Sagsnr.
2024 - 2894
Doknr.
138998
Dato
31-05-2025
Redegørelse til Folketingets Udvalg for Digitalisering og It om mulighe-
derne for at beskytte børns digitale liv
Udvalget for Digitalisering og It (DIU) har den 12. december 2024 i forbindelse med beretnin-
gen til B 7 opfordret digitaliseringsministeren til at undersøge alle muligheder inden for gæl-
dende national og EU-ret for at styrke beskyttelsen af børns digitale liv og redegøre herom
over for udvalget i foråret 2025.
Det fremgår af beretningen, at redegørelsen bør ske med udgangspunkt i eksisterende rets-
praksis og forordningen om digitale tjenester
1
(Digital Services Act, DSA), herunder dommen
C-244/06 Dynamic Medien og DSA artikel 9.
Redegørelsens omfang og afgrænsning
Da udvalget angiver, at redegørelsen skal tage udgangspunkt i bl.a. DSA, er redegørelsen af-
grænset til at beskrive det nationale lovgivningsmæssige råderum ift. at styrke beskyttelsen af
børns digitale liv på de største onlineplatforme (som fx sociale medier) og onlinesøgemaski-
ner, såkaldte techgiganter. Da beslutningsforslaget endvidere tager udgangspunkt i regulering
af techgiganterne, som på nuværende tidspunkt er etableret uden for Danmark, afgrænses
redegørelsen til udenlandske udbydere af formidlingstjenester iht. DSA. Herudover indehol-
der redegørelsen en beskrivelse af de begrænsninger, der følger af e-handelsloven i forhold til
at håndhæve danske regler over for udenlandske formidlingstjenester.
Når udvalget i beretningsteksten henviser til artikel 9 i DSA, forstår Digitaliseringsministeriet
det som en henvisning til præambelbetragtning 9 i DSA, som omhandler harmoniseringen af
DSA, idet DSA artikel 9, hverken omhandler eller berører undtagelsesmuligheder ud fra hensy-
net til folkesundheden. DSA præambelbetragtning 9 angiver heller ikke direkte en undtagelse
ud fra hensynet til folkesundheden, men henviser i sidste sætning til muligheden for at an-
vende national lovgivning i overensstemmelse med EU-retten, herunder direktiv 2000/31/EF
(e-handelsdirektivet). Ministeriet
forstår derfor beretningsteksten således, at der med ”und-
tagelsesmulighederne i DSA artikel 9,
ved f.eks. beskyttelse af folkesundheden” henvises til e-
handelsdirektivets artikel 3, stk. 4.
Redegørelsen indeholder en beskrivelse af:
a)
Begrænsninger for indførelse af danske regler overfor udenlandske formidlingstjene-
ster iht. DSA
b) Begrænsninger i anvendelsen af danske regler overfor udenlandske informations-
samfundstjenester i e-handelsdirektivet
c) De afsøgte initiativer indenfor national ret og EU-ret
1
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2022/2065 af 19. oktober 2022 om et indre marked for digitale tje-
nester og om ændring af direktiv 2000/31/EF (forordning om digitale tjenester)