Europaudvalget 2024-25
EUU Alm.del Bilag 447
Offentligt
3017791_0001.png
5. maj 2025
J.nr. 2025 - 3166
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 298 af 3. april 2025 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Hans Kristian Skibby (DD).
Rasmus Stoklund
/ Katrine Baadsgaard Görtz
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 447: Kopi af SAU alm. del - svar på spm. 298 om, i hvor mange år henstår gæld hos Gældsstyrelsen vedrørende personer, der er udrejst af Danmark
3017791_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren i forlængelse af samrådet om gældsinddrivelse afholdt den 2. april 2025 be-
svare følgende spørgsmål:
I hvor mange år henstår gæld hos Gældsstyrelsen vedrørende personer, der er udrejst af
Danmark, og som ikke umiddelbart kan findes? Forsvinder gælden på noget tidspunkt,
eller kan gældsinddrivelsen genaktiveres efter 5, 10 eller 25 år, hvis skyldneren igen indrej-
ser i Danmark?
Opgøre tabel 1 og 2 i svaret på SAU alm. del - spørgsmål nr. 255 på de fem største nati-
onaliteter inden for hver kategori?
Vil ministeren arbejde for en model, hvor Danmark kan fratrække gæld til europæiske
borgere i vores bidrag til EU, aktuelt 21,3 mia. kr., hvorefter EU kan tilbageholde beløbet
i de tilskud, som de respektive lande modtager fra EU?
Svar
For så vidt angår det første delspørgsmål kan jeg henholde mig til følgende bidrag, som
jeg har modtaget fra Gældsstyrelsen til brug for besvarelsen:
”Ifølge
forældelsesreglerne ophører (forældes) pengekrav, herunder gæld, når der er forlø-
bet et bestemt tidsrum, medmindre kravet holdes i kraft på grund af kreditors eller bor-
gers handlinger (forældelsen afbrydes). Forældelsesafbrydende handlinger kan fx være, at
en borger med indkomst fra Danmark sættes i lønindeholdelse, eller at der foretages ud-
læg i borgerens aktiver i Danmark.
Gæld forældes som udgangspunkt, tre år efter gælden er modtaget til inddrivelse hos
Gældsstyrelsen. Enkelte gældsposter under inddrivelse har en anden forældelsesfrist, fx
bøder og udenlandske gældsposter. Afbrydes forældelsen, inden forældelsesfristen udlø-
ber, forlænges forældelsesfristen.
Hvis Gældsstyrelsen er forhindret i at afbryde forældelsen af borgerens gæld, fx hvis bor-
geren umiddelbart ikke kan findes, gælder en absolut forældelsesfrist på 10 år regnet fra
det tidspunkt, hvor forældelsesfristen begynder at løbe. Hvis Gældsstyrelsen inden for de
10 år får eller burde få kendskab til borgerens opholdssted, vil forældelse tidligst kunne
indtræde, når der er gået 1 år fra dette tidspunkt. Det betyder, at hvis Gældsstyrelsen ikke
har opnået kendskab til borgerens opholdssted, forældes kravet mod borgeren, når der er
gået 10 år fra det tidspunkt, hvor forældelsesfristen begyndte at løbe. Den manglende mu-
lighed for at afbryde forældelsen kan skyldes, at borgeren ikke har oplyst sin adresse til
Gældsstyrelsen, og det ikke er muligt at lokalisere borgeren ved en bistandsanmodning til
udenlandsk myndighed.
For gældsposter i inddrivelsessystemerne DMI og SAP38 er forældelsen som udgangs-
punkt udskudt, jf. lovgivning som følge af den politiske
Aftale om initiativer til effektiv op-
krævning og gældsinddrivelse i skattevæsenet
fra juni 2023, så disse gældsposter tidligst kan for-
ældes fra 2030. Det betyder også, at de 10 år først regnes fra 2027, dvs. gælden vil ophøre
i 2037, hvis forældelsen ikke afbrydes inden.
Side 2 af 7
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 447: Kopi af SAU alm. del - svar på spm. 298 om, i hvor mange år henstår gæld hos Gældsstyrelsen vedrørende personer, der er udrejst af Danmark
3017791_0003.png
Forældelsen blev ikke udskudt yderligere for gældsposter i det nye inddrivelsessystem,
PSRM. For disse gældsposter regnes de 10 år derfor fra 2021, dvs. gælden vil ophøre i
2031, hvis det ikke er muligt at finde borgeren eller afbryde forældelsen.
Som det fremgår af ovenstående, vil tidspunktet for en gældsposts forældelse og dermed
ophør bl.a. afhænge af, hvornår gældsposten er modtaget til inddrivelse, hvilket inddrivel-
sessystem gældsposten er registreret i, og om det har været muligt at afbryde gældspostens
forældelse.
Hvis borgeren indrejser til Danmark, inden gælden ophører, kan Gældsstyrelsen, af-
hængigt af borgerens økonomiske forhold, og forudsat at borgeren kan findes, iværksætte
inddrivelse og afbryde forældelsen og dermed holde gælden i kraft i længere tid. Hvis bor-
geren indrejser,
efter gælden er ophørt, kan gælden ikke inddrives af Gældsstyrelsen.”
