Europaudvalget 2024-25
EUU Alm.del Bilag 569
Offentligt
3045768_0001.png
Transportministeriets Logo
RAMMENOTAT
24. juni 2025
2024-4011
Europa-Kommissionens forslag til gennemfø-
relsesforordning om en tekniske specifikatio-
ner relateret til telematikkens subsystem i
jernbanesystemet i den Europæiske Union for
interoperablitet for datadeling i jernbane-
transport og ophævelse af Kommissionens
gennemførelsesforordning (EU) nr.
1305/2014 om den tekniske specifikation for
interoperabilitet gældende for delsystemet
Trafiktelematik for godstrafikken i jernbane-
systemet i Den Europæiske Union (’TAF TSI’)
og Kommissionens gennemførelsesforordning
(EU) nr. 454/2011 om den tekniske specifika-
tion for interoperabilitet gældende for delsy-
stemet Trafiktelematik for persontrafikken i
det
transeuropæiske jernbanesystem (’TAP
TSI’).
(Komitésag)
Nyt notat.
1.
Resumé
Europa-Kommissionen har fremlagt et forslag til en gennemførel-
sesretsakt ”TSI Telematics”,
der skal erstatte de to eksisterende
gennemførelsesretsakter Kommissionens forordning (EU) nr.
1305/2014 om den tekniske specifikation for interoperabilitet gæl-
dende for delsystemet Trafiktelematik for godstrafikken i jernba-
nesystemet i Den Europæiske Union
(”TAF TSI”) og
Kommissio-
nens forordning (EU) nr. 454/2011 om den tekniske specifikation
for interoperabilitet gældende for delsystemet Trafiktelematik for
persontrafikken i det transeuropæiske jernbanesystem
(”TAP
TSI”).
TSI Telematik ensarter de hidtil forskellige krav til både passa-
gertransport- og godstransportsektoren for at gøre det nemmere
at drive togtrafikken på tværs af de europæiske lande. Der er med
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 569: Notat om komitésag om TSI-telematik
3045768_0002.png
Side 2/8
andre ord tale om en delvis forenkling af lovgivningen, der skal
skabe øget transparens.
Samtidig ensretter forslaget krav vedrørende international data-
deling om jernbanetransportrelaterede data og opstiller speci-
fikke krav til, hvordan informationer vedrørende køreplaner, bil-
letpriser, oprangering af tog m.v. skal ske i praksis, og hvilke da-
tastandarder og -snitflader jernbaneoperatører og infrastruktur-
forvaltere skal bruge.
Forslaget skal til afstemning på møde i Railway Interoperability
and Safety Committee den 3. juli 2025.
Forslaget vurderes at have væsentlige statsfinansielle- og er-
hvervsøkonomiske konsekvenser. Der vurderes ikke at være øv-
rige konsekvenser ved forslaget.
Regeringen støtter generelt set harmonisering og digitalisering af
jernbanesektoren, men agter at stemme imod forslaget, idet rege-
ringen lægger afgørende vægt på, at billet-relaterede krav udela-
des af TSI Telematik og i stedet håndteres
i den kommende ’Single
Digital Booking and Ticketing Act’. Derudover lægger regeringen
afgørende vægt på at reducere de samlede IT-omkostninger.
Regeringen ser det som en generel udfordring for jernbanesekto-
ren, at stadig mere omfattende regulering på EU-niveau medfø-
rer øget kompleksitet, implementeringsomkostninger for ny lov-
givning, samt administrative omkostninger.
2. Baggrund
De såkaldte TSI’er er gennemførelsesretsakter, der har hjemmel
i
Europa-Kommissionens og Europa-Parlamentets direktiv om in-
teroperabilitet i jernbanesystemet i Den Europæiske Union (EU)
2016/797. Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt om
TSI Telematik skal erstatte de to eksisterende gennemførelsesrets-
akter, Kommissionens forordning (EU) nr. 454/2011 om den tek-
niske specifikation for interoperabilitet gældende for delsystemet
Trafiktelematik for persontrafikken i det transeuropæiske jernba-
nesystem
(”TAP TSI”)
og Kommissionens forordning (EU) nr.
1305/2014 om den tekniske specifikation for interoperabilitet gæl-
dende for delsystemet Trafiktelematik for godstrafikken i jernbane-
systemet i Den Europæiske Union
(”TAF TSI”).
