Europaudvalget 2024-25
EUU Alm.del Bilag 590
Offentligt
3048996_0001.png
Udvalget for Forretningsordenen 2024-25
UFO Alm.del - Bilag 46
Offentligt
København, den 21. maj 2025
Folketingets formand
Folketinget
Christiansborg
Kære folketingsformand
Danmark overtager som bekendt EU-formandskabet i 2. halvår 2025. Det bliver en
enestående mulighed for Danmark for at kunne påvirke udviklingen på et afgørende
tidspunkt i historien.
Det bliver også en stor og tidskrævende opgave, som regeringen prioriterer højt.
Mange ministre skal lede rådsmøderne i Bruxelles og Luxembourg. I tillæg hertil kan
flere ministre have forpligtelser over for Europa-Parlamentet, hvor de skal repræsen-
tere Rådet. Relevante ministre skal desuden repræsentere Rådet i internationale for-
handlinger, hvilket kan indebære større rejseaktivitet.
Samtidig er regeringen naturligvis indstillet på at opfylde sine forpligtelser i relation
til Folketinget også under EU-formandskabet. Regeringen håber dog på Folketingets
forståelse for, at det kan blive nødvendigt med en større fleksibilitet i tilrettelæggelsen
af folketingsarbejdet for at få enderne til at mødes.
Af den europapolitiske aftale mellem regeringen, Socialistisk Folkeparti, Liberal Al-
liance, Det Konservative Folkeparti, Radikale Venstre og Alternativet fra december
2023 fremgår følgende om det kommende danske EU-formandskab:
”Partierne bag denne aftale vil indgå i et konstruktivt samarbejde om forberedel-
sen og afviklingen af Danmarks EU-formandskab, herunder i relation til tilrette-
læggelse af Folketingets arbejde.”
Senest, Danmark havde EU-formandskabet i 2. halvår, var i 2002. I den forbindelse
blev der efter drøftelser i Udvalget for Forretningsordenen og Folketingets Præsidium
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 590: Orientering om tilrettelæggelsen af folketingsarbejdet under Danmarks EU-formandskab
-2-
opnået enighed om et antal midlertidige omlægninger af folketingsarbejdet under for-
mandskabet, jf. også vedlagte brev fra den daværende formand for Folketinget til den
daværende statsminister dateret den 11. september 2002.
Nogle af de midlertidige omlægninger, der blev gennemført dengang, er ikke rele-
vante i dag, men jeg håber, at Folketinget på tilsvarende vis vil understøtte varetagel-
sen af det kommende EU-formandskab ved igen at overveje et antal midlertidige om-
lægninger.
Nærmere bestemt gælder det følgende:
-
at aftalen om, at regeringen skal fremsætte mindst halvdelen af påtænkte lov-
forslag inden medio november, om nødvendigt kan fraviges.
at spørgsmål til ministrene i videst muligt omfang stilles til skriftlig besvarelse,
herunder at hasteforespørgsler så vidt muligt undgås.
at der er forståelse for behovet for fleksibilitet i kalenderplanlægningen, her-
under af behandlingen af lov- og beslutningsforslag samt forespørgsler. For så
vidt angår lovbehandlinger gælder det f.eks. en mulighed for efter en konkret
vurdering at afvige fra Folketingets hovedregel om, at der skal gå mindst 14
dage fra fremsættelse til 1. behandling, hvis dette vurderes mest hensigtsmæs-
sigt i forhold til den samlede lovbehandling.
-
-
Regeringen arbejder på at kunne fremlægge et fokuseret lovprogram ved Folketingets
åbning, ligesom regeringen vil bestræbe sig på at holde Folketinget løbende orienteret
om ministrenes mulighed for at møde frem i Folketinget under EU-formandskabet.
Regeringen ser frem til et godt samarbejde også under formandskabet, og jeg står
naturligvis til rådighed for en nærmere drøftelse, hvis du ønsker det.
Med venlig hilsen
Mette Frederiksen