Europaudvalget 2024-25
EUU Alm.del Bilag 498
Offentligt
3030852_0001.png
Delegeret retsakt
Den 26. maj 2025
Journalnr. 2021-2051
M 25-25
NOTAT OM DELEGERET RETSAKT
om ændring af bilag I til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU)
2019/1021 for så vidt angår UV-328 (delegeret retsakt)
KOM-dokument 8791/25+ADD1
Resumé
Kommissionen har fremsat en delegeret retsakt om ændring af bilag I til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) 2019/1021. Med forslaget foreslås UV-filteret 2-(2H-benzotriazol-2-yl)-4,6-
ditertpentylphenol (UV-328) optaget på POP-forordningens bilag 1 med en række specifikke
undtagelser,
med henblik på at opfylde EU’s forpligtelser i henhold til Stockholmkonventionen om
POP-stoffer, hvor stoffet i maj 2023 på 11. partskonference blev optaget på konventionens bilag A.
Forslaget indeholder en yderligere specifik undtagelse, der blev vedtaget på den netop afholdte 12.
partskonference, en undtagelse til brug af UV-328 til civile og militære fly og deres reservedele frem
til 2030. Der er også fastsat en grænseværdi for stoffets tilstedeværelse som utilsigtet sporforurening
på 100 mg/kg i de første to år, derefter på 10 mg/kg og efter fire år på 1 mg/kg i stoffer, blandinger
eller i artikler. Den delegerede retsakt vurderes ikke at have lovgivningsmæssige eller økonomiske
konsekvenser for Danmark og skønnes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Regeringen kan støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den delegerede retsakt, og vil
otte dage fra oversendelsen af nærværende notat lægge dette til grund. Medlemslandenes eventuelle
indsigelser eller kommentarer skal fremsendes til Rådssekretariatet senest d. 6. juni 2025. Rådet har
derefter frem til den 6. juli til at gøre indsigelse.
Baggrund
Kommissionen har den 5. maj 2025 fremlagt en delegeret retsakt om ændring af bilag I (forbudslisten)
til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2019/1021 (POP-forordningen) for så vidt angår
optagelse af UV-328 på bilag I til forordningen.
Den delegerede retsakt er fremsat med hjemmel i artikel 15, stk.1 i Europa-Parlamentets og Rådets
forordning 2019/1021 om persistente organiske miljøgifte.
Ændringen er vedtaget af Kommissionen med hjemmel i Europa-Parlamentets og Rådets forordning
2019/1021 om persistente organiske miljøgifte som en delegeret retsakt. Den delegerede retsakt træder
i kraft, med mindre Europa-Parlamentet eller Rådet gør indsigelse inden for en frist på 2 måneder.
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 498: Notat om delegeret retsakt vedr. UV-328
Fristen for indsigelse kan forlænges med 2 måneder efter anmodning fra enten Europa-Parlamentet
eller Rådet. Europa-Parlamentet træffer beslutning om indsigelse med absolut flertal. Rådet træffer
beslutning om indsigelse med kvalificeret flertal.
Medlemslandenes eventuelle indsigelser eller kommentarer skal fremsendes til Rådssekretariatet
senest d. 6. juni 2025. Rådet har derefter frem til den 6. juli 2025 til at gøre indsigelse.
Formål og indhold
POP-forordningen gennemfører de forpligtelser, der er indeholdt i Stockholmkonventionen, i EU. På
Stockholmkonventionens 11. partsmøde i maj 2023 blev det besluttet at optage UV-filteret UV-328,
med en række specifikke undtagelser, på konventionens bilag A over de stoffer, hvis fremstilling,
anvendelse, import og eksport bør forbydes, og for hvilke, der bør træffes retlige og administrative
foranstaltninger for at udfase dem.
Med Kommissionens forslag til delegeret retsakt foreslås stoffet UV-328 optaget på POP-
forordningens bilag I med de specifikke undtagelser, der blev besluttet på Stockholmkonventionens 11.
og 12. partsmøder i hhv. maj 2023 og 2025. Efter vedtagelsen i 2023 har en interessent oplyst
Kommissionen om deres behov for en yderligere undtagelse. Dette for at undgå at forstyrre
leverancerne af fly til EU-luftfartsselskaber i en begrænset periode på fem år.
Der foreslås endvidere fastsat en utilsigtet sporforurenings grænseværdi for UV-328 på 100 mg/kg de
første to år, derefter på 10 mg/kg og efter fire år på 1 mg/kg i stoffer, blandinger eller i artikler. Dette
for at give laboratorierne mulighed for at forbedre nøjagtigheden af de relevante analysemetoder og
sikre en ensartet og hensigtsmæssig anvendelse heraf.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om den delegerede retsakt.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at det følger heraf, at ændringen er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Danmark har ikke særlige nationale regler for det pågældende stof.
Konsekvenser
1. Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
2. Statsfinansielle konsekvenser og administrative konsekvenser for det offentlige
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlig eller
konsekvenser for EU’s budget.
3. Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.
4. Erhvervsøkonomiske og administrative omkostninger for virksomhederne
Forslaget skønnes ikke at have væsentlige erhvervsøkonomiske og administrative omkostninger for
virksomhederne.
2
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 498: Notat om delegeret retsakt vedr. UV-328
5. Konsekvenser for beskyttelsesniveauet
Forslaget skønnes ikke at have nogen væsentlige konsekvenser for beskyttelsesniveauet i Danmark.
Høring
Forslaget har været sendt i høring i EU-miljøspecialudvalget, som ikke havde kommentarer.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget har været drøftet i en EU-ekspertgruppe (POP CA). På baggrund af drøftelserne forventes
der at være opbakning til ændringen i EU's POP-forordning blandt medlemslandene, og at Rådet
derfor ikke vil gøre indsigelse over for udstedelsen af den delegerede retsakt.
Regeringens generelle holdning
Regeringen har tilbage i 2023 støttet optagelsen af UV-328 på Stockholmkonventionens forbudsbilag
og en tilsvarende
ændring af EU’s POP-forordning.
Regeringen kan desuden støtte den yderligere
specifikke undtagelse til brug af UV-328 til civile og militære luftfartøjer og dertil knyttede reservedele
i en begrænset periode frem til 2030. Dette på baggrund af oplysninger om den meget begrænsede
mængde UV-328, der benyttes til dette formål, og fordi en række af disse fly og delene deraf allerede er
produceret og blot venter på at komme på markedet.
Regeringen kan støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den delegerede forordning.
Regeringen vil otte dage fra oversendelsen af nærværende notat lægge dette til grund.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
3