Europaudvalget 2024-25
EUU Alm.del Bilag 460
Offentligt
3020951_0001.png
Komitesager
Natur, Miljø og Produktion
J.nr. 2022-12994
Ref. KAASM
Den 13. maj 2025
MIM 18-25
KOMITÉNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om fastsættelse af regler, procedurer og testmetoder til anvendelse af
forordning 2024/1257/EU for så vidt angår typegodkendelse af udstødnings- og
fordampningsemissioner fra køretøjer i kategori M1 og N1 (komitesag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om fastsættelse af regler, procedurer og testmetoder til
anvendelse af forordning 2024/1257/EU for så vidt angår typegodkendelse af udstødnings- og
fordampningsemissioner fra køretøjer i kategori M1 og N1 (komitesag). Forslaget vurderes generelt
ikke at have konsekvenser for beskyttelsesniveauet i Danmark eller i EU. Forslaget vurderes
endvidere ikke i sig selv at have økonomiske konsekvenser. Forslaget forventes behandlet i Den
Tekniske Komité for Motorkøretøjer den 22. maj 2025 med efterfølgende afstemning ultimo maj
forventeligt i skriftlig procedure. Regeringen kan støtte forslaget.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag om fastsættelse af regler, procedurer og testmetoder til anvendelse
af Forordning 2024/1257/EU for så vidt angår typegodkendelse af udstødnings- og
fordampningsemissioner fra køretøjer i kategori M1 og N1.
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 14(3) og 14(4) i Europa-Parlamentets og Rådets forordning
1257/2024 om typegodkendelse af motorkøretøjer og motorer samt af systemer, komponenter og
separate tekniske enheder til sådanne køretøjer med hensyn til emissioner og batteriers holdbarhed
(Euro 7), om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2018/858 og om ophævelse
af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 715/2007 og (EF) nr. 595/2009,
Kommissionens forordning (EU) 582/2011, Kommissionens forordning (EU) 2017/1151,
Kommissionens forordning (EU) 2017/2400 og Kommissionens gennemførelsesforordning (EU)
2022/1362 (EØS-relevant tekst).
Forslaget behandles i en undersøgelsesprocedure i Den Tekniske Komité for Motorkøretøjer. Afgiver
Komitéen en positiv udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver
Komitéen en negativ udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen ikke forslaget, idet
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 460: Notat om komitésag om typegodkendelse af udstødnings- og fordampningsemissioner fra køretøjer i kategori M1 og N1
Kommissionen inden for to måneder kan forelægge Komitéen et ændret forslag eller inden for en
måned kan forelægge forslaget for appeludvalget. Afgives der ikke nogen udtalelse med kvalificeret
flertal, kan Kommissionen vedtage forslaget ved enten inden for to måneder at forelægge komitéen et
ændret forslag eller inden for en måned forelægge forslaget for appeludvalget. Afgiver appeludvalget
med kvalificeret flertal en negativ udtalelse om forslaget, kan Kommissionen ikke vedtage forslaget.
Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en positiv udtalelse, vedtager Kommissionen forslaget.
Afgiver appeludvalget ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal, kan Kommissionen vedtage
forslaget.
Forslaget forventes behandlet i Den Tekniske Komité for Motorkøretøjer den 22. maj 2025 med
efterfølgende afstemning ultimo maj forventeligt i skriftlig procedure.
Formål og indhold
Kommissionen har fremsat forslag til gennemførelsesretsakt for Euro 7 vedrørende lette køretøjer
(person- og varebiler). Formålet med forslaget er at fastsætte de konkrete testmetoder- og betingelser
for emissionsprøvning inden godkendelse af køretøjerne efter Euro 7 standarden.
Testkrav
Forslaget fastsætter mere præcise krav, som fabrikanten skal opfylde ved emissionstypegodkendelse.
