Europaudvalget 2024-25
EUU Alm.del Bilag 546
Offentligt
3040700_0001.png
Meget mere end forskning
Fra innovationskløft til konkurrenceløft
Hvordan kan forskning og innovation udvikle Danmarks teknologiske og industrielle kapacitet, og styrke
vores konkurrenceevne og sikkerhed i en ny, teknologidrevet verdensorden? Det er dette centrale
spørgsmål, som PÒMUS og Deloitte har besvaret i en ny rapport.
En ny verdensorden skaber nye muligheder for Danmark
Danmark og resten af Europa befinder sig i en opbrudstid. Geopolitisk rivalisering, militære trusler og
globale megatrends medfører samfundsomspændende udfordringer, der kalder på fremsynethed,
risikovillighed og en ny forståelse af konkurrenceevne for at sikre rigets velstand og sikkerhed.
Rapporten præsenterer på den baggrund en ny definition af, hvad der udgør et stærkt fremtidens
Danmark. En definition, hvor konkurrenceevne og sikkerhed ses som integrerede strategiske mål og
nøglen til, at Danmark forbliver et af verdens mest velstående, velfungerende, inklusive og bæredygtige
samfund i verden og fortsat kan tiltrække talent og kapital.
Rapporten beskriver, hvordan en målrettet satsning på forskning og innovation i kombination med de
danske styrkepositioner; fra klimateknologi og life science til stærke demokratiske værdier, er
forudsætningen for at fremtidssikre dansk konkurrenceevne og sikkerhed. Gennem forskningens og
innovationens prisme identificerer rapporten de nye muligheder, som er opstået i kølvandet på globale
forandringer, og analyserer, hvad der skal til for at realisere dem.
Udgangspunktet er en langsigtet strategisk ramme; en 2040-strategi, der sammentænker forskning,
innovation, teknologi og sikkerhed. Strategien skal sikre en systemisk integration af forskning og
innovation i beslutningsprocesser og bidrage til en tættere integration til andre politikområder som
iværksætteri, teknologi og industripolitik.
Det handler ikke kun om at investere mere, men om at bruge pengene smartere ved at arbejde strategisk
med at mindske de adskillige kløfter, som findes i innovationssystemet på vejen fra viden til marked.
Gennem en kortlægning af Danmarks forsknings- og innovationskapacitet og især evnen til at sprede og
absorbere ny viden i samfundet, afdækkes de systemiske faktorer (fx humankapital og infrastruktur),
som med de rette tiltag kan blive drivere for en styrkelse af dansk konkurrenceevne, velstand og
sikkerhed.
Det kræver et tættere europæisk samarbejde, men også politisk risikovillighed, nytænkning og
handling. Der er behov for at tage nye greb i brug, herunder en missionsdrevet industripolitik. Den
teknologiske kamp om fremtidens økonomier er allerede i gang, og Danmark har mulighed for at tage
lederskab i Europa.
Det handler derfor om meget mere end forskning. Det handler om, hvordan forskning og banebrydende
innovation kan drive ny teknologi og industriel kapacitet til at styrke Danmarks fremtidige
konkurrenceevne, velstand og sikkerhed.
Strategi2040 er ikke bare et idéoplæg
det er en opfordring til handling for at udvikle vores
samfundsmodel og sikre vores strategiske autonomi, resiliens og værdier.
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 546: Kopi af ERU alm. del - bilag 248: Meget mere end forskning – Fra innovationskløft til konkurrenceløft rapport udarbejdet af POMUS, Deloitte m.fl. udgivet i juni 2025 som et dansk svar på EU’s Draghi- og Letta-rapporter
3040700_0002.png
Strategi2040 består af følgende 10 hovedanbefalinger, der underbygges og udfoldes i rapporten.
Innovationstrepart mellem Uddannelses- og Forskningsministeriet,
Erhvervsministeriet og Forsvarsministeriet:
Opret et strategisk partnerskab, der
koordinerer implementeringen af Strategi2040 med fokus på forskning og udvikling, test og
kommercialisering af dual-use-løsninger, forsvars- og digital teknologi.
Langsigtet F&I-strategi med kobling til iværksætteri, teknologi, produktion og
industripolitik:
Lav en forsknings- og innovationsstrategi, der integrerer og accelererer
udbredelsen af innovation, teknologi og industrielt knowhow, særligt gennem
missionsdrevet innovation og industripolitik
afstemt med EU.
Styrk videnskaben i politikudvikling og strategisk fremsyn:
Opret et videnskabsråd
og/eller chief scientific advisor, der sikrer efterspørgselsdrevet videnskabsrådgivning og
strategisk fremsyn til at håndtere geopolitisk usikkerhed, klimakrise og banebrydende
teknologier.
Mere ”MIT” og styrk knudepunkter:
Skab et sammenhængende universitetslandskab
med bedre mobilitet og interdisciplinære muligheder, fx i Greater Copenhagen.
Nytænk forskningsstøtten:
Forskningsreserven: Prioriter fundamentet
(basismidler/grundforskning) og flagskibe (styrkepositioner) med mulighed for femårige
satsninger.
Styrk markedsdannelse og finansiering:
Indfør et F&U-mål på 2,5% for forsvarsudgifter
og pensionsmidler, og udnyt offentlige indkøb i en samlet indsats til investering i startups,
scale-ups og højteknologiske satsninger.
Teknologisk og digital satsning:
Positioner Danmark som den førende aktør inden for
digitalisering, deep tech og AI i EU, bl.a. ved at udnytte historiske data og teknologisk
kapacitet.
Frem villighed til at satse og fejle:
Gør risikovillighed og iterativ læring til en
konkurrencefordel gennem stærke incitamenter og DARPA-kultur.
Nationalt barometer til måling af F&I-kapacitet og spredningskapacitet:
Lav et
nationalt barometer og indfør årlig måling af dansk forsknings- og innovationskapacitet og
spredningskapacitet via en central analyseenhed, der kvantificerer økonomiske, sociale
og miljømæssige resultater, for at styrke bæredygtig politikudvikling.
Metascience initiativ til nytænkning af F&I-systemet og teknologiudvikling:
Foretag en
fokuseret metascience-indsats til analyse af organisering og incitamentsstrukturer for
forskning, innovation og teknologiudvikling for at fremme gennembrud, løsninger og
kommercialisering.
Læs hele rapporten online eller
download
scan QR-koden: