Europaudvalget 2024-25
EUU Alm.del Bilag 395
Offentligt
3008234_0001.png
Notat til Folketingets Europa-udvalg og Folketingets
Finansudvalg om afgivelse af interventionsindlæg i Rettens
sag T-687/24, Ryanair mod Europa-Kommissionen
(rekapitalisering af SAS)
23. april 2025
Ryanair DAC (herefter ”Ryanair”) har den 27. december 2024 anlagt sag mod Eu-
ropa-Kommissionen
(herefter ”Kommissionen”) ved Retten ved Den Europæiske
Unions Domstol med påstand om, at Kommissionens statsstøtteafgørelse af 29.
november 2023
1
vedrørende rekapitaliseringen af Scandinavian Airlines System
AB (herefter ”SAS”) annulleres.
2
Sagens faktiske omstændigheder og juridiske problemstillinger
I oktober 2020 bidrog den danske og svenske stat til rekapitalisering af SAS, nød-
vendiggjort af de økonomiske vanskeligheder, som COVID-19-udbruddet havde
medført. De danske og svenske myndigheder notificerede rekapitaliseringen af
SAS til Kommissionen den 11. august 2020, og den 17. august 2020 traf Kommis-
sionen afgørelse om, at den danske og svenske rekapitalisering af SAS var forene-
lig med det indre marked og kunne godkendes, jf. TEUF artikel 107, stk. 3, litra b,
og afsnit 3.11 i de midlertidige rammebestemmelser for statslige foranstaltninger
til støtte for økonomien under det nuværende COVID-19-udbrud
(herefter ”de
midlertidige rammebestemmelser”).
3
Den godkendte rekapitaliseringsstøtte på i alt ca. 11 mia. SEK bestod iht. Kom-
missionens afgørelse af en egenkapitalkomponent (op til ca. 5 mia. SEK) og en
hybridinstrumentskomponent (ca. 6 mia. SEK), der blev placeret hos Danmark og
Sverige. Endvidere omfattede den godkendte støtte konvertering af eksisterende
hybrider til aktier (1,5 mia. SEK) og konvertering af obligationer til nye kommer-
cielle hybrider eller aktier efter obligationsejernes valg (2,25 mia. SEK).
Rekapitaliseringsafgørelsen fra 2020 blev efterfølgende indbragt for Retten af Rya-
nair med påstand om annullation, hvilket Ryanair fik medhold i ved Rettens dom
SA.57543 and SA.58342 (2020/NN) (ex 2020/N), implemented by the Kingdom of Denmark and the
Kingdom of Sweden for Scandinavian Airlines System AB (SA.57543-58242
- SAS - Final version final deci-
sion_TC.docx).
2
Et resume af stævningen er offentliggjort i Den Europæiske Unions Tidende, C/2025/1442, 10.03.2025
(EUR-Lex
- 62024TN0687 - EN - EUR-Lex).
3
Meddelelse fra Kommissionen om midlertidige rammebestemmelser for statslige foranstaltninger til støtte
for økonomien under det nuværende Covid-19-udbrud (konsolideret udgave), som vedtaget den 19. marts
2020 (C(2020) 1863) og ændringerne heraf C(2020) 2215 af 3. april 2020, C(2020) 3156 af 8. maj 2020,
C(2020) 4509 af 29. juni 2020, C(2020) 7127 af 13. oktober 2020 og C(2021) 564 af 28. januar 2021 er offent-
liggjort i Den Europæiske Unions Tidende.
1
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 395: Notat om afgivelse af interventionsindlæg i Rettens sag T-687/24, Ryanair mod Europa-Kommissionen (rekapitalisering af SAS)
3008234_0002.png
Side 2 af 3
af 10. maj 2023.
4
Ryanair havde gjort en række anbringender gældende, men Ret-
ten forholdt sig alene til Ryanairs underanbringende om, at der, i strid med de
midlertidige rammebestemmelser, ikke var indført en tilstrækkelig step up-meka-
nisme.
5
Som konsekvens af annullationen indledte Kommissionen den 4. juli 2023 en for-
mel undersøgelse af rekapitaliseringen.
6
Den 29. november 2023 godkendte Kom-
missionen igen rekapitaliseringen af SAS, idet Kommissionen betingede afgørel-
sen af, at der blev indført en step up-mekanisme, som foreslået af SAS selv under
den formelle undersøgelsesprocedure. Det er denne afgørelse, som nu anfægtes af
Ryanair i den retssag, som dette notat vedrører.
I stævningen af 27. december 2024 har Ryanair gjort fem overordnede anbringen-
der gældende til støtte for, at Kommissionens afgørelse skal annulleres:
1. At Kommissionen foretog en fejlagtig anvendelse af 49. betragtning, litra
c), til de midlertidige rammebestemmelser ved bedømmelsen af SAS’ ret til
rekapitaliseringsstøtte.