Forslaget indebære referencer til de test og referencebrændstoffer, som fabrikanten skal demonstrere,
at bilerne opfylder. Test kan indebære krav til laboratorietest, test ved faktisk kørsel, test ved lave
temperaturer, test af holdbarhedskrav mv. Herudover fastsættes alternative krav for typegodkendelse
af biler fra tredje lande, godkendelse af gas-drevne køretøjer samt små og ultrasmå fabrikanter.
Fabrikanten skal demonstrere, at bilen er udstyret med et OBD-system (On-Boad- Dianostic), der
opfylder kravene i Euro 7 forordningen 1257/2024/EU. Med OBD fastsættes tærskelværdier for
emissioner mhp. at sikre det forureningsbegrænsende udstyrs renseeffektivitet. Tærskelværdierne
fastsættes med reference til FN regulativ 154. Såfremt OBD-systemet ikke er funktionsdygtigt, skal
fabrikanten angive dette til føreren af køretøjer via instrumentbrættet. Det noteres, at OBD
tærskelværdier anvendes aktivt i den danske håndhævelsesindsats.
Fabrikanten skal endvidere sikre, at bilen er udstyret med en anordning, der kan determinere, lagre og
tilgængeliggøre data for brændstof og energiforbrug. Kravet gælder både benzin- og dieselbiler samt
hybridkøretøjer. Yderligere skal fabrikanten sikre, at bilen opfylder de specifikke krav til gear-skifte
indikator.
Administrative bestemmelser for ansøgning om typegodkendelse
Forslaget indeholder angivelser af, hvordan fabrikanten ansøger om typegodkendelse hos
typegodkendelsesmyndigheden samt hvilken dokumentation, der skal forevises. Herudover fastsættes
krav til fabrikantens demonstration af produktionens overensstemmelse.
Overensstemmelseskrav efter ibrugtagning (in-service conformity)
Forslaget fastsætter krav til udvælgelseskriterier af ibrugtagne biler mhp. test af holdbarhedskrav.
Holdbarhedstest omfatter udstødning- og fordampningsemissioner. Test af holdbarhed foretages på
biler, der er vedligeholdt passende og i perioden fra 15.000 km eller 6 måneder og op til 200.000 km
eller 10 år afhængigt hvad, der indtræder først. Krav om test af holdbarhed efter ibrugtagning er ikke
obligatorisk for bilfamilier med et salg på 5.000 stk. pr. år eller derunder (små serier). For små serier
skal fabrikanten forelægge en rapport om garanti for holdbarhedskravenes opfyldelse.
2
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 460: Notat om komitésag om typegodkendelse af udstødnings- og fordampningsemissioner fra køretøjer i kategori M1 og N1
Fabrikanten og den udstedende typegodkendelsesmyndighed skal udføre overensstemmelsestest.
Andre typegodkendelsesmyndigheder, tekniske tjenester, Kommissionen eller tredje part kan også
udføre overensstemmelsestest. Disse test kan også omfatte små serier. Såfremt der findes
uoverensstemmelser forelægges oplysninger herom til den udstedende typegodkendelsesmyndighed.
Typegodkendelse af forureningsbegrænsende udstyr og udskiftningsdele
Fabrikanten skal sikre, at udskiftning af forureningsbegrænsende udstyr typegodkendes. Det gælder
typegodkendelse af reservedele såsom katalysator eller partikelfilter.
