Europaudvalget 2023-24
Rådsmøde 4006 - udenrigsanliggender Bilag 2
Offentligt
2819684_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
EKN, sagsnr.:
24/00777
Den 5. februar 2024
Rådsmøde (udenrigsanliggender - handel) den 25.-29. februar 2024
SUPPLERENDE SAMLENOTAT
2. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om midlertidige
handelsliberaliserende foranstaltninger for Ukraine som supplement til
handelsindrømmelser for ukrainske varer under associeringsaftalen mellem EU og
Ukraine
- Sagen er ikke på rådsmødet, men forventes vedtaget i Rådet snarligt
KOM(2024) 0028
Nyt notat.
1. Resumé
Kommissionen har fremlagt et forslag til forordning om midlertidige ensidige handelsliberaliserende
foranstaltninger for ukrainske varer eksporteret til EU. Der er tale om en videreførelse af den nugældende
ordning med midlertidig suspension af indgangsprisordningen for frugt og grøntsager samt ophævelse af alle
toldkvoter og told på import af landbrugsprodukter og forarbejdede landbrugsprodukter fra Ukraine, der udløber
d. 5. juni 2024. Formålet er fortsat at bidrage til at afhjælpe de økonomiske og handelsmæssige udfordringer for
ukrainsk økonomi, der er opstået som følge af Ruslands invasion, og dermed også yde et handelspolitisk bidrag
til støtten til Ukraine. Som følge af kritik fra en række medlemsstater over ordningens utilsigtede negative
konsekvenser for visse dele af europæisk landbrug, særligt i nabolandene til Ukraine, foreslås en udbygning af
beskyttelsesforanstaltninger
fra EU’s side,
hvis der opstår markedsforstyrrelser i EU eller i én eller enkelte
medlemsstater. Derudover vil der for de mest sensitive landbrugsprodukter (fjerkræ, æg og sukker) blive etableret
en automatisk
’nødbremse’,
der sikrer genindførsel af told, hvis importen overstiger bestemte niveauer. Forslaget
vil have en varighed på ét år med startdato fra d. 6. juni 2024. Tiltaget ventes fortsat at have begrænsede
statsfinansielle konsekvenser samt begrænsede konsekvenser for dansk erhvervsliv, om end det fra Kommissionen
anerkendes, at erhvervsinteresser i visse medlemsstater har været påvirket af handelsliberaliseringen. Regeringen
støtter forslaget.
2. Baggrund
EU og Ukraine indgik i 2014 en associeringsaftale, der udgør en central del af grundlaget og
rammen for forholdet mellem EU og Ukraine. Aftalen har bl.a. til formål at fremme økonomiske
og handelsmæssige bånd mellem EU og Ukraine gennem gradvis økonomisk integration.
Associeringsaftalen trådte i kraft den 1. september 2017 efter national ratifikation i alle EU-
medlemslande. Som del af associeringsaftalen blev der indgået en dyb og omfattende
frihandelsaftale (DCFTA), konkret afsnit IV i associeringsaftalen om handel og handelsrelaterede
anliggender, der har været i midlertidig anvendelse siden 2016. Med frihandelsaftalen bliver tolden
fjernet for stort set alle varer over en tiårig periode. Der er således fortsat told på visse varer,
ligesom der også er toldkvoter for nogle landbrugsvarer.
Ukraine anmodede, i lyset af den vanskelige økonomiske situation i landet efter Ruslands invasion
i februar 2022, EU om i videst muligt omfang at lette betingelserne for ukrainsk eksport til EU.
EU besluttede i 2022 at give Ukraine indrømmelser i form af ensidige midlertidige
handelsliberaliserende foranstaltninger, herunder bl.a. suspension af anvendelse af
indgangsprisordningen på frugt og grøntsager og suspension af toldkontingenter og importtold.
