Europaudvalget 2024-25
EUU Alm.del Bilag 499
Offentligt
3031038_0001.png
Den 27. maj 2025
MIM 26-25
KOMITÉNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om fastsættelse af mindstekrav til uddannelsesprogrammer og -beviser for så
vidt angår visse typer mobilt udstyr, der indeholder fluorholdige drivhusgasser
(f-gasser) (komitesag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om fastsættelse af mindstekrav til uddannelsesprogrammer og
uddannelsesbeviser til visse typer mobilt udstyr, der indeholder fluorholdige drivhusgasser (f-
gasser), herunder for kølekredsløb i luftkonditioneringsanlæg eller -udstyr og varmepumper i tunge
køretøjer, varevogne, mobile ikke-vejgående maskiner, der anvendes inden for landbrug, minedrift
og byggeri, tog, metroer, sporvogne og luftfartøjer. Forslaget opdaterer og erstatter
gennemførselsforordning nr. 307/2008 om fastsættelse af mindstekrav for uddannelsesprogrammer
for så vidt angår luftkonditioneringsanlæg i visse motorkøretøjer, der indeholder visse fluorholdige
drivhusgasser. Forslaget forventes drøftet og til afstemning på møde i Forvaltningskomitéen for
Fluorholdige Drivhusgasser (F-gas komitéen) den 5. juni 2025. Forslaget forventes ikke at have
væsentlige økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet - ej heller statsfinansielle
konsekvenser. Forslaget gennemfører bestemmelser i forordningen om fluorholdige drivhusgasser
(F-gas forordningen) for uddannelsesprogrammer til servicering af tunge køretøjer og maskiner.
Samtidig indeholder forslaget en differentiering fra én type bevis for al håndtering af mobilt udstyr
til fire typer af beviser: Bred viden om sikker håndtering af mobilt udstyr med F-gasser, sikker
håndtering af f-gasser ved benyttelse af automatiseret påfyldningsudstyr, sikker håndtering af
udstyr med kuldioxid (CO
2
) samt sikker håndtering ved arbejde der kun omfatter genvinding af f-
gasser. Forslaget afspejler, at der kan være væsentlig forskel mellem servicering relateret til udstyr
anvendt i tunge køretøjer, varevogne, industrielt og landbrugsudstyr i forhold til servicering af
udstyr i f.eks. busser, tog og metroer. Derudover fremmer forslaget viden om alternativer til F-
gasser. Forslaget forventes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark, men kan have en positiv
virkning i EU. Udslippet fra mobilt udstyr er typisk højere end fra stationært udstyr på grund af
rystelser og vibrationer forbundet med deres anvendelse til transport. Regeringen agter på den
baggrund at støtte forslaget.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag om minimumskrav til uddannelsesbeviser for så vidt angår visse
typer mobilt udstyr, der indeholder fluorholdige drivhusgasser.
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 499: Notat om komitésag om mindstekrav til uddannelsesprogrammer og -beviser til mobilt køleudstyr
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 10, stk. 8 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning
2024/573 om fluorholdige drivhusgasser.
Forslaget behandles i en undersøgelsesprocedure i Forvaltningskomitéen for Fluorholdige
Drivhusgasser (F-gas komitéen). Afgiver Komitéen en positiv udtalelse med kvalificeret flertal,
vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver Komitéen en negativ udtalelse med kvalificeret flertal,
vedtager Kommissionen ikke forslaget, idet Kommissionen inden for to måneder kan forelægge
Komitéen et ændret forslag eller inden for en måned kan forelægge forslaget for appeludvalget. Afgives
der ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal, kan Kommissionen vedtage forslaget/inden for to
måneder forelægge komitéen et ændret forslag eller inden for en måned forelægge forslaget for
appeludvalget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en negativ udtalelse om forslaget, kan
Kommissionen ikke vedtage forslaget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en positiv
udtalelse, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver appeludvalget ikke nogen udtalelse med
kvalificeret flertal, kan Kommissionen vedtage forslaget.
Forslaget forventes drøftet og til afstemning på møde i Forvaltningskomitéen for Fluorholdige
Drivhusgasser (F-gas komitéen) den 5. juni 2025.
