Europaudvalget 2023-24
Rådsmøde 4011 - beskæftigelse m.v. Bilag 1
Offentligt
2825468_0001.png
NOTAT
Samlenotat til EPSCO-rådsmøde den 11.-12.
marts 2024
15. februar 2024
J.nr. 2023
465
CAIJ
1. Det Europæiske Semester 2024 .............................................................................2
Rådsmøde nr. 4011 (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse - social) den 11. marts 2024 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde beskæftigelse mv. 11-12/3-24
1. Det Europæiske Semester 2024
- Politisk drøftelse og vedtagelse
Nyt notat
KOM-dokument foreligger ikke
1. Resumé
EPSCO-Rådet skal under punktet om det europæiske semester 2024 vedtage Den
Fælles Beskæftigelsesrapport samt godkende Kommissionens Årlige Undersøgelse
for Bæredygtig Vækst med dertilhørende rådskonklusioner. Den Fælles Beskæfti-
gelsesrapport kortlægger udviklingen på beskæftigelses- og socialområdet i med-
lemslandene. Derudover skal EPSCO-ministrene vedtage hovedbudskaber udarbej-
det af Beskæftigelseskomitéen og Komitéen for Social Beskyttelse om prioriteter for
den sociale dagsorden for den kommende Kommission med udgangspunkt i Den
europæiske søjle for sociale rettigheder.
De to rapporter, rådskonklusionerne og komitéernes udtalelse har ikke i sig selv
nogen lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for statsfinanserne,
samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
Regeringen støtter udkastene til Den Fælles Beskæftigelsesrapport og Den Årlige
Undersøgelse for Bæredygtig Vækst samt rådskonklusionerne og forventes at støtte
udtalelsen fra de to komitéer.
2. Baggrund
Den Fælles Beskæftigelsesrapport
Den Fælles Beskæftigelsesrapport
(Joint Employment Report, JER),
der udarbejdes
årligt, er en uddybende analyse af udviklingen på beskæftigelses- og socialområdet
i medlemslandene. Rapporten er del af det europæiske semester, der bidrager til ko-
ordinationen af økonomisk, finansiel, beskæftigelses- og socialpolitik i EU.
Rapporten har igen i år fokus på principperne i den sociale søjle på baggrund af
Kommissionens meddelelse om ”en handlingsplan for Den Europæiske Søjle af So-
ciale Rettigheder" fra marts 2021. Det afspejles bl.a. i, at medlemslandenes nationale
2030-mål vedrørende
beskæftigelse, opkvalificering
og
social inklusion
som skal
bidrage til at nå de fælleseuropæiske 2030-mål
er blevet integreret i rapporten.
Kommissionens Årlige Undersøgelse for Bæredygtig Vækst
Kommissionens Årlige Undersøgelse for Bæredygtig Vækst (Annual
Sustainable
Growth Survey, ASGS)
blev præsenteret den 22. november 2023, hvor den som en
del af ”Efterårspakken” indledte det europæiske semester
2024. Undersøgelsen in-
deholder Kommissionens vurdering af de overordnede økonomisk-politiske udfor-
dringer i EU.
Forud for EPSCO-rådsmødet er udkastet til begge rapporter og dertilhørende råds-
konklusioner blevet behandlet i Beskæftigelseskomitéen (EMCO) og Socialkomi-
téen (SPC), der rådgiver EPSCO-Rådet om udviklingen på de europæiske arbejds-
markeder.
2
Rådsmøde nr. 4011 (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse - social) den 11. marts 2024 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde beskæftigelse mv. 11-12/3-24
Udtalelse fra Beskæftigelseskomitéen og Komitéen for Social Beskyttelse om Den
Sociale Søjle
Det belgiske formandskab og det afgående spanske formandskab sendte den 14. de-
cember en forespørgsel til formændene for Beskæftigelseskomitéen og Komitéen for
Social Beskyttelse om at udarbejde en udtalelse om prioriteter for den sociale dags-
orden for den kommende Kommission med udgangspunkt i Den europæiske søjle
for sociale rettigheder (”den sociale søjle”).
