Europaudvalget 2024-25
EUU Alm.del Bilag 539
Offentligt
3040602_0001.png
Komitesag
MIM 34-25
Den 12. juni 2025
Komiténotat til Folketingets Europaudvalg
om Kommissionens udkast til forslag om forlængelse af fem EU
Ecolabel miljømærkekriterier til miljømærkning af
produktgrupperne
tekstil, fodtøj, møbler, madrasser
og
trægulve (komitesag).
Nyt notat.
Resumé
Kommissionen har den 28. maj 2025 fremsendt forslag til afstemning i EU
Ecolabel komiteen om forlængelse af gyldigheden af miljømærkekriterierne for
fem produktgrupper: tekstil, fodtøj, møbler, madrasser og trægulve. Forslaget
vurderes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet, idet der alene er tale om en
forlængelse af gyldigheden af allerede vedtagne retsakter. Forslaget vurderes
ikke at have væsentlige økonomiske og administrative konsekvenser for stat,
regioner, kommuner eller erhvervslivet. Forslag om forlængelse af gyldigheden
for produktgrupperne forventes til afstemning den 23. juni 2025. Regeringen kan
støtte forslaget.
Baggrund
Kommissionen har den 28. maj 2025 fremsendt forslag til beslutning om
forlængelse af gyldighedsperioden for EU Ecolabel miljømærkekriterier for fem
produktgrupper: 1)
tekstil,
2)
fodtøj, 3) møbler,
4)
madrasser
og 5)
trægulve.
Beslutningsforslaget er sat til afstemning den 23. juni 2025 i Kommissionens
forskriftudvalg for det europæiske miljømærke, EU Ecolabel (tidligere EU
Blomsten). Forskriftudvalget træffer afgørelse i sager om miljømærkekriterier efter
forskriftprocedure med kontrol (art. 5a i Rådets afgørelse 1999/468/EF, som
ændret ved Rådets afgørelse 2006/512 af 17. juli 2006), jf. art. 16, stk. 2 i EU-
Miljømærkeforordning. Hvis der i komiteen er kvalificeret flertal for et forslag,
udsteder Kommissionen beslutningen, når Parlamentet har gennemført en
legalitetskontrol af forslaget inden for tre måneder. Opnås der ikke kvalificeret
flertal i komiteen, forelægger Kommissionen sagen for Rådet og underretter
samtidig Europa-Parlamentet. Hvis der i Rådet er kvalificeret flertal imod et
forslag, skal Kommissionen behandle sagen på ny. Vedtager Rådet forslaget med
kvalificeret flertal eller udtaler Rådet sig ikke inden en frist på højst to måneder,
kan Kommissionen udstede beslutningen, når Parlamentet har gennemført en
legalitetskontrol af forslaget inden for fire måneder fra Kommissionens
forelæggelse.
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 539: Notat om komitésag om miljømærkning af produktgrupperne tekstil, fodtøj, møbler, madrasser og trægulve
3040602_0002.png
Formål og indhold
Forlængelse af gyldighed for kriterier
Kommissionen vurderer, at de nuværende EU Ecolabel miljømærkekriterier
fortsat er miljømæssigt tidssvarende for hver enkelt af produktgrupperne, og de
kan derfor forlænges som foreslået, indtil reviderede kriterier er vedtaget.
Forlænges kriterierne ikke, vil virksomhedernes licens være ugyldig fra udløbet af
kriterierne.
Forslaget omhandler fem produktområder
Produktområde/
retsakt
Vedtaget
Udløber
Forlænges
til
Antal
licenser
*
i
DK / EU
Tekstiler
(2014/350/EU)
Fodtøj
(2016/1349/EU)
Møbler
(2016/1332/EU)
Madrasser
(2014/391/EU)
Trægulve
(2017/176/EU)
5. juni 2014
31. december
2025
31. december
2025
31. december
2026
31. december
2026
31. december
2026
31. december
2028
31. december
2028
31. december
2029
31. december
2029
31. december
2029
33/100
Antal
produkter
#
i DK/EU
2317/11023
5. august
2016
0/4
0/99
28. juli 2016
60/99
2650/4451
23. juni
2014
25. januar
2017
0/2
0/23
0/8
0/2245
*
Antal licenser beskriver antallet af danske licenser til miljømærkede produkter i Danmark og europæiske licenser i
EU for et produktområde ved seneste opgørelse marts 2025.
#
Antal licenser beskriver antallet af danske licenser til miljømærkede produkter Danmark og europæiske licenser i
EU for et produktområde ved seneste opgørelse marts 2025.
En licens kan dække over en til flere (5-100) produktvarianter. Produkter med licens til EU Ecolabel kan sælges i
hele EU og dermed også Danmark, uden at det er registreret i Danmark. Derfor kan der være fx fodtøj eller
madrasser med EU Ecolabel på det danske marked, selvom der ikke er danske licenser.
Kommissionen oplyser, at forslaget om forlængelse er i overensstemmelse med
konklusionerne fra Kommissionens fitness check af EU-miljømærket pr. 30. juni
2017, hvor der lægges vægt på løsninger til at forbedre synergien på tværs af
produktgrupper for at øge optagelsen af EU's miljømærke og sikre, at der under
revisionsprocessen er fokus på sammenhængen mellem relevante EU-politikker,
lovgivning og videnskabelig dokumentation. Særligt udtalt for produktgrupperne
tekstiler, fodtøj, møbler og madrasser opstarter EU Kommissionen arbejde i regi af
Ecodesignforordningen om lovpligtige miljøkrav, herunder også minimumskrav
ved offentlige indkøb, til tekstiler og møbler (herunder madrasser). Den
opdaterede viden om miljøforhold og markedet vil gavne arbejdet med at revidere
de fem produkter som forlænges ved denne Kommissionsbeslutning.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
2
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 539: Notat om komitésag om miljømærkning af produktgrupperne tekstil, fodtøj, møbler, madrasser og trægulve
3040602_0003.png
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det
er derfor regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i
overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
EU-Miljømærkeordningen er frivillig. Beslutninger om miljømærkekriterier i
medfør af EU’s miljømærkeforordning er direkte gældende i EU-medlemslandene.
Konsekvenser
Forslagets lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige statsfinansielle konsekvenser.
Erhvervsadministrative konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige erhvervsadministrative konsekvenser,
idet forslaget alene er en administrativ forlængelse af gyldigheden af vedtagne
retsakter. Licenshavere vil kunne fortsætte med at anvende miljømærket.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Kommissionen redegør ikke herfor i forslaget, men det vurderes ikke at have
økonomiske og administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
Nærværende forslag vurderes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet hverken
negativt eller positivt, da det omhandler forlængelse af gyldigheden af vedtagne
retsakter. Kommissionen oplyser ikke om konsekvenser for udviklingslandene.
Høring
Danmarks Miljømærkenævn er orienteret om forslaget. Forslaget har 6.
10. juni
2025 været i høring i EU-Miljøspecialudvalget. Der er ikke indkommet
høringssvar.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
På baggrund af tidligere afstemninger om lignende forslag om forlængelse af
miljømærkekriterier forventes der at være et kvalificeret flertal for forslaget blandt
medlemsstaterne.
Regeringens generelle holdning
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketinget.
3