Europaudvalget 2024-25
EUU Alm.del Bilag 601
Offentligt
3050068_0001.png
Sagsnr.
2024 - 3727
Doknr.
145677
Dato
03-07-2025
Orienteringsnotat til Folketingets Europaudvalg
Regeringens høringssvar til Kommissionens kommende strategi for anvendelse af kunstig intel-
ligens
Baggrund
Europa-Kommissionen lancerede den 9. april 2025 en offentlig høring forud for præsentationen
af en ny strategi for anvendelse af kunstig intelligens (AI) i Europa
den såkaldte
Apply AI Stra-
tegy
(herefter
”strategien”),
der forventes offentliggjort i 3. kvartal 2025. Strategien skal un-
derstøtte EU’s handlingsplan for
AI-kontinentet
(”AI Continent Action Plan”)
og har til formål at
fremme konkret udvikling og brug af AI i både strategiske sektorer og den offentlige sektor.
Strategien skal fungere som et supplement til AI-forordningen og fokuserer på at omsætte re-
gulering til virkelighed gennem bedre implementering, investeringer, fjernelse af barrierer og
styrket brug af eksisterende EU-initiativer.
Strategiens forventede formål, indhold og politisk betydning
AI forventes at få stor betydning for vækst, konkurrenceevne og udvikling af services i både det
private erhvervsliv og den offentlige sektor. Samtidig sakker Europa bagud i det globale AI-kap-
løb
især hvad angår investeringer, anvendelse og udvikling.
Strategien markerer derfor et skift fra regulering til implementering. Regeringen ser positivt på
denne tilgang og vurderer, at en stærkere europæisk indsats for at sikre reel udbredelse og
anvendelse af AI er nødvendig
særligt hvis Europa skal styrke sin teknologiske og økonomiske
suverænitet.
Strategien i sig selv medfører ikke direkte statsfinansielle, samfundsøkonomiske eller retlige
konsekvenser. Eventuelle konsekvenser vil afhænge af de konkrete initiativer, Kommissionen
senere fremlægger som led i strategiens udmøntning
herunder fx EU-programmer, udbud
eller samarbejdsmodeller. Disse vil i givet fald blive vurderet særskilt, når de fremsættes.
Hovedbudskaber i regeringens høringssvar
Regeringen har i sit høringssvar tilkendegivet opbakning til strategiens ambition om at øge ud-
bredelsen af AI, og fremhævet følgende seks hovedprioriteter:
1. Implementering af AI-forordningen skal være realistisk og tage hensyn til virkeligheden
Regeringen lægger vægt på, at AI-forordningen skal implementeres ensartet, enkelt og i et
tempo, der giver aktørerne mulighed for at tilpasse sig
navnlig mindre virksomheder og
offentlige myndigheder. Hvis de nødvendige harmoniserede standarder og vejledninger
ikke er på plads i tide, bør dele af ikrafttrædelsen udskydes ("stop-the-clock").
Det er afgørende for virksomhedernes og myndighedernes tillid, at regelgrundlaget er prak-
tisk anvendeligt og ikke medfører uforholdsmæssige administrative byrder.
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 601: Notat og høringssvar vedr. strategi for anvendelse af kunstig intelligens
3050068_0002.png
2. AI-reglerne skal spille sammen med øvrig EU-lovgivning
ikke forvirre og bremse innovation
AI-reguleringen skal kunne fungere i praksis og spille sammen med øvrige centrale regelsæt,
især GDPR. Regeringen opfordrer til, at Kommissionen udarbejder fælles vejledning og af-
klarer gråzoner, fx i forhold til databehandling, formålsbegrænsning og risikovurdering.
Uklare regler og overlappende krav risikerer at hæmme innovation og føre til manglende
anvendelse af teknologien, især i den offentlige sektor
3. Brug AI der, hvor det virker, og inddrag den offentlige sektor og lokale erfaringer
Regeringen anbefaler, at EU’s AI-politik
bygger på konkrete use-cases og lokale erfaringer
frem for topstyrede, sektorbestemte prioriteringer.
Danmark har positive erfaringer med brug af AI i den offentlige sektor, herunder gennem
Taskforcen for AI i den Offentlige Sektor. Disse erfaringer viser, at kommuner, hospitaler og
forskningsinstitutioner spiller en nøglerolle og bør have lige adgang til EU-støtte, testfacili-
teter og regnekraft.
4. EU-støtte skal være lettere at få, og gå til dem, der faktisk tager AI i brug
Regeringen opfordrer til, at EU's mange digitale støtteprogrammer forenkles og samles med
fokus på konkrete AI-anvendelser, kommercialisering og udrulning
ikke kun forskning.
Særligt SMV’er og offentlige aktører har i dag svært ved at navigere i og få adgang til pro-
grammerne. Støtten bør være brugervenlig, mere forudsigelig og baseret på virkelige be-
hov. Risikodeling og innovationsvouchers fremhæves som mulige redskaber.
5. Sektorindsatser skal bygge på kvalitet og erfaring
ikke politisk symbolik
Regeringen støtter sektorindsatser, når de baseres på dokumenterede behov, best practice
og reelle anvendelsesmuligheder, og ikke symbolpolitiske hensyn.
Samtidig skal adgang til data, kompetencer og infrastruktur følge med. Erfaringer indikerer,
at store investeringer i fx AI-gigafabrikker ikke nødvendigvis vil nå de mindre aktører, hvis
ikke der sikres understøttelse og reel anvendelighed.
6.
EU’s
AI-initiativer skal hænge bedre sammen og være nemmere at finde rundt i
Regeringen peger på, at mange af EU's relevante AI-tiltag
fx TEFs, dataspace-projekter, AI-
fabrikker og digitale innovationsknudepunkter
ikke er tilstrækkeligt kendte blandt virk-
somheder og myndigheder og savner sammenhæng.
Kommissionen bør sikre bedre koordinering, synlighed og samarbejde på tværs af initiati-
verne. Et samlet overblik over mulighederne (fx via data.europa.eu) foreslås etableret.
Regeringens prioriteter fremadrettet
Regeringen ser, at strategien udgør et centralt element i Kommissionens samlede AI-handlings-
plan og markerer et vigtigt skifte fra regulering til praktisk anvendelse og konkurrencekraft.
Regeringen støtter denne retning og vil arbejde for, at strategien, og de kommende initiativer,
der følger heraf bidrager til at:
omsætte AI-forordningen til praksis via vejledning, samarbejde og enkle rammer,
sikre reel adgang til europæisk AI-infrastruktur og kapacitet, inkl. AI-gigafabrikker,
forbedre vilkår for udrulning og anvendelse, især
for SMV’er og
den offentlige sektor,
skabe større sammenhæng og synlighed i EU’s samlede AI-indsats.
Samtidig lægger regeringen vægt på, at strategien ses i sammenhæng med de øvrige elementer
i handlingsplanen, herunder kommende initiativer om dataadgang, cloud-kapacitet, forskning,
ansvarlig AI og fælles europæiske rammer.
Videre proces
Kommissionens strategi forventes offentliggjort i løbet af efteråret 2025. Den danske regering
har i høringssvaret tilkendegivet sin villighed til at indgå i tæt dialog om den videre udformning
og implementering.
Høringssvaret er sendt som samlet myndighedsbesvarelse med bidrag fra relevante ministerier
og styrelser.
2