Europaudvalget 2024-25
EUU Alm.del Bilag 507
Offentligt
3033131_0001.png
Delegeret retsakt
Den 28. maj 2025
MIM 27-25
NOTAT OM DELEGERET RETSAKT
om ændring af bilag I til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU)
2019/1021 for så vidt angår dechloran plus (delegeret retsakt)
KOM-dokument 8980/25 + ADD 1
Resumé
Kommissionen har fremsat en delegeret retsakt om ændring af bilag I til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) 2019/1021. Med forslaget foreslås flammehæmmeren dechloran plus
optaget på POP-forordningens bilag 1 med en række specifikke undtagelser, med henblik på at
opfylde EU’s forpligtelser i henhold til Stockholmkonventionen om POP-stoffer,
hvor stoffet i maj
2023 på 11. partskonference blev optaget på konventionens bilag A. Der er også fastsat en
grænseværdi for stoffets tilstedeværelse som utilsigtet sporforurening på 1000 mg/kg i de første 30
måneder og derefter på 1 mg/kg i stoffer, blandinger eller i artikler. Den delegerede retsakt vurderes
ikke at have lovgivningsmæssige eller økonomiske konsekvenser for Danmark og skønnes at påvirke
beskyttelsesniveauet i Danmark og EU positivt. Regeringen kan støtte, at Rådet ikke gør indsigelse
mod udstedelsen af den delegerede retsakt, og vil otte dage fra oversendelsen af nærværende notat
lægge dette til grund. Medlemslandenes eventuelle indsigelser eller kommentarer skal fremsendes til
Rådssekretariatet senest d. 11. juni 2025. Rådet har derefter frem til den 16. juli 2025 til at gøre
indsigelse.
Baggrund
Kommissionen har den 15. maj 2025 fremlagt en delegeret retsakt om ændring af bilag I
(forbudslisten) til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2019/1021 (POP-forordningen) for
så vidt angår optagelse af dechloran plus på bilag I til forordningen.
Den delegerede retsakt er fremsat med hjemmel i artikel 15, stk.1 i Europa-Parlamentets og Rådets
forordning 2019/1021 om persistente organiske miljøgifte.
Ændringen er vedtaget af Kommissionen med hjemmel i Europa-Parlamentets og Rådets forordning
2019/1021 om persistente organiske miljøgifte som en delegeret retsakt. Den delegerede retsakt træder
i kraft, med mindre Europa-Parlamentet eller Rådet gør indsigelse inden for en frist på 2 måneder.
Fristen for indsigelse kan forlænges med 2 måneder efter anmodning fra enten Europa-Parlamentet
eller Rådet. Europa-Parlamentet træffer beslutning om indsigelse med absolut flertal. Rådet træffer
beslutning om indsigelse med kvalificeret flertal.
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 507: Delegeret retsakt vedr. optagelse af stoffet dechloran plus på listen over stoffer der bør forbydes
Medlemslandenes eventuelle indsigelser eller kommentarer skal fremsendes til Rådssekretariatet
senest d. 11. juni 2025. Rådet har derefter frem til den 16. juli 2025 til at gøre indsigelse.
Formål og indhold
POP-forordningen gennemfører de forpligtelser, der er indeholdt i Stockholmkonventionen, i EU. På
Stockholmkonventionens 11. partsmøde i maj 2023 blev det besluttet at optage dechloran plus, med en
række specifikke undtagelser, på konventionens bilag A over de stoffer, hvis fremstilling, anvendelse,
import og eksport bør forbydes, og for hvilke der bør træffes retlige og administrative foranstaltninger
for at udfase dem.
Dechloran plus benyttes som flammehæmmer i blandt andet fugemasse, klæbemidler og polymerer i
bilindustrien, mere specifikt i kabler og ledninger. Stoffet fremstilles ikke i EU men kan importeres
som stof og i blandinger og artikler.
Med Kommissionens forslag til delegeret retsakt foreslås stoffet dechloran plus optaget på POP-
forordningens bilag I med de specifikke undtagelser, der blev besluttet på Stockholmkonventionens 11.
partskonference
Der foreslås endvidere fastsat en utilsigtet sporforurenings grænseværdi for dechloran plus på 1000
mg/kg de første 30 måneder og derefter på 1 mg/kg i stoffer, blandinger eller i artikler. Dette for at
give laboratorierne mulighed for at forbedre nøjagtigheden af de relevante analysemetoder og sikre en
ensartet og hensigtsmæssig anvendelse heraf.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om den delegerede retsakt.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at det følger heraf, at ændringen er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Danmark har ikke særlige nationale regler for det pågældende stof.
Konsekvenser
1. Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
2. Statsfinansielle konsekvenser og administrative konsekvenser for det offentlige
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlig eller
konsekvenser for EU’s budget.
3. Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.
4. Erhvervsøkonomiske og administrative omkostninger for virksomhederne
Forslaget skønnes ikke at have væsentlige erhvervsøkonomiske og administrative omkostninger for
virksomhederne.
2
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 507: Delegeret retsakt vedr. optagelse af stoffet dechloran plus på listen over stoffer der bør forbydes
Det vurderes, at forslaget vil medføre mindre økonomiske eller administrative konsekvenser for det
offentlige i form af kontrol og håndhævelse af reglerne. Omkostningerne forventes at være mindre, da
reglerne ikke forventes at blive kontrolleret hvert år.
Det bemærkes, at afledte nationale udgifter som følge af EU-retsakter afholdes inden for de berørte
ministeriers eksisterende bevillingsramme, jf. budgetvejledningens bestemmelser herom.
5. Konsekvenser for beskyttelsesniveauet
Persistente organiske miljøgifte (POP-stoffer) er stærkt problematiske stoffer, som er svært
nedbrydelige i miljøet, ophobes i fødekæden, er skadelige for mennesker og miljø og transporteres over
lange afstande, for eksempel via luft- og vandstrømme. Stofferne kan også importeres i artikler, hvis de
indgår i sådanne. EU-regler for disse stoffer vil derfor bidrage til et øget beskyttelsesniveau i Danmark
og EU.
Høring
Forslaget har været sendt i høring i EU-miljøspecialudvalget, som ikke havde kommentarer.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget har været drøftet i en EU-ekspertgruppe (POP CA). På baggrund af drøftelserne forventes
der at være opbakning til ændringen i EU's POP-forordning blandt medlemslandene, og at Rådet
derfor ikke vil gøre indsigelse over for udstedelsen af den delegerede retsakt.
Regeringens generelle holdning
Regeringen har tilbage i 2023 støttet optagelsen af dechloran plus på Stockholmkonventionens
forbudsbilag og en tilsvarende
ændring af EU’s POP-forordning.
Regeringen agter på den baggrund at
støtte optagelsen af dechloran plus på bilag I med de specifikke undtagelser, der blev vedtaget på
Stockholmkonventionens 11. partskonference.
Regeringen støtter desuden Kommissionens forslag om en grænseværdi for utilsigtet sporforurening
på 1000 mg/kg, der sænkes til 1 mg/kg efter 30 måneder, således at der gives en tidsmæssig mulighed
for at forbedre nøjagtigheden af de relevante analysemetoder på laboratorierne.
Regeringen kan støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den delegerede retsakt.
Regeringen vil otte dage fra oversendelsen af nærværende notat lægge dette til grund.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere har været forelagt Folketingets Europaudvalg.
3