Jeg vil gerne igen understrege, at jeg finder det helt uacceptabelt, hvis man stikker af fra
sin gæld, og lader fællesskabet hænge på regningen. Forældelsesreglerne tager
som det
fremgår af Gældsstyrelsens bidrag
allerede i et vist omfang hensyn til, at der kan være
situationer, hvor en borger ikke kan findes, og hvor forældelsesfristen for et krav mod
borgeren derfor er længere
dvs. op til 10 år. Jeg har bedt mine embedsfolk overveje, om
der kan peges på lovtiltag, der kan hjælpe Gældsstyrelsen yderligere, når en skyldner be-
finder sig i udlandet på en ukendt adresse.
For så vidt angår det andet delspørgsmål kan jeg henholde mig til følgende, som jeg har
modtaget fra Gældsstyrelsen:
”Tabel
1 og 2 er en udvidelse af tabel 1 og 2 fra besvarelsen af SAU alm. del
spm. 255.
Kolonne ét og to i
tabel 1
viser den totale gæld til det offentlige angivet i mia. kr. for top
10-gældstyper for borgere og virksomheder, der er bosiddende i udlandet. Kolonne tre,
fire og fem angiver, hvor stor en andel af denne gæld der skyldes af borgere, opdelt på
top 5-statsborgerskabsland.
Side 3 af 7
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 447: Kopi af SAU alm. del - svar på spm. 298 om, i hvor mange år henstår gæld hos Gældsstyrelsen vedrørende personer, der er udrejst af Danmark
3017791_0004.png
Tabel 1. Top 10 gældstyper hos skyldnere bosiddende i udlandet opgjort i mia. kr.
Total gæld i
mia. kr.
6
Statsborgerskabsland
(top 5 for gældsty-
pen)
Danmark
Rumænien
Polen
Storbritannien
Tyskland
Danmark
Polen
Tyrkiet
Pakistan
Sverige
Danmark
Storbritannien
Somalia
Tyrkiet
USA
Danmark
Rumænien
Polen
Bulgarien
Litauen
Danmark
Tyskland
Island
Syrien
Rumænien
Polen
Danmark
Pakistan
Tyrkiet
7. A-skat
1
Sverige
Rumænien
Danmark
Bulgarien
Storbritannien
Polen
Danmark
Polen
Rumænien
Tyskland
Storbritannien
Danmark
Sverige
Polen
Rumænien
Storbritannien
Danmark
Sverige
Indien
Storbritannien
Tyrkiet
Gæld i mia.
kr.
3
0,4
0,4
0,2
0,2
0,8
0,2
0,1
0,1
0,1
0,9
0,1
0,1
0,1
0,1
0,4
0,3
0,1
0,1
0,1
1
0,1
0
0
0
0,5
0,1
0
0
0
0,2
0,2
0,1
0,1
0
0,4
0,1
0,1
0
0
0,5
0
0
0
0
0,3
0
0
0
0
Gældstyper
1. Personskat - restskat mv.
2. Politibøder
2,7
3. Underholdsbidrag
2,6
4. Moms
2,4
5. SU-gæld
1,5
Antal skyldnere
10.500
17.000
15.600
2.400
4.700
4.200
1.700
300
100
600
3.500
500
300
300
200
1.700
800
400
200
200
7.800
800
400
400
500
-
100
-
-
-
300
500
100
-
100
5.700
1.300
1.400
1.100
700
8.900
1.400
4.100
6.800
1.300
800
100
100
100
100
6. Punktafgifter
1
8. Personskat - B-skat
0,9
9. Opkrævningsrente
0,8
10. AM-bidrag - restbidrag
mv.
0,3
Anm. Gældstyper er udsøgt pr. 31. december 2024. Skyldnere med ukendt statsborgerskab er ikke medtaget i top 5. Antal skyld-
nere er afrundet til hele hundreder. Udgør antallet af skyldnere under hundrede, indgår de ikke i opgørelsen.
Kilde: Gældsstyrelsen
Side 4 af 7
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 447: Kopi af SAU alm. del - svar på spm. 298 om, i hvor mange år henstår gæld hos Gældsstyrelsen vedrørende personer, der er udrejst af Danmark
3017791_0005.png
Kolonne ét og to i
tabel 2
viser størrelsen af den enkelte borgers eller virksomheds gæld til
det offentlige, opdelt i gældsintervaller fra 0 kr. til over 100 mio. kr., og antallet af skyld-
nere. Kolonne tre og fire viser antallet af skyldnere, opdelt efter top 5-statsborgerskabs-
land.
