Europaudvalget 2024-25
EUU Alm.del Bilag 490
Offentligt
3029200_0001.png
Sikker kemi
J.nr. 2021-2053
Ref. DOBLE
Den 22. maj 2025
MIM 23-25
KOMITÈNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Om ændring af Kommissionens forordning (EF) nr. 340/2008 af 16. april 2008
om gebyrer og afgifter til Det Europæiske Kemikalieagentur i henhold til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 om registrering,
vurdering og godkendelse af samt begrænsninger for kemikalier (REACH)
(komitesag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om tilpasning af forordning (EF) nr. 340/2008 af 16. april 2008
om gebyrer og afgifter til Det Europæiske Kemikalieagentur (ECHA) i henhold til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 om registrering, vurdering og godkendelse
af samt begrænsninger for kemikalier (REACH) (Herefter gebyrforordningen). Med forslaget ønsker
Kommissionen at justere gebyrer og afgifter ift. inflation
dog ikke for små og mellemstore
virksomheder (SMV’er), der derved får en relativ større rabat. Samtidigt foreslår Kommissionen, at
deklarationer om virksomhedernes størrelse skal forhåndsgodkendes, og at verifikationen af
virksomhedernes størrelse skal være gældende i 3 år. Forslaget giver desuden ECHA mulighed for at
indføre et administrativt gebyr for at få en SMV-verifikation. Forslaget forventes sat til skriftlig
afstemning i juni 2025. En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige
eller konsekvenser
for EU’s budget.
Forslaget skønnes ikke at medføre væsentlige erhvervs- eller
samfundsøkonomiske konsekvenser. En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre
beskyttelsesniveauet i Danmark og EU. Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag om tilpasning af forordning (EF) nr. 340/2008 af 16. april 2008
om gebyrer og afgifter til Det Europæiske Kemikalieagentur i henhold til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 om registrering, vurdering og godkendelse af samt
begrænsninger for kemikalier (REACH) (Herefter gebyrforordningen). Med forslaget ønsker
Kommissionen at justere gebyrer og afgifter ift. inflation. Samtidigt foreslår Kommissionen, at
deklarationer om virksomhedernes størrelse skal forhåndsgodkendes, og at verifikationen af
virksomhedernes størrelse skal være gældende i 3 år. Forslaget giver
desuden
ECHA mulighed for at
indføre et administrativt gebyr for at få en SMV-verifikation.
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 490: Notat om komitésag om gebyrer og afgifter til Det Europæiske Kemikalieagentur (REACH)
3029200_0002.png
Forslaget har hjemmel i artikel 22 i gebyrforordningen. Afstemning sker i henhold til artikel 133, stk.
3, i REACH-forordningen og efter undersøgelsesproceduren i henhold til artikel 5 i Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 182/2011 af 16. februar 2011 om de generelle regler og
principper for, hvordan medlemsstaterne skal kontrollere Kommissionens udøvelse af
gennemførelsesbeføjelser.
Ved kvalificeret flertal for forslaget i komitéen vedtager Kommissionen forslaget. Hvor der hverken er
kvalificeret flertal for eller imod i komitéen, kan Kommissionen ikke vedtage forslaget, hvis et simpelt
flertal i komiteen modsætter sig vedtagelse. Kommissionen kan dog vælge enten at forelægge forslaget
for en appelkomité inden for 1 måned eller at forelægge et revideret forslag for komitéen inden for 2
måneder. Det samme gælder, hvor der er kvalificeret flertal imod i komitéen, og hvor Kommissionen
vurderer, at foranstaltningerne er nødvendige. Kommissionen kan vedtage forslaget i tilfælde af et
kvalificeret flertal for forslaget i appelkomitéen, samt hvor der i appelkomitéen hverken er kvalificeret
flertal for eller imod forslaget.
Forslaget var sat til afstemning på møde i REACH-komitéen den 27. februar 2025, men blev taget af
dagsordenen. Kommissionen har udsendt et opdateret forslag. Forslaget forventes sat til skriftlig
afstemning i juni 2025.
Formål og indhold
Gebyrforordningen fastlægger dels størrelsen af de gebyrer og afgifter, der opkræves af det Europæiske
Kemikalieagentur (ECHA) i medfør af REACH-forordningen, dels reglerne for betaling af disse gebyrer
og afgifter. ECHA opkræver et gebyr eller en afgift, når virksomhederne indsender en gebyr- eller
afgiftspligtig registrering, opdatering af registrering, angivelse, anmeldelse, ansøgning,
revurderingsrapport eller klage. I gebyrforordningens artikel 3 til 10 er gebyrer og afgifter nedsat for
SMVer med op til 95 pct.
Ifølge gebyrforordningen skal gebyrer og afgifter justeres årligt ift. inflation, målt via det Europæiske
Forbruger Pris indeks, der publiceres af Eurostat. Den sidste inflationsjustering af gebyrforordningen
fandt sted i 2015. I perioden fra 2021 til 2023 er der registreret en inflation på 19,5 pct., og
Kommissionen foreslår derfor, at gebyrer og afgifter i medfør af REACH-forordningen opjusteres
tilsvarende.
For at følge linjen i Kommissionens politiske retningslinjer
1
og Kommissionens SMV-hjælpepakke
2
foreslår Kommissionen, at gebyrer og afgifter for SMV’er ikke opjusteres, hvilket dermed giver en
relativ større rabat til SMV’er.