TSI TAP og TSI
TAF indeholder tekniske specifikationer for henholdsvis passager
(TAP) og godstransport (TAF) og har været gældende siden 2011 og
2014. Formålet med TSI Telematik er blandt andet at samle
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 569: Notat om komitésag om TSI-telematik
3045768_0003.png
Side 3/8
kravene fra TSI TAP og TSI TAF i én retsakt for at ensrette og for-
enkle lovgivningen. Samtidig introducerer TSI Telematik krav ved-
rørende togbilletter. Reglerne behandles i Railway Interoperability
and Safety Committee (RISC-komitéen), og der træffes beslutning
med kvalificeret flertal. Forslaget er sat til diskussion og forventet
afstemning på møde i RISC-komitéen den 3. juli 2025.
3. Formål og indhold
Formålet med TSI Telematik er at samle kravene fra TSI TAP og
TAF i én gennemførelsesretsakt samt at introducere nye krav om
datadeling om togbilletter på europæisk niveau. Dette har til hen-
sigt at forenkle eksisterende lovgivning og skabe øget transparens.
Det overordnede formål med den billet- og persontrafikvendte del
af TSI’en er, at rejsende på en enkel og tilgængelig måde
skal have
overblik over rejsemuligheder og købe billetter. Dette skal mulig-
gøres ved indførelse af regler for dataudveksling mellem forskellige
aktører i jernbanebranchen, herunder især jernbanevirksomheder
og billetformidlere. I forhold til deling af billet- og køreplansdata er
det et krav, at jernbaneoperatørerne deler data med hinanden i en
datastandard, der kan benyttes af alle operatører (f.eks. OSDM el-
ler NeTEx). Såfremt operatørerne bruger forskellige datadelings-
standarder, er det et krav, at operatørerne udvikler datasnitflader
til dataudveksling.
Det grundlæggende formål med den godstrafikvendte del af TSI’en
er at harmonisere udveksling af data om godsvogne og deres last
mellem forskellige aktører i jernbanebranchen, herunder jernbane-
virksomheder indenfor godsområdet og deres kunder.
Harmonisering og digitalisering skal ifølge Kommissionen bidrage
til en øget konkurrence i jernbanesektoren ved at mindske tekniske
barrierer for international jernbanedrift og gøre det nemmere for
rejsende at få overblik over rejsemuligheder og købe togbilletter.
Hovedelementerne af forslaget er opsummeret i tabel 1 nedenfor.
Tabel 1
Hovedelementer i forslag til TSI Telematik
Europa-Kommissionens forslag
Område
Passagertrans-
port og togbillet-
ter
Skridt mod harmonisering af billetsalg for internationale tog på tværs
af EU’s medlemsstater gennem nye krav til datadeling og udveksling
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 569: Notat om komitésag om TSI-telematik
3045768_0004.png
Side 4/8
af informationer mellem operatører, infrastrukturforvaltere mv., herun-
der vedr. billetter, køreplaner, realtidsdata om togkørsel mv.
Harmonisering af mulighederne for udveksling af data om godsvogne
mellem forskellige aktører i jernbanesektoren, herunder jernbanevirk-
Godstransport
somheder inden for godsområdet og deres kunder, samt infrastruktur-
forvaltere.
DSB (som ejer af stationer og jernbaneservicefaciliteter) og Banedan-
Nye krav til infra-
mark (som Danmarks primære infrastrukturforvalter) skal tilpasse
strukturforvaltere
og/eller udvikle en række forskellige IT-systemer for at kunne opfylde
(f.eks. DSB og
retsaktens ovenfor nævnte krav for harmoniseringen af passager- og
Banedanmark)
godstransporten.
Jernbaneoperatører og infrastrukturforvaltere skal løbende sikre com-
Compliance
pliance i forhold til retsaktens krav, hvilket blandt andet indebærer en
(f.eks. DSB og
løbende kvalitetssikring af IT-systemerne og af datadelingen mellem
Banedanmark)
jernbaneoperatører og infrastrukturforvaltere, samt mellem de natio-
nale og de europæiske aktører.
