Den 27. maj 2025
MIM 26-25
KOMITÉNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om fastsættelse af mindstekrav til uddannelsesprogrammer og -beviser for så
vidt angår visse typer mobilt udstyr, der indeholder fluorholdige drivhusgasser
(f-gasser) (komitesag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om fastsættelse af mindstekrav til uddannelsesprogrammer og
uddannelsesbeviser til visse typer mobilt udstyr, der indeholder fluorholdige drivhusgasser (f-
gasser), herunder for kølekredsløb i luftkonditioneringsanlæg eller -udstyr og varmepumper i tunge
køretøjer, varevogne, mobile ikke-vejgående maskiner, der anvendes inden for landbrug, minedrift
og byggeri, tog, metroer, sporvogne og luftfartøjer. Forslaget opdaterer og erstatter
gennemførselsforordning nr. 307/2008 om fastsættelse af mindstekrav for uddannelsesprogrammer
for så vidt angår luftkonditioneringsanlæg i visse motorkøretøjer, der indeholder visse fluorholdige
drivhusgasser. Forslaget forventes drøftet og til afstemning på møde i Forvaltningskomitéen for
Fluorholdige Drivhusgasser (F-gas komitéen) den 5. juni 2025. Forslaget forventes ikke at have
væsentlige økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet - ej heller statsfinansielle
konsekvenser. Forslaget gennemfører bestemmelser i forordningen om fluorholdige drivhusgasser
(F-gas forordningen) for uddannelsesprogrammer til servicering af tunge køretøjer og maskiner.
Samtidig indeholder forslaget en differentiering fra én type bevis for al håndtering af mobilt udstyr
til fire typer af beviser: Bred viden om sikker håndtering af mobilt udstyr med F-gasser, sikker
håndtering af f-gasser ved benyttelse af automatiseret påfyldningsudstyr, sikker håndtering af
udstyr med kuldioxid (CO
2
) samt sikker håndtering ved arbejde der kun omfatter genvinding af f-
gasser. Forslaget afspejler, at der kan være væsentlig forskel mellem servicering relateret til udstyr
anvendt i tunge køretøjer, varevogne, industrielt og landbrugsudstyr i forhold til servicering af
udstyr i f.eks. busser, tog og metroer. Derudover fremmer forslaget viden om alternativer til F-
gasser. Forslaget forventes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark, men kan have en positiv
virkning i EU. Udslippet fra mobilt udstyr er typisk højere end fra stationært udstyr på grund af
rystelser og vibrationer forbundet med deres anvendelse til transport. Regeringen agter på den
baggrund at støtte forslaget.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag om minimumskrav til uddannelsesbeviser for så vidt angår visse
typer mobilt udstyr, der indeholder fluorholdige drivhusgasser.