Europaudvalget 2024-25
EUU Alm.del Bilag 433
Offentligt
3013691_0001.png
Den 1. maj 2025
FVM 436
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag om ændring af bilag III (forbudslisten) til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 767/2009 om markedsføring og an-
vendelse af foder (komitesag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om ændring af bilag III (forbudslisten) til Europa-Parlamentets
og Rådets forordning (EF) nr. 767/2009 om markedsføring og anvendelse af foder. Ændringen ind-
fører forbud mod brug af de dele af hampeplanten (Cannabis sp.), som kan have så høje niveauer af
tetrahydrocannabinol (THC), at disse kan udgøre en risiko for dyr samt for mennesker, der indtager
mælk fra dyrene, som har ædt plantedelene. Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) og
det tyske forbundsinstitut for risikovurdering (BfR) har vurderet, at der kan være sundhedsmæssige
problemer ved anvendelsen af særligt blade, blomster og knopper fra hampeplanten. Forslaget for-
ventes at blive sat til afstemning i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder (SCoP-
AFF) den 12.-13. maj 2025. Forslaget vurderes at øge beskyttelsesniveauet for dyr og mennesker i EU.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag om ændring af bilag III (forbudslisten) til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 767/2009 om markedsføring og anvendelse af foder.
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 6, stk. 2 i Europa-Parlamentets og Rådets Forordning (EF)
nr. 767/2009 om markedsføring og anvendelse af foder.
Forslaget behandles i en forskriftsprocedure med kontrol i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Føde-
varer og Foder (SCoPAFF). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, forelægger Kommissionen for-
slaget for Rådet og Europa-Parlamentet med henblik på legalitetskontrol. Rådet og Europa-Parlamentet
kan udtale sig på baggrund af henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommis-
sionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har
udtalt sig inden for tidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i SCoPAFF, forelægger Kommissionen
sagen for Rådet, der kan udtale sig på baggrund af kvalificeret flertal inden for 2 måneder. Kommissio-
nen underretter samtidig Europa-Parlamentet om sagen. Hvis Rådet vedtager forslaget eller ikke udtaler
sig inden for fristen, skal forslaget sendes til Europa-Parlamentet til legalitetskontrol. Kommissionen
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 433: Notat om komitésag om markedsføring og anvendelse af foder
3013691_0002.png
vedtager forslaget, hvis Europa-Parlamentet ikke inden for en frist på 4 måneder har gjort indsigelse
mod forslaget.
Sagen forventes sat til afstemning på mødet i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder
(SCoPAFF) den 12.-13. maj 2025.
Formål og indhold
Kommissionen foreslår at tilføje til bilag III (forbudslisten), at fodermidler afledt af hamp med et ind-
hold af cannabidiol (CBD) over 0,0083 pct. eller med et indhold af THC på over 0,3 pct., er forbudt at
anvende som foder. Dermed er det kun hampeplanter, der svarer til EU’s definition af industrihamp,
der som udgangspunkt kan anvendes som foder. I dag er der ingen grænser for THC-indholdet i hamp
til foder.
Samtidig indfører Kommissionen et forbud mod anvendelse af alle dele af industrihampeplanten bortset
fra frø og stængler. Det skyldes, at disse dele af hampeplanten som forbydes anvendt, indeholder så høje
niveauer af THC, at de vurderes at kunne udgøre en risiko for dyr samt for mennesker, der indtager
mælk fra dyr, som har ædt plantedelene.
Forslaget forbyder således brug af blomster, knopper og blade fra de nævnte industrihampeplanter som
fodermidler. Derved kan blomster, blade o.l. fra industrihamp i fodersammenhæng alene anvendes til
fremstilling af fodertilsætningsstoffer. Frø og stængler fra de nævnte hampeplanter må fortsat gerne
anvendes som fodermidler, da THC-indholdet er så lavt i disse dele af hampeplanten, at det ikke udgør
en risiko for dyr og mennesker. Det er en stramning i forhold til de nuværende regler, hvor reglen alene
er, at foder skal være sikkert baseret på en risikovurdering af det konkrete foder.
Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) gav i 2011 en videnskabelig udtalelse om sikker-
heden ved brug af hamp som dyrefoder. I sin udtalelse konkluderede EFSA, at brugen af hele hampe-
planten anvendt som fodermiddel i dyrefoder ikke er sikker for forbrugeren. EFSA anbefalede, at mar-
kedsføring og anvendelse af hampeafledte fodermidler, bortset fra hampefrø, blev begrænset eller for-
budt.
I 2015 kom EFSA med en videnskabelig udtalelse om risici for menneskers sundhed i forbindelse med
tilstedeværelsen af THC i mælk og andre fødevarer af animalsk oprindelse. EFSA fastsatte i en giftig-
hedsvurdering en grænseværdi
1
for mennesker på
1 μg THC/kg legemsvægt.
En undersøgelse fra 2022
udført af det tyske forbundsinstitut for risikovurdering (BfR) har vist, at grænseværdien for mennesker
i fodringsforsøg blev overskredet i flere forbrugergrupper, som indtog mælk og mejeriprodukter fra mal-
kekøer, der var fodret med hamp. Der blev samtidig observeret negative effekter på dyrenes sundhed,
som følge af fodring med hampeafledte fodermidler. Kommissionens forslag er fremsat for at undgå
sådanne negative effekter på dyr og mennesker.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regeringens
vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
I form af en akut referencedosis (ARfD). ARfD er et skøn over mængden af et stof i mad eller drikkevand, der kan indtages over en kort periode,
normalt under et måltid eller en dag, uden nævneværdig sundhedsrisiko for forbrugeren (JMPR, 2002).
1
2
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 433: Notat om komitésag om markedsføring og anvendelse af foder
3013691_0003.png
Gældende dansk ret
Forslaget vil være direkte gældende i Danmark.
Konsekvenser
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser. Forslaget vurderes heller ikke
at have administrative eller samfundsøkonomiske konsekvenser. Forslaget skønnes endvidere ikke at
have økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.
I Danmark kan der med myndighedstilladelse lovligt dyrkes og anvendes hamp i medicinsk eller viden-
skabeligt øjemed
2
. Det er samtidig
med en myndighedstilladelse
muligt at dyrke industrihamp på
friland
3
. Restprodukter fra industrihampen kan lovligt anvendes til foder, hvis det overholder kravene
til foder- og fødevaresikkerhed.
Reglerne om erhvervsmæssig dyrkning af cannabis med et lavt THC-indhold og om dyrkning af cannabis
i medicinsk øjemed henhører under Indenrigs- og Sundhedsministeriet. Efter disse regler er det Læge-
middelstyrelsen, som meddeler tilladelse til dyrkning, mens det
for så vidt angår erhvervsmæssig
dyrkning af hamp
er Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljø, som fører kontrol med de
tilladte dyrkninger.
Det bemærkes hertil, at Kommissionen hvert år offentliggør de hampesorter, der kan anvendes til dyrk-
ning af industrihamp. Kommissionen har for perioden 2023-27 ændret grænsen for THC-indhold i de
tilladte industrihampesorter fra 0,2 pct. til 0,3 pct.
4
. Dette er baggrunden for, at det fremlagte forslag
fra Kommissionen til ændring af forbudslisten for foder angiver 0,3 pct. som grænsen for, hvornår hamp
må anvendes til foder. Det vil sige, at alene industrihamp kan som udgangspunkt anvendes til foder.
Sundhedsstyrelsen arbejder under inddragelse af bl.a. Lægemiddelstyrelsen på en ændring af lovgivnin-
gen om euforiserende stoffer. I arbejdet indgår også overvejelser om en evt. ændring af den nuværende
nationale THC-grænse på 0,2 pct. i bekendtgørelsen om euforiserende stoffer således, at grænsen brin-
ges i harmoni med
EU’s landbrugsstøttereglers THC-grænse
på 0,3 pct. I forbindelse med overvejelserne
vurderes det bl.a., hvorvidt en sådan ændring vil indebære en risiko for at tillade produkter, som kan
bruges som rusmiddel.