1
Rådsmøde nr. 4006 (udenrigsanliggender - handel) den 25.-29. februar 2024 - Bilag 2: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender 25-29/2-24 - pkt. 2
Formålet med foranstaltningerne var gennem dette handelspolitiske bidrag at yde økonomisk og
finansiel støtte til fordel for Ukraine og berørte økonomiske aktører. De oprindelige
handelsliberaliserende foranstaltninger fra 2022 blev forlænget i 2023 med udløb d. 5. juni 2024,
og det er disse foranstaltninger, som nærværende forslag til retsakt vil træde i stedet for og dermed
give en ny forlængelse.
3. Formål og indhold
Kommissionen har den 31. januar 2024 fremlagt forordningsforslag om midlertidige
handelsliberaliserende foranstaltninger for Ukraine. Forordningen har til formål, som den
nugældende ordning med handelsliberaliserende foranstaltninger, at bidrage til at afhjælpe de
negative økonomiske konsekvenser for Ukraine, der er opstået som følge af Ruslands fortsatte
invasion,
og demonstrere EU’s stærke ønske om at støtte Ukraine økonomisk gennem handel.
Forordningsforslaget om fortsat ensidig handelsliberalisering for Ukraine indebærer som hidtil
suspension af alle udestående toldtariffer og importafgifter på ukrainsk eksport til EU. Dette
berører 1) suspension af indgangsprisordningen for frugt og grøntsager, samt 2) ophævelse af alle
toldkvoter og told på import af landbrugsprodukter og forarbejdede landbrugsprodukter fra
Ukraine. Endelig vil anvendelse af generelle beskyttelsesforanstaltninger, jf. forordning
2015/478, være midlertidigt suspenderet fsva. import med oprindelse i Ukraine.
Forslagets varighed er ét år gældende fra den 6. juni 2024, hvorefter tiltaget automatisk vil udløbe
den 5. juni 2025, hvor en ny forlængelse må overvejes og i givet fald vedtages.
De foreslåede forbedringer for Ukraines markedsadgang til EU ændrer ikke handelsvilkårene for
EU’s eksport til Ukraine og er betinget af, at Ukraine ikke ændrer vilkårene herfor f.eks. ved at
introducere nye eller øgede toldsatser, medmindre dette tydeligt kan begrundes i krigssituationen.
Dertil skal eksisterende oprindelsesregler og procedurerne relateret hertil fortsat overholdes.
Endvidere skal Ukraine fortsat respektere demokratiske principper, menneskerettigheder,
grundlæggende frihed og retssikkerhed. Ved brud på disse betingelser kan EU helt eller delvist
ophæve de midlertidige handelsliberaliseringer for Ukraine.
Som de hidtidige ordninger indeholder forslaget fortsat en specifik beskyttelsesforanstaltning,
hvorunder de midlertidige handelsforanstaltninger kan ophæves eller begrænses, hvis et produkt
importeret fra Ukraine under den midlertidige ordning er til skade for samme eller direkte
konkurrerende varer på EU-markedet. I forslaget udvides denne beskyttelsesforanstaltning til at
omfatte markedet i én eller flere medlemsstater, og ikke kun EU-markedet som helhed.
Kommissionen bemyndiges til at træffe de nødvendige tiltag, herunder ophævelse af de
midlertidige handelsforanstaltninger, gennem en gennemførelsesretsakt efter at have undersøgt,
om betingelserne herfor er opfyldt. Konkret nævnes i forslaget beskyttelse af sensitive
landsbrugsprodukter såsom fjerkræ, æg og sukker. Der vil i den forbindelse blive etableret en
’nødbremse’,
der har til formål at sikre, at hvis importen af disse produkter overstiger
gennemsnittet af niveauerne fra 2022 og 2023, vil Kommissionen kunne indføre restriktioner.
Forslaget om handelsliberalising er i overensstemmelse med implementeringen af EU-Ukraine-
associeringsaftalen, herunder særligt etableringen af et dybt og omfattende frihandelsområde.
