Notat
Notat til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Kultur-
udvalg om afgivelse af indlæg i EU-Domstolens sag C-250/25
Indledning
Den ungarske virksomhed, Like Company
(”sagsøger”),
har anlagt sag mod Google
Ireland Limited
(”sagsøgte”)
ved den ungarske domstol, Budapest Környéki Tör-
vényszék. Domstolen har i den forbindelse stillet fire spørgsmål til EU-domstolen
vedrørende fortolkningen af artikel 4 og artikel 15 i direktiv 2019/790 om ophavs-
ret og beslægtede rettigheder på det digitale indre marked (”DSM-direktivet”) ved-
rørende rettighederne til pressepublikationer i en AI-chatbot.
Sagen for EU-Domstolen vedrører fortolkningen af lovgivningen i forbindelse med
nye og endnu uafklarede retlige spørgsmål som kunstig intelligens rejser, herunder
om chatbots er omfattet af DSM-direktivets materielle anvendelsesområde.
Sagens faktiske omstændigheder og juridiske problemstillinger
DSM-direktivets artikel 4 pålægger medlemslandene at indføre en undtagelse til
den ophavsretlige beskyttelse, således at der kan ske eksemplarfremstilling som
led i ”tekst og datamining”. Tekst og datamining
er en automatiseret fremgangs-
måde til at analysere tekst og data i digital form mhp. at generere et udtræk/sam-
menstilling af oplysninger mv. Undtagelsen indebærer, at eksemplarfremstilling af
ophavsretligt beskyttede værker er tilladt ved tekst- og datamining, hvis den, der
foretager tekst- og datamining, har lovlig adgang til værkerne, og ophavsmanden
ikke udtrykkeligt og på passende vis har taget forbehold herfor.
DSM-direktivets artikel 15 tildeler udgivere af pressepublikationer nye rettighe-
der, idet presseudgiverne får tildelt en eneret til bl.a. reproduktion og overførsel til
almenheden af deres pressepublikationer i relation til udbydere af informations-
samfundstjenesters onlinebrug af disse publikationer. Eneretten gælder i to år fra
udgivelsen af en pressepublikation.
Informationssamfundstjenester kan være nyhedsaggregatorer, medieovervågnings-
tjenester, søgemaskiner eller sociale medie-platformstjenester, som f.eks. Google og
Facebook.
Ungarn har foretaget en direktivnær implementering af DSM-direktivet t.
Sagsøgeren udgiver og driver en række nyhedsportaler. Sagsøgte leverer tjeneste-
ydelser med kunstig intelligens, som også kan generere indhold, herunder en gene-
rative AI-chatbot, der er blevet trænet ved observation og sammenfald af mønstre.
Brugerne kan dermed få detaljerede oplysninger om bl.a. indholdet af beskyttede
pressepublikationer, og i visse tilfælde skabe sammendrag af oplysningerne, der
fremgår af disse publikationer.
27. juni 2025
ANLL
Jour. nr. 224843