2. At Kommissionen foretog en fejlagtig anvendelse af 54. betragtning til de
midlertidige rammebestemmelser ved bedømmelsen af forholdsmæssighe-
den af støttens størrelse.
3. At Kommissionen foretog en fejlagtig anvendelse af 65. og 70. betragtning
til de midlertidige rammebestemmelser ved bedømmelsen af forrentningen
af de nye hybride obligationer.
4. At Kommissionen foretog en fejlagtig anvendelse af 72. betragtning til de
midlertidige rammebestemmelser ved bedømmelsen af SAS’ stærke mar-
kedsposition.
5. At den anfægtede afgørelse er i strid med Kommissionens begrundelses-
pligt i henhold til TEUF artikel 296, stk. 2.
I tilknytning hertil bemærkes, at Ryanair gennem de sidste knap fem år har anfæg-
tet en række kommissionsafgørelser om godkendelse af en række støtteforanstalt-
ninger til individuelle luftfartsselskaber og til luftfartssektoren i anledning af de
økonomiske vanskeligheder, som COVID-19-udbruddet har forårsaget.
Rettens dom af 10. maj 2023, Ryanair mod Kommissionen, sag T-238/21 (SAS II; Covid-19),
EU:T:2023:247.
5
Retssagen vedr. den annullerede afgørelse er beskrevet i notat af 29. juni 2021 til EU-Udvalget og til brug
for den interne EU-procedure i regeringen om intervention og afgivelse af indlæg i Rettens sag T-238/21, Ry-
anair mod Europa-Kommissionen (rekapitalisering af SAS).
6
State Aid SA.57543 and SA.58342 (2020/NN) (ex 2020/N), Denmark and Sweden - COVID-19: Recapitali-
sation of SAS AB (SA_57543_60C33E89-0000-C2F4-A4EE-E1CA48092A94_543_1.pdf).
4
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 395: Notat om afgivelse af interventionsindlæg i Rettens sag T-687/24, Ryanair mod Europa-Kommissionen (rekapitalisering af SAS)
3008234_0003.png
Side 3 af 3
For så vidt angår den støtte, som Danmark har ydet til SAS som konsekvens af
COVID-19-udbruddet, har Ryanair, i tillæg til det ovenfor beskrevne forløb, tidli-
gere anfægtet Kommissionens statsstøttegodkendelse af Danmarks statsgaranti til
SAS.
7
Ryanair har endvidere den 13. december 2024 anlagt et annullationssøgsmål
8
overfor Kommissionens statsstøtteafgørelse af 28. juni 2024
9
vedrørende om-
struktureringen af SAS, hvor Kommissionen godkendte den danske støtte.
Det bemærkes endvidere, at Kommissionen har truffet en afgørelse af 9. juli 2024
om ændring af rekapitaliseringsafgørelsen af 29. november 2023 i lyset af rekon-
struktionen af SAS og den anfægtede afgørelse om omstruktureringsstøtte til SAS.
Denne afgørelse er endnu ikke offentliggjort i en ikke-fortrolig version.
Danmarks interesse i sagen
Det er regeringens opfattelse, at Danmark bør intervenere i sagen til støtte for
Kommissionen, da regeringen er enig med Kommissionen i, at rekapitaliserings-
støtte n ydet af den danske stat til SAS er forenelig med det indre marked i medfør
af TEUF artikel 107, stk. 3, litra b, og de midlertidige rammebestemmelser.
Dansk intervention i sagen til støtte for Kommissionen giver mulighed for at
styrke Kommissionens forsvar for afgørelsens lovlighed. En dansk intervention vil
gøre det muligt at støtte Kommissionen i de forudsætninger, som er blevet notifi-
ceret, og som danner grundlag for afgørelsen. Derudover vil intervention i sagen
gøre det muligt at supplere og korrigere eventuelle faktuelle oplysninger i sagen,
således at det sikres, at Retten får et korrekt billede af sagens baggrund og faktum.
Derudover har den danske stat en væsentlig interesse i, at Retten ikke annullerer
Kommissionens afgørelse, da det ville kunne medføre væsentlige negative økono-
miske konsekvenser for SAS, hvilket dermed også vil kunne få afledte, negative
økonomiske konsekvenser for den danske stat som medejer af SAS.
Kommissionens afgørelse af 15. april 2020 i SA.56795 (2020/N)
Denmark
Compensation for the dam-
age caused by the COVID-19 outbreak to Scandinavian Airline (285206_2146546_104_4.pdf
(europa.eu)).
8
Et resume af stævningen er offentliggjort i Den Europæiske Unions Tidende, C/2025/121, 3.3.2025 (EUR-
Lex - 62024TN0649
EN
EUR-Lex (europa.eu)).
9
SA.110687/SA.110688
(2024/N) Sweden
Denmark
Restructuring of SAS Group (https://ec.eu-
ropa.eu/competition/state_aid/cases1/202437/SA_110688_157.pdf).
7