Europaudvalget 2024-25
EUU Alm.del Bilag 491
Offentligt
3029228_0001.png
Udvalget for Digitalisering og It 2024-25
DIU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 89
Offentligt
Folketingets Udvalg for Digitalisering og It
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2025 - 1864
Doknr.
138182
Dato
21-05-2025
Svar på spørgsmål fra Alexander Ryle (LA) stillet den 25. april 2025.
Spørgsmål nr. 89:
”I
ministerens svar på DIU alm. del
spørgsmål 9 svarede ministeren, at hun gerne vil tage ini-
tiativ til at rejse en diskussion i EU om GDPR og balancen i forhold til innovation "så GDPR ikke
utilsigtet hæmmer europæisk innovation og konkurrenceevne". I hvilken sammenhæng og
hvordan har ministeren helt konkret planer om at sætte denne diskussion på dagsordenen
under det danske EUformandskab?”
Svar:
Som EU-formandskab har Danmark en sjælden mulighed for at kunne sætte EU-dagsordenen.
En af mine hovedprioriteter bliver at styrke Europas digitale konkurrenceevne, et tema, som
jeg løbende har bragt op med de andre EU-lande og Kommissionen. Herunder som led i forbe-
redelserne af formandskabet.
Under selve formandskabet vil jeg på det formelle telerådsmøde i december 2025 samle de
europæiske ministre og Kommissionen for at drøfte, hvordan vi forenkler den digitale regule-
ring og reducerer byrderne for virksomhederne. Her vil jeg særligt pege på behovet for et
mere velfungerende digitalt indre marked
som fremhævet i Draghi og Lettas rapporter
og
hvordan den eksisterende digitale regulering i for ringe grad understøtter investeringer, inno-
vation og vækst. Det skal vi tage alvorligt.
Som led i formandskabet vil jeg også arbejde for vedtagelse af rådskonklusioner om digital
konkurrenceevne, der sender et klart signal til Kommissionen om at løfte ambitionsniveauet
for regelforenkling og byrdelettelse på det digitale område
herunder også styrkelse af balan-
cen mellem databeskyttelse og innovation.
Det er
en central opgave at sikre, at EU’s digitale regulering
fremmer innovation og gør det
lettere at omsætte ny teknologi til konkrete løsninger til gavn for hele vores samfund.
Med venlig hilsen
Caroline Stage
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 491: Kopi af DIU alm. del - svar på spm. 89, 90, 91 og 92 vedrørende digitale tiltag under det danske EU-formandskab
3029228_0002.png
Udvalget for Digitalisering og It 2024-25
DIU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 90
Offentligt
Folketingets Udvalg for Digitalisering og It
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2025 - 1864
Doknr.
138182
Dato
21-05-2025
Svar på spørgsmål fra Alexander Ryle (LA) stillet den 25. april 2025.
Spørgsmål nr. 90:
”EU-Kommissionen
samler nu til bunke til den digitale omnibus og lægger dermed op til en
forenkling af reglerne på det digitale område i EU. Har ministeren overvejet, om det ville være
en god anledning til at få skrevet hensynet til innovation mere tydeligt ind
både ift. GDPR og
AI Act? Og i den forbindelse, er ministeren da enig i, at vi samtidig bør understrege nødven-
digheden af at balancere de fundamentale rettigheder mod hinanden, så myndighederne har
klarere linjer at navigere efter
og så hensynet til innovation og vækst per definition er på ra-
daren, når der træffes afgørelser?”
Svar:
Jeg er meget tilfreds med, at EU-Kommissionen har fokus på at lette byrderne for virksomhe-
derne, og jeg ser meget frem til indholdet af den kommende digitale pakke.
Jeg er helt enig i, at det er en oplagt anledning til at styrke fokus på innovation og forenkling
af den digitale regulering. Vi har brug for regler, der skaber tryghed og tillid, men som samti-
dig giver plads til, at vi kan udvikle og anvende nye teknologier på tværs af Europa. Derfor
støtter jeg en ambitiøs tilgang til den kommende digitale pakke, der reducerer unødvendige
byrder og styrker innovation, samtidig med at borgernes rettigheder beskyttes. Jeg mener, at
klare og balancerede regler faktisk kan være en forudsætning for, at vi reelt kan beskytte for-
brugerne effektivt i en digital virkelighed, der udvikler sig hurtigt
og samtidig giver plads til
teknologisk udvikling og vækst.
Balancen mellem regulering og innovation er afgørende
særligt med teknologier som kun-
stig intelligens. Derfor støtter jeg AI-forordningens risikobaserede tilgang, som netop er desig-
net til at balancere innovation og ansvarlighed, og til at skabe de rette betingelser for, at AI
kan anvendes ansvarligt og bredt.
Jeg ser derfor frem til at drøfte indholdet af den digitale pakke og forenklingstiltag, herunder
for AI, med mine europæiske kolleger.
