Europaudvalget 2024-25
EUU Alm.del Bilag 553
Offentligt
3042659_0001.png
Notat om delegeret retsakt til Folketingets Europaudvalg
Center
Center for International Klima
og Energi
Kontor
EU-kontoret
Dato
04-06-2025
J nr.
2025 - 2697
Akt-id
625228
Kommissionens delegerede forordning af 21. maj 2025 om supplerende
regler til Europa-Parlamentets og Rådets forordning 2024/1735/EU fsva.
identifikation af olie- og gasproducenters bidrag til at nå Unionens mål
for CO
2
-injektionskapacitet samt disses rapporteringsforpligtelser
/ EMIPS
1. Resumé
Kommissionen har den 21. maj 2025 vedtaget en delegeret forordning om olie- og
gasproducenters bidrag til at nå Unionens mål for CO
2
-injektionskapacitet i 2030. I
umiddelbar forlængelse af den delegerede forordning publicerede Kommissionen
den 22. maj desuden en Kommissionsbeslutning, der specificerer de forskellige sel-
skabers bidrag til CO
2
-injektionskapacitetsmålet.
Den delegerede forordning fastsætter således reglerne for identifikation af de olie-
og gasproducenter, der er omfattet af bidragsforpligtelsen, mens Kommissionsbe-
slutningen fastsætter hvert forpligtet selskabs bidrag til at nå Unionens mål for CO
2
-
injektionskapacitet i 2030. Med den delegerede forordning specificeres, hvordan den
årlige rapportering fra 30. juni 2026 skal opfyldes. I tillæg til denne rapportering skal
de forpligtede selskaber senest den 30. juni 2025 rapportere, hvordan de vil opfylde
deres bidrag til 2030-målet for CO
2
-injektionskapacitet, herunder med angivelse af
de midler der skal anvendes, og de milepæle der skal nås for at opnå den ønskede
kapacitet.
Den delegerede forordning vil ikke i sig selv medføre økonomiske konsekvenser, da
forpligtelserne er indeholdt i forordningen om nettonulindustri (NZIA). NZIA indehol-
der dermed både injektionskapacitets- og rapporteringsforpligtelser, mens den dele-
gerede forordning og kommissionsbeslutningen specificerer bidragsydere og -stør-
relser samt indholdet i rapporter, som overordnet har til formål at anskueliggøre op-
nåelse af unionsmålet om 50 mio. tons CO
2
-injektionskapacitet i 2030. I alt omfattes
seks danske selskaber af bidragsforpligtelsen og de dertilhørende rapporteringskrav.
Regeringen kan støtte forordningen og lægger vægt på vigtigheden af at opskalere
markedet for CO
2
-fangst og -lagring (CCS). Regeringen er dog forbeholdne over for
tiltag, der bryder med den markedsbase-rede udrulning af CCS. Samlet set støtter
regeringen dog, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den delegerede
forordning og vil otte dage fra oversendelsen af nærværende notat lægge dette til
Side 1/5
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 553: Delegeret retsakt vedr. identifikation af olie- og gasproducenters bidrag
3042659_0002.png
grund. Frist for indsigelse er to måneder efter forordningens offentliggørelse, dvs. 21.
juli 2025.
2. Baggrund
Kommissionen har den 21. maj 2025 vedtaget en delegeret forordning om olie- og
gasproducenters bidrag til at nå Unionens mål for CO
2
-injektionskapacitet i 2030,
som blev efterfulgt af en kommissionsbeslutning den 22. maj 2025, hvori hvert bi-
dragsforpligtet selskab oplistes.
Den delegerede forordning og kommissionsbeslutningen har begge hjemmel i for-
ordningen om nettonulindustri (NZIA)
1
, som bl.a. har til formål at bidrage til etablering
af et EU-marked for CO
2
-injektionskapacitet. NZIA fastsatte således et mål på EU-
plan om at nå en injektionskapacitet på 50 mio. ton CO
2
om året fra 2030. For at nå
dette mål i 2030 kræver NZIA, at de EU-baserede olie- og gasproducenter bidrager
til udviklingen af operationelle geologiske CO
2
-lagringslokaliteter i EU, relativt til de
mængder de har produceret i perioden 2020-2023. Efter en høring af medlemssta-
terne og interesserede parter har Kommissionen fastsat regler for identifikation af,
hvilke selskaber omfattes af bidragsforpligtelsen samt omfanget af dette bidrag til
Unionens mål for CO
2
-injektionskapacitet i 2030.
3. Formål og indhold
Formålet med den delegerede forordning er at definere en minimumstærskel, hvor-
udfra de nationale myndigheder kan koncentrere deres indsats om de selskaber, der
på grund af deres betydelige udvinding af kulbrinter, har de finansielle og tekniske
midler til at investere i etableringen af geologiske CO
2
-lagringslokaliteter. Tærsklen
er fastsat til selskaber med en udledning af 610.000 ton olieækvivalenter i form af
naturgas og råolie fra den 1. januar 2020 til den 31. december 2023, og hvis samlede
udvinding af naturgas og råolie i samme periode udgør mindre end 5 pct. af Unionens
samlede udvinding af naturgas og råolie. Størrelsen af bidraget beregnes pro rata,
hvilket vil sige, at mængderne, der udvindes af hvert forpligtet selskab, divideres med
den samlede udvinding fra alle forpligtede selskaber. Dette forhold ganges derefter
med målet for CO
2
-injektionskapacitet i 2030 (50 mio. ton om året). Udregningen kan
således opsummeres i følgende ligning:
(Den forpligtede enheds samlede udvinding fra 1. januar 2020 til 31. december
2023)/(alle forpligtede enheders samlede udvinding fra 1. januar 2020 til 31. decem-
ber 2023) x 100 = % af 50 mio. ton årlig CO2-injektionskapacitet.
