Europaudvalget 2024-25
EUU Alm.del Bilag 394
Offentligt
3008256_0001.png
Notat til Folketingets Europa-udvalg og Folketingets
Finansudvalg om afgivelse af interventionsindlæg i Rettens
sag T-649/24, Ryanair mod Europa-Kommissionen
(omstruktureringsstøtte til SAS)
23. april 2025
Ryanair DAC (herefter ”Ryanair”) har den 13. december 2024 anlagt sag mod Eu-
ropa-Kommissionen
(herefter ”Kommissionen”) ved Retten ved Den Europæiske
Unions Domstol med påstand om, at Kommissionens afgørelse af 28. juni 2024
vedrørende omstruktureringsstøtte til SAS Group (herefter ”SAS”) annulleres.
1
Sagens faktiske omstændigheder og juridiske problemstillinger
Den anfægtede kommissionsafgørelse
2
vedrører godkendelse af omstrukturerings-
støtte til SAS i forbindelse med rekonstruktionen af selskabet i 2024. De danske
støtteforanstaltninger omfatter ifølge Kommissionens afgørelse 1) nedskrivning af
statslån for ca. 1,58 mia. SEK,
3
som i forbindelse med rekonstruktionen af selska-
bet blev delvist konverteret til ejerandele, 2) nedskrivning af de danske hybridobli-
gationer for i alt 3,5 mia. SEK, udstedt af SAS som led i selskabets rekapitalise-
ring, med tillæg af påløbne renter, 3) et indskud af egenkapital i SAS på 1,47 mia.
SEK fra Danmark, og 4) et konvertibelt lån på ca. 2,249 mia. SEK (herefter sam-
let ”omstruktureringsstøtten”).
Rekonstruktionen af SAS havde som overordnet formål at genoprette SAS’ renta-
bilitet, herunder ved at reducere selskabets gæld, gentænke en række produkter,
netværk og flådesammensætning, rejse ny egenkapital samt reducere eller konver-
tere gæld til egenkapital, herunder den tidligere statsstøtte, som SAS under CO-
VID-19-udbruddet havde modtaget fra Danmark og Sverige (og Norge).
På grund af den tidligere tildelte statsstøtte til SAS i forbindelse med COVID-19-
udbruddet anså Kommissionen både nedskrivningen af den tidligere tildelte stats-
støtte samt Danmarks tilførsel af ny egenkapital, som omstruktureringsstøtte, der
Et resume af stævningen er offentliggjort i Den Europæiske Unions Tidende, C/2025/121, 3.3.2025 (EUR-
Lex - 62024TN0649
EN
EUR-Lex (europa.eu)).
2
Kommissionens afgørelse af 28. juni 2024, SA.110687/SA.110688
(2024/N) Sweden
Denmark
Re-
structuring of SAS Group (https://ec.europa.eu/competition/state_aid/ca-
ses1/202437/SA_110688_157.pdf).
3
Kommissionens afgørelse af 9. juli 2021, State Aid SA.63250 (2021/N)
Denmark State Aid SA.63898
(2021/N)
Sweden COVID-19: Loans with subsidised interest rates to SAS (https://ec.europa.eu/competi-
tion/state_aid/cases1/202147/SA_63250_50010B7D-0000-C464-AC95-632E8A09944B_124_1.pdf).
1
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 394: Notat om afgivelse af interventionsindlæg i Rettens sag T-649/24, Ryanair mod Europa-Kommissionen (omstruktureringsstøtte til SAS)
Side 2 af 4
skulle anmeldes til Kommissionen og godkendes efter Kommissionens rammebe-
stemmelser for statsstøtte til redning og omstrukturering af kriseramte ikke-finan-
sielle virksomheder (2014/C 29/01) (herefter ”R&R-rammebestemmelserne”).
På denne baggrund notificerede de danske (og svenske) myndigheder Kommissio-
nen om den påtænkte omstruktureringsstøtte den 19. juni 2024.
I den anfægtede afgørelse af 28. juni 2024 konkluderede Kommissionen, at de
danske og svenske bidrag til omstruktureringen af SAS udgjorde statsstøtte, og at
denne støtte var forenelig med det indre marked, jf. TEUF artikel 107, stk. 3, litra
c. Kommissionen konkluderede bl.a. i den forbindelse, at foranstaltningerne var
nødvendige, hensigtsmæssige og forholdsmæssige.
I stævningen har Ryanair gjort ni overordnede anbringender gældende til støtte
for, at Kommissionens afgørelse skal annulleres:
1. At støtten falder uden for det materielle anvendelsesområde for R&R-ramme-
bestemmelserne.
2. At Kommissionen anvendte R&R-rammebestemmelserne forkert og anlagde
et åbenbart urigtigt skøn med hensyn til påvisningen af risikoen for en afbry-
delse i en vigtig tjeneste og SAS’ systemiske rolle.
3. At det i afgørelsen ikke er godtgjort, at omstruktureringsplanen er realistisk,
sammenhængende og langtidsholdbar, og at den er egnet til at genoprette
SAS’ langsigtede rentabilitet inden for en
rimelig tidshorisont, uden at yderli-
gere statsstøtte er nødvendig.
4. At det i afgørelsen ikke er godtgjort, at støtten er passende.
5. At det i afgørelsen ikke er godtgjort, at støtten har en tilskyndelsesvirkning.
6. At det i afgørelsen ikke er godtgjort, at støtten er forholdsmæssig.
7. At der i afgørelsen ikke er foretaget en passende undersøgelse af støttens ne-
gative virkninger.
8. At Kommissionen skulle have indledt den formelle undersøgelsesprocedure.
9. At Kommissionen har tilsidesat sin begrundelsespligt.
I tilknytning hertil bemærkes, at Ryanair gennem de sidste knap fem år har anfæg-
tet en række kommissionsafgørelser om godkendelse af støtteforanstaltninger til
individuelle luftfartsselskaber og til luftfartssektoren i anledning af de økonomiske
vanskeligheder, som COVID-19-udbruddet har forårsaget, herunder også afgørel-
ser truffet i medfør af R&R-rammebestemmelserne.
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 394: Notat om afgivelse af interventionsindlæg i Rettens sag T-649/24, Ryanair mod Europa-Kommissionen (omstruktureringsstøtte til SAS)
3008256_0003.png
Side 3 af 4
For så vidt angår den støtte, som Danmark har ydet til SAS, som konsekvens af
COVID-19-udbruddet, har Ryanair tidligere anfægtet 1) Kommissionens statsstøt-
tegodkendelse af Danmarks statsgaranti til SAS,
4
og 2) den danske og svenske
stats rekapitalisering af SAS.
5
Den danske regering intervenerede og afgav indlæg
til støtte for Kommissionen i disse retssager. I retssagen vedrørende statsgarantien
frifandt Retten Kommissionen ved dom af 14. april 2021,
6
og EU-Domstolen for-
kastede Ryanairs appel i den efterfølgende appelsag.
7
I retssagen vedrørende reka-
pitaliseringen af SAS annullerede Retten Kommissionens afgørelse ved dom af 10.
maj 2023.
8
Kommissionen godkendte rekapitaliseringen på ny ved afgørelse af 29.
november 2023,
9
og denne afgørelse er efterfølgende blevet anfægtet af Ryanair
ved stævning indleveret den 27. december 2024 til Retten.
10
Kommissionen har endvidere truffet en afgørelse af 9. juli 2024 om ændring af re-
kapitaliseringsafgørelsen af 29. november 2023 i lyset af rekonstruktionen af SAS
og den anfægtede afgørelse om omstruktureringsstøtte til SAS. Denne afgørelse er
endnu ikke offentliggjort i en ikke-fortrolig version.
Danmarks interesse i sagen
Det er regeringens opfattelse, at Danmark bør intervenere i sagen til støtte for
Kommissionen, da regeringen er enig med Kommissionen i, at omstrukturerings-
støtten ydet af den danske stat til SAS er forenelig med det indre marked i medfør
af TEUF artikel 107, stk. 3, litra c, og R&R-rammebestemmelserne.
Dansk intervention i sagen til støtte for Kommissionen giver mulighed for at
styrke Kommissionens forsvar for afgørelsens lovlighed. En dansk intervention vil
gøre det muligt at støtte Kommissionen i de forudsætninger, som er blevet notifi-
ceret, og som danner grundlag for afgørelsen. Derudover vil intervention i sagen
gøre det muligt at supplere og korrigere eventuelle faktuelle oplysninger i sagen,
således at det sikres, at Retten får et korrekt billede af sagens baggrund og faktum.
Kommissionen afgørelse af 15. april 2020 i SA.56795 (2020/N)
Denmark
Compensation for the damage
caused by the COVID-19 outbreak to Scandinavian Airline (285206_2146546_104_4.pdf
(europa.eu)).
5
Kommissionens afgørelse af 17. august 2020
SA.57534 (Denmark) and SA.58342 (Sweden)
COVID-19:
Recapitalisation of SAS (287636_2268565_322_2.pdf
(europa.eu)).
6
Rettens dom af 14. april 2021, Ryanair mod Kommissionen, sag T-378/20 (SAS, Danmark; Covid-19),
EU:T:2021:194.
7
EU-Domstolens dom af 28. september 2023, Ryanair mod Kommissionen, sag C-321/21 P,
EU:C:2023:713.
8
Rettens dom af 10. maj 2023, Ryanair mod Kommissionen, sag T-238/21 (SAS II; Covid-19),
EU:T:2023:247.
9
SA.57543 and SA.58342 (2020/NN) (ex 2020/N), implemented by the Kingdom of Denmark and the
Kingdom of Sweden for Scandinavian Airlines System AB (SA.57543-58242
- SAS - Final version final deci-
sion_TC.docx).
10
Et resume af stævningen er offentliggjort i Den Europæiske Unions Tidende, C/2025/1442, 10.03.2025
(EUR-Lex
- 62024TN0687 - EN - EUR-Lex).
4
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 394: Notat om afgivelse af interventionsindlæg i Rettens sag T-649/24, Ryanair mod Europa-Kommissionen (omstruktureringsstøtte til SAS)
Side 4 af 4
Derudover har den danske stat en væsentlig interesse i, at Retten ikke annullerer
Kommissionens afgørelse, da dette ville kunne medføre væsentlige negative øko-
nomiske konsekvenser for SAS, og dermed også afledte, negative økonomiske
konsekvenser for den danske stat som medejer af SAS.