 med Kroatiens indtræden i Unionen. Ændring af forord-
ningen kræver enstemmighed i Rådet.
Spanien har tidligere fremsat ønske om, at catalansk, baskisk og galicisk optages som officielle
EU-sprog. Det skete i 2004 i forlængelse af, at Irland anmodede om, at irsk blev optaget som
officielt EU-sprog. Ønsket blev fremsat med den begrundelse, at de nævnte sprog alle er officielle
sprog i Spanien og talt af en væsentlig del af befolkningen.
Som følge heraf vedtog Rådet den 13. juni 2005 konklusioner, der giver adgang til, at en med-
lemsstat, der har givet et minoritetssprog eller regionalt sprog en særstilling i sin forfatning eller
lovgivning, får mulighed for at indgå en administrativ aftale med
EU’s
institutioner om, at rets-
akter i et vist omfang kan oversættes til det pågældende sprog, ligesom der i et vist omfang stilles
tolkning til rådighed ved møder. Udgifterne forbundet hermed afholdes af den medlemsstat, der
anmoder om særstatus for et regionalt sprog. Processen førte til, at de tre sprog i begrænset
omfang kan bruges i EU-sammenhæng, men de er ikke officielle EU-sprog.
Det spanske forslag om optagelse af catalansk, baskisk og galicisk som officielle arbejdssprog i
EU blev første gang drøftet på rådsmødet (almindelige anliggender) den 19. september 2023. Det
spanske formandskab konkluderede, at sagen skulle drøftes videre blandt EU-ambassadørerne,
inden det på et senere tidspunkt igen kunne tages op af Rådet.
3. Formål og indhold
På rådsmødet (almindelige anliggender) den 24. oktober 2023 har det spanske formandskab lagt
op til, at der gives en status på den spanske anmodning om en ændring af Forordning 1/1958
om Rådets sprogregime. Det spanske ændringsforslag til forordningen indebærer, at catalansk,
1
Rådsmøde nr. 3979 (almindelige anliggender) den 24. oktober 2023 - Bilag 2: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender) 24/10-23
2763376_0002.png
baskisk og galicisk optages som officielle arbejdssprog i EU på linje
med EU’s øvrige 24 arbejds-
sprog. Fra spansk side har man dog indikeret, at man er åben over for i første omgang at fokusere
på catalansk. Spanien har erklæret sig villig til at dække de økonomiske omkostninger forbundet
med forslaget. På det kommende rådsmøde forventes en status for sagen at blive præsenteret
med afsæt i en fremskridtsrapport. Fremskridtsrapporten foreligger endnu ikke.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant, da spørgsmålet omhandler anvendelse af
catalansk, baskisk og galicisk
i EU’s institutioner.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Forslaget kan lede til statsfinansielle konsekvenser samt konsekvenser for EU-budgettet. Der
foreligger endnu ikke en konsekvensanalyse af forslaget, hvorfor det på den baggrund på nuvæ-
rende tidspunkt ikke er muligt nærmere at estimere de statsfinansielle konsekvenser. Det bemær-
kes, at eventuelle afledte nationale udgifter som følge af EU-retsakter afholdes inden for de be-
rørte ministeriers eksisterende bevillingsramme, jf. budgetvejledningens bestemmelser herom.
Sagen forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for samfunds-
økonomien, erhvervslivet, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget blev drøftet på rådsmødet (almindelige anliggender) den 19. september 2023, hvor en
bred kreds af medlemsstater lagde vægt på behovet for yderligere forberedelse samt analyse af
forslagets politiske, økonomiske og juridiske konsekvenser. Ingen medlemsstater udtrykte direkte
modstand mod forslaget, mens kun enkelte gav udtryk for at være parate til fuldt ud at støtte det
spanske forslag på det daværende grundlag.
10. Regeringens generelle holdning
Som det var tilfældet, da Irland anmodede om, at irsk blev optaget som officielt EU-sprog, støtter
regeringen som udgangspunkt medlemsstaters ønsker om optagelse af nationale sprog som offi-
cielle sprog i EU, såfremt de pågældende sprog reelt er repræsentative for en betydelig del af
befolkningen og reelt anvendes i national sammenhæng.
For at kunne tage stilling til forslaget finder regeringen, at der er behov for, at Spanien fremlægger
en nærmere redegørelse, som Rådets drøftelser kan tage udgangspunkt i. Derudover arbejder
regeringen for, at formandskabet afsætter tilstrækkelig tid til at drøfte sagen i Rådets forberedende
organer. Endelig finder regeringen det vigtigt, at Rådets Juridiske Tjeneste og Kommissionen
vurderer forslagets konsekvenser og betydningen for EU-budgettet.
2
Rådsmøde nr. 3979 (almindelige anliggender) den 24. oktober 2023 - Bilag 2: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender) 24/10-23
2763376_0003.png
Optagelse af yderligere sprog som officielle sprog er følsomt, idet det er sandsynligt, at en ændring
af forordning 1/1958 pba. den spanske anmodning
og dermed tilføjelse af tre regionale sprog
udover spansk
ville betyde, at en række andre medlemsstater ligeledes kunne fremsætte ønske
om officiel status for flere af deres nationale sprog eller minoritetssprog. Det må forventes at
medføre en række problemer, herunder vil det være vanskeligt at afgøre, hvilke sprog der bør
opnå officiel status, ligesom en øget mængde officielle sprog ikke vil forenkle den i forvejen
komplicerede sproglige proces i EU, for så vidt angår tolkning og oversættelser, ligesom det kan
forsinke lovgivningsproceduren.
Regeringens endelige stillingtagen afventer en nærmere vurdering af de statsfinansielle konse-
kvenser, hvorfor regeringen finder, at der bør fremlægges en konsekvensanalyse, som kan belyse
de forventede afledte omkostninger. Regeringen finder, at eventuelle merudgifter forbundet med
indførslen af yderligere officielle sprog skal afholdes inden for gældende rammer via ompriorite-
ringer.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen blev senest forelagt Folketingets Europaudvalg den 15. september 2023.
3