Ud fra minimumstærsklen og den ovenstående udregning bestemmes, hvilke selska-
ber der er omfattet af bidragsforpligtelsen samt størrelsen af bidraget. Dertil specifi-
cerer den delegerede forordning en række rapporteringskrav for de forpligtede sel-
skaber. Rapporterne skal så detaljeret som muligt redegøre for følgende aspekter:
1) Placering af CO
2
-lagringslokalitet(er)
1
2024/1735/EU
Side 2/5
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 553: Delegeret retsakt vedr. identifikation af olie- og gasproducenters bidrag
3042659_0003.png
2) Identifikation af ansvarshavende for implementering og dennes kontaktop-
lysninger, navnlig for potentielle lagerkunder
3) Den geologiske formation, hvor projekter udvikles, samt forventet lagrings-
kapacitet for hver lokalitet
4) Den forventede årlige injektionskapacitet for hver lokalitet som angivet i lag-
ringstilladelse samt forventet slutdato for injektion
5) Den planlagte CO
2
-transportform og den tilhørende infrastruktur, der er nød-
vendig mhp. transport fra overdragelsessted til injektionslokalitet
6) Den planlagte CO
2
-transportinfrastruktur samt gældende CO
2
-kvalitetskrav
7) De planlagte kilder til CO
2
, herunder leverandører og opgørelse af forret-
ningsaftaler
8) Forventede datoer for endelig investeringsbeslutning og den forventede in-
jektionskapacitet, der ventes at blive stillet til rådighed senest ved udgangen
af 2030 eller tidligere
9) En detaljeret rapport om inddragelse af interessenter og lokalsamfund
10) Et afsnit om forventede økonomiske, sociale og klimamæssige fordele ved
CO
2
-fangst og -lagring i det land eller den region, hvor CO
2
-lagringslokalite-
ten udvikles.
Rapporterne skal ajourføres årligt med hensyn til væsentlige ændringer, der enten
påvirker den operationelle lagerkapacitet eller tidsplanen for de relevante projekter.
I tillæg til ovenstående oplysninger skal rapporten inkludere en detaljeret køreplan
for de vigtigste milepæle og beslutningspunkter for teknisk og kommerciel parathed
samt beskrivelser af risici, usikkerheder og afbødningsstrategier, som potentielle
kunder skal have kendskab til for at kunne træffe investeringsbeslutninger.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har mulighed for at gøre indsigelse mod den delegerede forord-
ning i en periode på to måneder efter at have modtaget meddelelse om forordningen.
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om forordningen.
5. Nærhedsprincippet
Der er tale om en delegeret forordning med henblik på at supplere den allerede ved-
tagne forordning for nettonulteknologier (NZIA) 2024/1735/EU. Det er derfor regerin-
gens overordnede vurdering, at det følger heraf, at den delegerede forordning er i
overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Der findes ikke nogen dansk lovgivning, der vedrører en forpligtelse for olie- og gas-
selskaber til at etablere CO
2
-injektionskapacitet. Både olie- og gasproduktion og
CO
2
-lagring er reguleret i undergrundsloven.
Der vil ikke være behov for at ændre undergrundsloven på baggrund af den delege-
rede retsakt.
Side 3/5
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 553: Delegeret retsakt vedr. identifikation af olie- og gasproducenters bidrag
3042659_0004.png
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Den delegerede forordning får direkte virkning i medlemslandene. Der vil derfor ikke
skulle gennemføres dansk implementering af den delegerede forordning.
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Den delegerede forordning vurderes ikke at have statsfinansielle konsekvenser.
Det undersøges fortsat, hvem der har tilsynsforpligtelsen, idet det formodes, at
denne ligger i KOM henset til, at de modtager løbende rapporter fra selskaberne.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Den delegerede forordning vurderes ikke at have samfundsøkonomiske konsekven-
ser.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Den delegerede forordning vil ikke i sig selv medføre omkostninger for erhvervslivet,
idet forordningen blot specificerer eksisterende forpligtelser, som optræder i den op-
rindelige NZIA forordning (2024/1735/EU). Således har den delegerede forordning
blot identificeret bidragsyderne til injektionsforpligtelsen og har fordelt de forskellige
forpligtelser. Rapporteringsforpligtelserne var ligeledes allerede bestemt i NZIA for-
ordningen, mens de er specificeret i den delegerede forordning.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Den delegerede forordning forventes ikke at have konsekvenser for beskyttelsesni-
veauet.
8. Høring
Den delegerede forordning har været sendt i høring blandt specialudvalgets med-
lemmer og har ikke affødt høringssvar.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes generel tilslutning til den delegerede retsakt, idet NZIA-forslaget i sin
tid blev taget godt imod i Rådet, hvor der var bred støtte til formålet om at styrke
produktion af grønne teknologier mv. Visse selskaber i nogle medlemsstater har dog
givet udtryk for, at de vil få svært ved at opfylde forpligtelsen. Det drejer sig særligt
om rumænske selskaber.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen kan generelt støtte lovgivning, der er med til at igangsætte et europæisk
marked for CCS, hvor det er en dansk kernesag at blive frontløber og en hub for
lagring af CO2 i EU. Regeringen er dog forbeholdne over for tiltag, der bryder med
den markedsbaserede udrulning af CCS.
Side 4/5
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 553: Delegeret retsakt vedr. identifikation af olie- og gasproducenters bidrag
3042659_0005.png
Samlet set støtter regeringen dog, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af
den delegerede forordning og vil otte dage fra oversendelsen af nærværende notat
lægge dette til grund.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 5/5