Tabel 2. Antal skyldnere bosiddende udlandet opdelt i gældsintervaller
Antal skyld-
nere
114.600
Statsborgerskabsland
(top 5 for gældsinterval-
let)
Polen
Rumænien
Danmark
Litauen
Tyskland
Rumænien
Polen
Danmark
Litauen
Tyskland
Rumænien
Danmark
Polen
Litauen
Tyskland
Danmark
Rumænien
Polen
Ukraine
Tyskland
Danmark
Rumænien
Polen
Tyskland
Ukraine
Danmark
Rumænien
Polen
Tyskland
Ukraine
Danmark
Rumænien
Polen
Tyskland
Nepal
Danmark
Rumænien
Polen
Tyskland
Litauen
Danmark
Rumænien
Polen
Tyskland
Sverige
Danmark
Rumænien
Polen
Antal
skyldnere
13.200
12.700
11.600
7.200
3.800
4.000
3.300
2.500
1.800
1.000
1.600
1.500
1.200
600
500
1.100
900
700
500
400
900
500
400
200
200
700
300
200
200
100
600
200
200
100
100
600
200
100
100
100
500
200
100
100
100
500
100
100
Gældsinterval
01. 0-9.999 kr.
02. 10.000-19.999 kr.
28.300
03. 20.000-29.999 kr.
13.200
04. 30.000-39.999 kr.
8.500
05. 40.000-49.999 kr.
5.300
06. 50.000-59.999 kr.
3.900
07. 60.000-69.999 kr.
3.100
08. 70.000-79.999 kr.
2.600
09. 80.000-89.999 kr.
2.200
10. 90.000-99.999 kr.
1.800
Side 5 af 7
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 447: Kopi af SAU alm. del - svar på spm. 298 om, i hvor mange år henstår gæld hos Gældsstyrelsen vedrørende personer, der er udrejst af Danmark
3017791_0006.png
11. 100.000-249.999 kr.
14.400
12. 250.000-499.999 kr.
7.400
13. 500.000-999.999 kr.
3.500
14. 1.000.000-4.999.999 kr.
2.400
15. 5.000.000-100.000.000 kr.
400
16. Over 100 mio.
10
Tyskland
Sverige
Danmark
Rumænien
Tyskland
Polen
Storbritannien
Danmark
Storbritannien
Rumænien
Tyskland
Polen
Danmark
Polen
Rumænien
Sverige
Storbritannien
Danmark
Rumænien
Polen
Storbritannien
Tyrkiet
Danmark
Rumænien
Storbritannien
Polen
Sverige
Danmark
Tyrkiet
Polen
100
100
4.200
800
500
500
500
2.500
300
300
200
200
1.400
100
100
100
100
1.000
100
100
100
100
200
-
-
-
-
-
-
-
Anm. Gældstyper er udsøgt pr. 31. december 2024. Skyldnere med ukendt statsborgerskab er ikke medtaget i top 5. Antal
skyldnere er afrundet til hele hundreder. Udgør antallet af skyldnere under hundrede, indgår de ikke i opgørelsen.
Kilde: Gældsstyrelsen
For så vidt angår det tredje delspørgsmål tre, er jeg som skatteminister naturligvis optaget
af, at vi får inddrevet gæld fra skyldnere bosiddende i udlandet.
Det kræver ofte internationale aftaler at inddrive gæld hos skyldnere bosiddende i udlan-
det, og Skatteministeriet har i en længere periode været i gang med at undersøge mulighe-
derne for styrket samarbejde på tværs af grænser.
En model på EU-niveau i stil med den, spørger foreslår
hvor privatpersoners gæld til
danske myndigheder modregnes i Danmarks EU-bidrag, og EU derefter tilbageholder be-
løbet i udbetalingerne til de pågældende lande
er en tilgang, som vil kræve omfattende
ændringer af bestående regler og principper ift. såvel opkrævning som inddrivelse af gæld
samt i betingelser for udmøntning af og indbetalinger til EU-budgettet. Det har jeg meget
svært ved at se kan gennemføres. Jeg vil derfor ikke gå videre med en sådan model og vil i
stedet fokusere på fortsat at arbejde for mere politisk og juridisk realistiske løsninger for
styrket samarbejde på tværs af grænser. Som jeg nævnte på samrådet, er Skatteministeriet i
øjeblikket i gang med at undersøge muligheden for at indgå en aftale med de øvrige nor-
diske lande om et udvidet samarbejde om inddrivelse af gæld, herunder SU-gæld. Derud-
over er Skatteministeriet i samarbejde med Social- og Boligministeriet i gang med at se på
muligheden for en ikraftsættelse af Haagerkonventionen fra 2007 om underholdspligt,
Side 6 af 7
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 447: Kopi af SAU alm. del - svar på spm. 298 om, i hvor mange år henstår gæld hos Gældsstyrelsen vedrørende personer, der er udrejst af Danmark
3017791_0007.png
hvilket forventes at styrke det internationale samarbejde om gæld vedrørende underholds-
pligt. Der ses også på muligheden for at indgå bilaterale aftaler om gensidig bistand til
inddrivelse med relevante lande. Og endelig er det på længere sigt også oplagt at arbejde
for et fælles EU-redskab til inddrivelse af de former for gæld, som ikke i dag er dækket af
bistandsaftaler. Jeg har bedt mit embedsværk om at undersøge muligheden for en fornyet
dialog om dette i forbindelse med, at Danmark har det kommende EU-formandskab.
Side 7 af 7