Ifølge artikel 13 i gebyrforordningen skal virksomheder selvdeklarere deres størrelse over for ECHA,
når virksomhederne foretager indsendelser og betaler et gebyr eller en afgift. Herefter gennemfører
ECHA ex-post verifikationer af virksomhedernes størrelse. Ex-post verifikationerne har vist sig at være
ressourcekrævende for ECHA særligt ift. opkrævning af resterende gebyrer eller afgifter i de tilfælde,
hvor virksomhederne viste sig ikke at være SMVer. Kommissionen foreslår derfor, at virksomhederne
skal ansøge ECHA om SMV-status to måneder før virksomhederne foretager deres indsendelser.
1
Ursula
von der Leyen, EUROPAS VALG, POLITISKE RETNINGSLINJER FOR DEN NÆSTE EUROPA-KOMMISSION
2024−2029
2
COM (2023) 535 - Communication from the Commission to the European Parliament, the Council, the European Economic and
Social Committee and the Committee of the Regions - SME Relief Package
2
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 490: Notat om komitésag om gebyrer og afgifter til Det Europæiske Kemikalieagentur (REACH)
Kommissionens forslag om ændring af gebyrforordningen giver desuden ECHAs bestyrelse mulighed
for at fastsætte en administrativ afgift for SMV-verificeringen. Hvis bestyrelsen fastsætter et gebyr,
skal SMVer tildeles en rabat, som er samme størrelse som gebyret.
ECHA har med den nuværende regulering og deres nuværende budget kun kunnet verificere 60-70
pct. af selv-deklarationerne. Med ændringerne forventes det, at 100 pct. af SMV-ansøgningerne bliver
kontrolleret, hvilket vil give bedre konkurrencevilkår. Det vil også sikre en bedre finansiering af
ECHAs opgave.
For at give virksomhederne større retssikkerhed og reducere de administrative byrder foreslår
Kommissionen, at hvis virksomhederne har fået tildelt SMV-status fra ECHA, skal den være gældende
i tre år. SMV-status vil desuden være gældende i forhold til andre EU-reguleringer, hvor det er
relevant. Der har været eksempler på virksomheder, der løbende skulle have gentaget SMV-
verifikationen, fordi de foretog indsendelser i flere efter hinanden følgende år. Hvis en virksomhed
stadigvæk er en SMV efter tre år, kan status som SMV forlænges ved gebyrfrit at notificere ECHA to
måneder inden udløb af den treårige statusperiode.
For at ECHA har tid til at etablere et passende IT-system til SMV-forhåndsgodkendelserne træder
systemet i kraft med en overgangsperiode på 15 måneder.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget til gennemførelsesretsakt.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt for gebyrforordningen har direkte retsvirkning i
Danmark og skal ikke implementeres i dansk ret.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget.
Forslaget skønnes ikke at medføre væsentlige erhvervs- eller
samfundsøkonomiske konsekvenser.
Regeringen vurderer, at når der er tale om justering af gebyrer ift. inflation, er der ikke tale om øgede
omkostninger og der er tale om relativt større rabatter til SMVer. Det er regeringens forventning, at den
foreslåede mulige afgift for SMV-verifikation vil være mindre end den relative rabat, hvorved det samlet
set vil være færre udgifter for SMVer.
De administrative konsekvenser for erhvervslivet har karakter af løbende lettelser, da kontrol om
SMV-verifikation går fra at finde sted årligt til hvert tredje år, som frigør tidsmæssige ressourcer
blandt de omfattede SMVer.
3
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 490: Notat om komitésag om gebyrer og afgifter til Det Europæiske Kemikalieagentur (REACH)
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Høring
Forslaget var i høring i EU-Miljøspecialudvalget fra d. 7. februar 2025 til d. 12. februar 2025, hvor
Dansk Industri (DI) indsendte et høringssvar. DIs holdning var, at gebyrer og afgifter alene skal gå til
finansiering af ECHAs arbejde. DI mener, at selv om der er tale om inflationsjustering er en stigning
på 19,5 pct. voldsom for industrien. DI fremhævede, at SMV-verificering 6 måneder før den gebyr-
eller afgiftsbelagte handling genererer byrder for virksomhederne. DI påpegede, at det er en simpel
opgave at verificere, om virksomhederne er SMVer og argumenterer for, at det kan udføres inden for 3
uger. DI tilskynder, at SMV-verifikationen automatiseres.
Kommissionens opdaterede forslag har været i ny høring i miljøspecialudvalget. Her har CO-industri
kommenteret, at de støtter en samlet justering af gebyrer og afgifter, der som minimum følger
inflationen således, at ECHA sikres nødvendig finansiering til sine opgaver ift. REACH.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
På baggrund af Kommissionens præsentation af indholdet i forslaget på REACH Komitéen d. 17.
december 2024, forventes der at være et kvalificeret flertal for forslaget blandt medlemsstaterne.
Regeringens generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at ECHA skal sikres en passende finansiering til at kunne
udføre sine opgaver. Regeringer støtter derfor, at gebyrer og afgifter justeres ift. inflation, og at der
indføres en afgift for SMV-verifikation, hvis virksomheden viser sig ikke at være en SMV. Regeringen
er enig med Kommissionen i, at når SMV-status gælder i tre år, og kan forlænges via en notifikation,
vil det lette de administrative byrder både for virksomhederne og ECHA. Regeringen støtter, at gebyrer
og afgifter for SMV’er ikke justeres ift. inflationen, hvorved SMV’er får en relativ større rabat. Den
forventede 100 pct. kontrol af SMV-status forventes ligeledes at give bedre konkurrencevilkår.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4