Formål og indhold
Fluorholdige drivhusgasser (F-gasser) hører til de allermest klimaskadelige gasser. Der har derfor
længe været fælles EU-regler om, at personer, der arbejder med F-gasser, skal have de nødvendige
kvalifikationer for at reducere udslip. For at sikre dette er der bl.a. etableret mindstekrav til
uddannelsesbeviser for personer i EU, som arbejder med F-gasser i mobilt udstyr.
Formålet med forslaget er at opdatere de gældende regler, så de tilpasses den reviderede F-gas
forordning (Europa-Parlamentets og Rådets Forordning (EU) 2024/573 af 7. februar
2024 om fluorholdige drivhusgasser, om ændring af direktiv (EU) 2019/1937 og om ophævelse af
forordning (EU) nr. 517/2014), og dermed afspejle den teknologiske udvikling indenfor
luftkonditioneringsanlæg og varmepumper i mobilt udstyr, herunder anvendelsen af alternativer som
kuldioxid (CO
2
) som kølemiddel.
Den reviderede F-gas forordning specificerer gruppen af køretøjer og maskiner, som der fastsættes
krav til i forslaget. Det betyder, at kravene udvides fra tidligere at gælde køretøjer og varevogne
vejende op til 3,75 tons anvendt til godstransport og køretøjer med maksimalt 9 sæder (inkl.
førersædet). Disse typer af køretøjer er fortsat omfattet, og dertil er tunge køretøjer, mobile ikke-
vejgående maskiner, der anvendes inden for landbrug, minedrift og byggeri, tog, metroer, sporvogne
og luftfartøjer omfattet. Det udvidede område for mobilt udstyr afspejler, at udslippet fra mobilt udstyr
typisk er højere end stationært udstyr på grund af rystelser og vibrationer forbundet med deres
anvendelse til transport. Desuden omfattes anvendelsen af det naturlige kølemiddel kuldioxid (CO
2
).
Krav til indholdet af uddannelsesprogrammerne og -beviserne bør sikre sikker håndtering af det
relevante udstyr, der kan indeholde brandfarlige eller giftige gasser eller opererer ved højere tryk.
Forbedring af kvaliteten af vedligeholdelse eller servicering af udstyr er afgørende for at optimere og
vedligeholde deres energieffektivitet, hvilket er et andet mål for F-gas forordningen.
For at sikre overgangen fra de gældende kvalifikationskrav til de nye, kan medlemsstaterne tillade, at
personer, der allerede har kvalifikationer svarende til de gældende krav, kan få anerkendt disse
kvalifikationer ved ansøgning om tildeling af uddannelsesbeviser efter de nye regler.
Forslaget indebærer desuden i lighed med de gældende regler, at medlemsstaterne skal oprette eller
2
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 499: Notat om komitésag om mindstekrav til uddannelsesprogrammer og -beviser til mobilt køleudstyr
udpege certificerings- og evaluerings organer, som skal udstede de relevante uddannelsesbeviser, og
organisere eksaminationer af ansøgerne til uddannelsesbeviser.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Forslaget påvirker ikke dansk ret. Kølebranchens Miljøordning (KMO) har siden 2008 i henhold til de
hidtidige regler været udpeget som certificerings- og eksaminationsorgan i Danmark.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser, da forordningen er direkte
gældende i Danmark.
Statsfinansielle konsekvenser og administrative konsekvenser for det offentlige:
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlig eller
konsekvenser for EU’s budget. Det forventes dog, at der i forbindelse med tilrettelægning og tilpasning
af uddannelserne vil være mindre meromkostninger for uddannelsesstederne.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser
Erhvervsøkonomiske og administrative omkostninger for virksomhederne
Forslaget forventes ikke at medføre væsentlige administrative omkostninger eller
gennemførselsomkostninger for erhvervslivet.
Konsekvenser for beskyttelsesniveauet
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark men kan have en
positiv virkning i EU, fordi uddannelsesniveauet er lavere i en række medlemsstater.
Høring
Sagen har været i høring i EU-Miljøspecialudvalget uden at der er indkommet høringssvar.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre
medlemsstater.
Regeringens generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at udslippene af fluorholdige drivhusgasser fra mobilt udstyr
bør minimeres så vidt muligt, og uddannelsesprogrammerne og -beviser bør afspejle den teknologiske
udvikling
herunder at fremme mulighederne for at anvende klimavenlige teknologier som naturlige
kølemidler.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
3
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 499: Notat om komitésag om mindstekrav til uddannelsesprogrammer og -beviser til mobilt køleudstyr
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4