I forhold til spørgsmålet om databeskyttelsesforordningen henviser jeg til justitsministeren
som ressortansvarlig.
Med venlig hilsen
Caroline Stage
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 491: Kopi af DIU alm. del - svar på spm. 89, 90, 91 og 92 vedrørende digitale tiltag under det danske EU-formandskab
3029228_0003.png
Udvalget for Digitalisering og It 2024-25
DIU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 91
Offentligt
Folketingets Udvalg for Digitalisering og It
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2025 - 1864
Doknr.
138182
Dato
21-05-2025
Svar på spørgsmål fra Alexander Ryle (LA) stillet den 25. april 2025.
Spørgsmål nr. 91:
”Kan
ministeren oplyse, hvordan det danske EU-formandskab konkret vil arbejde for at styrke
Europas konkurrenceevne? Hvilke tiltag agter regeringen at søsætte eller forsøge at skabe
enighed om? Og er regeringen villig til at overveje et digitalt moratorium, som tyske Siemens
for nylig har foreslået i The Economist?”
Svar:
Som jeg også har redegjort for i svaret på spørgsmål nr. 89, bliver det en af mine hovedpriori-
teter under det danske EU-formandskab at styrke Europas digitale konkurrenceevne og for-
bedre rammevilkårene for virksomhederne, bl.a. gennem vedtagelse af rådskonklusioner.
Mit fokus er at skabe et velfungerende digitalt indre marked, som understøtter investeringer,
innovation og kapacitetsopbygning inden for digitale nøgleteknologier. Det kræver både
færre administrative byrder, klarere regler og en mere effektiv og harmoniseret implemente-
ring og håndhævelse på tværs af medlemslandene.
Under formandskabet vil jeg desuden sætte fokus på EU-Kommissionens kommende fitness-
check af den digitale lovgivning og igangsætte en drøftelse af, hvordan det kan omsættes til
konkrete initiativer. Jeg vil også sætte fokus på, om de mange nye regler på det digitale områ-
der er implementeret godt nok og se på hvordan vi gennem bedre og mere ensartet imple-
mentering kan gøre hverdagen lettere for virksomheder i det digitale indre marked.
Jeg er åben for en udskydelse af visse dele af forordningen om kunstig intelligens, men jeg er
ikke sikker på, at et moratorium for AI-forordningen, som foreslået af Siemens, er vejen frem.
Tværtimod risikerer det at skabe mere usikkerhed og underminere arbejdet med at etablere
fælles og forudsigelige rammer for AI i EU. Der er behov for klarhed og fremdrift, så virksom-
hederne får tryghed til at investere og udvikle ansvarlige AI-løsninger i EU.
Dette betyder ikke, at jeg ikke er åben for justeringer. Som nævnt i svaret på spørgsmål nr. 89,
er jeg parat til at se på mulige forenklinger
fx i tilfælde af overlap med anden regulering eller
hvis standarderne ikke når at blive klar til tiden. Men det ændrer ikke ved, at de grundlæg-
gende principper i AI-forordningen udgør et vigtigt fundament for at sikre ansvarlig brug af
kunstig intelligens og for at opbygge et reelt digitalt indre marked for AI i EU.
Med venlig hilsen
Caroline Stage
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 491: Kopi af DIU alm. del - svar på spm. 89, 90, 91 og 92 vedrørende digitale tiltag under det danske EU-formandskab
3029228_0004.png
Udvalget for Digitalisering og It 2024-25
DIU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 92
Offentligt
Folketingets Udvalg for Digitalisering og It
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2025 - 1864
Doknr.
138182
Dato
21-05-2025
Svar på spørgsmål fra Alexander Ryle (LA) stillet den 25. april 2025.
Spørgsmål nr. 92:
”Kan
ministeren redegøre for, hvad den foretrukne model for online aldersverifikation er på
nuværende tidspunkt, og hvad ministeren forventer at kunne opnå enighed om med de øv-
rige EU-lande under det danske EUformandskab?”
Svar:
Det er helt afgørende, at der bliver stillet krav om obligatorisk aldersverifikation på alle rele-
vante digitale tjenester, så børn og unge ikke er på platforme og oplever indhold, de ikke er
gamle nok til.
Kampen for beskyttelse af børn og unge online foregår i høj grad i Bruxelles. Det vil derfor
være en prioritet for mig under formandskabet at sætte beskyttelse af børn og unge online
højt på den politiske dagsorden, så vi får sat en ambitiøs retning for den kommende Digital
Fairness Act. I den forbindelse vil jeg blandt andet tage initiativ til en fælles ministererklæring,
der kan give opbakning til et højt og ambitiøst beskyttelsesniveau i det forslag. Selve forslaget
til Digital Fairness Act forventes dog først fremsat af EU-Kommissionen i andet halvår 2026,
hvorfor det er for tidligt at sige, hvad der kan opnås enighed om.
Med venlig hilsen
Caroline Stage