Udtalelserne er under udarbejdelse i de
to komitéer og ventes forelagt EPSCO med henblik på endossering.
3. Formål og indhold
På rådsmødet skal EPSCO-Rådet vedtage udkastet til Den Fælles Beskæftigelses-
rapport.
Blandt rapportens hovedbudskaber er:
Efter genopretningen fra COVID-19 har arbejdsmarkederne i langt de fleste
medlemslande udviklet sig i en positiv retning, og i mange medlemslande er be-
skæftigelsen nu højere end før pandemien.
Mangel på kvalificeret arbejdskraft kan skabe en flaskehalseffekt og have nega-
tiv indvirkning på den økonomiske vækst og derudover også være med til at
sænke tempoet i den grønne og digitale omstilling. Derfor bør medlemslandene
prioritere opkvalificering højt.
De sidste års høje inflation har haft negativ indvirkning på lønningerne i EU.
Der lægges derfor vægt på velafbalancerede lønfastsættelsesmekanismer, herun-
der via overenskomster.
COVID-19-pandemien har medført en markant vækst i platformsarbejde i
mange lande, hvilket dels medfører, at flere er kommet i arbejde, men også ud-
fordringer i forhold til at sikre ordentlige arbejdsvilkår. Det foreslåede direktiv
om platformsarbejde fremhæves som et skridt på vejen.
Brugen af algoritmer, kunstig intelligens, machine learning og algoritmeledelse
fremhæves som nybrud på arbejdsmarkedet, som i fremtiden kan kræve politisk
regulering. I den forbindelse fremhæves vigtigheden af samarbejdet med ar-
bejdsmarkedets parter.
Desuden har Kommissionen i år valgt at indføre et større landefokus i dette års Fæl-
les Beskæftigelsesrapport, som et pilotprojekt, ved at implementere dele af den fo-
reslåede ”EU-ramme for social konvergens” (Social
Convergence Framework,
SCF).
Det indebærer, at lande som på baggrund af de allerede eksisterende indika-
torer (Den Sociale resultattavle og trafiklys-metoden) vurderes som værende en ri-
siko for social konvergens, udpeges til yderligere kvalitative og kvantitative analy-
ser. Analyserne vil være udgangspunktet for de landespecifikke anbefalinger, men
vil ikke pålægge landene bindende forpligtigelser.
Udover Den Fælles Beskæftigelsesrapport skal der på rådsmødet vedtages rådskon-
klusioner om Den Fælles Beskæftigelsesrapport og Den Årlige Undersøgelse for
Bæredygtig Vækst. Med udgangspunkt i både rapporten og undersøgelsen peger
rådskonklusionerne på områder, som det er særligt vigtigt, at medlemsstaterne sætter
fokus
på.
Følgende
kan
fremhæves
fra
rådskonklusionerne:
3
Rådsmøde nr. 4011 (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse - social) den 11. marts 2024 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde beskæftigelse mv. 11-12/3-24
Investeringer i effektiv aktiv arbejdsmarkedspolitik er nøglen til at sikre et til-
strækkeligt udbud af efterspurgte færdigheder på jobmarkedet, øge konkurren-
ceevnen, fremme jobskabelse og overgange mellem jobs samt understøtte den
digitale og grønne omstilling.
Medlemsstaterne opfordres til at bibeholde det politiske fokus på at nedbringe
andelen af borgere i risiko for fattigdom og social eksklusion, herunder ved at
fremtidssikre deres socialsikringssystemer.
Social dialog og kollektive forhandlinger er kernen i at sikre levedygtige lønnin-
ger, der understøtter kvalitetsjobs og sikrer stærk konkurrenceevne.
Implementering af principperne i Den Sociale Søjle bør være rettesnor for initi-
ativer, der har til formål at understøtte efterlevelse af de tre nationale 2030-mål.
Kommissionens fremtidige implementering af elementer fra SCF må ikke med-
føre øgede administrative byrder, men skal derimod bidrage til en strømlining af
de multilaterale monitoreringsprocesser i Det Europæiske Semester.
