Europaudvalget 2024-25
EUU Alm.del Bilag 529
Offentligt
3037276_0001.png
Danmark 7. Juni 2025
DANSKE MINK
DANSKE
MINK
Lyngby Hovedgade 39
DK-2800 Lyngby
CVR: 42 30 83 23
www.danskemink.dk
Mink på EU’s liste over invasive arter: Når
embedslogikken overtrumfer virkeligheden
Den 20. juni 2025 kan et af Danmarks speciallandbrug blive afviklet – ikke på baggrund af
markedskræfter eller etisk debat, men grundet et teknisk EU-udvalg og en
afstemningsmekanisme, der reelt gør det umuligt for de berørte lande at forsvare deres
egne interesser.
Midt på en opdateret udgave af EU’s liste over invasive arter (IAS) finder man én art, der
skiller sig markant ud: Den amerikanske mink.
Minken er i mere end 100 år er blevet avlet i Europa og således grundstenen i en skarpt
reguleret og fuldt ud lovligt speciallandbrug. Alligevel foreslår Kommissionen nu, at netop
denne art skal udfases i hele EU. Ikke fordi der er nye videnskabelige data. Ikke fordi der er
konstateret akutte problemer. Men fordi listen er blevet en arena, hvor politiske dagsordener
og bureaukratiske automatismer får forrang for proportionalitet og sund fornuft.
Det er systemet, der taler – ikke virkeligheden.
En stemme uden vægt
Den danske regering har tilkendegivet, at Danmark ikke støtter forslaget om at optage
minken på listen. Det er en god start. Men reelt uden betydning, hvis ikke den danske regering
samtidig arbejder aktivt for at overbevise andre medlemslande om at få minken fjernet før
afstemningen.
For afstemningen sker som ét samlet forslag, hvor det kræver mindst
35% af EU’s
befolkning
(repræsenteret via medlemsstaterne) for at stemme
mod listen.
Selv hvis alle
lande med minkproduktion står sammen, vil vi kun kunne mønstre cirka
25% af stemmerne.
Med andre ord: Lande uden mink, uden konsekvens, uden økonomisk eller social risiko, kan
vedtage et de facto forbud mod mink, et lovligt erhverv der i EU alene, er fundamentet for
45.000 arbejdspladser og et eksporteventyr i milliardklassen.
Det er et brud på princippet om proportionalitet og en demokratisk anomali.
En branche, som har rejst sig – men bliver mødt af mur
I 2023 genåbnede vi minkproduktion i Danmark. Få avlere har, trods modgang og manglende
udbetalt kompensation, løbet risikoen og forsøgt at rejse sig - selv under verdens skrappeste
biosikkerhedsregler. Og de har gjort det uden problemer:
ikke én eneste mink er undsluppet
siden genstarten.
1
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 529: Henvendelse af 10/6-25 fra Danske mink vedr. listen over invasive ikkehjemmehørende arter (IAS-listen)
3037276_0002.png
At disse avlere nu risikerer at få revet tæppet væk under sig, ikke af faglige argumenter,
men af embedslogik og generaliseret dyrepolitik, er ikke bare urimeligt – det er dybt
demoraliserende. For hvad siger det om vores samfund, når selv dem, der gør alt rigtigt, ikke
får lov at til at udnytte deres kompetencer og gøre brug af deres erhvervsfrihed?
Kan vi virkelig byde en hel branche at blive lukket hele to gange på bare 5 år?
IAS - en liste uden kontekst
Minken er den
eneste domesticerede landbrugsart
på IAS-listen. De øvrige er eksotiske
skadedyr, tropiske akvariefisk og jordorme fra stillehavsøer – arter uden økonomisk
betydning og uden social forankring i EU.
Og når listen bliver vedtaget og EU’s medlemslande har 24 måneder til at udrydde
minkerhvervet og minkene i det fri, hvad er så planen for håndhævelse? Hvem skal rydde op
i de vilde populationer? Hvordan vil man forhindre, at nye mink vandrer ind fra syd eller øst?
Der er ingen realistisk udryddelsesstrategi, og EU’s egne erfaringer viser, at det er både dyrt
og uden effekt .
Konsekvensen er, at man ofrer et reguleret og top-specialiseret erhverv for en symbolsk
sejr i biodiversitetens navn.
Et kald til ansvar og besindelse
Man behøver ikke være tilhænger af minkproduktion for at se det problematiske i, at
embedsværkets logik nu tilsidesætter den sociale virkelighed og de menneskelige
konsekvenser. Det her er ikke et spørgsmål om for eller imod pels. Det er et spørgsmål om
hvordan vi forvalter politik og beslutningskraft i et EU-fællesskab,
hvor respekt for
medlemslandenes virkelighed burde være en grundpille.
Et sidste vindue står åbent – lad os bruge det klogt
Vi står med få dage tilbage til at forebygge en beslutning, der vil få vidtrækkende og
uoprettelige konsekvenser. Ikke kun for danske minkavlere, men for det principielle forhold
mellem faglighed og embedspraksis, mellem national selvbestemmelse og EU’s fælles
beslutningsstruktur.
Det er nu, vi skal insistere på proportionalitet, på rettigheder og på sund fornuft. Det er nu, vi
skal række ud på tværs af politiske holdninger og stå sammen om at forsvare et dansk
erhverv, der allerede én gang blev ofret – og som i dag forsøger at rejse sig under fuld
kontrol og med dokumenteret ansvarlighed.
Vi håber, at både regering og Folketing vil bruge den sidste tid op til afstemningen den 20.
juni til at lægge det nødvendige pres, så vi kan få fjernet minken fra IAS-listen. Det er ikke
bare en teknisk detalje. Det er et spørgsmål om, hvilken type fællesskab vi ønsker at være en
del af.
Med venlig hilsen
Louise Simonsen, Formand i Danske Mink
[email protected] | www.danskemink.dk
2