I henhold til Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljø dyrkes der i Danmark ca. 400 hektar med
industrihamp primært til vildtafgrøde, fiberfraktionsindustri- og frøproduktion. I de tilfælde, hvor ham-
peplanterne anvendes til frøproduktion, efterlades hampeplanten med blade og stængler. Dette restpro-
dukt kan i dag fortsat i princippet lovligt anvendes til fodring af dyr under forudsætning af, at det an-
vendes i små mængder og på en måde, så det er sikkert for dyr og mennesker. Fødevarestyrelsen vurde-
rer dog, at det i praksis ikke er muligt at adskille stængler og blade af hampeplanten ved høst, hvorfor
det reelt ikke er muligt blot at anvende stængler (hampehalm) til fodring. Ifølge brancheorganisatio-
nerne og Fødevarestyrelsens oplysninger markedsføres der generelt ikke hampeprodukter med indhold
af blade og blomster fra hampeplanten som foder i Danmark.
§ 16 i bekendtgørelse om euforiserende stoffer nr. 2446 af 12. december 2021.
Bekendtgørelse om euforiserende stoffer nr. 2446 af 12. december 2021, § 4, som omhandler erhvervsmæssig
dyrkning af cannabis med et lavt THC-indhold.
4
EU-forordning 2022/126 af 7. december 2021 om supplering til Europa-Parlamentets og rådets forordning (EU)
2021/2115.
2
3
3
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 433: Notat om komitésag om markedsføring og anvendelse af foder
Det bemærkes, at dyrkning af medicinsk cannabis foregår under lukkede vækstbetingelser i Danmark,
og anvendelse af hampeprodukter, hvor det endelige produkt indeholder over 0,2 pct. THC, ikke er lov-
ligt at anvende til fodring ifølge Indenrigs- og Sundhedsministeriets gældende lovgivning.
På baggrund af de beskrevne muligheder for anvendelse af medicinsk cannabis og restprodukter fra in-
dustrihamp til foder i henhold til dansk lovgivning, er det Fødevarestyrelsens vurdering, at Kommissio-
nens forslag til ændring af foderlovgivningen vil have en yderst begrænset betydning i Danmark. Flere
medlemsstater i EU skønner, at der er en ikke uvæsentlig anvendelse af hamp som fodermiddel på land-
brugsbedrifterne. Forslaget vurderes således at kunne øge beskyttelsesniveauet for dyr og mennesker i
EU, da det medfører forbud mod anvendelse af visse dele af hampeplanten til foderbrug.
EU-retten har forrang for national ret, hvorfor det vil være EU-grænseværdien, der vil være gældende.
Fødevarestyrelsen fører kontrol med, at produkter overholder reglerne i forbudslisten 767/2009 herun-
der den nye EU-grænseværdi for THC-indhold i foder. Hvis danske virksomheder indkøber hamp fra
andre lande tilsigtet foderbrug indeholdende mellem 0,2 og 0,3 pct. THC, vil dette produkt således
kunne blive betragtet som værende foder til trods for den nationale lovgivning om euforiserende stoffer.
Forslaget er alt andet lige en stramning i forhold til i dag, hvor der ikke eksisterer en grænse for THC-
indholdet i foder.
Høring
Sagen har været i høring på høringsportalen. Der er ikke modtaget høringssvar.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være et kvalificeret flertal for forslaget blandt medlemsstaterne.
Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter godkendelser af fodertilsætningsstoffer, som ikke giver anledning til betænkelighe-
der i relation til foder- og fødevaresikkerheden samt miljø og stemmer imod forslag, hvor der ifølge den
videnskabelige rådgivning kan blive tale om et forringet beskyttelsesniveau. EFSA vurderer, at anven-
delse af hampeafledte fodermidler, bortset fra hampefrø og stængler, kan udgøre en risiko for dyr og
mennesker, og derfor bør begrænses eller forbydes. Regeringen agter på den baggrund at støtte forsla-
get.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4