Emissionsstrategier og manipulations anordninger og strategier
Forslaget indebærer to regelsæt knyttet til manipulation. I takt med, at bilernes motor og
forureningsbegrænsende udstyr er styret af bilens computer, fastsættes der krav til, at fabrikanten skal
demonstrere fravær af emissionsstrategier (AES Auxiliary Emission Strategy (AES) eller Base
Emission Strategy (BES)). Fabrikanten skal endvidere sikre, at bilen er modstandsdygtig overfor
ulovlig manipulation samt cybersikkerhed, således, at bl.a. bilens computer ikke kan hackes eller lign.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet
Gældende dansk ret
Detailforskrifter for køretøjer indeholder henvisning til Europa-Parlamentets og Rådets forordning
1257/2024 om typegodkendelse af motorkøretøjer og motorer samt af systemer, komponenter og
separate tekniske enheder til sådanne køretøjer med hensyn til emissioner og batteriers holdbarhed
(Euro 7), om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2018/858 og om ophævelse
af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 715/2007 og (EF) nr. 595/2009,
Kommissionens forordning (EU) 582/2011, Kommissionens forordning (EU) 2017/1151,
Kommissionens forordning (EU) 2017/2400 og Kommissionens gennemførelsesforordning (EU)
2022/1362 (EØS-relevant tekst).
Forslaget fastsætter de nærmere testbetingelser for opfyldelse af Euro 7 og har direkte retsvirkning i
Danmark.
Konsekvenser
Konsekvenser som følge af Euronorm 7 er fastsat i forbindelse med vurdering af hovedretsakten.
Nærværende forslag implementerer euronormen, og vurderes derfor i sig selv ikke at have
konsekvenser.
1. Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget fremsættes som en kommissionsforordning med direkte retsvirkning. Forslaget har hermed
ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
2. Statsfinansielle konsekvenser og administrative konsekvenser for det offentlige
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlig eller
konsekvenser for EU’s budget.
Markedsovervågningsforpligtigelser er ifm. Euro 7 hovedretsakt
3
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 460: Notat om komitésag om typegodkendelse af udstødnings- og fordampningsemissioner fra køretøjer i kategori M1 og N1
3020951_0004.png
vurderet at ligge på niveau som tidligere euronormer. Nærværende retsakt implementerer alene regler,
procedurer og testmetoder ifm. typegodkendelsen af lette køretøjer.
3. Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.
4. Erhvervsøkonomiske og administrative omkostninger for virksomhederne
Forslaget skønnes ikke at have erhvervsøkonomiske eller administrative omkostninger for
virksomhederne, da der er tale om test mv. ifm. typegodkendelse af nye biler. Konsekvenser af
forslaget på priser mv. er vurderet som følge af hovedretsakten, der fastsætter miljøkravene.
5. Konsekvenser for beskyttelsesniveauet
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Høring
Forslaget har været i høring i EU Specialudvalget for Transport og Miljøspecialudvalget fra d. 6. til 8.
maj 2025, hvor der er indkommet følgende to eksterne høringssvar:
Mobility Danmark - De Danske Bilimportører noterer, at de ikke har specifikke bemærkninger til
komitenotatet og henviser regeringen til
ACEA’s (European
Automobile Manufacturers' Association)
”Briefing on Industry Concerns”.
Der noteres en overordnet bekymring for forsinkelser af Euro 7
pakken med henvisning til, at bilfabrikanter skal have tid til at typegodkende hver eneste type af både
fossile- og elbiler, der skal bringes i omsætning i EU.
Der noteres endvidere en bekymring for arbejdet med de tunge køretøjer, som endnu ikke er startet
op. De Danske bilimportører opfordrer til, at Danmark sammen med de øvrige EU-lande overfor
Kommission kommenterer både kvaliteten og timingen af Euro 7.
Erhvervsflyvningens sammenslutning har ikke bemærkninger til forslaget.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
På baggrund af tidligere afstemninger om lignende forslag forventes der at være et kvalificeret flertal
for forslaget blandt medlemsstaterne.
Regeringens generelle holdning
Regeringen hilser Kommissionens forslag velkomment. Regeringen støtter at få implementeret
gennemførelsesretsakter for at give fabrikanter klarhed over kommende krav til typegodkendelsen og
sikre miljøeffekten af Euro 7.
Regeringen ser positivt på, at forslaget imødekommer behovet for at undgå manipulation af køretøjer
samt at der er vedholdt krav til at understøtte funktionen af det forureningsbegrænsende udstyr.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Tidligere forelæggelser or Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4