Europaudvalget 2024-25
EUU Alm.del Bilag 594
Offentligt
3049383_0001.png
Enhed
Digi International
Sagsbehandler
Maja Illum Stolz
Jakob Veise-Lopes
Sagsnr.
2024 - 3106
Doknr.
153033
Dato
02-07-2025
Orienteringsnotat til Folketingets [Europaudvalg / Digitaliseringsudvalg]
Regeringens svar til Kommissionens høring (Call for Evidence) om en Cloud and AI Develop-
ment Act (CADA)
Baggrund
Europa-Kommissionen offentliggjorde den 9. april 2025 et Call for Evidence som led i forbere-
delsen af et kommende lovforslag om en
Cloud and AI Development Act (CADA).
Lovforslaget
ventes fremlagt i første kvartal 2026 og er en del af Kommissionens handlingsplan for AI-kon-
tinentet (AI
Continent Action Plan, KOM(2025 (165))
og de overordnede mål i
Konkurrenceev-
nekompasset 2025.
Formålet med CADA ventes at være at styrke EU’s digitale suverænitet og konkurrenceevne
ved at fremme udviklingen og anvendelsen af cloud- og databehandlingsinfrastruktur, navnlig
til understøttelse af AI. Initiativet skal bl.a. adressere flaskehalse i forhold til investeringer,
planlægning og bæredygtighed og sikre, at der udvikles kapacitet til kritiske brugstilfælde, fx i
sundhed og den offentlige sektor.
CADA forventes at supplere eksisterende regulering. Kommissionen overvejer både frivillige
og bindende løsningsmodeller til CADA
fra koordinerende netværk og soft law til en fuldt
harmoniserende forordning og oprettelse af et EU-agentur. Høringen løber fra 9. april til 4. juli
2025. Formålet er at indsamle input til en kommende konsekvensanalyse. Høringen er en tid-
lig del af lovforberedelsesarbejdet og danner grundlag for en bredere offentlig høring og eks-
tern undersøgelse i efteråret 2025.
Regeringens høringssvar
Regeringen støtter ambitionen om at styrke Europas kapacitet for cloud og databehandling
som en forudsætning for teknologisk suverænitet og langtidsholdbar konkurrenceevne. Dan-
mark understreger dog, at fysisk infrastruktur alene ikke er nok
fokus skal også rettes mod
efterspørgsel, konkurrence og evnen til at tage teknologien i brug.
Regeringen fremhæver følgende otte hovedpointer i høringssvaret:
1.
Fokus på implementering og håndhævelse frem for ny regulering:
Mange af de ud-
fordringer, CADA søger at adressere, dækkes allerede af gældende regler. Hovedud-
fordringen er manglende koordinering, utilstrækkelig implementering og uensartet
håndhævelse. CADA bør fokusere på vejledning, skabeloner og erfaringsudveksling
ikke nye byrder.
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 594: Notat samt høringssvar vedr. Cloud and AI Development Act (CADA)
3049383_0002.png
2.
Kapacitet er ikke nok
markedsbarrierer skal adresseres:
Danmark har allerede ind-
ført flere af de tiltag, Kommissionen peger på som væsentlige i CADA - f.eks. bygge-
zoner, forenklede tilladelser og adgang til grøn energi. Det har tiltrukket datacenter-
investeringer, men ikke ændret markedet for cloud-løsninger, der fortsat domineres
af få ikke-europæiske aktører. Konkurrencen er begrænset, bl.a. pga. vendor lock-in,
bundling og lav gennemsigtighed. CADA bør derfor ikke kun fokusere på fysisk infra-
struktur, men også styrke konkurrencen på markedet blandt andet gennem interope-
rabilitet og portabilitet.
Efterspørgsel og behov skal være styrende for investeringer:
Udbygning bør ske trin-
vist og behovsdrevet, ikke ud fra generelle antagelser om mangel på kapacitet. Inve-
steringer bør rettes mod brugbare, skalerbare, energieffektive og bæredygtige løsnin-
ger, der matcher faktiske arbejdsbelastninger og behov i forskellige sektorer.
Digital suverænitet skal være fokuseret og funktionel:
Strenge eller bredt formule-
rede krav om brug og/eller køb af EU-løsninger kan udelukke bedre, mere sikre alter-
nativer, øge afhængighed og hæmme fleksible, brugerdrevne løsninger. CADA bør
målrette suverænitetskrav mod følsomme anvendelser, fx offentlig sektor og kritisk
infrastruktur, baseret på risikovurderinger og klare kriterier. Suverænitet handler om
kontrol og robusthed, ikke om isolation eller fuld autonomi.
Offentlige udbud som strategisk redskab:
Offentlige indkøb kan drive efterspørgsel,
men mange myndigheder savner klare retningslinjer. Kommissionen bør udarbejde fri-
villige modelklausuler og skabeloner til brug i udbud af cloudtjenester, især til kritiske
anvendelser.
Bæredygtighed og geografisk placering:
Kapacitetsudbygning skal ske i respekt for
EU’s klimamål og tage afsæt i eksisterende styrker –
fx adgang til grøn energi, naturlig
køling og robust infrastruktur. CADA bør fremme energieffektive løsninger og lokal in-
tegration i energinet. Placering bør baseres på objektive kriterier, som klimaeffekt,
omkostninger, driftsværdi og latency-behov
ikke politiske ønsker om ligefordeling.
Respekt for nærhedsprincippet:
Planlægning og tilladelser er medlemsstatskompe-
tencer og politisk følsomme områder. CADA bør støtte frivillig koordinering og kapaci-
tetsopbygning, og ikke detailregulere eller indføre fælles EU-godkendelser.
Fremme af åbenhed gennem open source og åbne standarder:
CADA bør understøt-
ter brugen af open source og åbne standarder, særligt i offentlig infrastruktur, AI og
grænseoverskridende tjenester. Åbne teknologier styrker interoperabilitet, gennem-
sigtighed og digital suverænitet, og reducerer afhængighed og vendor lock-in.
Det kræver bl.a. fælles EU-vejledninger, støtte til open source-miljøer og principper
som
Public Money, Public Code.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
Regeringens prioriteter i det videre arbejde
Regeringen vil arbejde for, at CADA fokuserer på at:
bruge eksisterende regler og forenkling frem for nye krav og øgede byrder,
adressere markedets struktur og konkurrenceforhold,
respektere medlemsstaternes kompetencer,
bidrage til både bæredygtighed og åben strategisk suverænitet, og
understøtte strategisk brug af offentlige udbud og efterspørgsel.
Videre proces
Kommissionen forventes at fremlægge et egentligt lovforslag primo 2026. Der vil forud herfor
blive gennemført konsekvensanalyse og yderligere høringer.
2