Udtalelsen fra Beskæftigelseskomitéen og Komitéen for Social Beskyttelse er i
skrivende stund fortsat under udarbejdelse i de to komitéer.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Vedtagelse af de to rapporter, rådskonklusionerne og komitéernes udtalelse har ikke
i sig selv nogen lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for statsfinan-
serne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
Det europæiske semester kan generelt have positive samfundsøkonomiske, erhvervs-
økonomiske og statsfinansielle effekter i det omfang, at en konsistent implemente-
ring af landespecifikke anbefalinger bidrager til at understøtte bæredygtig vækst og
beskæftigelse i EU.
8. Høring
Specialudvalget for Arbejdsmarkedet og Sociale Forhold orienteres forud for
EPSCO-rådsmødet.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes bred opbakning til vedtagelse af Den Fælles Beskæftigelsesrapport
samt Kommissionens Årlige Undersøgelse for Bæredygtig Vækst med dertilhørende
rådskonklusioner. En mindre gruppe af lande, heriblandt Danmark, har tidligere stil-
let spørgsmål til merværdien i at indføre SCF i semesteret. Siden fremsættelsen af
dette års Fælles Beskæftigelsesrapport, som indeholder elementer af SCF som et pi-
lotprojekt, har rådets juridiske tjeneste bekræftet, at vedtagelse af dette års rapport
4
Rådsmøde nr. 4011 (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse - social) den 11. marts 2024 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde beskæftigelse mv. 11-12/3-24
ikke automatisk medfører politisk opbakning til SCF som instrument. Det er derfor
forventningen, at langt størstedelen af medlemslande vil kunne bakke op om vedta-
gelsen af Den Fælles Beskæftigelsesrapport, Kommissionens Årlige Undersøgelse
for Bæredygtig Vækst og rådskonklusionerne. Vedtagelsen af Den Fælles Beskæfti-
gelsesrapport vedtages med kvalificeret flertal.
Det forventes desuden, at der vil være opbakning til vedtagelsen af udtalelsen fra de
to komitéer. Udtalelsen vedtages ved konsensus.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen kan støtte vedtagelsen af Den Fælles Beskæftigelsesrapport og godken-
delsen af rådskonklusionerne om Den Fælles Beskæftigelsesrapport og Den Årlige
Undersøgelse for Bæredygtig Vækst.
Regeringen finder det positivt, at vigtige dagsordener såsom dialog med arbejdsmar-
kedets parter, opkvalificering og håndteringen af inflationen er fremhævet i Den Fæl-
les Beskæftigelsesrapport og rådskonklusionerne. Det er vigtigt at fastholde fokus
på at sikre et velfungerende, bæredygtigt og inklusivt arbejdsmarked.
Fra dansk side støtter man generelt et effektivt europæisk semester, der understøtter
genopretningsarbejdet og bidrager til at sikre sunde europæiske økonomier. Det in-
kluderer høj beskæftigelse, bæredygtig vækst og økonomiske strukturer, der er sta-
bile og robuste over for lavkonjunkturer og kriser, som især har store konsekvenser
for de svagest stillede grupper i samfundet.
Regeringen støtter desuden den sociale søjles grundlæggende formål om at skabe
fremgang på beskæftigelses-
og socialområdet på tværs af EU’s medlemslande. Søj-
lens principper bidrager til at sætte fokus på en række områder, der er afgørende for
at sikre social sammenhængskraft, såsom ordentlige arbejdsvilkår, velfungerende so-
cial beskyttelse og lige muligheder.
For regeringen er det centralt, at det fortsat er
EU’s medlemslande, der har det pri-
mære ansvar for at træffe beslutninger på beskæftigelses- og socialområdet. Det sik-
rer, at beslutninger træffes tæt på borgerne, og at der kan tages hensyn til landenes
forskellige nationale arbejdsmarkeds- og velfærdsmodeller. Regeringen lægger der-
for vægt på, at arbejdet med den sociale søjle
i tillæg til respekten for kompeten-
cefordelingen mellem EU og medlemslandene og nærhedsprincippet
fuldt ud re-
spekterer hensynet til landenes forskellige nationale arbejdsmarkeds- og velfærds-
modeller og arbejdsmarkedets parters rolle og autonomi.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5