Udvidet rolle for ERA ifm. introduktion af kontrolsystem af telematikap-
Den Europæiske
plikationer. Dette vil medføre en ny og omfangsrig compliance-opgave
Unions Jernba-
for Banedanmark og DSB, idet compliance af IT-systemerne og data-
neagentur (ERA)
deling skal dokumenteres overfor ERA.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Formålet med TSI Telematik er at sikre harmonisering på tværs af
medlemsstaterne og øge mulighederne for international jernbane-
trafik. Formålet kan således ikke opfyldes tilstrækkeligt på natio-
nalt plan. På baggrund heraf vurderer regeringen, at forslaget er i
overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Det er vurderingen, at både udveksling af køreplaner i NeTEx og
overførsel af billetpriser til NAP-databasen allerede er et krav, jf.
Kommissionens delegerede forordning (EU) 2017/1926 om supple-
rende regler til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2010/40/EU angående tilrådighedsstillelse af EU-dækkende multi-
modale rejseinformationssystemer, art.4 om adgang til samt ud-
veksling af statiske rejse- og trafikdata.
Det er yderligere vurderingen,
at den såkaldte ”Train-Ready”-funk-
tion (specifik datadelingsfunktion om afgangsklare tog) allerede
bliver opfyldt igennem det nye signalsystem ERTMS (ETCS).
Derudover er de to eksisterende gennemførelsesretsakter, Kom-
missionens forordning (EU) nr. 1305/2014 om den tekniske
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 569: Notat om komitésag om TSI-telematik
3045768_0005.png
Side 5/8
specifikation for interoperabilitet gældende for delsystemet Trafik-
telematik for godstrafikken i jernbanesystemet i Den Europæiske
Union
(”TAF TSI”) og
Kommissionens forordning (EU) nr.
454/2011 om den tekniske specifikation for interoperabilitet gæl-
dende for delsystemet Trafiktelematik for persontrafikken i det
transeuropæiske jernbanesystem
(”TAP TSI”)
gældende.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Gennemførelsesforordningen kræver ingen implementering i
dansk ret, og er gældende direkte efter vedtagelsen. Kravene bliver
gældende løbende fra 2027.
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Kommissionens forslag vurderes at have væsentlige statsfinansielle
konsekvenser. Det skønnes med betydelig usikkerhed, at engangs-
omkostningerne til f.eks. softwareudvikling og indkøb af nye syste-
mer for jernbaneinfrastrukturforvalteren vil være op mod 12 mio.
kr. Derudover skønnes der at være varige administrative og efterle-
velsesomkostninger på op til 9 mio. kr. årligt. Dette vil inkludere
yderligere årsværk i staten, idet Banedanmark er en statslig sty-
relse.
Det bemærkes, at afledte nationale udgifter, som følger af EU-rets-
akter, afholdes inden for de berørte ministeriers eksisterende bevil-
lingsrammer, jf. budgetvejledningens bestemmelser herom.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Kommissionens forslag vurderes at have væsentlige erhvervsøko-
nomiske konsekvenser.
Det skønnes med betydelig usikkerhed, at forslaget om TSI Tele-
matik kan medføre engangsudgifter for op mod 124 mio. kr. for
DSB.
Yderligere estimeres det, at forslaget medfører varige omkostnin-
ger for DSB på
op til 22 mio. kr. årligt, herunder administration og
løbende systemvedligehold. Da DSB er en statsejet virksomhed kan
disse erhvervsøkonomiske konsekvenser med tiden medføre et
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 569: Notat om komitésag om TSI-telematik
3045768_0006.png
Side 6/8
behov for at øge den statslige kontraktbetaling til DSB. Da vil de
økonomiske konsekvenser for DSB blive statsfinansielle konse-
kvenser.
Såfremt kravene for billetdatadeling viser sig at være omkostnings-
tunge for DSB, kan dette medføre en prisstigning på internationale
togbilletter.
For så vidt angår andre jernbaneoperatører vurderes det, at forsla-
get kan medføre omkostninger i mindre grad, da forslaget hovedsa-
gelig vedrører landets største infrastrukturforvalter og jernbane-
operatør, og omkostningerne for andre operatører vurderes derfor
at være begrænsede.
Øvrige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesni-
veauet i Danmark for så vidt angår miljø, sundhed og forbrugerbe-
skyttelse.