Dertil
er forslaget i tråd med EU’s generelle fordømmelse af Ruslands invasion samt EU’s
økonomiske og militære
støtte til Ukraine. EU’s handelspolitiske strategi understreger desuden
vigtigheden af styrket økonomisk samarbejde med landene i det østlige partnerskab.
2
Rådsmøde nr. 4006 (udenrigsanliggender - handel) den 25.-29. februar 2024 - Bilag 2: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender 25-29/2-24 - pkt. 2
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er i henhold til den almindelige lovgivningsprocedure (TEUF art. 294)
medlovgiver og skal derfor godkende forordningen. Der foreligger endnu ikke en udtalelse.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen har vurderet, at nærhedsprincippet ikke finder anvendelse, idet Unionen, jf.
artikel 3 TEUF, har enekompetence fsva. handelspolitik. Regeringen kan tilslutte sig
Kommissionens vurdering.
6. Gældende dansk ret
Forslaget medfører ikke i sig selv behov for ændringer af dansk lovgivning.
7. Konsekvenser
Forslaget skønnes at få begrænsede statsfinansielle konsekvenser via det danske bidrag til EU-
budgettet, som ventes at opleve et tab af toldindtægter.
Baseret på importen fra Ukraine i 2021 vurderer Kommissionen, at forslaget maksimalt vil
medføre et indtægtstab på 33,4 millioner euro i tabte toldindtægter for EU.
Forslaget vurderes at have begrænsede konsekvenser for dansk erhvervsliv, bl.a. henset til
omfanget af samhandlen mellem Danmark og Ukraine. Det bemærkes dog, at det ikke kan
udelukkes, at visse sektorer kan opleve en øget konkurrence.
Sagen forventes at medføre mindre administrative meromkostninger for staten. Der forventes
ikke at være lovgivningsmæssige konsekvenser. Der forventes heller ikke konsekvenser for
miljøet og beskyttelsesniveauet, idet ukrainske produkter fortsat skal leve op til
produktstandarderne på det Indre Marked.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
I 2022 var der udbredt enighed blandt de 27 EU-medlemsstater om massiv flerspektret støtte til
Ukraine. I løbet af 2023 har flere medlemsstater, der ligger tæt på Ukraine, dog haft indført
midlertidige nationale importforbud mod bl.a. ukrainsk korn grundet en stigning i den ukrainske
eksport og mulig påvirkning af markedssituationen lokalt i disse lande. Kommissionen har med
sit forslag til skærpede beskyttelsesforanstaltninger
for én eller flere af EU’s medlemsstater
samt
indførsel af automatisk
’nødbremse’
søgt at imødekomme disse bekymringer.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen har på det skarpeste fordømt Ruslands uprovokerede militære aggression imod
Ukraine. Det er fortsat regeringens holdning, at EU i videst muligt omfang skal bistå Ukraine
med at afbøde de negative konsekvenser, som krigen uforskyldt har påført landet. Derfor støtter
regeringen forslaget, der kan bidrage til at opretholde ukrainsk eksport til EU og understøtte
Ukraines økonomi i en meget vanskelig situation. Regeringen finder, at forslaget bør vedtages
med henblik på at sikre, at de forbedrede handelsvilkår fortsæt kan yde Ukraine støtte under
meget krævende forhold, når den nugældende ordning udløber d. 5. juni 2024. Regeringen støtter
desuden til stadighed arbejdet i EU med at identificere yderligere handelsrelaterede tiltag, der kan
hjælpe den ukrainske økonomi.
3
Rådsmøde nr. 4006 (udenrigsanliggender - handel) den 25.-29. februar 2024 - Bilag 2: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender 25-29/2-24 - pkt. 2
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Den oprindelige handelsliberalisering blev forelagt til orientering for Folketingets Europaudvalg
som led i forelæggelsen af Rådsmåde (udenrigsanliggender
handel) den 12. maj 2022.
Forlængelsen af handelsliberaliseringen blev oplyst for Folketingets Europaudvalg under
punktet ”siden sidst”
den 17. maj 2023.
4