8. Høring
Forslaget er blevet sendt i høring i EU-specialudvalget for Trans-
port den 19. februar 2025 med frist den 14. marts 2025. I forbin-
delse med høringen er der modtaget to høringssvar, som citeres
nedenfor:
DSB
DSB er skeptisk over for forslaget i sin nuværende form, idet de
forventede omkostninger ved at implementere kravene vurderes at
være uforholdsmæssige store. I forslaget henvises til en række do-
kumenter, som ikke foreligger i en endelig form, og der introduce-
res nogle nøglebegreber, som ikke er tilstrækkeligt beskrevet. For-
ordningens krav kan ikke umiddelbart systemunderstøttes, hvilket
betyder, at DSB’s eksisterende it-systemer
skal tilpasses til formå-
let. Det er DSB’s initiale vurdering, at omkostningerne til imple-
mentering af forordningen vil udgøre et tre cifret millionbeløb
formentlig i størrelsesordenen 100-200 mio. kr. over en 5-årig pe-
riode.
Forbrugerrådet Tænk
Forbrugerrådet Tænk støtter initiativer, der gør togtransport mere
attraktiv. Vi støtter derfor også det fremsatte forslag til gennemfø-
relsesretsakt, da vi ser det som et vigtigt skridt på vejen mod en
mere ambitiøs regulering for billetter, som Kommissionen er i gang
med at forberede. Mere specifikt forventer vi, at de tekniske
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 569: Notat om komitésag om TSI-telematik
3045768_0007.png
Side 7/8
specifikationer i retsakten kan være med til at skabe grundlaget for
en mere sammenhængende, gennemsigtig og brugervenlig billet-
struktur samt for stærkere passagerrettigheder på tværs af trans-
portformer. Vi ønsker dog også at understrege vigtigheden af, at
forbrugerdata håndteres ansvarligt således, at deling af forbrugs-
data sker i overensstemmelse med den gældende lov for databe-
skyttelse, herunder med hensyntagen til principper om datamini-
mering og klare formål for databehandling.
9. Generelle forventninger til andre landes hold-
ninger
Forslaget har været drøftet i RISC-komitéen ved møder i september
2024, december 2024, februar 2025 og april 2025. Der er generelt
opbakning til at harmonisere kravene og forbedre mulighederne for
international jernbanetrafik.
En række lande
herunder Danmark
har været skeptiske over for
de elementer i forslaget, der vurderes at være byrdefulde. Derudover
har en række lande, inklusive Danmark, udtrykt ønske om, at den
del af forslaget, der omhandler billetter, fjernes fra forslaget og i ste-
det behandles sammen med den forventede Single Digital Booking
and Ticketing Act. Det forventes dog ikke, at der på nuværende tids-
punkt er et blokerende mindretal imod forslaget.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter generelt harmonisering og digitalisering af jern-
banesektoren. Dog er jernbanesektoren en udgiftstung sektor på
grund af høje omkostninger til infrastrukturen og til drift af jernba-
nen. Driften er derudover kendetegnet ved mange interne af-
hængigheder og kompleksiteter.
Regeringen ser det som en generel udfordring for jernbanesekto-
ren, at stadig mere omfattende regulering på EU-niveau medfører
øget kompleksitet, implementeringsomkostninger for ny lovgiv-
ning, samt administrative omkostninger.
Fra regeringens side finder det bekymrende, at Kommissionen ikke
har færdiggjort en konsekvensvurdering af forslaget på nuværende
tidspunkt, og at konsekvensvurderingen først forventes at foreligge
kort før afstemningen.
Således har Kommissionen ikke sandsynliggjort, at harmoniserin-
gen og digitaliseringen igennem TSI Telematik opvejer de øgede
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 569: Notat om komitésag om TSI-telematik
3045768_0008.png
Side 8/8
administrations-, compliance- og implementeringsomkostninger
for sektoren. Yderligere har Kommissionen ikke specificeret de tek-
niske krav i forslaget særlig grundigt, hvilket kan medføre, at kra-
vene, og hermed omkostninger og administrative byrder, bliver
større end forventet.
Regeringen så gerne, at de billet-relaterede krav af TSI Telematik
udgik
og i stedet håndteres i den kommende ’Single Digital
Booking and Ticketing
Act’. Derudover
så regeringen gerne, at de
samlede IT-omkostninger var lavere ved at gøre det muligt at an-
vende en standard, der kan benyttes af alle operatører, til at efter-
leve de nye krav om datadeling.
Regeringens holdning skal ses i lyset af de samlet set store merom-
kostninger til forslaget, hvoraf de billet-relaterede krav udgør en
væsentlig del, ligesom forslaget, på grund
af den kommende ’Single
Digital Booking and Ticketing Act’,
risikerer at afstedkomme dob-
beltregulering af billet-delen.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Euro-
paudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.